Ohhoh, etujousi katkesi omia aikojaan
Ohhoh, etujousi katkesi omia aikojaan
Kaikenlaista sitä sitten sattuukin eteen. Oma W123 on talviteloilla, sillä ei siis ole marraskuun jälkeen ajettu metriäkään. Äsken soitti broidi, joka oli käynyt auton luona ja ilmoitti, että etujousihan siitä on poikki, etukulma alhaalla ja jousi kahdessa pätkässä auton alla.
Onko vastaavaa sattunut kellekään ennen, että viikkokausia paikallaan seissesstä autosta katkeaa jousi noin vain, ja vielä lentää paikaltaan helkuttiin? Mielenkiintoisinta on, että kyseinen jousi on noin pari vuotta vanha...
Paikallaan tuo pitänee vaihtaa, sekin vielä.
Onko vastaavaa sattunut kellekään ennen, että viikkokausia paikallaan seissesstä autosta katkeaa jousi noin vain, ja vielä lentää paikaltaan helkuttiin? Mielenkiintoisinta on, että kyseinen jousi on noin pari vuotta vanha...
Paikallaan tuo pitänee vaihtaa, sekin vielä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Tuttu autopajan pitäjä kertoi, että kerrattain oli hänen pihaan tuotu W123. Illalla oli sitten kuulunut pihalta iso pamaus. No ei ollut siinä keksinyt, että mikä oli ja ajatellut, että jossain muualla pamahti. Seuraavana aamuna oli kulma alhaalla mersussa ja maassa näkyi sellainen "räjähdys" kohta. Jousi oli katkennut siinä itsestään.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Muistelisin, että jollain on myös 124:sta katkennut vieteri ihan kävelyvauhdissa. Mutta ei kyllä mene ymmärrykseeni, miten voi ihan auton paikallaan seistessä jousi katketa.Heavy kirjoitti:Tuttu autopajan pitäjä kertoi, että kerrattain oli hänen pihaan tuotu W123. Illalla oli sitten kuulunut pihalta iso pamaus. No ei ollut siinä keksinyt, että mikä oli ja ajatellut, että jossain muualla pamahti. Seuraavana aamuna oli kulma alhaalla mersussa ja maassa näkyi sellainen "räjähdys" kohta. Jousi oli katkennut siinä itsestään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Meillä oli kerran yks W201 koppanen hallissa....seisoin vieressä....*PAM*.. .....ja jousi poikki.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
On kokemusta:
Ollessani intissä oma -84 mallinen 190E seisoi pari viikkoa kasarmin parkkipaikalla talvella.
Kun lomille lähdettiin, ihmettelin jo kaukaa, kuinka keula on niin matalalla. Tarkempi tutkiminen osoitti, että MOLEMMAT etujoiset olivat poikki, ja osittain pois paikoiltaan
Varovasti sitten vaan kotio 200km etujouset pohjassa...
Kun merkkiliike vaihtoi uudet jouset, niin sitten asetelma oli taas toisinpäin. Mersu oli takakenossa, perä alempana keulaa. Hullunnäköinen yhdistelmä, joka korjautui myös takavieterit vaihtamalla.
EDIT: siis jouset oli paukahtaneet poikki sen parin viikon seisonnan aikana.
Ollessani intissä oma -84 mallinen 190E seisoi pari viikkoa kasarmin parkkipaikalla talvella.
Kun lomille lähdettiin, ihmettelin jo kaukaa, kuinka keula on niin matalalla. Tarkempi tutkiminen osoitti, että MOLEMMAT etujoiset olivat poikki, ja osittain pois paikoiltaan
Varovasti sitten vaan kotio 200km etujouset pohjassa...
Kun merkkiliike vaihtoi uudet jouset, niin sitten asetelma oli taas toisinpäin. Mersu oli takakenossa, perä alempana keulaa. Hullunnäköinen yhdistelmä, joka korjautui myös takavieterit vaihtamalla.
EDIT: siis jouset oli paukahtaneet poikki sen parin viikon seisonnan aikana.
Ajatelkaapa mitä jousen katkeaminen kappaleiksi aiheuttaa satasen vauhdissa? Ostakaa vain laadukkaita jousia. Itse en säästele jousissa. Tarpeen vaatiessa ostan ne aina Veholta ja ilman tinkaamisia.
Kokemukseni mukaan hieman hiljaisempikin vauhti rikkoo lokasuojan,iskarin,raidetangon,kallistuksenvakaimen,pohjamuovin ja öljypohjan.
Kaiken hyvän päälle voi mennä koko auto rusinaksi
Minulta katkennut etujousi oli hankittu mb-varaosia myyvästä liikkeestä.
Jousi katkesi ja löytyi sitten kolmena kappaleena.
