Onko OM617 moottorista traktorikäyttöön?
Onko OM617 moottorista traktorikäyttöön?
Tuli mieleen tälläinen triviaali kysymys. Mitään mersutraktoriahan tässä ei olla tekemässä, ainakaan vielä. Tuttavaperheellä on huonokuntoinen Internationaali joka syö öljyä melkein yhtä paljon kuin löpöä. Tuli mieleen sellainen villi idea josko tuosta yhestä turhasta OM:stä olisi siihen hommaan.
Jos nyt unohdetaan välitykset kokonaan ja kuvitellaan että käytössä olisi valmis traktorin runko ilman moottoria niin olisiko tuommoisesta OM617:kasta millään lumenauraukseen tai kevyisiin maataloushommiin?
Jos joku on erilailla noissa varsinaisissa maataistelukoneissa niin mikä? Onko kenties vauhtipyörän massa enempi, iskupituus, männän massa, materiaalien lujuusluokat? Tietääkö joku noiden Valmettien sun muiden moottoreista?
Jos nyt unohdetaan välitykset kokonaan ja kuvitellaan että käytössä olisi valmis traktorin runko ilman moottoria niin olisiko tuommoisesta OM617:kasta millään lumenauraukseen tai kevyisiin maataloushommiin?
Jos joku on erilailla noissa varsinaisissa maataistelukoneissa niin mikä? Onko kenties vauhtipyörän massa enempi, iskupituus, männän massa, materiaalien lujuusluokat? Tietääkö joku noiden Valmettien sun muiden moottoreista?
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Miksei se traktoriinkin sovellu kun ovat asennelleet niitä vanhoihin Range-Rovereihinkin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Joo no kaveri oli vaan vähän epäilevällä kannalla kahvipöytäkeskustelussa. Tosin sillä on enimmäkseen kokemusta bensakoneista. Mutisi vaan jotain vääntökäyristä ja että koska 617 on hlö-auto moottori niin vääntökäyrät on erilailla kuin jossain traktoreissa. Enpä itse tiedä mitä sanoa kun ei ole kokemusta traktorimoottoreista, siksi kyselen täältä. Minun mielestä se on moottori siinä missä muutkin, ei sen kummempaa.Lucky-Dog kirjoitti:Miksei se traktoriinkin sovellu kun ovat asennelleet niitä vanhoihin Range-Rovereihinkin
Ei kellään eteläsuomalaisella mese.foorumilaisellä sattuis olemaan tarvetta OM617 moottorillle, vaikka traktoriin?
Ainiin unohtui mainita että tuon Internationaali on ollut ihan hyvä jäteöljyn tuhoaja. Sinne on monta kertaa kaadettu meikäläisenkin vanhat 10tkm ajetut öljyt. Ei viitsi uutta kamaa ostaa kun vanhakin kelpaa (lue: kuluu)siinä koneessa.Dunkelblau123 kirjoitti:Tuttavaperheellä on huonokuntoinen Internationaali joka syö öljyä melkein yhtä paljon kuin löpöä.
Heeehheh. Tulee mieleen yksi setä, joka vaihtoi Ladaansa mobilin täyssynteettisiä vanhana automiehenä 2000 km väliin.Dunkelblau123 kirjoitti: Ainiin unohtui mainita että tuon Internationaali on ollut ihan hyvä jäteöljyn tuhoaja. Sinne on monta kertaa kaadettu meikäläisenkin vanhat 10tkm ajetut öljyt. Ei viitsi uutta kamaa ostaa kun vanhakin kelpaa (lue: kuluu)siinä koneessa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Ei se välttämättä paha homma ole, jos siihen yleensäkkään viitsii lähteä. Tärkeintä olisi suunnitella ja rakentaa suht järkevät ja kestävät moottorinkiinnikkeet raksaan. Noissa vanhoissa raksoissa ja autoissa sähköjärjestelmät ja moottorit ei ole onneksi samalla tavalla naimisissa kuin uusissa.Juhis kirjoitti:Ensimmäisenä tuli kyllä mieleen, että kuinka helevetillinen homma sen sovittamises on riippuu tietysti lopputuloksen tavoitellusta laatuvaikutelmasta
Luulisi että raktoriin on helppo asentaa motti kun niissä on tilaa yleensä temmeltää ja koneet on muutenkin puoliksi näkyvillä. Tuossa raksassa on muutenkin 3l moottori jo ennestään. Luovuttaja-autokin on sellainen että sen voi vaikka rälläköidä palasiksi jos motti ei muuten irtoa. Ulkoisella laatutasolla ei ole niin väliä noista jätemyllyistä puhuttaessa. Riittää kun kulkee ja sauhuttaa eikä motti tipu kurveissa
On näköjään ylimääräinen q-kirjain tuossa ylemmässä viestissä, ei kait tuo mualimoo kuatane?
