Pyöränlaakeriongelma MB. HUOM !

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Harju kirjoitti:Iliman heittokelloa olen pärjänny tähän asti, vaan pärjääkö enää :shock:

Tähän asti olen jättänyt silleen että renkaasta heilutettaessa tuntuu pikkasen välystä ja heilutellu sitä meisselin nokalla sitä prikkaa mutterin takana :!:


MUTU :halm:
kuin myös.

Nyt viimeksi laitoin silleen että prikka pyörii tahmeesti kun meisselin (siis ruuvimeisselillä) kärjellä sitä työntää...

pienehkö välys tuntuu nyt renkaasta heilutettaessa.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Niin kaikkihan on varmaan käsitelty jollain foorumilla,eli senperusteella tänne ei tartte kirjoilta että tietoa ei löydy muualta. Selvä yritetään muistaa.

No entisiin keskuteluihin en voi ottaa kantaa kun en ole niihin osallistunut/lukenut.
Samaa mieltä tekeminen ja teoria on eri asia, sen näkee jo sadasosien esittämis muodosta .....laakeri vain.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

epk kirjoitti:
Harju kirjoitti:Iliman heittokelloa olen pärjänny tähän asti, vaan pärjääkö enää :shock:

Tähän asti olen jättänyt silleen että renkaasta heilutettaessa tuntuu pikkasen välystä ja heilutellu sitä meisselin nokalla sitä prikkaa mutterin takana :!:


MUTU :halm:
kuin myös.

Nyt viimeksi laitoin silleen että prikka pyörii tahmeesti kun meisselin (siis ruuvimeisselillä) kärjellä sitä työntää...

pienehkö välys tuntuu nyt renkaasta heilutettaessa.


Täyttä haarrastelija puuhaa tuollakonstilla ei laakeria saa leikkaamaan.

Ennätys tuntuu nyt jo olevan parinsadan metrin luokkaa. :twisted:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29260
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämä topikki pitäisi oikeastaan siirtää "arkielämän koukeroita" - osioon, cdihän vie porukkaa kuin litran mittaa oli vastaajana sitten tavan autoilija tai alan ammattilainen. :happy:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Heh :lol:

Hupaseksi menee! Toivottavasti "mittausinsinööri" cdi ei ota nyt mitenkään henk. koht. näitä hieman jyrkkiäkkin? lausahduksiani. Eikä tarkoitus ole vähätellä myöskään tarkkojen mittalaitteiden käyttöä.... oikeissa paikoissa. Pyöränlaakerin kiristykseen en vain koe sitä todellisuudessa tarvitsevani.

Pitäisikö foorumin sääntöihin lisätä: Uskontoa, rahaa, politiikkaa eikä MB etupyöränlaakerin kiristystä saisi käsitellä näin julkisesti :idea: :banni:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Täh minäkö tämän OT si vedin. :shock:

Mielestäni hienovaraisesti pyrin estämään keskustelun tukehduttamis pyrkimykset. :roll:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

No hyvä!

Jatketaan sitten vänkäämistä:

Olen aina kiristänyt pyöränlaakerit siten että Tuntuvaa välystä ei tunnu renkaasta puistaen. Jos laakeri pääsee lonksumaan niin laakeri ei vastaa tasaisesti ulkokooliin ja on lyhyempi ikäinen.
Ehjä laakeri tuon kestää, resu ois pitänyt vaihtaa. "Kuluneen" laakerin tunnistaa heti kun tekee em. toimenpiteen ja ajaa esim 1000km ja taas tarkistus. Jos laakeri on taas löysällä niin heti vaihtoon. Tässä vaiheessa laakeri ei välttämättä vieläkään äännä, mutta vaihtoväli on tulossa täyteen.
Valmiiksi ääntävät sitten erikseen.
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

:lol: :lol: :lol:

Johan se nyt hauskuus laakerihommasta repes.

Vähä taitaa olla niinkuin itikan n****i, milli pieles nii se o silmäs.

Pistetään nyt omakin lusikka soppaan :roll: .

