Joopa, joo. Pitäisi varmaan siirtyä diisseliautoiluun, kun ne yleensä joko toimivat tai eivät toimi.
Tuossa kuukausi takaperin kävin katkastuksessa ja muuten pirssissä ei ollut moitteen sijaa (jarrutkin kirjattiin 0% erolle) mutta päästöongelman alkua oli. Leima kuitenkin napsahti, joten paniikkia ei sen puoleen ole. Lähtökohtaisesti kuitenkin koetetaan saada päästöt kohdalleen tässä sulan kelin aikana ennen seuraavaa katsastusta.
Tämmöistä lukemaa katsastussedän lappu näyttää.
Koodi: Valitse kaikki
Tyhmäkäynti yli 2000 rpm
CO (%) 0,19 / 0,30 0,30 / 0,30 (%)
HC (ppm) 98 / 100 35 / 100
Lambda 1,01 / 0,97-1,03
CO2 (%) 14,20 14,30
O2 (%) 0,69 / 5,00 0,39 / 5,00
Käytin sitten pirssiä testissä kaverilla, joka työkseen säätelee autoja ja testin lopuksi suositteli lambdan vaihtoa. Testissä tyhjäkäynnillä lambdan jännite saattoi jäädä köllöttelemään jonnekin 0,3 volttiin. Kierroksilla ja myös joskus tyhjäkäynnilläkin lambda teki normihyppelyä 0,1 - 0,8 voltin välillä. Toistin itsekin tuon testin ja sitä se tekee.
Jalasjärven K/KE-kurssilla tuli esille tieto, että lambda saattaa tehdä tuon tempun, jos koneessa on imuvuoto. Samalla pitäisi paine-eron säätimen virta kasvaa. Kotiin päästyäni tekaisin sitten johdot paine-eronsäätimen virran mittausta varten ja kas kummaa – tyhjäkäynnillä säätimen virta nousi jonnekin 8-9 milliamppeeriin, kun se ajon aikana killui jossain kolmen mA:n tietämillä. Virta nousi kymmeneen, kun nykäisin kokeeksi sytkäboksin alipaineletkun irti.
Itse siis en usko lambdavikaan mutta vaihdoin sen kuitenkin – jännite jää uudellakin lambdalla silloin tällöin köllöttelemään sinne jonnekin alas.
Imuvuotojen metsästykseen alkavat vain konstit loppua. Tulppasin kokeeksi kaikkien lisäheebelien letkut (bensahuurujen keräys, ajovalojen säätö, taloudellisuusmittari) ja vedin suoran letkun syttyboksille. Säätövirta ei kuitenkaan ragoinut tuohon ollenkaan, joten se puoli lienee tiivis.
Ilmamittarin kaukalo, suuttimien tiivisteet (ja suuttimet) on uusittu viime kesänä. Tyhjäkäynnin säätimen ja huohottimen letkutkin on vaihdettu uusiin parin vuoden sisällä. Syttytylpat on uudet (Veholta Championit). Johdot (Bosch – vastus noin 1,2 kΩ) ja virranjakajan kansi sekä pyörijä (Bosch) on uusittu pari kesää sitten. Puola on vanha mutta mitattaessa antoi järkeviä vastuslukemia.
Moottori kyllä pikkuisen täristää. Johtuneko huonosta sytytyksestä vai mistä.
Pitänee seuraavaksi hommata jostain jarrutehostimen letku, jonka avulla saisi testattua, tapahtuuko vuoto sitä kautta. Samaisella vahkeellä voisi imaista systeemiin alipaineen ja kuunnella kuuluuko mistään suhinaa. Erinäköisiä haihtuvia nesteitä olen yrittänyt sumutella joka paikkaan, jotta selviäisi, vuotaako jostain ilmaa. Aika hissukkaa on ollut. Se starttipilotti on vielä kokeilematta. Meinasivät tipahtaa jakkaraltaan paikallisessa KL:n edustustossa, kun kyselin moista ainetta.
Kiitoksia kaikille kuulijoille. Jospa sitä taas jaksaisi jatkaa metsästystä.
t.
Risto