722.634, vainoharhoja vaiko ongelmia
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Me laitamme laatikkoon Castrolin Transmax Z:taa. Se on hiukan kalliimpaa kuin ns. "orkkisöljy", mutta se on täyssynteettistä eli kylmilläkin aski toimii melko mukavasti.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Toosaan kannattaa tosiaankin laittaa täyssynteettistä öljyä, toiminnassa on ero kuin yöllä päivällä, etenkin -tottakai- talvella.Lucky-Dog kirjoitti:Me laitamme laatikkoon Castrolin Transmax Z:taa. Se on hiukan kalliimpaa kuin ns. "orkkisöljy", mutta se on täyssynteettistä eli kylmilläkin aski toimii melko mukavasti.

Nimimerkki kumpaakin kokeillut.
Ahhaaa, sitä vissiin löytyy sitten samojen putiikkien hyllyistä, missä muitakin Castrolin tuotteita? Onko se sellaista ruskean väristä? (vai onko tuolla askissa jo pannat palaneet...
)
Tutkailin hieman tuota kierrosten muutosasiaa:
Kun kurvaillaan 80km/h mittarinopeutta, moottorin kierrokset seilaa siinä 1800-2200r/min
Ja kun ajellaan 60km/h mittarinopeutta, moottorin kierrokset ovat välillä 800-1800r/min. Eli onkohan tuo ~1800r/min sitten turbiinin "stall speed"?
Ja kyllähän tuo aski näyttää vaihtelevan pykäliä ylöspäin aikalailla riippuen kaasujalan asennosta, että lienee ok.
Vielä kun tuon mittatikun matkan saisi selville...

Tutkailin hieman tuota kierrosten muutosasiaa:
Kun kurvaillaan 80km/h mittarinopeutta, moottorin kierrokset seilaa siinä 1800-2200r/min
Ja kun ajellaan 60km/h mittarinopeutta, moottorin kierrokset ovat välillä 800-1800r/min. Eli onkohan tuo ~1800r/min sitten turbiinin "stall speed"?
Ja kyllähän tuo aski näyttää vaihtelevan pykäliä ylöspäin aikalailla riippuen kaasujalan asennosta, että lienee ok.

Vielä kun tuon mittatikun matkan saisi selville...

Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Väri on kokolailla normiöljyn väri



They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
722.634
Samantyyppinen vaihteisto löytyy myös autostani. Liekkö ominaisuus
vai vika, kun täyskaasu-kiihdytyksessä automaatti vaihtaa pienimmän
nopeuteen sopivan vaihteen, mutta pitää sen myös siinä, kunnes hieman
nostaa poljinta lattiasta?
Elikkä syntyy tilanne jossa moottori kiertää rajotinta vasten, eikä isompaa vaihdetta tule, kunnes hieman vapautat poljinta lattiasta.
Manuaali vaihtamiset toimivat hyvin ja niitä on pakko käyttääkkin jos haluaa esim. nopeasti ohittaa, automaatti 'empii' melko pitkään! Öljyt ja suodatin on vaihdettu useampan kertaan 160th aikana.
vai vika, kun täyskaasu-kiihdytyksessä automaatti vaihtaa pienimmän
nopeuteen sopivan vaihteen, mutta pitää sen myös siinä, kunnes hieman
nostaa poljinta lattiasta?
Elikkä syntyy tilanne jossa moottori kiertää rajotinta vasten, eikä isompaa vaihdetta tule, kunnes hieman vapautat poljinta lattiasta.
Manuaali vaihtamiset toimivat hyvin ja niitä on pakko käyttääkkin jos haluaa esim. nopeasti ohittaa, automaatti 'empii' melko pitkään! Öljyt ja suodatin on vaihdettu useampan kertaan 160th aikana.
MB CLS 320CDI
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: 722.634
Onpas outoa käytöstävisar kirjoitti:Liekkö ominaisuus
vai vika, kun täyskaasu-kiihdytyksessä automaatti vaihtaa pienimmän
nopeuteen sopivan vaihteen, mutta pitää sen myös siinä, kunnes hieman
nostaa poljinta lattiasta?
Elikkä syntyy tilanne jossa moottori kiertää rajotinta vasten, eikä isompaa vaihdetta tule, kunnes hieman vapautat poljinta lattiasta.

