Bilteman valonvahvistin
Bilteman valonvahvistin
Onkos porukalla kokemusta tuosta Bilteman valonvahvistinsarjasta? Ajattelin kokeilla tuota kun tuli taas huomattua ettei mersun valoilla tee hevon h****iä Tuo olisi näppärä asentaa eikä tarttis johtoja alkaa katkomaan.
® Mesen Porkkana-klubi
Minusta tuntuu, että mersussa on vaan niin huonot valot, että ei siinä vahvistimet auta. Eikös noilla sarjoilla vaan yritetä poistaa jännitehäviöt?
Mulla ainakin tulee lampunkannoille 14 volttia, eli ei ole paljon häviöitä.
Mulla ainakin tulee lampunkannoille 14 volttia, eli ei ole paljon häviöitä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Niinniin, mutta jääkö amppeerit lämmittämään johtoja?ahonen v kirjoitti:Minusta tuntuu, että mersussa on vaan niin huonot valot, että ei siinä vahvistimet auta. Eikös noilla sarjoilla vaan yritetä poistaa jännitehäviöt?
Mulla ainakin tulee lampunkannoille 14 volttia, eli ei ole paljon häviöitä.
Pro HVM
Kyllä minusta jos ampeerit jää lämmittämään johtoja, niin silloin myös jännite tippuu valoilla.. Olettaen, että Ahonen mittasi jännitteen kuormitettuna, eikä ilman valoaRässi66 kirjoitti:Niinniin, mutta jääkö amppeerit lämmittämään johtoja?ahonen v kirjoitti:Minusta tuntuu, että mersussa on vaan niin huonot valot, että ei siinä vahvistimet auta. Eikös noilla sarjoilla vaan yritetä poistaa jännitehäviöt?
Mulla ainakin tulee lampunkannoille 14 volttia, eli ei ole paljon häviöitä.
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Valoindikaattori
Terve!
Eikö tuo härpäke jätä lamppujen simahtamisen merkkivalon palamaan?
PS. Ei 124:ssa niin huonot valot ole, kunhan vain heijastimet ja klasit ovat kunnossa. Ja polttimoiden uusimisellakin on merkittävä vaikutus. Ja sumarithan auttavat mukavasti märällä, kunhan kytkee ne sammumaan pitkien kanssa. Ja apupitkillä hoidetaan loput...
Eikö tuo härpäke jätä lamppujen simahtamisen merkkivalon palamaan?
PS. Ei 124:ssa niin huonot valot ole, kunhan vain heijastimet ja klasit ovat kunnossa. Ja polttimoiden uusimisellakin on merkittävä vaikutus. Ja sumarithan auttavat mukavasti märällä, kunhan kytkee ne sammumaan pitkien kanssa. Ja apupitkillä hoidetaan loput...
Terveisin
Tero
Tero
Re: Valoindikaattori
Miksi jättäisi? Mersun org. systeemit tarjoilevat ohjeusvirtaa uusille releille ja virtapiirit on OK.dieselflosse kirjoitti:Eikö tuo härpäke jätä lamppujen simahtamisen merkkivalon palamaan?
Kaiketi toimii toisin päin: ajovalonpolttimon pimeneminen ei laukaise lampun-simahdus-merkkivaloa,
koska homma menee uusien releiden kautta.
Pro HVM
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Valoindikaattori
Ainakin Volvossa (740) se palaneen polttimon kyttäysrele jotenkin seuraa piirin resistanssia tms.Rässi66 kirjoitti:Miksi jättäisi? Mersun org. systeemit tarjoilevat ohjeusvirtaa uusille releille ja virtapiirit on OK.dieselflosse kirjoitti:Eikö tuo härpäke jätä lamppujen simahtamisen merkkivalon palamaan?
Ko. autoon on esim. saatavana erilaisia "releitäkin" tätä piiriä varten, päättelisin että jos on erilaisia lamppuja/erilainen määrä lamppuja, niin kutakin tapausta varten erilainen rele.
Eli minäkin veikkaisin, että se merkkivalo jää palamaan.
Tuo merkkivalohomma tuli eilen illalla itellekin mieleen. En kyllä ala merkkivaloa poistamaan paikaltaan jos jää tuijaamaan, kun kerta tuo valotunnistussysteemi (vielä) toimii. Mutta, aika halpa tuo pilteeman vehjes on, ei kai se auta kuin kokeilla Jos ei onnaa, niin sitten saa valojen parannus jäädä heijastimiin ja laseihin.
® Mesen Porkkana-klubi
Termos,
Varmaan heijastin- / lasiremonttikin pitäisi samalla tehdä. Siinä vaiheessa todennäköisesti vaihtuvat myös lasit lisäpitkäversioihin.
