Autojen ruostetakuu pelkkä kupla?
Autojen ruostetakuu pelkkä kupla?
Autojen ruostetakuu pelkkä kupla?
MTV3, 04.04.2007 19:50
Katsastusasemat ja ruosteenkorjaajat törmäävät vain kolme vuotta vanhoihin autoihin, joissa on huomattavia ruostevauriota. Monet autonostajat ovat pettyneet ruostetakuisiin, joiden ehdot rajaavat takuun piiristä pois lähes kaiken. Autoja myydään 6-30 vuoden takuuajalla.
45minuuttia-ohjelman mukaan huomattavia ruostevauriota on peräti kolmen vuoden ikäisissä autoissa. Kuusi vuotta vanhoihin autoihin on jouduttu vaihtamaan uutta peltiä. Tapaukset ovat tulleet tutuiksi myös Kuluttajariitalautakunnassa.
- Kuluttajan mielestä ruostevaurio kuuluu takuun piiriin, mutta sitten takuussa onkin rajoitusehto, joka sulkee vaurion pois, kertoo lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.
Korin puhkiruostumattomuustakuu ei korvaa mm. kiven iskemistä alkanutta ruostumista. Takuu kattaa vain sisältä ulos tulevan ruostumisen.
- Valmistusviastahan myyjä vastaa takuusta riippumatta, Ståhlberg selvittää.
Kuluttajavirasto vaatii auton maahantuojilta tämän kuun aikana selvitystä siitä, onko takuu pelkkä markkinointikikka. (MTV3)
MTV3, 04.04.2007 19:50
Katsastusasemat ja ruosteenkorjaajat törmäävät vain kolme vuotta vanhoihin autoihin, joissa on huomattavia ruostevauriota. Monet autonostajat ovat pettyneet ruostetakuisiin, joiden ehdot rajaavat takuun piiristä pois lähes kaiken. Autoja myydään 6-30 vuoden takuuajalla.
45minuuttia-ohjelman mukaan huomattavia ruostevauriota on peräti kolmen vuoden ikäisissä autoissa. Kuusi vuotta vanhoihin autoihin on jouduttu vaihtamaan uutta peltiä. Tapaukset ovat tulleet tutuiksi myös Kuluttajariitalautakunnassa.
- Kuluttajan mielestä ruostevaurio kuuluu takuun piiriin, mutta sitten takuussa onkin rajoitusehto, joka sulkee vaurion pois, kertoo lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.
Korin puhkiruostumattomuustakuu ei korvaa mm. kiven iskemistä alkanutta ruostumista. Takuu kattaa vain sisältä ulos tulevan ruostumisen.
- Valmistusviastahan myyjä vastaa takuusta riippumatta, Ståhlberg selvittää.
Kuluttajavirasto vaatii auton maahantuojilta tämän kuun aikana selvitystä siitä, onko takuu pelkkä markkinointikikka. (MTV3)
KEKKONEN TAKAISINHVM kirjoitti:(Kekkosen määräyksestä ruostesuojatut)
Tottahan on että 80-luvun alkupuoliskolla miltai kaikki maahantuodut autot suojattiin maahantuojan toimesta jotenkuten jo tuontisatamassa.
Japsit tais olla huonolla siinä asiassa. Joskus 85-90 välillä moinen homma hiipui kun autonvalmistajat lähes kieltivät suojauksen vedoten tehtaan käsittelyn riittävyyteen.
Ja ryhtyivät mainostamaan näitä "puhkiruostumistakuita".
Kyllä se takuu on täällä Suomen olosuhteissa pelkkä kupla ja kuten ko. telkkarijutussakin todettiin on kiveniskun/suolakylvyn aiheuttama ruostevaurio aika vaikea saada takuun piiriin kuuluvaksi.
Ohessa lainaus tiehallinon tutkimuksesta suolan vaikutuksesta autoon.
5.1.6 Ajoneuvojen korroosioriskien vähentäminen
Seostamattomia hiiliteräksiä ei käytetä suojaamattomina ulkoilmassa. Korroosionestämiseksi teräsrakenteet yleensä maalataan ja/tai sinkitään, poikkeuksenank. säänkestävät teräkset jotka sisältävät pieniä määriä kromia,kuparia ja nikkeliä.
Sinkkipinnoitteen suojauskyky l. kestoikä on suoraan verrannollinen sinkkikerroksen paksuuteen. Paras kestävyys saavutetaan maalaamalla sinkityt pinnat. Autoteollisuudella on hyvät kokemukset sinkittyjen terästen korroosionkestävyydestä; yli kymmenen vuoden puhkiruostumattomuustakuut eivät ole nykyään mitenkään epätavallisia.
Suolauksen määrä vaikuttaa korroosiokustannuksiin; mitä enemmän suolaa käytetään sitä helpommin autot ruostuvat. Korroosionkestävyyden ja käytettävyyden kannalta olennaista on kuitenkin se, kuinka hyvin autoja, laitteita tai rakenteita huolletaan ja kunnossapidetään. Korroosiovaurioiden syntymistä voidaan ennaltaehkäistä parhaiten oikein tehdyllä ja toteutetulla suunnittelulla.