Tuo poika on hommissa yhdessä fabriikissa ja asentelee yhtenä työnään kartiorullalaakereita, asennusvälys kolme satasta ja mitataan hommaan kehitetyllä työkalulla.
Moista kalua eivät käytä muut kuin uudet työntekijät ennenkuin oppivat käteen tuntemaan oikean välyksen. Kertoi aika hyvän ohjeen useamman tuhannen asennetun laakerin kokemuksella.

Kiristä laakeri, pyörittele rengasta tovi. Heiluta ylä/ala-otteella:

Ei tunnu välystä - liian kireä
Tuntuu välys - liian löysä

Onko tässä välys vai ei ? - sopiva.

Näin minä ne kaikki laakerit olen säätänyt.
. . .
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4393
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

cdi kirjoitti:Täh minäkö tämän cdi: ksi vedin. :shock:

Mielestäni hienovaraisesti pyrin estämään keskustelun tukehduttamis pyrkimykset. :roll:

On tää cdi vaan mainio heppu,selvinpäin kirjottaa kuin normi voorumilainen kännissä.
Voiskohan cdi saada kela-kortilla kossua 2mk.pullo :happy: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

No johan putos rasvanäpiltä tositoimissa heittokello pois ja hyvä niin koska sen lukeminen tuottaa suuria vaikeuksia.

Jäsen zyys lumppas jo satkun pois,vaikka kysymys ei liene mb laakerista.

Mistä johtuu kiinnileikkautumiset pakkasten jälkeen. Onko mahdollista että sovitus on liian tiukka ja lämpölaajenemista ei ole otettu riittävästi huomioon.
Kyllä 50 asteen vaihtelu nyt jotain vaikuttaa...vai vaikuttaako?
Näin näppäimistön välityksellä vain teoriassa tarkastellen.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Mage
Viestit: 3
Liittynyt: 10.3.2007 18:30
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mage »

Mullla petti vas. etulaakeri maaliskuun alussa kovien pakkasten loputtua. Auto MB E 300 TD -99. Luulin, että pyörän kaariin /roiskeläppään jäätynyt lumi/jää hankaloittaa käännöksissä. Noin 3 km ajon jälkeen syttyi ABS ja BAS valot, jolloin ajoin pysäkille. Auto hinurilla pajalle ja heti tiesivät syyn: laakeri pettänyt. Laakerin hinta 34 €, koko remontti 515 € !! Piti vaihtaa olka-akseli, 345 €. Homman hoiti Kuopion kupeessa oleva Toivalan Auto. Kuulemma juuri kovien pakkasten jälkeen tulee näitä laakerivaurioita??
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

kilander kirjoitti:
cdi kirjoitti:Täh minäkö tämän cdi: ksi vedin. :shock:

Mielestäni hienovaraisesti pyrin estämään keskustelun tukehduttamis pyrkimykset. :roll:

On tää cdi vaan mainio heppu,selvinpäin kirjottaa kuin normi voorumilainen kännissä.
Voiskohan cdi saada kela-kortilla kossua 2mk.pullo :happy: .
Jos oikein muistan miitissä oli tarjolla apteekkarin kojakkia ilmaiseksi ,tiä sitte mitä se olis hiuspohjaan vaikuttanut. :happy:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Pitääkö Väykän ajo/käyttöohjeistukseen lisätä että kovien pakkasten lauhduttua pidetään parin viikon paussi ajeluissa että ei laakeri petä vai miten tuo pakkasten jälkeinen probleemi on ehkäistävissä??? :D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tästähän se topic nyt löytyi, etsin jo tuossa aiemmin keväällä kun vaihdoin kesärenkaat mutten löytänyt :nocando:

Kurkkasin nimittäin väykyssä etupyöränlaakereiden rasvakuppien alle samalla kun vaihdoin kesärenkaat.Muistin tällaisen topicin olemassa olon hämärästi. Näky oli kyllä hieno...sitä vihreää kovettunutta mömmöä oli kupin alla niin vähän ettei oikein osaa mihinkään verrata, sen verran että just huomasi :lol: Kupissa ei ollut oikeastaan edes jälkiä että rasvaa olisi ikinä ollutkaan. Pyyhkäsin sitten sen pienen vihreän kökön pois ja laitoin kunnollisen määrän vaseliiniä tilalle, ei ainakaan pahaa tee...

