vetonivelen suojakumi rikki
vetonivelen suojakumi rikki
hei
Pakkanen näköjään koetteli vetarin suojakumeja. Yksi on rikki ja pari muutakin murtuneita. Vaihto on hankala. Onko saatavana vaihtoniveliä ja mistä ja millä hintaa. Autossa leimaa heinäkuuhun saakka ja sitten paaliin ellei mene läpi katsastuksesta. Asustelen täällä Seinäjoen vaikutusalueella Siis tietoa haluaisin. Kiitos. T. KK
Pakkanen näköjään koetteli vetarin suojakumeja. Yksi on rikki ja pari muutakin murtuneita. Vaihto on hankala. Onko saatavana vaihtoniveliä ja mistä ja millä hintaa. Autossa leimaa heinäkuuhun saakka ja sitten paaliin ellei mene läpi katsastuksesta. Asustelen täällä Seinäjoen vaikutusalueella Siis tietoa haluaisin. Kiitos. T. KK
Ei hitto, ihmettelin mistä tihkuu takapuolelle öljyä (ei paljon, mutta kuitenkin perän alue jonkin verran märkä), en "ehtinyt" muutamaan päivään katsella tarkemmin kerrostalon pihalla . Nyt kun katselin tarkemmin, sieltä on oikeanpuolen vetoakselin sisäpään kumi näköjään liitoskohdasta koko toine puoli revennyt auki.
Pystyykö tota sisäpään kumia kotikonstein vaihtamaan mitenkään? Ulkopään kumin vaihtoonhan täällä on jotain vinkkiä ollut. Aika hankalalta näytti..
Pystyykö tota sisäpään kumia kotikonstein vaihtamaan mitenkään? Ulkopään kumin vaihtoonhan täällä on jotain vinkkiä ollut. Aika hankalalta näytti..
Sehän heleppo vaihtaa se sisempi kumi.
Vetari laipasta irti ja nivelen päästä peltikuppi irti.
Lukkorengas pois ja nivel irtoaa akselista.
ESIT: Mie puhuinki huomaamattani W124 -perästä. Sori. Jatkakaa.
Vetari laipasta irti ja nivelen päästä peltikuppi irti.
Lukkorengas pois ja nivel irtoaa akselista.
ESIT: Mie puhuinki huomaamattani W124 -perästä. Sori. Jatkakaa.
Viimeksi muokannut Rässi66, 11.6.2007 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
W123:sen vetoniveliä ei saa irti muuten kuin leikkamalla sen peltitötterön auki ja prässäämällä akseli irti nivelestä.Suosittelen että otat akselin irti autosta ja viet sen jonnekkin korjaamolle missä laitetaan ylivedettävä suojakumi paikoilleen.Perästä joudut avaamaan takakannen jonka alta pikkupyörän vierestä löytyy lukkorengas joka pitää akselia perässä paikoillaan.Samoin jarrusatula ja pultti pyörän navasta on irroitettava.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
[quote="jari_w123"]Perästä joudut avaamaan takakannen jonka alta pikkupyörän vierestä löytyy lukkorengas joka pitää akselia perässä paikoillaan.Samoin jarrusatula ja pultti pyörän navasta on irroitettava.[/quote]
Tämmöinen tyhmä kysymys, ensin pitää vissiin laskea perästä öljyt pois..?
Eli meneekö näin: satula pois-navan pultti auki-napautetaan akseli ulkopäästä irti- perän kansi auki- lukkorengas auki- akseli vedetään pois..? Eli siellä perässä on joku sokka vai onko jotain muutakin? Pahoittelen näitä "rautalanka"-kysymyksiä..
Joku korjaamo jonne soittelin, väitti että "akselia irrotettaessa perää pitäisi purkaa"..
En tiedä sitten tiesivätkö mitään 123-mersuista..
Tämmöinen tyhmä kysymys, ensin pitää vissiin laskea perästä öljyt pois..?
Eli meneekö näin: satula pois-navan pultti auki-napautetaan akseli ulkopäästä irti- perän kansi auki- lukkorengas auki- akseli vedetään pois..? Eli siellä perässä on joku sokka vai onko jotain muutakin? Pahoittelen näitä "rautalanka"-kysymyksiä..
Joku korjaamo jonne soittelin, väitti että "akselia irrotettaessa perää pitäisi purkaa"..
En tiedä sitten tiesivätkö mitään 123-mersuista..
Homma menee just niinkuin sanoit .Jarrusatula pois,akseli navasta irti,käännetään syrjään,öljyt pois,takakansi auki,sieltä lukkorengas vedetään irti ja vetari otetaan pois.Lukkorenkaassa on vain yksi silmukka ja siitä vedetään joko pihdeillä tai rautalanka koukulla niin rengas lähtee pois.Muuta ei tarvitse perästä purkaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Joo.. nyt on auto taas liikenteessä. Kannattaa kotioloissa todellakin tehdä niinkuin jariw123 sanoi ja viedä suosiolla koko mötikkä jonnekkin jossa kumit vedetään yli. On meinaan erityislaatuisen v_mäiset yrittää itse laittaa jonkun limupullokikkojen tms. kanssa sen rasvakupin ja varsinkin sen olakkeen yli, vaikka pistäisi kaksi kiloa vaseliinia kehiin.
Ensialkuun yritettiin laittaa itse ylivedettävillä tarvikekumeilla.
Tuossa meni koko päivän taistellessa ja kaikenmaailman kotitekoisia kartioita väsäillessä eikä se sinne mennyt. Kaksi ylivedettävää kumia sai kyllä rikki ja todella pahan mielen ´+ kaikki paikat vaseliinissa.Tarvikeliikkeiden kartioistakaan ei ollut mitään apua, kun olivat kaikki joku 91-92 mm halkaisija, ja tuo 123:sen rasvakuppi on joku 100 mm ja olake vielä siihen 10 mm päälle.
Sitten soittokierros lähialueen (ja oikeastaan kauemmaksikin) korjaamoille -kuka laittaisi ylivedettävät kumit akselin päälle (kun vanhat oli veks ja auto tarttisi olla kuitenkin melkein joka päivä ajossa.). No parinkymmenen puljun jälkeen tulos oli seuraava: ne joilla oli vehkeet kumien laittoon olisivat saaneet homman työn alle, joskus heinäkuun alussa tai "ehkä juhannuksen jälkeen" Lopuilla olikin sitten ilmeisesti näitä samoja pikkukartioita mitälie, kun ei homma kuullemma onnistunutkaan kun varmistin vielä että saavat tuon kupin yli varmasti, ettei käy niinkuin itselle. No lopulta helpoin ja stressiä lievittävin homma oli tässä tilanteessa ostaa kunnostettu vetari uusine kumeineen niin sai ainakin auton ajoon.
Että sellasta..
Ensialkuun yritettiin laittaa itse ylivedettävillä tarvikekumeilla.
Tuossa meni koko päivän taistellessa ja kaikenmaailman kotitekoisia kartioita väsäillessä eikä se sinne mennyt. Kaksi ylivedettävää kumia sai kyllä rikki ja todella pahan mielen ´+ kaikki paikat vaseliinissa.Tarvikeliikkeiden kartioistakaan ei ollut mitään apua, kun olivat kaikki joku 91-92 mm halkaisija, ja tuo 123:sen rasvakuppi on joku 100 mm ja olake vielä siihen 10 mm päälle.
Sitten soittokierros lähialueen (ja oikeastaan kauemmaksikin) korjaamoille -kuka laittaisi ylivedettävät kumit akselin päälle (kun vanhat oli veks ja auto tarttisi olla kuitenkin melkein joka päivä ajossa.). No parinkymmenen puljun jälkeen tulos oli seuraava: ne joilla oli vehkeet kumien laittoon olisivat saaneet homman työn alle, joskus heinäkuun alussa tai "ehkä juhannuksen jälkeen" Lopuilla olikin sitten ilmeisesti näitä samoja pikkukartioita mitälie, kun ei homma kuullemma onnistunutkaan kun varmistin vielä että saavat tuon kupin yli varmasti, ettei käy niinkuin itselle. No lopulta helpoin ja stressiä lievittävin homma oli tässä tilanteessa ostaa kunnostettu vetari uusine kumeineen niin sai ainakin auton ajoon.
Että sellasta..
Ohoh kylläpä vastusti .Jos olisit kokkolassa päin liikkunut niin olisin voinu laittaa sulle kumit paikoilleen kun meillä on korjaamolla iso ja pieni kartio noille kumeille.Luulisin isommalla onnistuvan, tosin en ole vielä kokeillut itsekkään mutta sekin homma koittaa vielä itsellekkin kun kumit on mullakin kohta hajalla .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Samasta vaivasta kärsin, tänään huomasin. Perkele, kolme kumia rikki eikä mikään "korjaamo-show" kiinnosta. Olen varmaan jo monta kuukautta ajellu rikkinäisten kumien kanssa.
Onko jotain muuta kikkaa olemassa tuon korjaamiseksi kuin ne ylivedettävät "kortsut" ? Muistaakseni joskus ennen vanhaan oli saatavilla jotain pituus suunnassa leikattuja suojakumeja jotka vain asetettiin rikkinäisten kumien päälle (rasvat sisääs tietysti) ja klemmarit kiinni?
Jos sellaisia saa niin kiinnostavat nyt enemmän kuin paljon! Vantaan seudulta tai muualta, ihan sama. Muutoin joudun kai kokeilemaan jotain omaa kikka kolmosta. Esim. ostamaan jonkun toisen auton vähän isommat kumit, halkaisemaan ne ja pannoittamaan vanhojen kumien päälle. Onko kukaan kokeillut sellaista?
Onko jotain muuta kikkaa olemassa tuon korjaamiseksi kuin ne ylivedettävät "kortsut" ? Muistaakseni joskus ennen vanhaan oli saatavilla jotain pituus suunnassa leikattuja suojakumeja jotka vain asetettiin rikkinäisten kumien päälle (rasvat sisääs tietysti) ja klemmarit kiinni?
Jos sellaisia saa niin kiinnostavat nyt enemmän kuin paljon! Vantaan seudulta tai muualta, ihan sama. Muutoin joudun kai kokeilemaan jotain omaa kikka kolmosta. Esim. ostamaan jonkun toisen auton vähän isommat kumit, halkaisemaan ne ja pannoittamaan vanhojen kumien päälle. Onko kukaan kokeillut sellaista?
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Mulla ois sellanen "orkkis" prässityökalu peltisarjojen prässäykseen, tosin se ei ole tässä tapauksessa se helpottava tekijä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kaveri vaihteli Escortvaniin ulomman kortonkin paikoillaan. Eli purkamatta mitään, mattopuukolla uusi sekä vanha kumi halki, vanha pois uusi tilalle ja hephep-liimalla sauma kiinni, rasvaa sisään ja kortsu päälle. En nyt tietenkään konstia kehu enkä suosittele, mutta kesti ainakin vuoden kunnes auto vaihtui, eikä tiedä myöhempiä vaiheita.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Onhan niihin monenlaista konstia kokeiltu, jos et halua ottaa akselia irti hommaa tarvikkeesta mersuun tarkoitettu kumi ja jostain esim. laakeriliikkeestä o-renkaisiin tarkoitettua liimaa. Kumi halki ja reunoja sotkematta paikalleen. Sitten vaan liimailet kasaan vähän kerrallaan.
Kerran pakkosaumassa sahattiin sa rässiholkki poikki siitä harjaltaan ja sitten vaan kumit uusiksi ja migillä pikkuhiljaa holkki taas kasaan. tosin jos irroitat akselin ei kannata muuta miettiäkään kuin noita läpivedettäviä kumeja.
EDITTIÄ T aas ne oli nopeampia
Kerran pakkosaumassa sahattiin sa rässiholkki poikki siitä harjaltaan ja sitten vaan kumit uusiksi ja migillä pikkuhiljaa holkki taas kasaan. tosin jos irroitat akselin ei kannata muuta miettiäkään kuin noita läpivedettäviä kumeja.
EDITTIÄ T aas ne oli nopeampia
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.