w210 automaattilaatikon uudelleen ohjelmointi

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

w210 automaattilaatikon uudelleen ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Elikkäs laatikko ei tykännyt uudesta tiheämmästä välityksestä ja ilm. nyt on kokoajan 3. vaihde päällä. Eli pitääkö laatikkoon vaihtaa ohjausboxi vai voiko sen jotenkin ohjelmoida uudelle välitykselle.

peräänhän ei tässä mene mitään johtoja että ilm "vika" ei siellä ole.

entinen välitys oli 2.82 ja uusi on 3.27

laatikko on 722.6
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Laatikon "oppineisuuden" voisi yrittää nollata vaikkei luultavasti auta.
Auton nopeus/kierrosluku suhde poikkeaa ohjelmoidusta ja siksi
ohjelma luulee autossa olevan vikaa. Vaatii ehkä uudelleen ohjelmointia.
Itse vasta opiskelen näiden uusien rakkineiden sielunelämää, kovin on
kyllä kiinnostava ongelma.
Gurut varmaan vastailee tarkemmin alempana...
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

joo mielellään kuulis lisää. ei oikeen kehtais tuolla kolmosella jyrryyttää..
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29371
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikatilassa taitaa toimia vain kakkonen ja pakki.

Kertoisikohan testeri mikä paikka juonittelee. :?
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

ilmeisesti nyt on kakkonen tai kolmonen päällä.

ilmeisesti nyt johtuu juonittelu juurikin uudesta välityksestä ja tietokone luulee laatikon olevan rikki kun takarenkaat pyörivät nopeampaa kuin ennen tietyillä kierroksilla. Pitäisi jostain saada vain nyt sellainen guru käsiin joka noista osaa kertoa miten niitä ohjelmoidaan. Siekkiselle jo soittelin mut sieltä ei nyt hirveästi vielä selvinnyt :\
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Äsken auto pelasi kuin kello ku käynnistin sen ja virrat oli niin vähänä että abs ja esp valot paloivat. lähdin liikkeelle niin laatikko lähti ykkösellä ja vaihtoi kakkosen, sitten valot sammuivat ja auto pelasi normaalisti edelleen. kiihtyy kylläkin nopeammin

mutta sitten ajoin tallin pihalle ja sammutin ja käynnistin uudestaan ja lähdin ajamaan. 1,2,3 ja jäi kolmoselle eli vikatilassa taas. :\

jos ei muu auta niin kohta lähtee abs:n tunnistimet mäkeen tuolta ja polttimo mittaristosta.
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Virrat vähissä? No eikö se jo selitä jotakin? Vikatilahan on valmis jos jännite on liian alhainen :?: Väyrysistä en tiedä mitään, mutta näin ainakin tuossa vanhassa ässänruopossa. :roll:

Ei kai se ihan mahdotontakaan ole, että esim. säädin on antautunut yhtä aikaa perän vaihdon kanssa. :D
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

tovayryn kirjoitti: jos ei muu auta niin kohta lähtee abs:n tunnistimet mäkeen tuolta ja polttimo mittaristosta.
Juu ja sitä myöden heittää nopeusmittari näyttämästä... :lol:

Testeriin vain (semmoseen paikkaan, mistä löytyy tuo alkuperäinen testeri), eipä noista muuten mitään vikaa keksi...
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

joo. hartikaiselle sille on aika varattu. nyt on kaks mahdollisuutta, laatikko on suuttunu uudesta välityksestä tai sitten luistonesto vika on päällä.

se ihmetyttää edelleen että miks eilen laatikko pelas abs ja esp:n ollessa pois päältä ja niin pelasi nopeusmittariki ku iloisesti otti raskaita ylinopeuksia tauluun suljetulla moottoriradalla valvotussa ääriolosuhteessa.
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

tovayryn kirjoitti: nyt on kaks mahdollisuutta, laatikko on suuttunu uudesta välityksestä tai sitten luistonesto vika on päällä.
Näissä vanhemmissa romuissahan se menee niin, että huonolla latauksella katiska alkaa tiputella "turhia" virtasyöppöjä pois
- ainoastaan "elintoiminnot" ylläpidetään. Ensimmäisenä tippuu pois ABS ja luistonesto.
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

