Katsastuskonttorin vastuu?
Katsastuskonttorin vastuu?
Nyt onkin jännä tilanne päällä... Harrasteautoni sain tänä vuonna katsastuksessa hylsyn, väljien alapallonivelien takia.
Noh, tilasin Englannista uudet alapallot hiluineen, ja kustannuksia kertyi
asennustöineen noin 800€. Hakiessa autoa pajalta, sain mukaan lähes uudenveroiset vanhat alapallot, ja evästeeksi ettei niissä ollut mitään vikaa.
Alapallon rakenne on sellainen että siinä kuuluu olla väljää kun sen päällä ei ole painoa.
Eihän ne tietenkään konttorilla voi kaikista maailman autoista tietää kaikkea, vaikkakin toisaalta pitäisi, sehän on niiden homma. Mukana katsastuksessa oli kuitenkin tehtaan korjaamokäsikirja jota tarjottiin inssille tutkittavaksi, jos tulee jotain eoäselvää... ei ollut kelvannut.
Mikäs on katsastuskonttorin vastuu tämmöisessä tilanteessa?
Noh, tilasin Englannista uudet alapallot hiluineen, ja kustannuksia kertyi
asennustöineen noin 800€. Hakiessa autoa pajalta, sain mukaan lähes uudenveroiset vanhat alapallot, ja evästeeksi ettei niissä ollut mitään vikaa.
Alapallon rakenne on sellainen että siinä kuuluu olla väljää kun sen päällä ei ole painoa.
Eihän ne tietenkään konttorilla voi kaikista maailman autoista tietää kaikkea, vaikkakin toisaalta pitäisi, sehän on niiden homma. Mukana katsastuksessa oli kuitenkin tehtaan korjaamokäsikirja jota tarjottiin inssille tutkittavaksi, jos tulee jotain eoäselvää... ei ollut kelvannut.
Mikäs on katsastuskonttorin vastuu tämmöisessä tilanteessa?
Itsellä ollut joskus aivan samankaltainen tilanne, en sitten jaksanut sen ihmeemmin tapella vaan sanoin mitä asentaja oli sanonut että ei siitä sen kummempaa tule mutta laitetaan nyt sitten kiiltävää osaa.
Lopputulos oli se että uusintanäytössä autoa tiirasi lopulta kaikki 5 ukkoa, nyhtivät ja katselivat....lopuksi selitys että sinun parhaaksesihan me toimitaan että auto pysyy kunnossa. Jep. Ainoa hyöty taitaa olla että ehkä ensi kerralla samanlaiseen törmätessään se alunperin katsastuksen hylännyt vihreä tyyppi muistaa että ainiin tässä oli tämä homma.
Kannattanee tuota tietysti kysellä, ottaa se päähän jos turhaan vaihdetaan uuden tilalle uutta osaa.
Lopputulos oli se että uusintanäytössä autoa tiirasi lopulta kaikki 5 ukkoa, nyhtivät ja katselivat....lopuksi selitys että sinun parhaaksesihan me toimitaan että auto pysyy kunnossa. Jep. Ainoa hyöty taitaa olla että ehkä ensi kerralla samanlaiseen törmätessään se alunperin katsastuksen hylännyt vihreä tyyppi muistaa että ainiin tässä oli tämä homma.
Kannattanee tuota tietysti kysellä, ottaa se päähän jos turhaan vaihdetaan uuden tilalle uutta osaa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
En tiedä vastuusta,mutta joskus kun ollaan oltu sitä mieltä että osa on kunnossa että vika on inssin päässä niin ollaan vaan laitettu uus pultti/mutteri ja puhdistettu vanha osa....yleensä on sen jälkeen kelvannu Tämä sen jälkeen kun vaihdoin välyksettömät takaraidetangot uusiin...penkissä vääntelin ja kääntelin niin totesin että en mä kyllä näistä väljiä saa millään...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
No pitäähän konttorinkin jollain tienata, uusintanäytöistä saa aina sen muutaman kympin kätevästi kassaan eikä mene kovin paljon aikaa.NicNac kirjoitti:En tiedä vastuusta,mutta joskus kun ollaan oltu sitä mieltä että osa on kunnossa että vika on inssin päässä niin ollaan vaan laitettu uus pultti/mutteri ja puhdistettu vanha osa....yleensä on sen jälkeen kelvannu Tämä sen jälkeen kun vaihdoin välyksettömät takaraidetangot uusiin...penkissä vääntelin ja kääntelin niin totesin että en mä kyllä näistä väljiä saa millään...
