Missä pieni väljä (w201) vika paikallistettu.

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W124.
Vastaa Viestiin
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Missä pieni väljä (w201) vika paikallistettu.

Viesti Kirjoittaja mcee »

Olen ihmetellyt missä voi olla pieni väljä w201 kösen alustassa?

Ykköseltä kakkoselle vaihto (manuaali) täytyy tehdä hieman hitaammin, eli kytkin laskettava ylös hitaammin, ettei lonksahda, ja esim, kun peruuttaa miltei tyhjäkäynnillä, niin jos kytkimen painaa pikaisesti pohjaan, jossain takana/kardaanin luona hieman kolahtaa. Auto ei vetele, eikä kiemurtele, ajettavuus on muuten täys 10.

kokeiltu: (Vehon asentaja kokeili samalla kun jouduin siellä vaihdattamaan pa-suotimen), kardaanin laipoissa ei pitäs olla väljää, eikä kardaanin tulilaakerissa, hänen mukaansa.

Eikä katsastuksessa löytynyt mistään väljiä. (eihän ne yleensä Mersusta kaikkea löydäkään) :lol:

Viittaisko tuo lonksaus, joka tosin on hyvin pieni, esim, takakelkan kumeihin?

Itse olen niin tarkka että pienikin häiritsee, joku toinen saattaisi olla ettei huomaa mitään, mutta vika on olemassa, :help:
Viimeksi muokannut mcee, 18.9.2006 14:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mika.U
Tolokun mies
Viestit: 167
Liittynyt: 03.10.2005 14:16
Paikkakunta: Riihimäki, tuo radanvarren helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

takakelkan kumit tai sitten kardaanin rättinivel vois olla yks, eikös tossa oo perämurikka kiine korissa sellasella kumityynyratkasulla? bemarissa (e30) oli ja se oli väljä.
turha supistella kun on jo paskat housussa
c202 250tdt elegance

Jeep XJ, tuleva safarilaite
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kardaanin keskimutteri löysällä :?: Etupätkän ja takapätkän välissä pieni välys.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Tähän asti täytyy kiittää kahta edellistä kommentaattoria, kiitos, kun otitte osaa viikko visaan joka ei ole saavuttanut suuria mittasuhteita ainakaan vastausten määrän perusteella, lieko asiaa rajannut otsikossa oleva specialisti lause, toivottavasti ei, sen oli tarkoitus olla ehkä enemmän veteenpiirretty viiva :happy:

Mutta asiaan:

Siis, asentaja kokeili silloin kun kävin Veholla: Kardaania, sen laakeria, ja rättilaippoja, hänen mukaansa olivat ehjät eikä niissä liikoja välyksiä, sen verran pyöritteli samalla kardaania perästä ja totesi ettei perässäkään ole väljää, hieman siellä kuulema täytyy löysää olla, eli kardaanin täytyy tietty määrä pyöriä kardaanista pyörittäessä "vapaasti" sentti pari puolelleen, näin myös ko, tapauksessa :!:

Nyt kun muistelen niin vuosikymmeniä sitten E30 mallisessa Bemarissani oli kyllä hieman samaa oiretta, ja siitä vaihdettiin takakelkan kumit, ja oireet helpotti, aivan niin kuin Mika.U kertoi, ja miksiköhän asetaja ei olisi huomannut kardaania kokeillessaan tuota mitä Aki.P ehdotti, mutta mutta, lisää saa arvuutella, ja lisäksi olisin "toivonut" että vielä esim, Lucky-Dog tai dealer olisi "suoraan kertonut" missä vika :niinpaniin: :nocando:
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Aki P kirjoitti:Kardaanin keskimutteri löysällä :?: Etupätkän ja takapätkän välissä pieni välys.
Oikein, Aki P, vika paikallistettu, ja lisäksi oli kardaanin tukilaakerissa hieman klappia, joka uusittiin.
Missään muualla koko alustassa ei ollut pienintäkään välystä, asentaja kehui kuntoa, ja totesi ettei noilla kilometreillä vielä kuulukaan olla, kilometreiltään harvinainen auto 8)