Kokemukseni mukaan hieman hiljaisempikin vauhti rikkoo lokasuojan,iskarin,raidetangon,kallistuksenvakaimen,pohjamuovin ja öljypohjan.
Kaiken hyvän päälle voi mennä koko auto rusinaksi
Minulta katkennut etujousi oli hankittu mb-varaosia myyvästä liikkeestä.
Jousi katkesi ja löytyi sitten kolmena kappaleena.
Viimeksi muokannut Wireless, 17.3.2007 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tää multa katkennutkin oli tarvike, tosin laadukas sellainen. Ei mitään biltema-kamaa....wireless kirjoitti:Ajatelkaapa mitä jousen katkeaminen kappaleiksi aiheuttaa satasen vauhdissa? Ostakaa vain laadukkaita jousia.:
No, useimmin kai jouset katkeavat ylä-tai alakiinnikkeen tuntumasta eikä keskeltä, eikä koko katkeamista huomaa ennen kuin katsastuksessa.
Terv. nimim. "kokemusta on."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Tekkeekös nuilla motonetin vahavistetuilla sedaniin tarkotetuilla takajousilla mittään?
ps. Mistä saan taakse w123 kuorma jouset?
Perä on pakko saaja korkiammalle ku keula, koska mun autosta ei mikkään lintta tuu!
ps. Mistä saan taakse w123 kuorma jouset?
Perä on pakko saaja korkiammalle ku keula, koska mun autosta ei mikkään lintta tuu!
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Ei.JuhoL kirjoitti:Tekkeekös nuilla motonetin vahavistetuilla sedaniin tarkotetuilla takajousilla mittään?
Älä siitä mitään holtitonta tornia tee vaan madalla keulaa (mikäli takajouset eivät ole totaalisen kuoleentuneet/katki).JuhoL kirjoitti:ps. Mistä saan taakse w123 kuorma jouset?
Perä on pakko saaja korkiammalle ku keula, koska mun autosta ei mikkään lintta tuu!
täytyy tarkastaa takajousien kunto huolella ja laittaa ne korkeimmat kummit sinne jousen piälle ja etteen matalimmat.
200Dn jouset nöyrtys aika sopivaks ku on 617 kones, muttako se katsastusmies väittää, jotta pittää olla 300Dn jouset.
200Dn jouset nöyrtys aika sopivaks ku on 617 kones, muttako se katsastusmies väittää, jotta pittää olla 300Dn jouset.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20.4.2006 20:21
- Paikkakunta: Loimaa
Ja nyt pääsin autolle enempikin poikkeamaan, syynäsin myös jousenjäänteet jotka notkea pikkuveljeni auton alta haki. Sieltäpä tulikin kaksi pätkää jousta, toisella oli mittaa 1 kierre ja toisella vähän enempi. Nähdäkseni jousi on paitsi kahdesta kohtaa poikki, myös ylä- tai alakiinnikkeestään irti. En vielä ehtinyt enempi renkata, niin että olisin saanut selvää kummasta.
Ilmeisesti talonmies lainaa järeät jousipuristimet miulle.
Ilmeisesti talonmies lainaa järeät jousipuristimet miulle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
En tiiä onko mersun puristimet, mutta ei mitään biltema-kamaa ainakaan talkkarin tuntien.AM kirjoitti:Toivottavasti ne ovat mersuun tarkoitetut puristimet, muuten nuo voivat olla niitä kuukuisia viimeisiä sanojaAku P kirjoitti:
Ilmeisesti talonmies lainaa järeät jousipuristimet miulle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
No jos sattuvat olevaan vaikka Amerikan-GeeÄmmän F-korisen etuvietereille tehdyt, nin kyä varmoon kestöö.PK kirjoitti:Jos ei ole mersun niin ei kannata lainata, edelleen liian vaarallista.Aku P kirjoitti:En tiiä onko mersun puristimet, mutta ei mitään biltema-kamaa ainakaan talkkarin tuntien.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Ai, mä luulin että siinä on jotkut pienet "kynnet" langan ympäri sentään.A. Hara kirjoitti:Hrönm höm, ai mistä kiinnikkeestä? Eihä se millään kiinnitetty ole?Aku P kirjoitti:Nähdäkseni jousi on paitsi kahdesta kohtaa poikki, myös ylä- tai alakiinnikkeestään irti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Houston, that's a negative. Alapään pää (?) on montussa ja yläpää kumissa, kumi kupissa.Aku P kirjoitti:Ai, mä luulin että siinä on jotkut pienet "kynnet" langan ympäri sentään.A. Hara kirjoitti:Hrönm höm, ai mistä kiinnikkeestä? Eihä se millään kiinnitetty ole?Aku P kirjoitti:Nähdäkseni jousi on paitsi kahdesta kohtaa poikki, myös ylä- tai alakiinnikkeestään irti.
Tontilla pitävänä tekijänä kauhee paine.
Pro HVM