Noin toimi omani silloin, kun ilmamassamittarissa oli vika.
Eli piti tassua nostaa kaasupolkimelta, ikään kuin välikaasua antaen, jotta vaihtoi isommalle.
Tosin oli tehotkin tiessään... varmaan ~100 hp vähintään oli lomalla laitumilla....

722.634
Outoa on, seuraavat vaihteiston vikakoodit löytyivät tänään:
Käynnistimen luk.kon MEM
CAN < - >moot.ECU linjavika MEM
Ohj.venttiili jumittaa MEM
eikä siinä kaikki, moottorinohjauspuolelta löytyi myös vikakoodeja:
PA trimmi (2) ACT
PA trimmi (1) ACT
O2 anturi (19) MEM
O2 anturi (1) MEM
Eivät sano äkkiseltään paljoakaan, täytyy selvitellä....
Käynnistimen luk.kon MEM
CAN < - >moot.ECU linjavika MEM
Ohj.venttiili jumittaa MEM
eikä siinä kaikki, moottorinohjauspuolelta löytyi myös vikakoodeja:
PA trimmi (2) ACT
PA trimmi (1) ACT
O2 anturi (19) MEM
O2 anturi (1) MEM
Eivät sano äkkiseltään paljoakaan, täytyy selvitellä....
MB CLS 320CDI
hmmmmm.... Sama juttu tuossakin on.
Jos polkee lätkän lattiaan, niin kiertää tuonne punarajalle eikä vaihda pykälää (ainakaan heti, en ole (vielä) tohtinut kokeilla jotta ymmärtääkö se joskus vaihtaa isompaakin)...
Isompaa vaihtaa kyllä jos tosiaan hellittää painetta kaasupolkimella.
Jos polkee lätkän lattiaan, niin kiertää tuonne punarajalle eikä vaihda pykälää (ainakaan heti, en ole (vielä) tohtinut kokeilla jotta ymmärtääkö se joskus vaihtaa isompaakin)...

Isompaa vaihtaa kyllä jos tosiaan hellittää painetta kaasupolkimella.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ilmamassamittariviassa kierrokset jäävät neljän tonnin huituville....eki kirjoitti:Jos polkee lätkän lattiaan, niin kiertää tuonne punarajalle eikä vaihda pykälää (ainakaan heti, en ole (vielä) tohtinut kokeilla jotta ymmärtääkö se joskus vaihtaa isompaakin)...![]()
Onko se sitten autossasi lähellä punarajaa, sitä en tiedä....

No en tiihä itekkään... Tänään kyllä askelti ihan ilman mitään miettimisiä siellä noin 5000 r/min kantturoilla kun kokeilin. Jotta lieneekö sitten noita "vainoharhoja"...
Tainnut vissiin tokentua vähäsen (tai sitten on ite tottunut) tuossa karstoja poltellessa...
Tosin kerran lähetettäessä teho hiipui tuossa neljän tuhannen kohdalla sekunniksi pariksi, kunnes kuin sormia napsauttamalla tarjosi lisää ruokaa, ja kierti sen viimeisenkin tuhannen, jotta jokin häiriö siinä oli. Tämä tosin vain kerran.

