124 farkun takaiskarit
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
124 farkun takaiskarit
Terve!
Tulipa mieleeni taas nostaa esille aina silloin tällöin käsitelty aihe, eli farkkumersun takaiskarit.
Käsittääkseni ne eivät niinkään hajoa sisäisesti, vaan alapäässä oleva pallonivel niistä antautuu. Alapalloa ei saa ostettua erikseen, vaikka se olisi kyllä vaihdettavissa.
Olisiko kenelläkään tarjota irroitettua iskaria (onko ne molemmilla puolilla samanlaiset?) tutkimuskäyttöön? Voisin epämääräisellä aikataululla hieman kartoittaa alapallon korvaavia palloja ja miten ne saisi sovitettua tuohon käyttöön. Eli, ajatukseni on kaivaa esille jonkin auton pallonivel ja miettiä siihen sovitteen, jotta sen saa kiinnitettyä tukivarteen.
Kuten sanoin aikataulusitoumuksia kuin myöskään onnistumistakuuta en tutkimukselle anna, kun ko. osan tarvetta ei vielä itsellä ole, mutta yleisestä mielenkiinnosta ja tulevaisuuden varalle tuota voisi tutkia.
Tai jos joku muu saa tästä sepustuksesta kimmokkeen tutkia asiaa, niin aina vain parempi...
Tilausta ja tarvetta tuolle ratkaisulle uskon löytyvän...
Tulipa mieleeni taas nostaa esille aina silloin tällöin käsitelty aihe, eli farkkumersun takaiskarit.
Käsittääkseni ne eivät niinkään hajoa sisäisesti, vaan alapäässä oleva pallonivel niistä antautuu. Alapalloa ei saa ostettua erikseen, vaikka se olisi kyllä vaihdettavissa.
Olisiko kenelläkään tarjota irroitettua iskaria (onko ne molemmilla puolilla samanlaiset?) tutkimuskäyttöön? Voisin epämääräisellä aikataululla hieman kartoittaa alapallon korvaavia palloja ja miten ne saisi sovitettua tuohon käyttöön. Eli, ajatukseni on kaivaa esille jonkin auton pallonivel ja miettiä siihen sovitteen, jotta sen saa kiinnitettyä tukivarteen.
Kuten sanoin aikataulusitoumuksia kuin myöskään onnistumistakuuta en tutkimukselle anna, kun ko. osan tarvetta ei vielä itsellä ole, mutta yleisestä mielenkiinnosta ja tulevaisuuden varalle tuota voisi tutkia.
Tai jos joku muu saa tästä sepustuksesta kimmokkeen tutkia asiaa, niin aina vain parempi...
Tilausta ja tarvetta tuolle ratkaisulle uskon löytyvän...
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kunhan löytyisi vaikka kolmannes alhaalta laskettuna... Eli kiinnityspisteen ja pallonivelen tulisi olla paikoillaan.Mika.T kirjoitti:Mulla pitäs olla tallissa 124farkun katkennut iskari. Pitää penkoa vieläkö se alapään pätkä löytyy.
Roskiin se varmaan on jo mennyt... Kokonaista iskaria eeoo.
Terveisin
Tero
Tero
No perkules kun menin heittämään se rikkinäisen silloin roskiin. Tosin siitä oli se alanivel hakannut ittensä iskarin pohjasta läpi joten ei olisi ollut ehkä paras mallikappale. Olisi tosin vielä yksi ehjä tallissa mutta se on pahan päivän varalle
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Mutta heitänpä tähän väliin kysymyksen: Minkä auton takaiskarit käy farmari satalankun takapäähän? Siis normaalit iskarit. Tuohon minun lanssiin kun on joku tyrkännyt KYB kaasuiskarit taakse.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Mielenkiintoista. Hoksitko, missä siinä on ollut ne kaasupallot? Pudotetaanko ne matkustamon puolelta paikoilleen niinkuin farkussa? Olisikohan joku vaihtanut siihen sedanin alatukivarret vai onko siinä toinen pultinreikä tyhjän panttina?kerosiini kirjoitti:Kävin kuikuilemassa lanssin alla ja selvis että iskari onkin alapäästä vain yhdellä pultilla kiinni eli samalla lailla kuin sedaneissakin
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Korjaus asiaan: En huomioinut aikasemmin iskarin yläpään kiinnitystä ollenkaan -> Lanssissa se oli samalla lailla kuten farmarissakin. Todennäköisesti tukivarret on vaihdettu tai sitten siihen on joku porannut röörin tai jopa tehtaalta on molemmille iskareille reiät valmiina?
