Moottorin ihmettelyä M117
Moottorin ihmettelyä M117
Tuli tuossa reilu kaks vuotta sitte tehtyä ostos eli ässään varalle moottori.
No nyt joitain viikkoja sitten tuli inspiraatio ottaa kone työn alle jos sen vaikka saisi kesäks ajoon.
Operaatio alkoi irroittamalla kansi ja tiputtamalla jakoketju öljypohjaan.
Seuraava vaihe oli salakuljettaa kansi kaikkine osineen töihin pesemistä ja jatkotoimenpiteitä varten
eli kaikki nippulat ja nappulat irti hienoa venttillijousityökalua apuna käyttäen josta jo pari kuvaa laitoinki tekniikka puolelle.
Viime viikonloppuna päätin näyttää vinkua imukanaville mutta painemaailman puutteen vuoksi vinkuna toimi yläjyrsin mihin vinkun terä kävi oikein hyvin.
Kierroksia löytyi riittävästi jopa niin riittävästi että terä hajosi ennenkun kerkesi kanavaan koskemaan.
Päätin vaihtaa porakoneeseen ja sillä saikin jyystettyä kanavista typerät pykälät pois aika helposti.
Nyt pässiäisenä otin toisen kannen irti ja kirosin nahkahousut alimpaan helvettiin syystä että kansi on jakopään päästä kiinni kahdella kuusioruuvilla jonka kanta on 7mm.
Tottahan nämän pygmiruuvit oli niin tiukalla että yksi avain tuli katkastua ja pari väännettyä mutkalle.
Niin joo ja sekin on hyvä muistaa että nokkapukkien toinen pultti on kannenpultti eli se 10 kilon kuonahakku kannattaa jättää nurkkaan.
Tänään oli päivä uusi joten toinenkin kansi auki mutta tälläkertaa kotona koska on helpompaa kuljettaa pieniä osia salassa töihin.
Venttiilit nokka ja muut hilppeet irti ja pussiin etteivät mene sekasin mutta sitten rupesi hämmästyttämään ja kummastuttamaan pientä kulkiaa.
Imu ja pakoventtiilit on erilaiset toisessa kannessa mitä toisessa. Joku nahkahousu on tehny koneeseen joskus remontin ja vaihtanu näköjään erilaiset venttiilit koska osassa lukee 116 ja osassa 117 ja profiili on erilainen..
Kuvia en ole hirveämmin napsinu mutta jotain kuitenki.
Ehkä niitä tulee lisää tässä rojektin edetessä jahka saadaan kaikki uusittavat kikkeet tietoon ja selvitään tulevasta järkytyksestä sitten kun näkee hintalapun mutta se on sen ajan murhe
Tältä näyttää erikoisavain 7mm nahkahousupultille ( tiedetään saa niitä kaupastaki mutta ei jaksanu hakea )
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... savain.jpg
Tässä kuvassa meille esiintyy alkuperäinen ja rassattu kansi
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... 0kansi.jpg
Imurööri lähemmässä tarkastelussa
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... %20imu.jpg
Ja vastaava reikä siistittynä
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... %20imu.jpg
Tässä taas näette imuventtiilit
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/imuvenat.jpg
Ja tässä taas poseeraavat pakoventtiilit
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... ttiili.jpg
Tästä homma jatkuu pikkuhiljaa ja tavoite on saada rassi toimimaan megaruutan avustuksella kesään mennessä. Tuleeko siitä mitään on sitten kokonaan eri juttu mutta elämä on
No nyt joitain viikkoja sitten tuli inspiraatio ottaa kone työn alle jos sen vaikka saisi kesäks ajoon.
Operaatio alkoi irroittamalla kansi ja tiputtamalla jakoketju öljypohjaan.
Seuraava vaihe oli salakuljettaa kansi kaikkine osineen töihin pesemistä ja jatkotoimenpiteitä varten
eli kaikki nippulat ja nappulat irti hienoa venttillijousityökalua apuna käyttäen josta jo pari kuvaa laitoinki tekniikka puolelle.
Viime viikonloppuna päätin näyttää vinkua imukanaville mutta painemaailman puutteen vuoksi vinkuna toimi yläjyrsin mihin vinkun terä kävi oikein hyvin.