Asiaan. Mitenkä se tuo mersun kone sinne rakvaattoriin ängetään, eikös se moottori oo tavallaan osa, ja se ainut osa, rakvaattorin keulapiän runkorakennetta. Moottori pois ja raktori muuttuu hyvin varustelluksi maitolaituriksi? Vai onko tarkotus rakennella apurunkoja? Vai oisko HVM:n kannatanu pitää silmät ja korvat auki koulussa kun katottiin veiston tunnilla dia-kuvia rattoriloista?
Asiaan. Mitenkä se tuo mersun kone sinne rakvaattoriin ängetään, eikös se moottori oo tavallaan osa, ja se ainut osa, rakvaattorin keulapiän runkorakennetta. Moottori pois ja raktori muuttuu hyvin varustelluksi maitolaituriksi? Vai onko tarkotus rakennella apurunkoja? Vai oisko HVM:n kannatanu pitää silmät ja korvat auki koulussa kun katottiin veiston tunnilla dia-kuvia rattoriloista?
Noh. Jos ei uskallus riitä laittaa etuakselia peltiruuveilla OM617:n öljypohjaan kiinni,
niin joutuu varmaankin pusaamaan jonkinnäkösen apurungon.
Olemmie tainnu nähä semmosiaki rattoreita, joisson runko ja kone erikseen.
Nykyformula1 autoon OM617-sydämmensiirto olisi hankalampi, niissähän kone on osa runkoa.
Kyllähä Schuummahherilla leukavenyis,
ku olis joku aamu Ferrarin kojetaulussa hehkun vetonuppi ja se suolasirotin tirkisteltävänä.
niin joutuu varmaankin pusaamaan jonkinnäkösen apurungon.
Olemmie tainnu nähä semmosiaki rattoreita, joisson runko ja kone erikseen.
Nykyformula1 autoon OM617-sydämmensiirto olisi hankalampi, niissähän kone on osa runkoa.
Kyllähä Schuummahherilla leukavenyis,
ku olis joku aamu Ferrarin kojetaulussa hehkun vetonuppi ja se suolasirotin tirkisteltävänä.
Pro HVM
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Totaalinen repeeminen tapahtui .....vois todella SchuminRässi66 kirjoitti:Kyllähä Schuummahherilla leukavenyis,
ku olis joku aamu Ferrarin kojetaulussa hehkun vetonuppi ja se suolasirotin tirkisteltävänä.
leuka venyä ja nenä mennä hiukan vielä vinompaan em.
konstruktiosta
Sitten olis vielä se sammakon näköönen
fransmanni selittelemäs vieressä kuinka tällä voitetaan maailmanmestaruus ...Ja Brauni tähdentämässä taktiikan merkitystä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Jaa, eihän toi ole ees paha. Mä oon ajatellu käydä ehdottamassa koulun Formula Student projektin lähentämistä raskaan kaluston suuntaan. Voimalähde muutettaisiin dieseliksi, ehdottomasti. Jarrujärjestelmä vaihdettaisiin ilmajarruihin, tehostettuna pakokaasujarrulla ja muilla hidastimilla. Sitten vielä tulisi ajopiirturi, mahdollisesti digitaalisena.
Siinä ei olisi formulakuskilla mitään kiirettä kun ensin pitäisi hehkuttaa, käynnistyksen jälkeen alettaisiin keräämään jarrupaineita ennen kuin värkki edes liikahtaa mihinkään. Noh, siinä samalla kun odottelee paineiden nousemista niin kerkiää hyvin täyttämään piirturikiekon. Luulen että ehdotelma ei varmaan ottaisi tuulta purjeisiin...