Paineakut on samoissa paikoissa kuin farkussakin ja otetaan pois yläkautta. Varmaan ihan toimiva tasosäätö tuossakin kunhan iskarit vaihtaa..
Paineakut on samoissa paikoissa kuin farkussakin ja otetaan pois yläkautta. Varmaan ihan toimiva tasosäätö tuossakin kunhan iskarit vaihtaa..
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kun nyt joku ensin luopuisi nivelvammaisesta tutkimuspötkylästä...Andy kirjoitti:Floooossseee, millois koitat hyväksikäyttää Hiacen ominaisuuksia...?seppokotilainen kirjoitti:hiacen alapallonivel käy sinne kuin nenä päähän... kiinnitysreikiä pitää vähän isontaa....
Ja mistä hiaken mallista tuo sopivahko alapallukka löytyy? Noita hiakejahan on 13 erilaista tusinassa....
Terveisin
Tero
Tero
Nuita hydraulisia takaiskareita pitäisi farkkuun jostain metsästää, ja tässä tapauksessa käytettyjä sellaisia. Ebayssa nuita pyörii jonkin verran. Sanokaas, onko tämä oikea vai väärä malliltaan farkkuun?
Farkku vai sedani ?
Varmuudella farkku
Tuo alapäähän noissa kuvien esimerkeissä on erilainen... Eli kuuma kysymys on, onko ekan linkin iskari vääränlainen?
Farkku vai sedani ?
Varmuudella farkku
Tuo alapäähän noissa kuvien esimerkeissä on erilainen... Eli kuuma kysymys on, onko ekan linkin iskari vääränlainen?
Eli tuo kakkoslinkin esittämä iskari on varmuudella oikeanlainen...?Mika.T kirjoitti:Ensimmäisen linkin iskarit on sedanin. Sen huomaa pituudesta ja yläpään kiinnityksestä. Sedanin iskari on paaaaaljon pidempi kuin farkun.
Farkussa iskarin yläpää on kiinni kuusiokolopultilla. Sedanissa taas on mutterilla.
Kyllähän siinä sanottiin. Halusin vain varmistaa tuon epäsopivuuden, kun osanumerokin oli kuitenkin varsin lähellä farkun iskarien osanumeroita...Rässi66 kirjoitti:Andy, eikös siinä ekassa sanottu ihan suoraan et: W 124, 500 E Niveau?
Eli 500E:n takaiskarit tasonsäätöön.
Ei liene farkkuun sopivat, muuten kyllä hyvinkin mielenkiintoiset.
Sopisivat matalempaan alustaan ja jäykkyyttäkin voisi löytyä.
Onhan farkkuunkin saatavana Sportlinen lyhempiä iskareita (124 320 38 13). Pitänee vaan tilata Vehon kautta. Kerran (kun se palvelu vielä toimi) katselin hintoja Saksan "Vehon" sivuilta ja normipumppujen ja Sportlinen iskarien hintaero oli muutaman euron luokkaa. Se ei kuitenkaan lohduta, kun normi-iskareita saa muualta paljon halvemmalla.Rässi66 kirjoitti:Noh... Saisko ne kiinni sinne jotenkin?
Melekeen haluttas koittaa säveltää, muuten niin kiintoisat.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Nyt ovat takaiskareiden kolahtelut lopullisesti karanneet iskarien taivaaseen. Erinäisten välivaiheiden kautta olin pakotettu vaihtamaan tilalle uudet ja ah niin edulliset töyssyn vaimentajat. Älkää pelätkö, en tukenut Vehoa vaan toista vaihtoehtoista tavarantoimittajaa.
Nyt peräpää on ihan erilainen, pehmeä ja ottaa töyssyt vastaan ilman ylimääräisiä kopinoita. Haikaillen sitä vaan katsoo tavallisten iskarien hintoja...
Nyt peräpää on ihan erilainen, pehmeä ja ottaa töyssyt vastaan ilman ylimääräisiä kopinoita. Haikaillen sitä vaan katsoo tavallisten iskarien hintoja...