HVM kirjoitti:
tovayryn kirjoitti: nyt on kaks mahdollisuutta, laatikko on suuttunu uudesta välityksestä tai sitten luistonesto vika on päällä.
Näissä vanhemmissa romuissahan se menee niin, että huonolla latauksella katiska alkaa tiputella "turhia" virtasyöppöjä pois
- ainoastaan "elintoiminnot" ylläpidetään. Ensimmäisenä tippuu pois ABS ja luistonesto.

tämähän jo kuuluu näihin vanhempiin romuihin, niin samallalailla tuo tiputtaa pois turhia toimintoja. eli juurikin tämä taas viittaisi vehon teknisen tuen näkemykseen auton toiminnasta. että nyt esp:ssä on se vika hässäkkä päällänsä joka luulee jonkun olevan vialla ja lyö vikaa päälle, jonka perässä laatikko menee vikatilaan suojaamaan itseään. täytyykin illalla kokeilla ottaa esp sulake veke ja katsoa mitä se silloin sanoo.
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

tänään kokeiltiin vaikka ja mitä..

ensin otettiin pois abs sulake ja vaikutus tosiaan oli ettei nopeusmittarikaan enää toiminut. sitten kokeiltiin ottaa takaa abs tunnistimet irti, sitten se vasta vähän toimikin. ei meinannut alamäkeä alaspäin päästä.

sitten päätettiin kokeilla carsoftilla taasen ja sillä saatiinki jo jotain tietoa, live data näkyy hyvin mutta koneen tietoja ei pääse räpläämään eikä kuittamaan mitään vikakoodeja erasella. sitten kokeiltiin ottaa wilhelm rajoittimen ohitin pois käytöstä jos se hämää nyt joka paikkaa ja on tiellä mutta ei vaikutusta.

sitten auto laitettiin käyntiin ja akku oli taas sen verta vähänä että esp ja abs valo paloivat taas. käytiin kokeilemassa niin muuten pelaa ja vaihtaa vaihteet hyvin mutta kickdown ei pelaa. 4500rpm lyö rajotin kiinni, mutta sitten ku laittaa kaasun normaalisti pohjaan niin laatikko vetää yhtä pienemmän askiin ja alkaa kiihdyttää kierrättää tuonne yli 6000rpm ja vaihtaa. sitten kun auton taas sammutti ja laittoi käyntiin niin vikatila laatikossa.

minkä tilan tietokone nyt laittaa päälle ku virta on vähänä, kun manuaalisesti saa aikaiseksi kojetauluun esp ja abs valot palamaan mutta laatikko ei silti silloin pelaa?

Sen verran voisi jos sanoa tuossa vähän ajeltuna että perä välityksen vaihdolla on kiihtyvyyteen suora vaikutus ja 100 vauhdissa kierrokset nousivat sellaisen 400-500rpm juuri se mitä haettiin. mittari virhe on nyt entisen 4km/h sijaan 6km/h
vielä kun saisi kickdownin ja laatikon pelaamaan kunnolla ja pääsisi kokeilemaan miten tuo oikeasti vetää.
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

joo auto kävi e hartikaisella tänään. eipä tuolla juuri viisaammaksi tullut.

vika tietona laatikko antoi "vaihde ei uskottava tai laatikko luistaa", jota epäiltiinkin, sitten ei myöskään päässyt syöttämään uutta välitystietoa laatikkoon, mutta laatikon tulisi kuulema itse oppia se.?

laatikkoon vaihdettiin uudet öljyt kun samalla katsottiin sisälle ettei siellä rautasirua ole, josko siellä jokin olisi rikki, ei ollut-

star diagonosis ei myöskään saa tietoa auton vaihdoista yms, eli mistä johtunee se?

