4maticin vetoakselin kunnostus.
4maticin vetoakselin kunnostus.
-89 mallin kuskinpuoleisesta etuvetoakselista suojakumit vähän huonossa kunnossa,siispä:
30mm.kaksitoistakulmaisella hylsyllä mutteri navasta irti,ensiksi mutterin kauluksesta lyödään lukitukset akselin koloista,metri jatkoa vääntimeen,kyllä lähtee.
8mm.kuusiokoloavaimella kuusi kiinnityspulttia moottorin puolelta irti,siinäkin helpottaa metri paksuseinämäistä vesijohtoputkea.
Sitten pyörät oikealle linkkuun,ja otetaan akseli pois (itse touhusin rasvamontussa).
Sitten vetari työpöydälle ja suojakumien klemmarit irti,vedetään laippa pois akselilta,päästään käsiksi vetoniveleen.Lukkosokka pois akselin päästä,sitten nivel viilapenkin päälle,ja akseli lähtee kevyesti päästä naputtelemalla pois.
Bonustehtävänä nivelen yhdestä laakerista oli neulat kadonneet.Laakerikeskuksesta uusia tilalle.
Ja siinä menee kolmaskymmeneskahdes neula paikoilleen.
Uudet kumit.
Sitten kumit paikalleen (akselin pään urien yli voi vetää teippiä,eipähän ainakaan heti kumit hajoa),akseli viilapenkkiin kiinni,naputellaan nivel paikalleen,lukkosokka uraansa,laippa paikalleen,uudet rasvat sisään ja uusilla klemmareilla kumit kiinni.
Akseli paikalleen,käännetään pyörät suoraan,kuusiokolopultit kiinni,napamutteri kiinni ja lyödään kaulukset akselin uriin,ja homma valmis.
30mm.kaksitoistakulmaisella hylsyllä mutteri navasta irti,ensiksi mutterin kauluksesta lyödään lukitukset akselin koloista,metri jatkoa vääntimeen,kyllä lähtee.
8mm.kuusiokoloavaimella kuusi kiinnityspulttia moottorin puolelta irti,siinäkin helpottaa metri paksuseinämäistä vesijohtoputkea.
Sitten pyörät oikealle linkkuun,ja otetaan akseli pois (itse touhusin rasvamontussa).
Sitten vetari työpöydälle ja suojakumien klemmarit irti,vedetään laippa pois akselilta,päästään käsiksi vetoniveleen.Lukkosokka pois akselin päästä,sitten nivel viilapenkin päälle,ja akseli lähtee kevyesti päästä naputtelemalla pois.
Bonustehtävänä nivelen yhdestä laakerista oli neulat kadonneet.Laakerikeskuksesta uusia tilalle.
Ja siinä menee kolmaskymmeneskahdes neula paikoilleen.
Uudet kumit.
Sitten kumit paikalleen (akselin pään urien yli voi vetää teippiä,eipähän ainakaan heti kumit hajoa),akseli viilapenkkiin kiinni,naputellaan nivel paikalleen,lukkosokka uraansa,laippa paikalleen,uudet rasvat sisään ja uusilla klemmareilla kumit kiinni.
Akseli paikalleen,käännetään pyörät suoraan,kuusiokolopultit kiinni,napamutteri kiinni ja lyödään kaulukset akselin uriin,ja homma valmis.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Kannattaa .dry kirjoitti:Asiaa
Pitäisköhän tehdä sama perässä ihan vain harjoituksen vuoksi
Niveltä ei saa kuin veholta,käsittääkseni.Hintaa en käynyt kysymässä,kuitenkaan ei varmaan kympeillä lähde.
Uudet "neulaset" maksoivat 4,6 euroa.
Esim.takavetari maksaa kl-osissa 775 euroa ...
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
4-maticin etuveto akseli...
Morgen!
Jep, kiitos vastauksista ja oon jo soitellutkin Asikkalaan päin vetareista.
Kuvasarja neulalaakerien vaihdosta oli hyvä, kiitos siitä.
Otettiin tänään sisempi suojakumi löysälle ja tutkailtiin niveltä. Tulin siihen tulokseen, että nivelen pyörintä tapahtuu samaan tahtiin koko limpun kanssa joten aattelin ettei rallatus kyllä sieltä voi kuulua, vaikka neulat olisikin kuluneet. Rakenne on kait rakennettu sellaiseksi voitelun sekä kosketuspinnan muodostamiseksi. Paiskattiin spray rasvaa pömpeliin ja hiukka mineraali moista perään ja kumi paikalleen, tuntui hiukan kuivahkolta meinaan. No äänet ei kuitenkaan hiljentyneet.Tuntui kyllä etuperän poskilaakerissa olevan enemmän klappia kuin toisella puolella. Pitää pääsiäisvapaiden aikaan ottaa pyörän laakeri vaihtoon ja aattelin myös tiputtaa etuperän öljypohjan pois ja kattoo mitä sieltä näkyy, tiiviste maksoi KL-varaosilla n. 7 egee.