Siltä minusta ainakin välillä tuntuu että on oikein ohjeistettu löytämään olemattomia vikoja, kiireisimpään aikaan taas kun vie niin menee harvempikin lossi läpi ettei mitään.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Kyllä katsastusmiehet pyrkivät pääsääntöisesti saamaan autoon leiman. Korkeat hylkäysprosentit eivät hyödytä ketään.Boss kirjoitti:No pitäähän konttorinkin jollain tienata, uusintanäytöistä saa aina sen muutaman kympin kätevästi kassaan eikä mene kovin paljon aikaa.NicNac kirjoitti:En tiedä vastuusta,mutta joskus kun ollaan oltu sitä mieltä että osa on kunnossa että vika on inssin päässä niin ollaan vaan laitettu uus pultti/mutteri ja puhdistettu vanha osa....yleensä on sen jälkeen kelvannu Tämä sen jälkeen kun vaihdoin välyksettömät takaraidetangot uusiin...penkissä vääntelin ja kääntelin niin totesin että en mä kyllä näistä väljiä saa millään...
Siltä minusta ainakin välillä tuntuu että on oikein ohjeistettu löytämään olemattomia vikoja, kiireisimpään aikaan taas kun vie niin menee harvempikin lossi läpi ettei mitään.
Itsellä oli edellisen työmaan aikana samanlainen juttu Hiacen kanssa. Maahantuoja lupaa yläpallolle päittäisvälystä 1,0mm. Katsastusinssi mittasi käsikopelolla välykseksi ainakin millin ja todennäköisesti enemmän - siis hänen mukaansa. Väitin vastaan ja sovimme sitten asian siten, että käyn mittaamassa heittokellolla välyksen ja tuon mittauspöytäkirjan allekirjoitettuna ja firman leimoilla varustettuna hänelle jolloin leima irtoaa, kuten sitten kävikin. Välys oli muuten 0,4mm.
Joo se uusinta näyttöjen otto ei mitenkään hyvää pisnistä konttoreille oo ja kyllä sen ymmärränkin.Monesti vaan on sellaaanen pärstäkerroon olemas...joku vanhempi kentlemani kun astuu konttorille sisään ja lausahtaa että "Minun mercedes-benz pitäisi määräaikais katsastaa?" niin tuntuu että leima laitetaan kattomatta...itte kun astun konttorille sisään kevyiden amis viiksien kera ja tokaasen "mullolis tuallaan kakssataariisseli limattavaksi?" niin kyllä sitten joka paikka kolutaan ka koputellaan...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
väljyys
Kävi tuossa männä syksynä VOLGA -63,lapussa luki etupäässä väljää.
Soitin konttorille,kun ei mielestäni ollut mitään ylimääräistä klappia.
Sanoivat ,että täytyisi oööa maahan tuojan todistusvälyksistä.
No vedin pyörän laakerit kireälle,ja auto sai leiman.
Tapaus B
Vaimon 124 300d -89 joka katsastus,taka vasen etu alatuki väljää,
olen vaihtanut sen 4kertaa,välys on takakelkan kiinnityksessä
c
Sprintteristähän ei paljon etupään välyksiä katota ,kun raidetangon päät.
Saa olla välystä sen verran ,ettei viitsi ajella
Jamppa
Soitin konttorille,kun ei mielestäni ollut mitään ylimääräistä klappia.
Sanoivat ,että täytyisi oööa maahan tuojan todistusvälyksistä.
No vedin pyörän laakerit kireälle,ja auto sai leiman.
Tapaus B
Vaimon 124 300d -89 joka katsastus,taka vasen etu alatuki väljää,
olen vaihtanut sen 4kertaa,välys on takakelkan kiinnityksessä
c
Sprintteristähän ei paljon etupään välyksiä katota ,kun raidetangon päät.
Saa olla välystä sen verran ,ettei viitsi ajella
Jamppa
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Katsastuskonttorin vastuu on se, että asiakkaan täytyy its
e tietää esim. tuo Tarmon tarina.
Kossina kävin 207:kan takajarruja näytämäs 5 kertaa ennenkuin kelepas
Sittemin oon sillointällöin käyny kysymäs "Notta mihinä se välys ny o ?"...."Jaanotta ei ookkaa. No ei munkaa mielestä".
Silloon kun kakkoslankun alapallot pomppiivat kupiistansa piti käyrä "kurssittamas" insinööriä notta kuinka se välys kattotaha. Hinuri toi kohtuu tuore leimaasia autoja pihaha joire toine eturengas kattoo mihin kattoo ja toinen oli suoras
Toki pääsääntöösesti ongelmia ei oo ollut puolin tai toisin.