ja heti kun auto liikahtaa liikkeelle 20cm niin laatikko on failuressa mutta ei hätäkäytöllä
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
InsaneMe
Tolokun mies
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.9.2006 11:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

elikkä itsellä oli sama ongelma 290tdssä ja vika korjaantui kun pistettiin oikea välityksinen perä kun ei kiinnostanut ruveta säätämään sen enempää ja katsottiin halvemmaksi hommata oikea välityksinen perä kuin yrittää muuttaa välitystä koneella. Testattiin 220d perää ja se vaan löi vikatilaa päälle aina kun nopeus nousi tohon 50 tuntumaan, mutta jos ajoi alle sen niin ei mennyt vikatila päälle ilmeisesti ei ollut virhe vielä riittävän suuri alle 50 km/h
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

jees. vanha perä on vielä elossa, mutta kun tähän nyt on alettu niin eiköhän tämä viedä nyt loppuun asti :)
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1496
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mielen kiinnolla kuullaan uutta tietoa laatikosta :shock:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

tässä kokoaika selvitellään. nyt on ilm. tilanne se että joudutaan laittamaan ECU ja TCU saksaan ohjelmoitavaksi :(
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
tilator
Viestit: 88
Liittynyt: 08.8.2006 0:19

Viesti Kirjoittaja tilator »

Saman asian kanssa tässä on tullut taisteltua.

EGS-yksikkö, perävälitys ja vaihteisto kulkevat yhtenä nippuna.

Eli sinun pitää löytää autotyyppi, jossa on sama laatikko ja sama perävälitys, jonka autoon haluat. Sitten hommailet sellaisen EGS-yksikön, joka tuon yhdistelmän kanssa toimii.

Oma projektini on ollut vaihtaa E240:aan harvempi perä alkuperäisen tilalle. C240:ssa on se sama yhdistelmä, mitä tavoittelen ja siksi haaveilenkin löytäväni jostakin C240:n EGS-yksikön. Muutamia niitä toki kiikarissa jo onkin.

Mielenkiintoinen tieto oli kyllä tuo, että kannattaa kokeilla kytkeä ESP pois päältä.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Saako heittää tyhmän kysymyksen? Miksi sinne pitää saada tiheämpi välitys??
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Aki P kirjoitti:Saako heittää tyhmän kysymyksen? Miksi sinne pitää saada tiheämpi välitys??
Jotta pärjäis bemareille katukilpailussa :?
124.023
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samaa mieki olen tässä itekseni miettiny.

Oishan sillä nyt kuitenkin mukavampi ajella harvalla perällä. :D
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Hemingway kirjoitti:Jotta pärjäis bemareille katukilpailussa :?
Aha :wink: no nyt selvis! Kajaanin kaduillahan minäkin menetin korttini ja vain 85 näytti tutka 40:n alueella. Ja alla huippu tehokas 1.3i erikoiskorolla ja ainakin 70hp :shock: . Kummasti opetti käyttäytymään liikenteessä. Nyt kun mukana matkustaa 1v. tytär niin ei tulisi moiset taajamakiihdyttelyt mieleenkään...

Mutta eihän se sitten haittaa jos ei ole kuin kolmosvaihde suurin....
tilator
Viestit: 88
Liittynyt: 08.8.2006 0:19

Viesti Kirjoittaja tilator »

Aki P kirjoitti:
Hemingway kirjoitti:Mutta eihän se sitten haittaa jos ei ole kuin kolmosvaihde suurin....
Hmm ... E50 3,27 perällä kolmosvaihteella. 6000 rpm moottorissa, niin nopeus on n. 160km/h.

Epäilenpä, että viranomaisten mielestä saattaa olla vähäistä suurempaa haittaa ;-)
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Aki P kirjoitti:Kummasti opetti käyttäytymään liikenteessä. Nyt kun mukana matkustaa 1v. tytär niin ei tulisi moiset taajamakiihdyttelyt mieleenkään...
Tätä minäkin ajoin takaa.
124.023
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

yksi hyvä syy tähän peränvaihtoon on liian alhaiset kierrokset suomen maantiellä. Jos auto on automaatti niin silloin ajetaan d:llä eikä millään pakko nelosella. 80km/h vauhdissa kierroksia juuri alle vääntörajan eli auto on todella tympeä ajaa. nyt kierrokset nousivat noin 500rpm mitä pääsin kokeilee ja olis aika soppeli suomen nopeuksiin.

saa nyt nähä minkä verran tolla lähtöjä saa lisää, toiveena tietty seki, ku eiköhän tuosta 300km/h huippunopeudesta ole vähän varaa tiputtaakkin.