Kierroksia löytyi riittävästi jopa niin riittävästi että terä hajosi ennenkun kerkesi kanavaan koskemaan.
Päätin vaihtaa porakoneeseen ja sillä saikin jyystettyä kanavista typerät pykälät pois aika helposti.
Nyt pässiäisenä otin toisen kannen irti ja kirosin nahkahousut alimpaan helvettiin syystä että kansi on jakopään päästä kiinni kahdella kuusioruuvilla jonka kanta on 7mm.
Tottahan nämän pygmiruuvit oli niin tiukalla että yksi avain tuli katkastua ja pari väännettyä mutkalle.
Niin joo ja sekin on hyvä muistaa että nokkapukkien toinen pultti on kannenpultti eli se 10 kilon kuonahakku kannattaa jättää nurkkaan.
Tänään oli päivä uusi joten toinenkin kansi auki mutta tälläkertaa kotona koska on helpompaa kuljettaa pieniä osia salassa töihin.
Venttiilit nokka ja muut hilppeet irti ja pussiin etteivät mene sekasin mutta sitten rupesi hämmästyttämään ja kummastuttamaan pientä kulkiaa.
Imu ja pakoventtiilit on erilaiset toisessa kannessa mitä toisessa. Joku nahkahousu on tehny koneeseen joskus remontin ja vaihtanu näköjään erilaiset venttiilit koska osassa lukee 116 ja osassa 117 ja profiili on erilainen..
Kuvia en ole hirveämmin napsinu mutta jotain kuitenki.
Ehkä niitä tulee lisää tässä rojektin edetessä jahka saadaan kaikki uusittavat kikkeet tietoon ja selvitään tulevasta järkytyksestä sitten kun näkee hintalapun mutta se on sen ajan murhe
Tältä näyttää erikoisavain 7mm nahkahousupultille ( tiedetään saa niitä kaupastaki mutta ei jaksanu hakea )
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... savain.jpg
Tässä kuvassa meille esiintyy alkuperäinen ja rassattu kansi
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... 0kansi.jpg
Imurööri lähemmässä tarkastelussa
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... %20imu.jpg
Ja vastaava reikä siistittynä
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... %20imu.jpg
Tässä taas näette imuventtiilit
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/imuvenat.jpg
Ja tässä taas poseeraavat pakoventtiilit
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... ttiili.jpg
Tästä homma jatkuu pikkuhiljaa ja tavoite on saada rassi toimimaan megaruutan avustuksella kesään mennessä. Tuleeko siitä mitään on sitten kokonaan eri juttu mutta elämä on
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Mielenkiintoinen projekti, mistähän tuo johtunee? Vai löit terän(kiven?) kiinni yläjysimeen? Oliko suojalasit päässä kun losahti? Taitaa olla 25-30T rpm liikaa kiinalaiselle kivelle?
Jännä juttu tuo venttiilihomma. Toinen kansi on varmaan ollut tosiaan joskus irti, tai sitten se on eri vuosimallin koneesta? Muistahan kuvata uutterasti, nämä on arvokkaita tietoja - varmasti joku muukin nujuaa vielä kasien kanssa.
Jännä juttu tuo venttiilihomma. Toinen kansi on varmaan ollut tosiaan joskus irti, tai sitten se on eri vuosimallin koneesta? Muistahan kuvata uutterasti, nämä on arvokkaita tietoja - varmasti joku muukin nujuaa vielä kasien kanssa.
Paskat mitään laseja ollu mut senverran ennakoin tulevaa metallimyrskyä että tempasin koneen käyntiin nurkantakana
Täytyy tutkia saako nuo venttiilit saman näkösiks hiomalla vai hommaanko kokonaan uudet. Ei ole mikään ihme että toinen puoli oli karstasempi mitä toinen ku tommosia virityksiä ovat tehneet...
Minkäslainen ohjuri pitää olla rosteri venttiilillä. Ihan vaan tällänen ahaa elämyksestä johtuva kysymys
Yritän kattoa pakosarjoja ku seuraavan kerran raadon lähelle pääsen mutta muistaakseni sellanen haitari oli keskellä sarjaa mutta vain kaks osaa.