Kyllä katsastus asiantuntevaa ja palavelevaa nykypäivänä mielestäni on.
e tietää esim. tuo Tarmon tarina.
Kossina kävin 207:kan takajarruja näytämäs 5 kertaa ennenkuin kelepas
Sittemin oon sillointällöin käyny kysymäs "Notta mihinä se välys ny o ?"...."Jaanotta ei ookkaa. No ei munkaa mielestä".
Silloon kun kakkoslankun alapallot pomppiivat kupiistansa piti käyrä "kurssittamas" insinööriä notta kuinka se välys kattotaha. Hinuri toi kohtuu tuore leimaasia autoja pihaha joire toine eturengas kattoo mihin kattoo ja toinen oli suoras
Toki pääsääntöösesti ongelmia ei oo ollut puolin tai toisin.
Kyllä katsastus asiantuntevaa ja palavelevaa nykypäivänä mielestäni on.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kyllä minunkin mielestä. Joissakin autoissa tosiaan on poikkeuksellisen suuria välyksiä nivellissä jotka kuitenkin ovat normaaleja. Esim. Nissan Primeran Multi-Link-etuakselistolle löytyy maahantuojan lausunto että minkälaiset välykset siellä saa olla, eikä tarvi alkaa turhaan vaihtamaan.Lucky-Dog kirjoitti: Kyllä katsastus asiantuntevaa ja palavelevaa nykypäivänä mielestäni on.
Joo, alapallot saa Sprinterissä olla aika väljät...Sprintteristähän ei paljon etupään välyksiä katota ,kun raidetangon päät.
Saa olla välystä sen verran ,ettei viitsi ajella
Kävi tuossa viime viikolla Vito nelipyöräsuuntauksessa, tapani mukaan kysyin onko nivelet varmasti kunnossa - "Toissapäivänä se on katastettu, tiiä sitte..."
Sovittiin että varmuudeksi kuitenkin tutkitaan alusta ennen suuntausta.
Toisessa alapallossa oli väljää niin että renkaan etureunasta heiluttaessa rengas liikkui noin 4 cm eli nivel ihan sökö.
Hyvä oli kun tarkistettiin, sekä suuntauksen että muutenkin turvallisuuden kannalta.
(Ei ollut Ylivieskassa katsastettu)
Konttoreilla on suuria eroja, esim. pappani meni katsastamaan muistaakseni 80-luvun lopun konttimersua. Inssin kanssa tuli kärhämää kontin hyväksymisistä, takertui kaikkeen mahdolliseen. Inssi ei saanut mistään kontille tyyppihyväksyntätietoja, joten hylsy tuli. Auto muuten oli hyväkuntoinen. Kontti oli muistaakseni mersun tekemä? Mutta inssi ei myöntynyt muuhun kuin että piti käydä hyväksyttämässä kontti suomalaisella koripajalla. Kontti oli ollut auton päällä uudesta asti..
Oman coupeni katsastin Karstulassa, koska kyseinen viitasaaren inssi on vieläkin kv-intoilija. Mersusta oli murtunut matkalla ölpainemittarin öljyputki, vuoti jonkunverran. Pihaan oli tullut lätäkkö kun inssi lähti testaamaan, ja montulla vuoti inssin päälle Ei mainintaa mihinkään.. Kv-vaihdon runkonumero ruostunut tiehensä, tuumasi että ei nyt pe iltana jaksa meissata enää ja v-mainen paikka joten meissaa ite ja tuu näyttämään. Toki kaikki turvallisuuteen vaikuttavat jutut katsoi yms. mutta muuten oli aika lepsua..
Oman coupeni katsastin Karstulassa, koska kyseinen viitasaaren inssi on vieläkin kv-intoilija. Mersusta oli murtunut matkalla ölpainemittarin öljyputki, vuoti jonkunverran. Pihaan oli tullut lätäkkö kun inssi lähti testaamaan, ja montulla vuoti inssin päälle Ei mainintaa mihinkään.. Kv-vaihdon runkonumero ruostunut tiehensä, tuumasi että ei nyt pe iltana jaksa meissata enää ja v-mainen paikka joten meissaa ite ja tuu näyttämään. Toki kaikki turvallisuuteen vaikuttavat jutut katsoi yms. mutta muuten oli aika lepsua..