Halvin operaatio tämä ei ole, että jos joku tätä kaavailee niin kannattaa kaksi kertaa miettiä :)

ja kukas tässä taajamassa on aikonutkaan kiihytellä..en ainakaa mä :roll:
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

tilator kirjoitti:Saman asian kanssa tässä on tullut taisteltua.

EGS-yksikkö, perävälitys ja vaihteisto kulkevat yhtenä nippuna.

Eli sinun pitää löytää autotyyppi, jossa on sama laatikko ja sama perävälitys, jonka autoon haluat. Sitten hommailet sellaisen EGS-yksikön, joka tuon yhdistelmän kanssa toimii.

Oma projektini on ollut vaihtaa E240:aan harvempi perä alkuperäisen tilalle. C240:ssa on se sama yhdistelmä, mitä tavoittelen ja siksi haaveilenkin löytäväni jostakin C240:n EGS-yksikön. Muutamia niitä toki kiikarissa jo onkin.

Mielenkiintoinen tieto oli kyllä tuo, että kannattaa kokeilla kytkeä ESP pois päältä.
Saksanmaalle joudutaan nyt lähettämään vaihteiston ohjausyksikkö ja moottorin ohjausyksikkö ECU ja TCU, sen jälkeen auton tulisi toimia moitteettomasti kun TCU ja ECU saavat oikean perävälityksen sisälleen. itse laatikossahan ei enää välitystieto ilm. ole vaan se on nimen omaan tuolla TCU:ssa.
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

elikkäs eilen koottiin vanhaa perää siihen malliin, että päästiin kokeilemaan onko ammattiasentajat oikeassa että laatikko tässä olisi hajalla (jota itse epäiltiin vahvaksi) joka ei sitten ollutkaan hajalla, kuten ajattelimmekin. eli vanhalla perällä laatikko pelasi taas, kun vain kuittasi vikakoodit pois. nyt on ecut irti ja odottavat matkaansa saksanmaalle ohjelmointiin.
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

noniin. nyt saapuivat boxit aamulla takaisin saksanmaalta ja ovat paikoillaan. Auto toimii muuten hiton hyvin ja vetää kikkarilla mallikkaasti mutta pari pientä ongelmaa. saksan matkan aikana hävisi autosta vakionopeuden säädin, eli se ei enää toimi mistä johtuu?

ja toinen ongelma on että ykkösellä kiihdyttäessä rajotin ottaa kiinni 4500rpm kuntaas muut vaihteet pelaavat täysin normaalisti. sama ongelma esiintyy kun kickdownia lyödään että laatikko pudottaa 2:lta ykköselle, loppuu kickdown kiihdyttely siihen.

Laatikolle tehtiin opetusajoa tuossa omin voimin ja nollattiin varmuuden vuoksi vikakoodit mulla viat eivät hävinneet.

nyt hyviä ideoita mitä tehdä..?
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

noniin. nyt saapuivat boxit aamulla takaisin saksanmaalta ja ovat paikoillaan. Auto toimii muuten hiton hyvin ja vetää kikkarilla mallikkaasti mutta pari pientä ongelmaa. saksan matkan aikana hävisi autosta vakionopeuden säädin, eli se ei enää toimi mistä johtuu?

ja toinen ongelma on että ykkösellä kiihdyttäessä rajotin ottaa kiinni 4500rpm kuntaas muut vaihteet pelaavat täysin normaalisti. sama ongelma esiintyy kun kickdownia lyödään että laatikko pudottaa 2:lta ykköselle, loppuu kickdown kiihdyttely siihen.

Laatikolle tehtiin opetusajoa tuossa omin voimin ja nollattiin varmuuden vuoksi vikakoodit mulla viat eivät hävinneet.

nyt hyviä ideoita mitä tehdä..?
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Aika hiljaseksi vetää tämä projektisi. Luulen että ohjelmoinnissa on sörkitty väärää paikkaa. Ei todellakaan tule muuta mieleen...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”