Materiaalista riippumatta rakenteet on pyrittävä suunnittelemaan siten,
että niissä on mahdollisimman vähän rakoja tai kohtia, joihin kloridit ja muut epäpuhtaudet voivat konsentroitua tai ainakin varmistuttava siitä, että kriittiset kohdat on mahdollista pestä ja puhdistaa. Säännöllisen pesun ja puhdistuksen on todettu parantavan autojen korroosionkestävyyttä.
Sama pätee myös muihin rakenteisiin. Säännöllinen puhdistus voi myös mahdollistaa halvempien materiaalien käytön ja siten laskea käyttökustannuksia. Ajoneuvon pinnoilla olevien suolajäänteiden syövyttävyys kasvaa lämpimissä autotalleissa, joissa ei ole kunnollista ilmanvaihtoa. Näissä olosuhteissa auto pysyy kosteana, jolloin suolan syövyttävyys on suurempi. Lämpimän autotallin tulisikin olla tehokkaasti tuulettuva, jotta auto ehtisi kuivua kunnolla. Korroosiokestävyyden kannalta kylmä autotalli on siten parempi kuin huonosti tuulettuva lämmin autotalli. Liukkaudentorjunnassa käytettävien suolaseosten syövyttävyyttä voidaan myös vähentää lisäämällä niihin inhibiittejä.
TÄSSÄ linkki koko suolatutkimukseen mistä käy ilmi sekin että kyllä ne Saksassakin lujasti suolaa.
(Isohko .pdf)
. . .
Juu, en oo minäkään luottanut tuohon 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuuseen jonka Opel minulle lupasi vaan massautin ja kotelosuojautin autoni 1 vuoden ikäisenä. Tänä kesänä on taas tarkoitus tarkastaa massauksen tilanne ja lisätä sitä tarvittaessa. Ja kuten olen aikaisemminkin jo maininnut niin ukko-Jokke79:n mersu menee kesällä massaukseen ja kotelosuojaukseen .
Viimeksi muokannut *******, 04.4.2007 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kuulemma tuossa KIA:ssa toimii ruostesuojaus hyvin,työkaveri osti uuden sellaisen KIA:n katumaasturin ja ihmetteli että mitä mustaa töhnää siellä pohjassa on ja meni kysymään paikallisesta Delta-autosta niin myyjä oli tokaissut takaisin että meidän liike ruostesuojauttaa uuden KIA:n ennen asiakkaalle luovutusta
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Melkoisen aikapommin ovat pistäneet maahantuojat muhimaan. Kansa ostaa tyytyväisinä uusia autoja muutaman vuoden välein.
Pitkäjänteistä kehitystyötä tämäkin. Kohta saadaan nekin ihmiset, jotka ennen olisivat ostaneet muutaman vuoden ikäisen vaihdokin, marssimaan lakit kourassa uusien autojen myymälään.
Alkaa yhä enemmän näyttää siltä, että tuo w124 pysyy perheessä pitkään...
Pitkäjänteistä kehitystyötä tämäkin. Kohta saadaan nekin ihmiset, jotka ennen olisivat ostaneet muutaman vuoden ikäisen vaihdokin, marssimaan lakit kourassa uusien autojen myymälään.
Alkaa yhä enemmän näyttää siltä, että tuo w124 pysyy perheessä pitkään...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Eikös se ollut niin että laki vaati ennen tuon ruostesuojauksen autoihin. Niinpä suomen maassa oli yksi insinööritoimisto, joka teki suojausohjeet aina uuteen markkinoille tulevaan automalliin. Toimesta tehtiin aina ohjeet piirustuksineen, mistä pitää ruiskuttaa mitäkin tököttiä. Muistelen noin lukeneeni aikoinaan V8-lehdestä, kun toivat jenkeistä Mercury farmarin. Moiselle vikineelle ei valmiita ohjeita ollut ja niiden tekeminen olisi ollut varsin kallista vain yhdelle autolle. Nyt en vaan muista että saivatko erivapauden tuolle yksilölle vai miten siinä kävi?
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Vähän tässä on tälläistä seitsemän päivää journalismin makua. Katsoin ohjelman ja siinä oli asiaa sekä vähemmän asiaa. Kaikki viralliset tahot haluavat uudempia autoja. Nyt valitettiin siitä, että 10 vuotta vanha auto ruostuu. Niin sille pellille käy, se on luonnon laki ja fysiikkaa. On aivan selvää että asianmukaisella hoidolla ja suojauksilla ikää pitkitetään mutta tulee se raja vastaan siinäkin. Oma henk koht näkemykseni on, että auton ei tarvitse eikä kuulu kestääkkään ruostumatta 20 vuotta. Siinä vaiheessa auton PITÄISI olla jo kierrätyksessä, se ainakin tuntuu olevan suunta.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Kyse ei ole siitä, etteivätkö autot mahdollisesti ruostu, vaan siitä, markkinoidaanko niitä ruostumattomuustakuun avulla asianmukaisesti vai ei. Tästä on ollut aikaisemmin juttua tarkemmin. Asia on juridinen, ei tekninen tai kemiallinen. Kuluttaja-asiamies ei hoida asioita muuta kuin juridiselta osin.