Oliko Daimlerilla kokemuksia, oliko tuosta kytkennästä mitään hyötyä? Ainakin -96 TM:ssä huomattiin, että Mersun tapauksessa uusista johdoista oli varsin vähän hyötyä (ainakin umpioremppaan verrattuna).
t.
Risto
Itsellä on työn alla (lue suunnitelmissa) päivittää tuota ajovaloautomaattia. Tarkoituksena olisi siinä vaiheessa kytkeä valot releiden kautta ja pistää paksummat johdot mutta vetää virrat valoboksin läpi. Ainakin uudemman mallin boksissa (A126 542 03 32) on sen verran paksut kiskot, että sen aiheuttama resistanssi on aika pieni.Wikke kirjoitti:Tuo merkkivalohomma tuli eilen illalla itellekin mieleen. En kyllä ala merkkivaloa poistamaan paikaltaan jos jää tuijaamaan, kun kerta tuo valotunnistussysteemi (vielä) toimii. Mutta, aika halpa tuo pilteeman vehjes on, ei kai se auta kuin kokeilla Jos ei onnaa, niin sitten saa valojen parannus jäädä heijastimiin ja laseihin.
Varmaan heijastin- / lasiremonttikin pitäisi samalla tehdä. Siinä vaiheessa todennäköisesti vaihtuvat myös lasit lisäpitkäversioihin.
Oliko Daimlerilla kokemuksia, oliko tuosta kytkennästä mitään hyötyä? Ainakin -96 TM:ssä huomattiin, että Mersun tapauksessa uusista johdoista oli varsin vähän hyötyä (ainakin umpioremppaan verrattuna).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Olen rakentanut saman systeemin omaan ässään, lisänä GE:n +60% -polttimot. Ero orkkisvaloihin on tosiaankin veret seisauttava. Ässän polttimoille tuleva jännite oli ennen relekytkentää 12,3-12,5 V moottorin käydessä, nyt se on sen 14,2V jonka laturi puskee.Sjtv kirjoitti:Janillahan se on mersussaan valot releitten ja uusien piuhojen kautta vedetty. Eivät tosin ole käsittääkseni pilteemasta, mutta pakko silti sanoa että ikinä en ole mersua ajanut missä olisi niin hyvät valot. Useimmissa pitkät vastaa sen kulkineen lähivaloja
Väitän että valotehon lisäys vastaa keskinkertaisia lisävaloja.
Tuijaakos Ässässä merkkivalo kytkennän jälkeen?HVM kirjoitti:Olen rakentanut saman systeemin omaan ässään, lisänä GE:n +60% -polttimot. Ero orkkisvaloihin on tosiaankin veret seisauttava. Ässän polttimoille tuleva jännite oli ennen relekytkentää 12,3-12,5 V moottorin käydessä, nyt se on sen 14,2V jonka laturi puskee.
Väitän että valotehon lisäys vastaa keskinkertaisia lisävaloja.
® Mesen Porkkana-klubi
Jos ottaa herätteen sulakerasialta ei tuijaa ja pitkät jäävät päälle. Pitkien piuha irti polttimolta ja siitä heräte niin juhlavasti loistaa härövalo.Wikke kirjoitti:Tuijaakos Ässässä merkkivalo kytkennän jälkeen?HVM kirjoitti:Olen rakentanut saman systeemin omaan ässään, lisänä GE:n +60% -polttimot. Ero orkkisvaloihin on tosiaankin veret seisauttava. Ässän polttimoille tuleva jännite oli ennen relekytkentää 12,3-12,5 V moottorin käydessä, nyt se on sen 14,2V jonka laturi puskee.
Väitän että valotehon lisäys vastaa keskinkertaisia lisävaloja.
Eipä haittaa, palaa siellä se sininen pitkien merkkivalo jo muutenkin, oranssi lamppu kaverina antaa kivasti kontrastia ja harmoniaa mittaristoon.
Ja eikun kytkemään.
Asensin sarjan vain sen takia koska asensin 100W H4:set.Ovat toimineet loistavasti kun muistaa vaan ettei pidä pitkiä päällä auton ollessa parkissa..ainakaan tuntia pitempään. Lähivalot kirkastuivat hieman vaikka kyseessä on siis 55/100w polttimot.Ei tieliikennekäyttöönRoisto kirjoitti:Termos,
Oliko Daimlerilla kokemuksia, oliko tuosta kytkennästä mitään hyötyä? Ainakin -96 TM:ssä huomattiin, että Mersun tapauksessa uusista johdoista oli varsin vähän hyötyä (ainakin umpioremppaan verrattuna).