T:Jatsi
Jep, kiitos vastauksista ja oon jo soitellutkin Asikkalaan päin vetareista.
Kuvasarja neulalaakerien vaihdosta oli hyvä, kiitos siitä.
Otettiin tänään sisempi suojakumi löysälle ja tutkailtiin niveltä. Tulin siihen tulokseen, että nivelen pyörintä tapahtuu samaan tahtiin koko limpun kanssa joten aattelin ettei rallatus kyllä sieltä voi kuulua, vaikka neulat olisikin kuluneet. Rakenne on kait rakennettu sellaiseksi voitelun sekä kosketuspinnan muodostamiseksi. Paiskattiin spray rasvaa pömpeliin ja hiukka mineraali moista perään ja kumi paikalleen, tuntui hiukan kuivahkolta meinaan. No äänet ei kuitenkaan hiljentyneet.Tuntui kyllä etuperän poskilaakerissa olevan enemmän klappia kuin toisella puolella. Pitää pääsiäisvapaiden aikaan ottaa pyörän laakeri vaihtoon ja aattelin myös tiputtaa etuperän öljypohjan pois ja kattoo mitä sieltä näkyy, tiiviste maksoi KL-varaosilla n. 7 egee.
T:Jatsi
Eilen vaihoin toisellepuolelle kumit,sisemmän ja ulomman,se keskimmäinen ei näistä juurikaan kulu.
Nyt en kehannut ottaa kokonaan irti,vaihtuuhan nuo alapuolellakin.
Tosin juuri tälläpuolella nivel oli melkosen tiukassa,ja ei tietenkään ulosvetäjää.Irtileipomisen tuloksena muutamia laakerin neuloja katosi montun uumeniin...Ja lauantai päivänähän niitä ei saanut kuin kaverin chevroletin kardaanista .
Nyt en kehannut ottaa kokonaan irti,vaihtuuhan nuo alapuolellakin.
Tosin juuri tälläpuolella nivel oli melkosen tiukassa,ja ei tietenkään ulosvetäjää.Irtileipomisen tuloksena muutamia laakerin neuloja katosi montun uumeniin...Ja lauantai päivänähän niitä ei saanut kuin kaverin chevroletin kardaanista .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Kuvassa on näemmä Boschin laatikko suojakumeille, mutta ei kai
noita kumeja saa kuin MB:n laatiikossa? KL:ssa hinta 185 euroa
sisemmille ja 52 euroa ulommalle kumille. Itse olen myös laittamassa
uudet kumit.
Mistä noita 30 mm:n 12-kulmaisia hylsyjä saa? KL:sta tilaamalla 36 euroa /
kpl, mutta olisiko jossain muualla vähän halvempia?
Yksi ongelma näyttää olevan kumien pantojen kiinnitys.
Alkuperäinen petti ja Vänttisen laittama uusi panta pysyi vain
viikon, laitoin sitten rautalangalla kiinni. Onko jokin pätevä tapa
kiristää panta niin, että se pysyy? Asennusohjeiden kuvassa
käytetään hohtimia, mutta puhutaan erikoistyökalusta.
Asennusohjeissa kehotetaan kokoamaan nivel samaan asentoon,
jossa se olikin, eli nuo kolme neulalaakeroitua osaa tulisivat täsmälleen
samoihin uriin akselin päässä kuin aiemmin. Osat ovat ilmeisesti
hioutuneet toisiinsa sopiviksi käytössä.
Jos kumi on ollut rikki, kannattaisiko purkaa ja puhdistaa neulalaakerit?
Asennusohjeessa laakerit sidotaan narulla niin, etteivät ne vahingossa
aukea kumin vaihdon aikana, eikä niitä siis avata.
noita kumeja saa kuin MB:n laatiikossa? KL:ssa hinta 185 euroa
sisemmille ja 52 euroa ulommalle kumille. Itse olen myös laittamassa
uudet kumit.
Mistä noita 30 mm:n 12-kulmaisia hylsyjä saa? KL:sta tilaamalla 36 euroa /
kpl, mutta olisiko jossain muualla vähän halvempia?
Yksi ongelma näyttää olevan kumien pantojen kiinnitys.