Ja laakerit olen aina kiristänyt ihan "musta tuntuu" periaatteella.En tiedä onko oikein,mutta ainakin saman ne on mersussa kestäneet kuin tehtaalta lähtiessä joten ei nyt ihan perseelleenkään ole mennyt...Ja välystä olen jättänyt sellaisen.. no ei oikein välystäkään,muttei ihan tiviskään :roll:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sitten kun välykset on saatu kohilleen, niin kinattasko siitä että kuuluuko kuppiin laittaa rasvaa vai ei???
Omasta mielestä sinne ei ole mitään syytä laittaa rasvaa, laakereiden väliseen osuteen kun laittaa rasvan niin se riittää ja kykenee voitelemaan molemmat laakerit. Volkkarin takalaakerissa jopa kiellettiin rasvan laitto kuppiin.... miten se eroaa mersun laakerista....
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Jaha vai välykset on kohillaan,pitääpä alkaa tarkistan taaksepäin mikä jäi mitaksi.

Mutta kun ammattimies puhuu rasvasta panee se tavallisen tallaajan epäilemään suurta vedätystä.Pelkään nimittäin,että rasva paljastuisi loppupeleissä kookosrasvaksi mitä myös "neekerin reisirasvaksi"kutsuttiin ajalta ennen margariiniä.Eli se siitä väittelystä. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

cdi kirjoitti:Jaha vai välykset on kohillaan,pitääpä alkaa tarkistan taaksepäin mikä jäi mitaksi.

Mutta kun ammattimies puhuu rasvasta panee se tavallisen tallaajan epäilemään suurta vedätystä.Pelkään nimittäin,että rasva paljastuisi loppupeleissä kookosrasvaksi mitä myös "neekerin reisirasvaksi"kutsuttiin ajalta ennen margariiniä.Eli se siitä väittelystä. :shock:
:lol: :lol: :lol:

On siinä meillä satusetä.

Minä en ole huomannut siinä vihreässä mb:n rasvassa ja renkaiden asennusrasvassa mitään eroa. Molemmat kuivaa heti kohta asennuksen jälkeen :shock:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Aki P kirjoitti:
cdi kirjoitti:Jaha vai välykset on kohillaan,pitääpä alkaa tarkistan taaksepäin mikä jäi mitaksi.

Mutta kun ammattimies puhuu rasvasta panee se tavallisen tallaajan epäilemään suurta vedätystä.Pelkään nimittäin,että rasva paljastuisi loppupeleissä kookosrasvaksi mitä myös "neekerin reisirasvaksi"kutsuttiin ajalta ennen margariiniä.Eli se siitä väittelystä. :shock:
:lol: :lol: :lol:

On siinä meillä satusetä.

Minä en ole huomannut siinä vihreässä mb:n rasvassa ja renkaiden asennusrasvassa mitään eroa. Molemmat kuivaa heti kohta asennuksen jälkeen
:roll: :roll: :roll:

Toiseenkohtaan en oikeen osaa ottaa mitään kantaa arvostelu on kaiketi sallittua.Mielipiteet on kuin persesilmiä jokaisella on omansa.

Värisökeus ei niin yleinen tauti tietääkseni ole,vihreän ja valkoisen luulisi erottavan jonkinlaisena harmausasteen muutoksena ainakin.

Nälänopettamat autonasentajat laittoi siihen kuppiin vaseliinia ja lievittivät sitä vielä tippakanusta muutamalla suihkauksella öljyä.

Sen minkä aijoin kyseenalaistaa oli saksassa suht tasaisissa lämpöoloissa annettu laakerivälys o.o2 . Kun tuo mitta jaetaan neljälle pinnalle ei siinä
laakerirullan ja koolin väliin suuria välyksiä jää.Kun tosiasiassa täällä lämpötilaerot on n. 50 astetta ajattelis näin ruohonjuuritasolla että se jotain merkitsee.