Siinä ei olisi formulakuskilla mitään kiirettä kun ensin pitäisi hehkuttaa, käynnistyksen jälkeen alettaisiin keräämään jarrupaineita ennen kuin värkki edes liikahtaa mihinkään. Noh, siinä samalla kun odottelee paineiden nousemista niin kerkiää hyvin täyttämään piirturikiekon. Luulen että ehdotelma ei varmaan ottaisi tuulta purjeisiin...
Miksipä ei mersun kone toimisi. Noissa vanhoissa koneissa vääntökäyrä on lähinnä vääntösuora, joten vääntöä on kaikilla kierroksilla. Mersun kone toimisi mukavasti siinä mielessä, että vaihteet vetäisivät kummasti pidemmälle kuin alkuperäisellä koneella. Silti se jaksaa vetää myös traktorimaisilla kierroksilla
Mersun kone ei ainakaan ole liian iso tuohon tarkoitukseen. Isommankin moottorin siihen voisi varmaan sovittaa. Ainoa muokkausta kaippava asia on syöttöpumpunsäädin. Sekin on pikkujuttu.
Itse vaihdoin kesällä valmettiin moottorin protosisusta. Noiden kuvien jälkeen ruuvasin siihen vielä kiinni Garret to4, kunnollisen ilmanputsarin ja sovittelin konepellit takaisin päälle. Noilla virityksillä alkaa jo pottukonekin liikkua.
http://koti.mbnet.fi/vituxman/1102-2-611CS/
Mersun kone ei ainakaan ole liian iso tuohon tarkoitukseen. Isommankin moottorin siihen voisi varmaan sovittaa. Ainoa muokkausta kaippava asia on syöttöpumpunsäädin. Sekin on pikkujuttu.
Itse vaihdoin kesällä valmettiin moottorin protosisusta. Noiden kuvien jälkeen ruuvasin siihen vielä kiinni Garret to4, kunnollisen ilmanputsarin ja sovittelin konepellit takaisin päälle. Noilla virityksillä alkaa jo pottukonekin liikkua.
http://koti.mbnet.fi/vituxman/1102-2-611CS/
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Vanhemmissa leuku, uudemmissa valmet, molemmat vapaastiläähättäviä kuutosia.Dunkelblau123 kirjoitti:Perttu on kyllä aika äijä! Hieno valmetti, tulee ihan lapsuus mieleen. Eikös noissa Sisu Protoissa ole joku Leylandin dieseli?
lelulantista sai enempi kierroksia pikku ruuvaamisella, ei sille valmetti pärijänny (jos sen leukun sai käyntiin)
Länsi-Suomen lääninhäirikkö
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
kyllä se kulki valmetinkin koneella,kun ruuvas syöttöä REILUSTI....-->siihen malliin että löi pimeällä "ketun häntää" putkestaSalmi kirjoitti:Vanhemmissa leuku, uudemmissa valmet, molemmat vapaastiläähättäviä kuutosia.Dunkelblau123 kirjoitti:Perttu on kyllä aika äijä! Hieno valmetti, tulee ihan lapsuus mieleen. Eikös noissa Sisu Protoissa ole joku Leylandin dieseli?
lelulantista sai enempi kierroksia pikku ruuvaamisella, ei sille valmetti pärijänny (jos sen leukun sai käyntiin)
BMW E31 V12
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 05.10.2007 20:58
- Paikkakunta: Hankasalmi
Vanaha juttu mutta meilä oli armyssa ihan turbollisia rotoja. Valametin konheela.Salmi kirjoitti:Vanhemmissa leuku, uudemmissa valmet, molemmat vapaastiläähättäviä kuutosia.Dunkelblau123 kirjoitti:Perttu on kyllä aika äijä! Hieno valmetti, tulee ihan lapsuus mieleen. Eikös noissa Sisu Protoissa ole joku Leylandin dieseli?
lelulantista sai enempi kierroksia pikku ruuvaamisella, ei sille valmetti pärijänny (jos sen leukun sai käyntiin)
Ne kulkikin erittäin hyvin vapaastiläähättäviin verrattuna.
- dieselpower
- Viestit: 59
- Liittynyt: 28.3.2006 16:24
- Paikkakunta: Kivialho city
Tämmöinen nuhvi löytyi kun kahtelin nettikoneesta raktoreita http://www.nettikone.com/626072
Pörssissä taas on tämmöinen lumikone...
Pörssissä taas on tämmöinen lumikone...