Alkuperäinen petti ja Vänttisen laittama uusi panta pysyi vain
viikon, laitoin sitten rautalangalla kiinni. Onko jokin pätevä tapa
kiristää panta niin, että se pysyy? Asennusohjeiden kuvassa
käytetään hohtimia, mutta puhutaan erikoistyökalusta.
Asennusohjeissa kehotetaan kokoamaan nivel samaan asentoon,
jossa se olikin, eli nuo kolme neulalaakeroitua osaa tulisivat täsmälleen
samoihin uriin akselin päässä kuin aiemmin. Osat ovat ilmeisesti
hioutuneet toisiinsa sopiviksi käytössä.
Jos kumi on ollut rikki, kannattaisiko purkaa ja puhdistaa neulalaakerit?
Asennusohjeessa laakerit sidotaan narulla niin, etteivät ne vahingossa
aukea kumin vaihdon aikana, eikä niitä siis avata.
Viimeksi muokannut Jarkko N, 29.6.2007 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
....._Jarkko N kirjoitti:
Yksi ongelma näyttää olevan kumien pantojen kiinnitys.
Alkuperäinen petti ja Vänttisen laittama uusi panta pysyi vain
viikon, laitoin sitten rautalangalla kiinni. Onko jokin pätevä tapa
kiristää panta niin, että se pysyy? Asennusohjeiden kuvassa
käytetään hohtimia, mutta puhutaan erikoistyökalusta.
___l l___ älä välitä pisteistä
Tuommosella kiristyksellä oleva kiristyspanta on paras/helpoin/varmin enstä ruuvimeisselillä ympärille sopivan tiukkaan ja hohtimilla vaan kiristys puristamalla nyppylän alaosasta
Toimisikohan tällainen pantapihtiJarkko N kirjoitti:Yksi ongelma näyttää olevan kumien pantojen kiinnitys.
Alkuperäinen petti ja Vänttisen laittama uusi panta pysyi vain
viikon, laitoin sitten rautalangalla kiinni. Onko jokin pätevä tapa
kiristää panta niin, että se pysyy? Asennusohjeiden kuvassa
käytetään hohtimia, mutta puhutaan erikoistyökalusta.
Biltema-laatua
Juu wanhanajan kunnon hohtimet on hyvät,semmosilla laitoin viimeksi.Tarvikeliikkeen kaveri sanoi,että näin ne tekee korjaamoillakin,kun se erikoistyökalu maksaa 180 € (ei vissiin sama kuin biltemassa..)Jarkko N kirjoitti:
Yksi ongelma näyttää olevan kumien pantojen kiinnitys.
Alkuperäinen petti ja Vänttisen laittama uusi panta pysyi vain
viikon, laitoin sitten rautalangalla kiinni. Onko jokin pätevä tapa
kiristää panta niin, että se pysyy? Asennusohjeiden kuvassa
käytetään hohtimia, mutta puhutaan erikoistyökalusta.
Asennusohjeissa kehotetaan kokoamaan nivel samaan asentoon,
jossa se olikin, eli nuo kolme neulalaakeroitua osaa tulisivat täsmälleen
samoihin uriin akselin päässä kuin aiemmin. Osat ovat ilmeisesti
hioutuneet toisiinsa sopiviksi käytössä.
Jos kumi on ollut rikki, kannattaisiko purkaa ja puhdistaa neulalaakerit?
Asennusohjeessa laakerit sidotaan narulla niin, etteivät ne vahingossa
aukea kumin vaihdon aikana, eikä niitä siis avata.
En tiiä tuosta hioutumisesta,ainakaan mitään huomattavaa kulumista näkynyt.Ja jos olisi,niin varmaan välykset sitä luokkaa=uutta osaa tilalle.
Onhan siinä melkoinen homma puhdistaa ne neulalaakerit,mutta ei se ainakaan tilannetta huononna,jos kumi ollut rikki jo pitempään.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Ducato ja Scudo. En kyllä muista enää että oliko kumpi kampi ja sisempi vai ulompi. -88 --> ducato se kumminkin minusta oli. Oulaisissa kattovat jostaki kirjasta misä oli suojakumet kuvattuna/piirrettynä niin niitten mukkaan tuli oikiat.
E: Löytypäs vielä!
Sisempi kumi Fiat Ducato -88-93, fixus numero 802-52451
Ulompi kumi Fiat Scudo -96-01, fixus numero 802-50016
E: Löytypäs vielä!
Sisempi kumi Fiat Ducato -88-93, fixus numero 802-52451
Ulompi kumi Fiat Scudo -96-01, fixus numero 802-50016
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.