Olisi tietysti pitänyt saada selväksi käsitelläänkö lämpölaajenemista pituuden muutoksena vai tilavuuden.(mielestäni tilavuuden) tästä seuraisi

että (kiinteillä aineilla) tilavuuden lämpötilakerroin on kolminkertainen verrattuna pituuden vastaavaan kertoimeen.Suosiolla olisin jättänyt pois lämpöjännitykset ,koska tällöin olisi mukaan tullut ArtoN karsastama kimmokerroin.
Koska maitokannu on tyhjä silloin pitää lähteä maitokauppaan.Sen takia lopetan tämän aiheenkäsittelyn tähän koska minulla on vahva tunne että modet ja ylläpitäjät säästyvät siivoustyöltä näin meneteltäessä. :happy:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

eli itse asiasta vielä. tuo vihree vaseliini on siis täyttä kökköö. ( ja muutenki ihan ghost bustersin näköstä), se veke ja normi vaseliinit sinne. kun vasta kirin omasta laakerit mut en vaihtanu vaseliinia..?

ja miten usein nuo vaseliinit nyt pitäs vaihtaa sit aina?
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

tovayryn kirjoitti:
ja miten usein nuo vaseliinit nyt pitäs vaihtaa sit aina?
Tottahan nyt joku vetäisee jonkun tieteellisen teorian tähänkin, mutta väitän että ei ikinä...Kurkistaa vaikka kerran vuoteen(tai kahteen,tai edes joskus) että sitä on ja ajaa onnellisena. Melkein samalla vaivallahan sitten vaikkapa puolen miljooonan kilometrin välein vaihtaa laakerit ja vaseliinit yhtäaikaa 8)
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Satakaksnelkussa ainakin rasvan vaihtoväli on 100 000 km.
Tällöin siis irrotetaan koko napa ja pyyhkästään vanhat pois ja uudet tilalle. Enpä usko että moni on tehnyt...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29260
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

tasaisissa lämpöoloissa annettu laakerivälys o.o2 . Kun tuo mitta jaetaan neljälle pinnalle ei siinä
laakerirullan ja koolin väliin suuria välyksiä jää
Kertokaapas lämpölaajenemisexpertit mitä laakerikokonaisuudessa tapahtuu sen lämmetessä ?
Laajeneeko ulkokooli yhtä paljon, enemmän vai vähemmän kuin sisäkooli suurenee ? :shock:
wiimax.fi
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

dealer kirjoitti:
tasaisissa lämpöoloissa annettu laakerivälys o.o2 . Kun tuo mitta jaetaan neljälle pinnalle ei siinä
laakerirullan ja koolin väliin suuria välyksiä jää
Kertokaapas lämpölaajenemisexpertit mitä laakerikokonaisuudessa tapahtuu sen lämmetessä ?
Laajeneeko ulkokooli yhtä paljon, enemmän vai vähemmän kuin sisäkooli suurenee ? :shock:
:D :D :D
Jotenki tuntuu siltä että käsi kädessähän ne siellä elelee. Välys pysyy suunnilleen samana riippumatta lämpötilasta (ei lasketa nyt mitään millin sadastuhannesosia). Tämä siis kunnossa olevassa laakerissa.
Kun laakeri rupeaa käymään kunnolla kuumana niin sisäkehältä ei pääse yhtä paljon lämpöä johtumaan pois kuin ulkokehältä jolloin sisäkooli lämpenee huomattavasti enemmän ja laakeri leikkaa kiinni.
Näin itse ainakin kuvittelisin...

Tästä keskustellaan varmasti vielä...
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:
tasaisissa lämpöoloissa annettu laakerivälys o.o2 . Kun tuo mitta jaetaan neljälle pinnalle ei siinä
laakerirullan ja koolin väliin suuria välyksiä jää
Kertokaapas lämpölaajenemisexpertit mitä laakerikokonaisuudessa tapahtuu sen lämmetessä ?
Laajeneeko ulkokooli yhtä paljon, enemmän vai vähemmän kuin sisäkooli suurenee ? :shock:
Riippuu tietenkin siitä että minkälaiseen kooliin ne koolit on asennettu. Eihän se ulkokooli esimerkiksi pysty laajenemaan enempää kuin se pesä antaa periksi. Eli sisä ja ulkokoolit vaikka olisivat samasta materiaalista, niin niiden muodonmuutos riippuu siitä minkäkokoseen ja mistä materiaalista olevaan aineeseen ne on asennettu vaan siitä että minkälaiseen pessään ulkokooli on asennettu ja minkälaiselle akselille sisäkooli.