Haastateltu Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja totesi samaan asiaan liittyen "Valmistusviastahan myyjä vastaa takuusta riippumatta", Ståhlberg selvittää.
Haastateltu Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja totesi samaan asiaan liittyen "Valmistusviastahan myyjä vastaa takuusta riippumatta", Ståhlberg selvittää.
Asia ei ole taloudellisesti merkityksetön myöskään kuluttajan kannalta, jos uudehkoon autoon joudutaan vaihtamaan esimerkiksi kaikki ovet, kuten poikani Mondeossa tehtiin.
Ohjelmassa mainitaan, että "Kuluttajavirasto vaatii auton maahantuojilta tämän kuun aikana selvitystä siitä, onko takuu pelkkä markkinointikikka". (MTV3)
Mielestäni on erinomainen asia sekä kuluttajien että autokaupan kannalta, jos Kuluttaja-asiamies tutkii takuukäytännöt. Autokaupan näkökulmasta etu on siinä, että joitain automerkkejä markkinoidaan 5-7 vuoden takuulla ja ruostumattomuustakuu on tuotakin pitempi. Jos takuukäsitettä tulkitaan eri tavoin ja toimitaan eri tavoin, asettaa se autokaupankin toisiinsa nähden erilaiseen ja kilpailua vääristävään asemaan kuluttajasuojasta puhumattakaan.
Ohjelmassa mainitaan, että "Kuluttajavirasto vaatii auton maahantuojilta tämän kuun aikana selvitystä siitä, onko takuu pelkkä markkinointikikka". (MTV3)
Mielestäni on erinomainen asia sekä kuluttajien että autokaupan kannalta, jos Kuluttaja-asiamies tutkii takuukäytännöt. Autokaupan näkökulmasta etu on siinä, että joitain automerkkejä markkinoidaan 5-7 vuoden takuulla ja ruostumattomuustakuu on tuotakin pitempi. Jos takuukäsitettä tulkitaan eri tavoin ja toimitaan eri tavoin, asettaa se autokaupankin toisiinsa nähden erilaiseen ja kilpailua vääristävään asemaan kuluttajasuojasta puhumattakaan.
Aivan, minulta tosiaan jäi tämä suunta huomiotta.Tenta kirjoitti:Asia ei ole taloudellisesti merkityksetön myöskään kuluttajan kannalta, jos uudehkoon autoon joudutaan vaihtamaan esimerkiksi kaikki ovet, kuten poikani Mondeossa tehtiin.
Ohjelmassa mainitaan, että "Kuluttajavirasto vaatii auton maahantuojilta tämän kuun aikana selvitystä siitä, onko takuu pelkkä markkinointikikka". (MTV3)
Mielestäni on erinomainen asia sekä kuluttajien että autokaupan kannalta, jos Kuluttaja-asiamies tutkii takuukäytännöt. Autokaupan näkökulmasta etu on siinä, että joitain automerkkejä markkinoidaan 5-7 vuoden takuulla ja ruostumattomuustakuu on tuotakin pitempi. Jos takuukäsitettä tulkitaan eri tavoin ja toimitaan eri tavoin, asettaa se autokaupankin toisiinsa nähden erilaiseen ja kilpailua vääristävään asemaan kuluttajasuojasta puhumattakaan.
Fordien ovista tiedän kovasti paljon, isän firma korjailee niitä. Ei ole häävi tehtävä, joihinkin autoihin menee kolmansia ovia. Ei siinä firman maine parane vaikka asialle ei mitään voikkaan. Tehdas määrää miten ne korjataan, kaikki sauma yms aineet on fordin omia.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Telkkari- ja lehtijutut on aina tehty toimittajien tyylillä, jolla halutaan herättää huomiota. Tästä en edellä lausunutkaan mitään, enkä sitä puolustele. Tältä osin edellä oleva toteamus on aivan oikea. Ainoa asia, johon kiinnitin huomiota, oli viittaus Kuluttajaviraston aktiiviseen rooliin ja Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan haastatteluun.
Kyllähän tässä vedetään retkuun tavallista kuluttajaa niin että raikuu
Pakotetaan ostamaan uusia ruoskia muutaman vuoden välein ja maailma pelastuu kun on niin ekoloogista.. no on kai se jos uudet autot maatuu 5 vuodessa alta, vanhat saastuttaa kun valianttiki alottaa vasta kohta 5 vuosikymmenensä...
Pakotetaan ostamaan uusia ruoskia muutaman vuoden välein ja maailma pelastuu kun on niin ekoloogista.. no on kai se jos uudet autot maatuu 5 vuodessa alta, vanhat saastuttaa kun valianttiki alottaa vasta kohta 5 vuosikymmenensä...
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)