Täytyy tutkia saako nuo venttiilit saman näkösiks hiomalla vai hommaanko kokonaan uudet. Ei ole mikään ihme että toinen puoli oli karstasempi mitä toinen ku tommosia virityksiä ovat tehneet...
Minkäslainen ohjuri pitää olla rosteri venttiilillä. Ihan vaan tällänen ahaa elämyksestä johtuva kysymys
Yritän kattoa pakosarjoja ku seuraavan kerran raadon lähelle pääsen mutta muistaakseni sellanen haitari oli keskellä sarjaa mutta vain kaks osaa.
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Todiin tämän päivän saldoa oli sitten nokkien ihmettely ja eihän nekään ollu enään samaa sarjaa toki 117 alkuset numerot niistä löytyi mutta väri on eri..
( miten selviän elämästä tämän tiedon kanssa että moottorissa onkin eriväriset nokat )
Niin ja sitten niitä kuvia..
Siinä ne sitten on molemmat
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/nokat.jpg
Tässä näkyy ilmeisesti alkuperäisen nokan ainoa jälki ja pinta joka on jo säröillä
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/nokka.jpg
ja sitten tämä musta nokka joka on ilmeisesti joskus vaihdettu. Siinäkin on jo pientä alkua tulossa
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... 0nokka.jpg
Keinut on kulunu paljon enemmän mitä nokka mutta kaikki kikkeet lähtee hiottavaksi kunhan kerkeää asian järjestämään
( miten selviän elämästä tämän tiedon kanssa että moottorissa onkin eriväriset nokat )
Niin ja sitten niitä kuvia..
Siinä ne sitten on molemmat
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/nokat.jpg
Tässä näkyy ilmeisesti alkuperäisen nokan ainoa jälki ja pinta joka on jo säröillä
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/nokka.jpg
ja sitten tämä musta nokka joka on ilmeisesti joskus vaihdettu. Siinäkin on jo pientä alkua tulossa
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... 0nokka.jpg
Keinut on kulunu paljon enemmän mitä nokka mutta kaikki kikkeet lähtee hiottavaksi kunhan kerkeää asian järjestämään
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
No tottahan kuvia aina on ja jos ei ole ni otetaan
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/keinu.jpg
Tuossa hieman jännemmän näkönne kuva. Ainakin minun mielestä kuluminen näkyy selvemmin nekatiivissa ku tuossa normaalissa
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... nunega.jpg
Tuommonen tasanen läntti on kaikissa keinuissa ja rakeinen pinta.
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/keinu.jpg
Tuossa hieman jännemmän näkönne kuva. Ainakin minun mielestä kuluminen näkyy selvemmin nekatiivissa ku tuossa normaalissa
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... nunega.jpg
Tuommonen tasanen läntti on kaikissa keinuissa ja rakeinen pinta.
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Mjoo. Paremmin tosiaan näkyy. Omat nokat on saman näköiset, siis mikseivät myös keinut olisi? Siinä vaiheessa se selviää kun uusin ohjurinkumit. Pitänee ostaa keinut varalle, vaihtaa siinä samalla.Runtula kirjoitti: Tuossa hieman jännemmän näkönne kuva. Ainakin minun mielestä kuluminen näkyy selvemmin nekatiivissa ku tuossa normaalissa
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... nunega.jpg
Tuommonen tasanen läntti on kaikissa keinuissa ja rakeinen pinta.
Kiitokset uljaista kuvista. Hyvä kameramies tekee enemmän tuhoa kuin idiootti-skitso remonttimies ennättää korjaamaan.
Huomenna yritän muistaa soitella lahden koneistamoille ja kaikessa viisaudessa ammatikoululle onko valmiuksia tehdä uusia pintoja keinuihin.
Isot pojat kerto että R koneistus moisen homman osaa tehdä mutta pidetään sitä vielä hätävarana
EDIT..
