Talvirenkaiden ilmanpaineet
Talvirenkaiden ilmanpaineet
Minkähän älykkyyskohtauksen nyt löi päälle kun tuli vimma kysellä viisaita? Toivottavasti tämä on ohimenevää?
Tässä yönä muuanna tuli radiosta asiaa aiheesta. Rengasliikkeen älypää kertoi että talvella pitää käyttää 0,1-0,2 bar kovempia rengaspaineita kuin kesällä. Miksi? Ainakin tällainen pussihousu luulee että rengas pitää paremmin jos siinä on painetta himpun verran vähemmän? En tarkoita nyt sitä että oaineet pitäisi pudottaa kiloon ja alkaa luikerrella laidasta laitaan, mutta periaatteessa 2 bar suositellun 2,2:n sijaan kuulostaa mielestäni pitävämmälle vaihtoehdolle.
Entäs tämä ikuisuuskysymys "paremmat kumit eteen vai taakse?"
Minun mielipiteeni on ohjelman kuunneltuani taakse vetotavasta riippumatta. Jos perä lukkiutuu ja lähtee "sladiin" keulaa helpommin, niin auton ohjaaminen on vaikeampaa kuin suoraan tapahtuvassa lukkojarrutuksessa.
No?
Tässä yönä muuanna tuli radiosta asiaa aiheesta. Rengasliikkeen älypää kertoi että talvella pitää käyttää 0,1-0,2 bar kovempia rengaspaineita kuin kesällä. Miksi? Ainakin tällainen pussihousu luulee että rengas pitää paremmin jos siinä on painetta himpun verran vähemmän? En tarkoita nyt sitä että oaineet pitäisi pudottaa kiloon ja alkaa luikerrella laidasta laitaan, mutta periaatteessa 2 bar suositellun 2,2:n sijaan kuulostaa mielestäni pitävämmälle vaihtoehdolle.
Entäs tämä ikuisuuskysymys "paremmat kumit eteen vai taakse?"
Minun mielipiteeni on ohjelman kuunneltuani taakse vetotavasta riippumatta. Jos perä lukkiutuu ja lähtee "sladiin" keulaa helpommin, niin auton ohjaaminen on vaikeampaa kuin suoraan tapahtuvassa lukkojarrutuksessa.
No?
Yhtä hyvät renkaat joka nurkkaan, tottakai. Jos tarvii ruveta arpomaan kummat eteen kummat taakse, niin ostaa ainakin kaksi uutta rengasta.
Kovemmat rengaspaineet toimii sen takia kun renkaan kuvio ei pääse menemään niin paljon kasaan alapuolella. Minkä verran kovemmat paineet - se on ite kokeiltava.
Kovemmat rengaspaineet toimii sen takia kun renkaan kuvio ei pääse menemään niin paljon kasaan alapuolella. Minkä verran kovemmat paineet - se on ite kokeiltava.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Paremmat kumit aina taakse... jos pitävämmät kumit on edessä saattaa käydä jossain tilanteessa niin, että takapäästä pito lähtee ja silloin auto herkästi kääntyy poikittain. Ja siihen kylkeen ei mielellään ota mitään varpusta isompaa. Etupäästä pidon menetys aiheuttaa yleensä 'vain' puskemista etupään mennessä edellä kuten kuuluukin.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Jep, takavetoisessa menee varmaan itsestään paremmat kumit taakse. Etuvetomiehet saattaa inttää, mutta kun on kokenut yhden kerran tiukassa tilanteessa perän irtoamisen (sillälailla kunnolla)- laittaa sen jälkeen mielellään paremmat taakse. Millin parin erot renkaiden kulumisessa eivät käytännössä merkanne mitään, ainakaan sellaisille ihmisellä joilla ei ole mitään kulutuspinta-/täydellisyysfobiaa.
Pakkasella renkaan ilmanpaine laskee n. 0,1 bar/ 10 astetta> 0 asteen keleillä tarkistetussa renkaassa on - 20 asteessa 0,2 baria vähemmän painetta.
Pakkasella renkaan ilmanpaine laskee n. 0,1 bar/ 10 astetta> 0 asteen keleillä tarkistetussa renkaassa on - 20 asteessa 0,2 baria vähemmän painetta.
Ite laitoin 123:seen 2,5 eteen ja 2,8 taakse -2 asteessa. Pitoa piisaa.
Nyt tiputin paineita hieman, ettei olisi kivireki.
Edessä:2.2 ja takana 2.5.
Nyt tiputin paineita hieman, ettei olisi kivireki.
Edessä:2.2 ja takana 2.5.
Viimeksi muokannut Sami R, 03.1.2006 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
dealer kirjoitti:Entäs tämä ikuisuuskysymys "paremmat kumit eteen vai taakse?"
Taakse; piste.
minä olen aina laittanut huonommat renkaat taakse,koska jos perä lähtee alta niin on vielä jotain tehtävissä --->hallittu sivuluisu.
Jos auto taas puskee kuin pässi,niin AINAKIN MINUN mielestä sitä on paljon hankalampi ohjata.....
olenko vallan harhaluuloinen..?
ps.. muutenkin takarenkaasta lähtee nastat talven aikana kun pitää leikkiä koko ajan
BMW E31 V12
Re: Talvirenkaiden ilmanpaineet
Kuuntelin samaa ohjelmaa aatonaattona. Eikö vaan haastatellun yrittäjän mukaan renkaista saada näin ne kaikki niihin mietityt ominaisuudet irti, vai miten se väitettään perusteli.HVM kirjoitti: Tässä yönä muuanna tuli radiosta asiaa aiheesta. Rengasliikkeen älypää kertoi että talvella pitää käyttää 0,1-0,2 bar kovempia rengaspaineita kuin kesällä. Miksi?
Pikkupiru mielessään voisi kyllä arvata, että renkaita myyvä kaveri kyllä neuvookin pistämään gummeihin sellaiset paineet että kuluminen on tavanomaista nopeampaa....
Jos ja kun paineet myös kylmässä tippuvat, niin saavutetaanhan tuolla tietty se pikkuetu, että jos kunnolla pakkaskelillä käydään, niin ei mene ihan mahdottomasti alipaineen puolelle. Tiedä häntä, tuota.
Huonommat renkaat taakse takavetoiseen aiheuttaa sen että kuljettaja tiedostaa liukkauden kun perä lähtee helposti risteyksissä pikku sladiin. Paremmat kun ovat edessä niin pysähtyminen on aina turvattu. Tiedä sitten... Eihän se hauskaa ole sekään että 1200L pyöreelamppularva lähtee heittään perää 80-vauhdista moottoritien kiihdytyskaistalla...
Tämä siis pohdintaa aiheesta ottamatta kantaa kumpi onkaan parempi ratkaisu.
Tämä siis pohdintaa aiheesta ottamatta kantaa kumpi onkaan parempi ratkaisu.
I drive an Opel. What's your excuse?
Oli joskus takavetoisessa huonommat renkaat takana. Sen jälkeen kun siitä koitui pieni vahinko siirtyivät huonommat hyvin nopeasti taakse. Liikkuminen muuttui paljon loogisemmaksi ja turvallisemmaksi sen jälkeen. Koen ohjattavuuden ja pysähtyvyyden tärkeämpänä kun sen ettei perä lähde niin helposti luisuun. No parina viime talvena on aina ollut samantasoiset nakit joka nurkassa.