Tähdellisen parantola
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kaverilla oli penarissa kaasut vtuillaan ja inssi komensi lamttan vaihtoon. No kuoma vaihatteli lampadan eikä arvot muuttuneet miksikään, syyllinen löytyi ns. hiekkapaperi-ilmansuodattimesta. Syynikonttorin ukko antoi sitten lampta-anturin hinnan kokoisen lahjakortin putiikkiinsa väärästä tuomiosta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Mielstäni nykyään päästetään turhankin herkästi autoja leimaan. Joku 124:n hieman väljä alapallo ei haittaa. Vuoden sisällä se kuitenkin lähtee irti jos kaveri ajaa autoa yli 20tkm
Sama homma jarruletkujen kans.
Esim. mersun väljiä narinaheloja ei tarvi leimalle vaihtaa koska välys ei tunnu konttoreilla olevalla 4-pilari nostimella kovin herkästi
Se on sitten toinen asia pitäisikö ne kuitenkin vaihtaa...
Sama homma jarruletkujen kans.
Esim. mersun väljiä narinaheloja ei tarvi leimalle vaihtaa koska välys ei tunnu konttoreilla olevalla 4-pilari nostimella kovin herkästi
Se on sitten toinen asia pitäisikö ne kuitenkin vaihtaa...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Eipä niiden kyllä kannattaisi/pitäisi konttorilla alkaa diagnooseja tekeen, tai mitään tuomitteen. Ei mene kuin rahat kaikilta siinä hommassa.Easy Rider kirjoitti:Kaverilla oli penarissa kaasut vtuillaan ja inssi komensi lamttan vaihtoon. No kuoma vaihatteli lampadan eikä arvot muuttuneet miksikään, syyllinen löytyi ns. hiekkapaperi-ilmansuodattimesta. Syynikonttorin ukko antoi sitten lampta-anturin hinnan kokoisen lahjakortin putiikkiinsa väärästä tuomiosta.
Sanoo vaan että kaasut on vituillaan, korjaa ne ja tuu näyttään.
Jos ei kulje niin kromaa se.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Mistä voi tavallinen kuluttaja tietää kaikkia katsastukseen vaikuttavia välyksiä? Auton oston mukana annetaan minimaalinen informaatio käyttöohjekirjan mukana. Siitä selviää lähinnä polttoainetankin tilavuus, rengaspaineet ja muuta sellaista ajoon vaikuttavaa asiaa. Jos pitää katsastukseen alkaa selvittelyjä auton omistajalla tekemään, niin menee kyllä melko salapoliisityöksi.
Katsokaa tuota Hyundain alapallonivelen rakennetta. Jos ei tiedä edes katsastusmiehet sitä niin miten sitten tavallinen auton omistaja, kun käyttöohjekirjassa ei siitä varmasti mainita mitään.
---> http://www.ake.fi/pdf/Sonatanalapallonivel.pdf
Katsokaa tuota Hyundain alapallonivelen rakennetta. Jos ei tiedä edes katsastusmiehet sitä niin miten sitten tavallinen auton omistaja, kun käyttöohjekirjassa ei siitä varmasti mainita mitään.
---> http://www.ake.fi/pdf/Sonatanalapallonivel.pdf
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
..
Tuli mieleen.. Kuun alussa käytettiin yhtä w201:stä leimalla, ei mitään sanomista, toki tutkin välykset ennen sitä itsekin. Reilun kahden viikon päästä vaihdettiin paremmat renkaat alle, samalla huomasin että kuskinpuolen raidetangon ulompi pää on aivan väljä
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Mitenkäs konttorin vastuu sellases tilantees kun syyläri levahti päästöjä ottaes. Poika antoo autolle kenkää ja kun selekäni käännän niin syyläri tiputtaa vettä ja höyry nousi konehuaneesta. No, sanoon että nyt on ongelma. Poika tuli ratin takaa viereeni ja sano et täytys varmaan sammuttaa älä Hyäkkäsin ratin taakse, ja sammutin. Lämpömittari oli tapis... Eikö näitte inssie tartte seurata lämpömittaria siinä ku antaavat kenkää HÄ No toivottavasti päästään syylärin vaihrolla joka sekään ei ilimaane oo. Mut jos se kansi kerkes...
Noo laitetaan syyläri ja kokeellaa. Sit käsijarru kuntoho ja syättöä piänemmälle jos menis päästööstä läpi..
Noo laitetaan syyläri ja kokeellaa. Sit käsijarru kuntoho ja syättöä piänemmälle jos menis päästööstä läpi..
Leikki ikä ---> koko ikä Ei riemulla rajaa ku takavedolla ajaas
2x Toyo
4x Toyo -EX
Can-Am -EX
MB -EX
Nissan -EX
VW -EX
2x Toyo
4x Toyo -EX
Can-Am -EX
MB -EX
Nissan -EX
VW -EX
Tosi on!Aki P kirjoitti:Mielstäni nykyään päästetään turhankin herkästi autoja leimaan. Joku 124:n hieman väljä alapallo ei haittaa. Vuoden sisällä se kuitenkin lähtee irti jos kaveri ajaa autoa yli 20tkm
Sama homma jarruletkujen kans.