Tänään soitin lahteen josta tuli vastaus että ei onnistu lahden alueella nokan/ keinujen täyttäminen eikä pinnoitus. Noo soitto R koneistukseen ja sieltä kuuli että keinuja ei voi edes koneistaa eli uusia tilalle vaan.. Soittokierros eteenpäin kohti KL varaosia ja hintoja kyselemään. 20 egee kappale maksaa keinut eli siinä kintaalla viittiikö ruveta kikkailemaan. Toki sairas mieli ja aivan järkyttävä halu kikkailla löyti mielenkiintoisen hitsauspuikon millä keinuun voi saada jopa hyvän pinnan.
http://www.weldtec.fi/documents/WearshieldC21.pdf
http://www.weldtec.fi/documents/WearshieldC6.pdf
Täytyy vielä kysellä guruilta miten tuo keinu kestää hitsaamista ja missä sen pinnan voi hioa kohdalleen jos hitsaaminen onnistuskin. Nokkien hiomisesta en edes muistanut kysyä mutta eiköhän senkin tässä kerkeä aikanaan kysellä
Isot pojat kerto että R koneistus moisen homman osaa tehdä mutta pidetään sitä vielä hätävarana
EDIT..
Tänään soitin lahteen josta tuli vastaus että ei onnistu lahden alueella nokan/ keinujen täyttäminen eikä pinnoitus. Noo soitto R koneistukseen ja sieltä kuuli että keinuja ei voi edes koneistaa eli uusia tilalle vaan.. Soittokierros eteenpäin kohti KL varaosia ja hintoja kyselemään. 20 egee kappale maksaa keinut eli siinä kintaalla viittiikö ruveta kikkailemaan. Toki sairas mieli ja aivan järkyttävä halu kikkailla löyti mielenkiintoisen hitsauspuikon millä keinuun voi saada jopa hyvän pinnan.
http://www.weldtec.fi/documents/WearshieldC21.pdf
http://www.weldtec.fi/documents/WearshieldC6.pdf
Täytyy vielä kysellä guruilta miten tuo keinu kestää hitsaamista ja missä sen pinnan voi hioa kohdalleen jos hitsaaminen onnistuskin. Nokkien hiomisesta en edes muistanut kysyä mutta eiköhän senkin tässä kerkeä aikanaan kysellä
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
- adenauer300
- Viestit: 247
- Liittynyt: 13.4.2006 8:47
- Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö
Noniin tällein vapun kunniaksi nappasin männät irti raadosta. Kikkelis kokkelis niih taas oli nahkahousu tehny remonttia ja tälläkertaa ykkösen ja kasin männät oli isommat mitä muut kuusi mukia. Ei onneksi paljoa mutta senverran että nahkahousut menevät boikottiin
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... nn%E4t.jpg
Remontin aikana rupesi satamaan lunta ja pakkohan pihalta oli ottaa kuva koska maisema oli aika erikoisen värinen
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/maisema.jpg
Sitten känkän kysely pakosarjasta. Tuommoiset sarjat täällä on
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... sarjat.jpg
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... nn%E4t.jpg
Remontin aikana rupesi satamaan lunta ja pakkohan pihalta oli ottaa kuva koska maisema oli aika erikoisen värinen
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/maisema.jpg
Sitten känkän kysely pakosarjasta. Tuommoiset sarjat täällä on
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... sarjat.jpg
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Vanhoissa om61x moottoreissakin on ykkös sylinteri hiukan muita isompi,syytä en tiedä mutta kaippa se on hyvä sitte niin .Montako satasta ne männät oli isompia?Tuossa voi olla joku epätasaiseen lämpölaajenemiseen liittyvä seikka miks on erikokoisia mäntiä laitettu koneeseen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Kyllä se kuvassa näkyvä kilpakelkka on todella burana
Pitää tässä vielä kattella tuhoanko viimeisetki hermon rippeet ja väännän uudet pakosarjat niin siinähän ne egr kikkeet lähtee kivasti pois.
Samalla rypistyksellä K-jetti vaihtuu megaruuttaan ja pääsee tuosta mekaanisen ruiskutuksen "hienoudesta " eroon.
Täytyy mittailla nuo männät vähän tarkemmin kun saa pestyä ja puunattua niin ymmärtää mitä nahkahousu on meinannut mutta lohkoon on joka männän kohalle lyöty 1+ merkinnät paitsi ykkösen ja kasin jossa on 2+.