Auto oli tänään entisellä merkkiliikkeen asentajalla, laitettiin kokonaan uudet jarrut joka kulmaan, (ei satuloita yms) ja uusittiin pakoputken keskimmäinen vaimennin, kun hieman jo suhisi, sekä kardaanin laakeri, ilman monttua ei tuota pakoputkea olisi itse saanut helpolla vaihdettua, niin pakkohan se oli vaivata ammattilaista noilla parilla muullakin jutulla, lasku 530€, osineen, halpaa kuin saippua :wink:
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

se kartaanin laakeri on sellainen 5eur yleislaakeri ja aina kun olen joutunut putken irroittaan niin olen uusinut ....se osaa pitää pakkasella veemäistä vihellystä.....ja silloin se yleensä ilmoittelee....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

petska kirjoitti:se kartaanin laakeri on sellainen 5eur yleislaakeri ja aina kun olen joutunut putken irroittaan niin olen uusinut ....se osaa pitää pakkasella veemäistä vihellystä.....ja silloin se yleensä ilmoittelee....
laakerin hinta oli erittelyssä 20 € ja kannatin 22 €, taitaa olla "merkki" osia, no, hyvä, kestäähän ainakin paremmin. Mulla ei muuten ääntäny yhtään eikä vihellelly :roll:

Hävis kaikki se väljä, nyt on kun uus :rollin:

Edit: oli tuo aikaisempi Vehon asentaja suhteellisen tyhmä! kun ei huomannut sitä vaikka kardaanista kokeili, vois melkein suositella alan vaihtoa :shock:
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

Mulla on samanlaista vikaa omassa vehkeessä. Missä toi kardaanin keskimutteri tarkalleen on?? (Kuvia?) Pystyykö sitä kirimään ilman monttua jos nostaa auton tarpeeksi ylös? 8)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Masa_190D kirjoitti:Mulla on samanlaista vikaa omassa vehkeessä. Missä toi kardaanin keskimutteri tarkalleen on?? (Kuvia?) Pystyykö sitä kirimään ilman monttua jos nostaa auton tarpeeksi ylös? 8)
Riipaset sen lämpösuojan pois niin jo näkyy.
Pystyy kirimään jos saat pukeille tarpeeksi ylös et mahut väliin.
W124:sessa avainkoko n. 47mm, ei mee ihan joka jakarilla.
Putkitongit on hyvä varuste. :idea:
Pro HVM
Oorwin
Viestit: 43
Liittynyt: 22.2.2006 22:38
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin »

itellä aivan samaa vikaa myös.. aika useesti ykkösellä liikkeelle lähdettäessä alkaa vatkata joku niin perkeleesti et on pakko painaa kytkin takas pohjaan. Yks äijä vaa tuumas että perä kulunu, kuulemma kestää että antaa mennä vaan. Pistää vaa vähä vituttaa toi vatkaaminen ku jos on auto täynnä ni tekee sitä aina liikkeelle lähdettäessä!

Vaikuttasko toi kardaanin laakeri ja kannatin kumi tähän ongelmaan? Autolla ajettu n. 300tkm, et eikai se perä ny ihan noin sohlo voi olla?
juu tuanoinii
dhaimon
Viestit: 27
Liittynyt: 28.7.2007 19:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja dhaimon »

Takakelkan kumit ja Aki P:n mainitsema kardaanin osan ku vaihtaa, loppuu tämä vellominen ja paukkuminen takapäästä, kun vaihtaa tai kiihdyttelee.

Itsellä tuo tenavassa oli samaista 1 -> 2 vaihtamisella olevaa paukkumista, mutta takakelkan puslien vaihdolla siitä selvisi, ei oo ku parin kympin osa ja paljon mukavampi ajaa !
- Life is a bitch, be its pimp -
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos oikein muistan, niin tenavaan (-87 2,3 5v.man) laakeria vaihtaessa smirkelsin 40mm kiintoavaimesta sopivan sille mutterille, eli olisko ollut jotain 41mm luokkaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 alusta”