Esim. mersun väljiä narinaheloja ei tarvi leimalle vaihtaa koska välys ei tunnu konttoreilla olevalla 4-pilari nostimella kovin herkästi
Se on sitten toinen asia pitäisikö ne kuitenkin vaihtaa...
Minun 202 meni väljällä alapallolla ja loppuun ajetuilla iskareilla monesta katsastuksesta läpi. Valitettavasti.
Onkin pitanyt kertoilla naista paikallisista "katsastuksista", tahan topicciin taitaa mahtua pienella OT:lla Meinaan taallahan ei autoja tarvi vuosikatsastaa lainkaan Ja sen kylla valilla huomaa, kerrankin ohitse kolisteli menemaan Nissan, jossa varmaan joka mahdollinen nivel ja iskarit oli loppuunkuluneita Eli tuolla on liikenteessa melkoisia pommeja, ja nailla liikennemaarilla ei mikaan ihmekaan, etta sattuu niin paljon kolareita...
Paastoja taalla kylla katotaan, mutta nekin paasaantoisesti vain, kun auton omistaja vaihtuu. Vuosittain auton rekisterointi pitaa kylla uudistaa. Se maksaa reilun satasen, ja tulee uusi tarra rekisterikilpeen, eli vastaa Suomen kayttomaksua.
Kyllahan taalla tietysti laki velvoittaa pitamaan auton kayttokunnossa, mutta kun noita autoja kaytannossa taalla katselee, niin kylla se Suomen katsastuskaytanto on vain hieno homma
Paastoja taalla kylla katotaan, mutta nekin paasaantoisesti vain, kun auton omistaja vaihtuu. Vuosittain auton rekisterointi pitaa kylla uudistaa. Se maksaa reilun satasen, ja tulee uusi tarra rekisterikilpeen, eli vastaa Suomen kayttomaksua.
Kyllahan taalla tietysti laki velvoittaa pitamaan auton kayttokunnossa, mutta kun noita autoja kaytannossa taalla katselee, niin kylla se Suomen katsastuskaytanto on vain hieno homma
vanha topikki , mutta pakko kommen toida.dealer kirjoitti:Tämä oli hylätty käsijarrusta edellispäivänä ... paikkahan on sellainen ettei sitä välttämättä ole helppoa huomata alhaaltapäin, mutta oli miten oli niin takakelkka on irti :
Itellä oli juurikin saman lainen homma! käsi jarrusta pomppas ja uusia kilikeitä siinä asentelin paikaleen ja huomasin kuvassa ollen puslan olevan aivan sökö. käytännössä jo irti ja viellä molemin puolin onkohan noi pahat ihte vaihtaa vai jotuuko sitä koko taka kelkan pujottaan lattialle että saa vaihdettua
S124 230te 4v manual "kesä lintta"
S210 320CDI -00 *Ikuisuus Projekti*
Ex: W202 C36AMG -96
Ex: W124 CE230 -89
Ex: W201 e200 -88
S210 320CDI -00 *Ikuisuus Projekti*
Ex: W202 C36AMG -96
Ex: W124 CE230 -89
Ex: W201 e200 -88
Ja itselläni meni tänä keväänä Rellun Grand Espace -04 läpi, inssi vieläpä kehui, miten alusta on harvinaisen timmissä kunnossa. Vein seuraavalla viikolla sattumalta jakopääremppaan, jossa samalla vilkaisivat muutoinkin autoa. Löysivät molemmista etualapalloista ajokieltoon oikeuttavan määrän välystä, sekä toisen takajousen poikkinaisena... Ei se hyvä näinkään päin ole, että päästetään läpi kun ei pitäisi.
noh ei todellakaan jos autossa oikiasti on vikaa niin sekään oikein ole.. ja ite viellä kysyin että oliko perä päässä välystä kun toisinaan kolautaa aika pahankuulosesti terävissä kuopissa.. inssi tähän: varmaan tuo sun pako putki hakkaa runkoon jostain kohti kun ei ole aivan originelli.
S124 230te 4v manual "kesä lintta"
S210 320CDI -00 *Ikuisuus Projekti*
Ex: W202 C36AMG -96
Ex: W124 CE230 -89
Ex: W201 e200 -88
S210 320CDI -00 *Ikuisuus Projekti*
Ex: W202 C36AMG -96
Ex: W124 CE230 -89
Ex: W201 e200 -88