Tainnut vissiin tokentua vähäsen (tai sitten on ite tottunut) tuossa karstoja poltellessa...
Tosin kerran lähetettäessä teho hiipui tuossa neljän tuhannen kohdalla sekunniksi pariksi, kunnes kuin sormia napsauttamalla tarjosi lisää ruokaa, ja kierti sen viimeisenkin tuhannen, jotta jokin häiriö siinä oli. Tämä tosin vain kerran.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Kyllä minusta sen pitäisi vaihtaa aina suurempaa jos pykäliä vain on jonossa tulossa kun kierrokset on tapissa. Tämä nykyinenkin(200CDI) vaihtaa vähän päälle 4200rpm:ssä kaikilla vaihteilla jos polkimen pyynti on maksimissa. Vitonen menee päälle vasta vajaassa 70km/h vauhdissa vaikka yrittäisi houkutella kaasulla. Muutenkin niissä vaihdoissa pitäisi olla selkeä logiikka eli nopeus/kuormitus/polkimenasento. Jos poikkeaa tästä niin jokin taitaa mättää...
Ilmamassamittarin vaihdolla pääsin ongelmastani eroon. Vikakoodeista ei suoraan selvinnyt missä vika on. En raaskinut ostaa alkuperäisosaa 490e,
enkä edes KL:n 300e mittaria, vaan Motonetin 169e hintaisen.
Automaatti vaihtaa taas kuin ennenvanhaan ja puutuvat hevosetkin palasivat!
Ihmetyttää kovin, miksi tarvikeosankin mukana tulee myös ilmamassamittarin runko-osa ? Itse mittari on kuitenkin parilla ruuvilla kiinni ja irroitettavissa rungostaan?
Motonetin osa oli Boschin varaosanumerolla, muttei siinä itsessään lue valmistajaa.
enkä edes KL:n 300e mittaria, vaan Motonetin 169e hintaisen.
Automaatti vaihtaa taas kuin ennenvanhaan ja puutuvat hevosetkin palasivat!
Ihmetyttää kovin, miksi tarvikeosankin mukana tulee myös ilmamassamittarin runko-osa ? Itse mittari on kuitenkin parilla ruuvilla kiinni ja irroitettavissa rungostaan?
Motonetin osa oli Boschin varaosanumerolla, muttei siinä itsessään lue valmistajaa.
MB CLS 320CDI
Lika.
Se "peilipinta" lämmitetään niin kuumaksi että kaikki lika palaa siihen kiinni - jos likaa pääsee sinne.
Niin että ilmansuodatin kannattaa vaihtaa mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.
Toisaalta ilmamassamittari on kulutusosa, siihen pitäisi suhtautua samallalailla kuin jarrupaloihin - joskus ne joutuu vaihtamaan.
Se "peilipinta" lämmitetään niin kuumaksi että kaikki lika palaa siihen kiinni - jos likaa pääsee sinne.
Niin että ilmansuodatin kannattaa vaihtaa mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.
Toisaalta ilmamassamittari on kulutusosa, siihen pitäisi suhtautua samallalailla kuin jarrupaloihin - joskus ne joutuu vaihtamaan.
Totta, vaan silloin kun ei voi olla varma sen viallisuudesta 490e tuntuudealer kirjoitti:
Toisaalta ilmamassamittari on kulutusosa, siihen pitäisi suhtautua samallalailla kuin jarrupaloihin - joskus ne joutuu vaihtamaan.
kovalta hinnalta kokeiluun... Nyt kun tietää, että vaihteisto voi mennä sekaisin viallisesta ilmamassamittarista asia on toinen.
Nähtäväksi jää millaisiin lukemiin Motonetin osa yltää...
MB CLS 320CDI
Jep, vikakoodissa luki mm. ongelma seoksen muodostuksessa.dealer kirjoitti:Mikäli ilmamassamittari on rikki niin että sieltä tulee joko nollaa tai viittä volttia koko ajan, vikakoodi on mahdollinen.
Yleensä jännite kuitenkin vaihtelee jolloin vikaa ei tunnisteta; ei ole mihin verrata.
Tällöin löytyy usein vikakoodi joka kertoo ettei lambda pysty korjaamaan tarpeeksi.
Autoon oli vaihdettu akku, sitä ennen/siltä hetkeltä oli runsaasti vikakoodeja alhaisesta/puuttuvasta akku-jännitteestä.
Myöskään akun vaihtaja ei ollut älynnyt ruuvata rattia laidasta laitaan,
ohjauksen asennon-tunnistin herjasi myös omilla koodeillaan.