Itse en ainakaan lähtisi heittokellolla säätämään kylmää/huoneenlämpöistä laakeria vaan uskoisin että napa pitää olla jotakuinkin ajolämmöissä ennenkuin sille mitään tarkempia säätöjä kannattaa tehdä.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ei ole vielä hirveästi kokemusta teollisuuden järjestelmistä, mutta laakerien kuntoa tutkimassa on isommissa tehtaissa kokonainen osasto.

Normaalisti laakeri vikaantuu, kun laakerin pinnoista alkaa irrota ainetta. Rullien paine kohdistuu aina samaan kohtaa, ajan oloon pinta kovettuu ja lopulta siitä murtuu pieniä hiukkasia. Sitten siinä on kuoppa. Kuoppa kasvaa käytössä ja siitä irtoaa lisää metallia. Tässä vaiheessa vika näkyy jo värähtelymittauksilla. Sitten kun kuoppa tuosta vielä kovin kasvaa, niin sen alkaa jo kuulla korvallakin.

Siellä laakerissa voi olla vika hyvin paljon ennen kuin sitä kukaan korvalla kuulee. Teollisuudessa pyörivistä laakereista saadaan alkava vika selville, jo kuukausia ennen vaihtoa. Se on aika paljon, kun laakeri pyörii käytännössä 24/7.

Sellainenkin hauska ilmiö laakereissa on, että ne saattavat mennä vaihtoon äkisti voitelun jälkeen. Huonossa rasvassa pyörivä laakeri saattaa toimia yllättävän pitkään, mutta jos se voidellaankin, niin loppu voi tulla muutamassa tunnissa.

Pyörän laakereista ei puolestaan ole mitään tietoa, joten en pääse väittämään. Itsellä ei ole ikinä tarvinnut vaihtaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29260
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

minkälaiselle akselille sisäkooli
Eikös kooli lämpene enemmän kuin akseli, tuskin akseli levittää koolia suuremmaksi ? :D

Onko laakerivälys pienempi laakerikokonaisuuden ollessa kuuma vai kylmä, ja miksi niin :?:
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7174
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:happy:

Täällähän tehdään kohta laakerin kirimisestä tiedettä. :D
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:Onko laakerivälys pienempi laakerikokonaisuuden ollessa kuuma vai kylmä, ja miksi niin :?:
Sitä tuossa itsekin yritin pohdiskella ja tulin siihen lopputulokseen että jos laakerivälystä aikoo "satikan" tarkkuudella säädellä niin se aivan turhaa hommaa kylmällä laakerilla. Eikös se laakeri ole ns. kartiolaakeri jolloin välys muuttu akselin lämpölaajenemisen seurauksena. En usko että sisä- ja ulkokoolin lämpölaajenemisella on juurikaan merkitystä vaan nimenomaan akselin lämpölaajenemisella.

Kävin tuossa vastikään rengas ostoksilla ja rengasasentaja sanoi että taitaapi olla mersussa vähän liikaa välystä etulaakereissa. Sanoin sille että siinä laakerinvälyshommassa on ainakin kahta eri koulukuntaa. Asentaja mulkaisi vihasisesti eikä siitä enempää keskustelua syntynyt :lol:
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Eikös se sisä ja ulkokooli lämpene suunnilleen saman verran , joten
välys pysyy suunnilleen samana riippumatta siitä missä lämpötilassa laakerivälys on säädetty? Jos säätölämpötilalla olisi suurempaa merkitystä niin siitä olisi maininta korjausoppaissa yms. Laskeehan ne insinöörit koneen sisäisiä värähtelytaajuuksia ym kun suunnitellaan koneita joten uskon kyllä että tämäkin on otettu huomioon...
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Spudenius kirjoitti:uskon kyllä että tämäkin on otettu huomioon...
Minä taas uskon että ei ole otettu huomioon ainaakaan Suomessa esiintyviä lähes 60 celssiuksen lämpötilamuutoksia. Vai mitenkä perustelette sen että pyöränlaakeri hirttää juuri kovien pakkasten lauhduttua?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”