Pitää tässä vielä kattella tuhoanko viimeisetki hermon rippeet ja väännän uudet pakosarjat niin siinähän ne egr kikkeet lähtee kivasti pois.
Samalla rypistyksellä K-jetti vaihtuu megaruuttaan ja pääsee tuosta mekaanisen ruiskutuksen "hienoudesta " eroon.
Täytyy mittailla nuo männät vähän tarkemmin kun saa pestyä ja puunattua niin ymmärtää mitä nahkahousu on meinannut mutta lohkoon on joka männän kohalle lyöty 1+ merkinnät paitsi ykkösen ja kasin jossa on 2+.
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Noniin ja ettei nyt ihan kokoaikaa sormi perseessä olla niin nyt sain purettua tuon moottorin kokonaan osiin.
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... %E4%E4.jpg
Tuolta näyttää jakopää
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/lohko.jpg
Tuolta näyttää lohko ilman sitä mutkalle väännettyä rautaa mikä painaa paljon
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/suutin.jpg
Tuossa hieman osviittaa tulevasta mutta siitä sitten myöhemmin lisää kun saa kaikki kikkeet paikalleen
Ja loppukevennyksenä painavan isoilla läskeillä varustetun auton hyötykäyttöä http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/jyr%E4.jpg
Eipähän naapuri voi epäillä lääkityksen olevan kunnossa kun tasaa pottupeltoa nurmikkoa varten ässämersulla joka vie 40 litraa satasella
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottoriku ... %E4%E4.jpg
Tuolta näyttää jakopää
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/lohko.jpg
Tuolta näyttää lohko ilman sitä mutkalle väännettyä rautaa mikä painaa paljon
http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/suutin.jpg
Tuossa hieman osviittaa tulevasta mutta siitä sitten myöhemmin lisää kun saa kaikki kikkeet paikalleen
Ja loppukevennyksenä painavan isoilla läskeillä varustetun auton hyötykäyttöä http://koti.mbnet.fi/raakis1/moottorikuvat/jyr%E4.jpg
Eipähän naapuri voi epäillä lääkityksen olevan kunnossa kun tasaa pottupeltoa nurmikkoa varten ässämersulla joka vie 40 litraa satasella
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Noista kuvista kannattaa ottaa varmuuskopiot.
Jaa mekaruutta tms tulossa?
Tulipa vielä sellainenkin asia mieleen, että mitäs sitten jos tuosta moottorista joutuu luopumaan? Sama juttu Jari w123:n kanssa. Mahtaa olla luopumisen tuska käsin kosketeltavissa?
Pitäsköhän ostaa itellekin tuommonen terapia-moottori.
Jaa mekaruutta tms tulossa?
Tulipa vielä sellainenkin asia mieleen, että mitäs sitten jos tuosta moottorista joutuu luopumaan? Sama juttu Jari w123:n kanssa. Mahtaa olla luopumisen tuska käsin kosketeltavissa?
Pitäsköhän ostaa itellekin tuommonen terapia-moottori.
Meka tulossa ku ei kestä perse enään kauaa tota K jettiä joka roiskii bensaa vähä sinne ja tänne enemmän ja vähemmän. Voi olla että tuosta sekasikiöstä on helppo luopua sitten kun sen on saanu kasaan
Hommaa maamoottori siinä oiva terapiakone joka ei ole moksiskaan vaikka lekalla kupeeseen humauttaa senjälkeen kun 90 vuotta vanha pinnapultti paukahtaa poikki ja otsassa lukee verestävällä kohokuviolla BAHCO.
http://personal.inet.fi/koti/ptp/bmw10.htm
Tuo sopis oikein hyvin naapurin rajalle puksuttamaan
Hommaa maamoottori siinä oiva terapiakone joka ei ole moksiskaan vaikka lekalla kupeeseen humauttaa senjälkeen kun 90 vuotta vanha pinnapultti paukahtaa poikki ja otsassa lukee verestävällä kohokuviolla BAHCO.
http://personal.inet.fi/koti/ptp/bmw10.htm
Tuo sopis oikein hyvin naapurin rajalle puksuttamaan
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.