Lienee paikallaan käyttää vielä kerran koodien luennassa, kun turhat ovat poissa sekoittamasta.
MB CLS 320CDI
Viimeksi testeristä hämmästelin ilmamassamittarin näyttävän tyhjäkäynnillä paljon suurempaa arvoa, kuin olisi mahtunut "oletusvälille". Eli ilmeisesti anturi pystyy antamaan "väärää" arvoa olematta totaalisesti kaput.dealer kirjoitti:Mikäli ilmamassamittari on rikki niin että sieltä tulee joko nollaa tai viittä volttia koko ajan, vikakoodi on mahdollinen.
Yleensä jännite kuitenkin vaihtelee jolloin vikaa ei tunnisteta; ei ole mihin verrata.
Tällöin löytyy usein vikakoodi joka kertoo ettei lambda pysty korjaamaan tarpeeksi.
Alkuperäinen anturi kesti noin 90 000km ja seuraavan hankin nuukuuksissani Motonetistä. Se alkoi antamaan väärää arvoa jo 20 000 km:n jälkeen. Nyt uusi on tulossa KL:stä. Katsellaan katsellaan.
MB S210 320 cdi Avantgarde
MB R129 500SL 1991
MB 124 CE230 1991 sportline
Honda CBR 1100 XX 1998
MB R129 500SL 1991
MB 124 CE230 1991 sportline
Honda CBR 1100 XX 1998
Aika nostaa vanhaa ylös.
Eli osa alkuperäisistä ongelmista on taas aktivoitunut. Raja näyttää menevän noin 15 asteessa jonka alapuolella autoa ei saa liikkeelle alta 10 minutin. Vaihde ei kytkeydy laisinkaan päälle, tuttua kytkentänykäystä ei tapahdu kun ei tapahdu mitään. Aikansa kun antaa pyöriä niin sitten taas pykälä menee päälle ja matka voi alkaa.
Huolestuttavaa tässä on kuitenkin se, että ajoittain tähän kytkeytyy uusi ominaisuus, ravistaminen. Tuntuu kun vaihde on päällä mutta autolla ei liikuta. Kierrokset vaikuttavat ravistuksen taajuuteen. Tuntuu lähinnä takapuolessa, ei siis mitään hervotonta vatkaamista. Tuo ravistus ilmenee lähinnä just näissä kylmän aamun käynnistyksen jälkeisissä episodeissa.
Joko nyt on sen laakeriremontin aika?
Eli osa alkuperäisistä ongelmista on taas aktivoitunut. Raja näyttää menevän noin 15 asteessa jonka alapuolella autoa ei saa liikkeelle alta 10 minutin. Vaihde ei kytkeydy laisinkaan päälle, tuttua kytkentänykäystä ei tapahdu kun ei tapahdu mitään. Aikansa kun antaa pyöriä niin sitten taas pykälä menee päälle ja matka voi alkaa.
Huolestuttavaa tässä on kuitenkin se, että ajoittain tähän kytkeytyy uusi ominaisuus, ravistaminen. Tuntuu kun vaihde on päällä mutta autolla ei liikuta. Kierrokset vaikuttavat ravistuksen taajuuteen. Tuntuu lähinnä takapuolessa, ei siis mitään hervotonta vatkaamista. Tuo ravistus ilmenee lähinnä just näissä kylmän aamun käynnistyksen jälkeisissä episodeissa.
Joko nyt on sen laakeriremontin aika?
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Vastaan itselleni: Kyllä, nyt on laakeriremontin aika.Generig kirjoitti:
Joko nyt on sen laakeriremontin aika?
Laatikko on raadeltu paloiksi ja odottaa varsin asiantuntevalla korjaamolla uutta elämää. Tarkkaan en tiedä mitä sieltä löytyi (LD voinee korjata) mutta yksi laakeri sökö ja jokin tiiviste poikki. Ilmeisesti ei mitään irtohilua ole missään joten oikea-aikaisesta fiksausesta on tällä kertaa kyse.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Auto on taas ajossa ja laatikko toimii paremmin kuin mies muistiin. Vaihtaa pehmeästi ja muutenkin sellainen kuin pitää. Vielä ei ole runtua annettu, laatikkolla on nyt totutusajo päällänsä. Laakerivika oli tosiasiaa, ihan selvä kulumahan siellä oli. Lienee pyörinyt väärästä paikkaa. Onneksi nyt näin että ei isoa remppaa tarvinnut tehdä.
Erityisen iso kiito LD:lle ja hänen pajalle taas kerran.
Erityisen iso kiito LD:lle ja hänen pajalle taas kerran.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant