Oulun seudulla aurauskulmien säätö.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
KimmoS
Viestit: 8
Liittynyt: 18.9.2006 12:36
Paikkakunta: Oulu

Oulun seudulla aurauskulmien säätö.

Viesti Kirjoittaja KimmoS »

Tietäiskö joku hyvän paikan missä kannataisi mersun w203 aurauskulmat säädättää. Tuli laskettua alustaa aika reilusti ja nyt pitäsi saada renkaat suoraan.
Eli jos joku tietäisi paikan jossa osaavat varmasti kunnolla säätää niin antakaapa vinkkiä.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

alppilassa teräs-rengas

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Malm kirjoitti:alppilassa teräs-rengas
Täältäkin ääni Alppilaan :pappa:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Teräs Renkaalla Alppilassa olen minäkin käyttänyt, hinta muistaakseni silloin (n. vuosi sitten) kuuden kympin kieppeillä.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Joker
Viestit: 112
Liittynyt: 02.2.2006 11:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joker »

Vaan eivät saaneet rattia suoraan tuolla Alppilassa.
Kävin vuosi sitten säädättää, säädön jälkeen vein takaisin ja sanoin et ratti vinossa kun ajaa suoraan. No säätivät uudestaan ja vieläkin, jos ajaa ratin mukaan suoraan, menee oikealle mettään.
S205 C220d AMG -15

Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Joker kirjoitti:Vaan eivät saaneet rattia suoraan tuolla Alppilassa.
Kävin vuosi sitten säädättää, säädön jälkeen vein takaisin ja sanoin et ratti vinossa kun ajaa suoraan. No säätivät uudestaan ja vieläkin, jos ajaa ratin mukaan suoraan, menee oikealle mettään.
Kyllä miulla ainakin W124:ssa ratti oikeni muutama vuosi sitten :shock: Riippuu toki asentajastakin.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Täh :shock:
Siis eka hommahan on tällätä ratti suoraan ja lukita paikkaansa.
Sitten mennään kellariosastolle ruuvaamaan kulmat kohdilleen.

Tuon nyt kohta osaisi maallikkokin, joka ei kertaakaan oo suuntausta tehnyt, kunhan on laitteiden manuaalit käsillä.
Puhumattakaan ammattilaisista, jotka työkseen päivittäin puuhailevat asian parissa :?

Prkl, kaikki tarttis tehrä itte, mutta kun ei joka paikkaan ehri, sevverran on muillakin aloilla "säätäjä-ässiä" liikkeellä :evil:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kahden säädätyksen rautaisella kokemuksella äänestän härkätien Vianoria, siinnä halapa-hallia vastapäätä. Edullisin nelipyöräsuuntaus neljä vuotta sitten (miten niin vanhentunutta tietoa :lol:) ja hyvä tuli molemmilla kerroilla. Lisäksi Volvoon vaihtoivat samaan syssyyn raidetangon pään ihquu (<-Mitä tuo tarkottaa) varaosahinnalla.

En ala tässä yksityiskohtaisesti kuvailemaan sitä kun tehin omaan matstaan täyren suuntauksen avuksikäyttäen neliskanttirautaa ja pointterilaaseria, vaikka mieli tekisikin.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Joker kirjoitti:Vaan eivät saaneet rattia suoraan tuolla Alppilassa.
Minulla saivat toisella yrityksellä. Käytän kyllä tulevaisuudessa semmoisessa paikassa missä onnistuu kerralla.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kulmia säätäessä joskus huvittaa kun auton omistaja tietää paljon paremmin kuin asentaja kaiken autoonsa liittyvän.
Samahan se on toki muissakin autonkorjaukseen liittyvissä asioissa;
"Tekisin ite jos ois paikka / työkalut / aikaa / jotain"

Niinpä niin. 8) Taidon tai tiedon puutteestahan ei ole kyse, joka jätkä nyt auton osaa korjata. 8)

Olen nykyään erikseen kertonut asiakkaalle ennen suuntausta että suuntauksen jälkeen ratti on suorassa ajaessa jos kaikki kulmat saa säädettyä kohdalleen ja jos renkaat ovat kunnossa.

Ratti saadaan tietysti suoraan vaikkei em. jutut olekaan OK, mutta se vaatii koeajon jälkeistä säätämistä.

Varsin usein kulmia tullaan säädättämään loppuun vinosti mitensattuu kuluneilla runkovikaisilla renkailla, sehän on luonnollista että kulmat halutaan kohdalleen etteivät uudet renkaat kulu pilalle.
Suuntausta se ei haittaa mutta ei kannata pillastua vaikkei auto ole suuntauksen jälkeen ihan viimeisen päälle hyvä ajettava - kulmien säätäminen kun ei korjaa renkaita.
On ihan sama mistä syystä auto puoltaa, lopputulos on sama; laitat suuntauksessa renkaat suoraan ja koeajolla joudut pitämään rattia vinossa tai auto karkaa ojaan.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tunnustan. Olen yksi noista dealerin kuvailemista "osaan muka tehä itse kaikki, tai ainakin uskon niin"-tyypeistä :D

En sitten tiedä että onko se vanhemmiten viisastumista vai luovuttamista, mutta olen jo joistain asioista alkanut olla sitä mieltä että parempi kun ammattilaiset tekee.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

dealer kirjoitti:kun auton omistaja tietää paljon paremmin kuin asentaja kaiken autoonsa liittyvän.
Samahan se on toki muissakin autonkorjaukseen liittyvissä asioissa;
"Tekisin ite jos ois paikka / työkalut / aikaa / jotain"

Niinpä niin. 8) Taidon tai tiedon puutteestahan ei ole kyse, joka jätkä nyt auton osaa korjata. 8)
Minulla on eräs hyvin rehellinen ystävä joka kerran tokaisi autonkorjaukseen liittyen että:"miel tekis korjata mutta ei ole paikkaa eikä työkaluja enkä oikein ossaakkaan.." 8)
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Dealerille nyt on kommentoitava, että ennen on tullut korjattua omat ja kavereidenkin vehkeet, kuin myös silloisen maatalon kalusto.
Silloin kun oli "täysvarustettu" verstas peleineen ja vehkeineen sekä tilat.

Muiden tekemisiin en osaa ottaa kantaa, mutta jos itse totean että merkkiliikkeen asentajan työkalu on kulmien säädössä pitkä rautakanki rintapellin ja hammastangon välissä, niin näin "maallikkonakin" ajattelisin että jossain nyt menee työmenetelmät metsään....
Saatan tietysti olla tyystin väärässäkin :whistle: ...ja semmoisella verstaalla en toiste vieraile....

Tai jos väykyn täysautomaatti-ilmastointilaiteen paperisuodattimia ei löydy ja todetaan, että ne aktiivihiilisuodattimet on ainoat mitä löytyy ja se jää faktaksi, jos asiakas ei asiaa itse oikaise.... :?

No, mie oon toope näissä asioissa... ikään en oo muuta tehny kuin tätä peeceetä naputellu.... :roll:


:lol:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Eikai se ole tärkeintä onko ruori suorassa, sitähän voi jokainen ite kääntää :idea: sillai että tietä myöten mennään :)
Ite ainakin yleensä kattelen siitä ratin ylitse enimmäkseen.. :roll:

No juu, toki se laitetaan aina kohilleen, mutta toiset/jotkut on hivenen tarkkoja siitä onko se nyt 0,1mm liikaa vasemmalla kun ajetaan vanhaa pyöreäselkäistä soratietä.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jarno.V kirjoitti:....mutta toiset/jotkut on hivenen tarkkoja siitä onko se nyt 0,1mm liikaa vasemmalla kun ajetaan vanhaa pyöreäselkäistä soratietä.
Tuo on aivan totta.
Ja itseni tunnistan tuosta myös, sillä olen äärimmäisen allerginen sille, jos auto ei kulje suoraan tai ylipäätään, kuten verrokit.
Pienikin ylimääräinen kitinä tai natina saa verenpaineen koholle ja otsasuonen tykyttämään :D

Olen tämänkin varmaan muutamaan kertaan kertonut, mutta joskus yhteen Volvoon törsäsin hyvän matkaa toistakymmentä tuhatta markkaa pelkkään kulmiensäätöön (joka oli siihen aikaan iso raha), ennen kuin olin tyytyväinen tulokseen.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

ennen on tullut korjattua omat ja kavereidenkin vehkeet
Aika monella mainitsemistani asiakkaista kommentointi perustuu muistikuviin ajasta jolloin kaasuttimessa oli korkeintaan yksi alipaineletku joka meni virranjakajan alipainesäätimelle ja sulakerasiassa oli nejlä sulaketta. :D
Kaikki oli jotenkin helpompaa, pakkasnestettäkään ei ollut kuin yhdenväristä. :shock:

Arin kirjoittamat esimerkit toki kertovat tilanteesta jolloin korjaamon / asentajan ammattitaito ei riitä, silloin kannattaa vaihtaa "pajaa".
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Sitten taas toisaalta.

Douglas Adamsin Linnunradan Käsikirjassa Liftareille oli mielestäni eräskin hyvä oivallus (ehkä satoja :lol: ), siinä oli laite joka teki sinne laitetulle olennolle ( :shock: ) täysin selväksi hänen oman merkityksensä maailmankaikkeudessa, oliko se nyt äärimmäisen suhteellisuudentajun jokin. Noh kuitenkin, lopputulos oli että ymmärrettyään miten mitätön se joka sinne laitettiin oli, seurauksena oli täydellinen murtuminen, jopa kuolema.

Oikeasti, näinhän ihminen toimii. Meillä kuuluukin olla itsestämme hiukan suurempia luuloja kuin mitä todellisuus on. Koska jos ei ole, niin emme ala yrittämään mahdottomia, ja sitten vieläpä loppujen lopuksi onnistu niissä, paremmin tai huonommin. Kuitenkin jos ajattelee moniakin "projekteja" joihin ryhdymme, aloitamme net ajatuksella että ei kait tuo niin monimutkaista voi olla. Sitten kun on aloittanut, ja törmää niihin odottamattomiin vaikeuksiin, niin keskenkään ei halua jättää, vaan pinnistelee homman loppuun. Ja katsoopa melkein mitä tahansa hommaa jälkikäteen, ainakin sellaista jonka teki ensimmäistä kertaa, niin huomaa että siihen meni itseasiassa paljon enemmän aikaa ja vaivaa kuin etukäteen arveli.

Tämä on nähdäkseni myös osa sukupolvien välistä kuilua. Nuorilla on paljon kokeilemattomia asioita, ja usein myös onnellisesti (eikä siis yhtään ivaavasti, minusta siinä on jotain onnellista) hukassa realiteetti siitä että mihin kaikkeen pystyy, ja paljon intoa kaikkeen :fillari: . Vanhoilla on tullut jo kaikenlaista kokeiltua, ja tiedetään paljon paremmin että mikä onnistuu ja mikä ei. Ja hyvä niin, elämänkokenut vanhempi ihminen joka osaa jakaa elämänkokemustaan oikealla tavalla on enempi kuin painonsa kultaa :pappa:. Samalla kuitenkin aletaan jo menettää sitä täydellä sydämellä heittäytymistä, osataan jo varoa. Tämänhän nuoret omasta näkökulmastaan näkevät vanhuuden kalkkeutumisena, luovuttamisena :pappa::ritsa:.

Mitäkö tällä yritän sanoa? En oikeastaan mitään, kunhan purin päässäni pyörähtäneen ajatuskiehkuran teidän riesaksenne tänne :twisted:
Tietysti ihmiset luulevat itsestään enempiä kuin todellisuus onkaan, ja lisäksi kaikki haluavat saada tunnustusta, jos ei muilta niin itseltään 8) Saa kait se olla niin, kyllähän kissaakin silitetään ja koiraa rapsutetaan :wink:

Mitäkä? Ai että topikki olikin rengaskulmien säädöstä :oops: sori :lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti:Arin kirjoittamat esimerkit toki kertovat tilanteesta jolloin korjaamon / asentajan ammattitaito ei riitä, silloin kannattaa vaihtaa "pajaa".
Juu, näitä esimerkkejähän riittäis :D

Yksi hauska vielä tuli juuri mieleen, kun olin joskus reissussa Oulun suunnalla.
Saab 99 pullautti vedet pihalle ja muutaman kilsan välein lisäämällä pääsin paikallisen merkkiliikkeen pihaan.
Tuomio: kannentiiviste rikki, kustannusarvio useampi tonni (mk), korjausaikataulu useamman päivän kuluttua.

Lisää vettä ja seuraavalle pajalle.
Asentaja heitti tenavatähtensä avaimet mulle ja tuumasi: "käypä kylältä harakiristä paisuntasäiliön korkki".
Kustannus: 20-25 markkaa.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

dealer pyysi oikein itse katsomaan, että ratti on lukittuna suoraan ennen 4-pyöräsuuntausta. :D

Lintoselle taidan pöräytellä aina tämän auton huoltoon liittyvissä asioissa. :D
Kuva
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Näitä pajoja tuntuu olevan parempia ja huonompia. Joiltakin onnistuu kaikki ja joiltakin ei onnistu alkeellisimmatkaan perusasiat.

Kun minä vien vaatimattoman kulkupelini pyöränkulmien säätöön odotan että siihen vaatimattomaan hintaan tulee muutamat perusasiat kuntoon. Jos ne ei onnistu niin luulen että palvelussa saattaa olla vikaa.

Oletetaan että auto normaalissa katsastuskunnossa, renkaat ovat lainmukaiset, puslissa tai nivelissä ei ole normaalia suurempia välyksiä.

Pyöränkulmien säädöstä odotan seuraavanlaisa tuloksia:

-Pyöränkulmat säädetään tehtaan asettamiin rajoihin.
-Ratti on suorassa
-Auto ei puolla
-Renkaat kuluvat tasaisesti

Jos palvelun toimittaja ei pysty näihin vaatimuksiin yhdellä kerralla tai havaitsee autossa joitakin sellaisia vikoja/ominaisuuksia että säätöjä ei saada kohdalleen niin toivoisin että minulle maksavana asiakkaana näistä informoitaisiin.

Tässä aiemmin mainitsemassani esimerkissä ratti oli niin vinossa että peitti puolet nopeusmittarista. En siis valita jostain 0,1mm ratin vinoudesta.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No mitens nyt kun Ride vei meijän lossia täällä Tamperhessa kulumien säätöön ja ukot (3kpl) sano jotta narinahelat välijät?
Vastahan mie ne vaihoin viimekesänä.
Noh, ostin kuitenki uuet ja tännään aloin vaihtaan.
En sitten vaihtanu, ku minusta niissä ei ollu välijää mihinkään suuntaan?
Kuka ei nyt osaa? Mie? :oops:
Pro HVM
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Rässi66 kirjoitti:No mitens nyt kun Ride vei meijän lossia täällä Tamperhessa kulumien säätöön ja ukot (3kpl) sano jotta narinahelat välijät?
Mie väitän jotta ne sanoo sen mersukuskeille virkansa puolesta, kaikillahan ne on yleensä väljät.

Rokota voita niihin heloihis kun vielä kerkiät, jatkaa vaihtoväliä. :idea:
Jiin
Viestit: 80
Liittynyt: 07.11.2005 14:39

Viesti Kirjoittaja Jiin »

Aiheeseen liittyen, missä päin Kajaanissa kannattaisi tuo nelipyöräsuuntaus tehdä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”