Toyota vastaan Mersu...
Lueskelin edellisen sivun viimeisiä viestejä ja mä en kyllä todellaakaan mikään PASKANpuhuja ole kuten jotkut rennot savipassit tuntuu edellisellä sivulla epäilevän. Heheh, tiedän mistä puhun!! Ja kukaan mistään kahdesta markasta ole puhunut.....
Wäyrynen on muuten käytettävissäni hetkellä minä hyvänsä. Eikä millään mopotehoilla!! On tullut väykällä ajettua useampi tuhat km. Hieno laite! (vaikkei niin ongelmattomia kilometrejä kuin 123:lla).
PS. Mahtaa porukkaa täällä VITUTTAA, kun kukaan ei tunnu kummemmin PROVOSOITUVAN käpyn puolella??
Wäyrynen on muuten käytettävissäni hetkellä minä hyvänsä. Eikä millään mopotehoilla!! On tullut väykällä ajettua useampi tuhat km. Hieno laite! (vaikkei niin ongelmattomia kilometrejä kuin 123:lla).
PS. Mahtaa porukkaa täällä VITUTTAA, kun kukaan ei tunnu kummemmin PROVOSOITUVAN käpyn puolella??
Tätä porukkaa tuskin enemmälti vituttas mikään muu kuin jääpuikko p*rsreiässäLeka kirjoitti:
PS. Mahtaa porukkaa täällä VITUTTAA, kun kukaan ei tunnu kummemmin PROVOSOITUVAN käpyn puolella??
Eikä sekään ehtis kovin pahaa vitutusta aiheuttaa, ennenkuin sulais pois
Länsi-Suomen lääninhäirikkö
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Olinkin jo kommentoimassa aikaisemmin, mutta pidättäydyin toistaiseksi, nyt pyydettäessä lienee kohteliasta pari sanasta aiheesta loihea lausumaansanttu kirjoitti:alle 7 litraa sadalle 123:sella on aika suoritus. paljonkos arilla kulutti 123
Aikaa on nyt kulunut vuosimallin 1982, nelivaihteisella 300 D:llä ajamisesta pari vuotta, joten ihan tarkkaan en enää muista kaikkea.
Jossain mforumin kätköissä lienee lausuntoni tästäkin asiasta, kun asia on ollut ajankohtaisempi.
Sen verran kuitenkin muistelisin, että kaupunkikepityksessä olisi mennyt 8-10 litraa sadalla.
Tien päällä 7 ei ole saavuttamaton lukema, varsinkaan jos nopeus pysyy tosiaan aiemminkin mainitussa 80 km/h -korvilla.
Itse muistelisin, että joku väli olisi mennyt todella pienellä, peräti kutosella alkavalla ja alkupään desimaaleilla, mutta silloin oli kyse kesälomareissusta pohjoisessa, joissa olosuhteissa ei kovin suurta nopeutta päässyt edes käyttämään, joskin nousuja ja laskuja taas vastavuoroisesti oli riittämiin (Norjassa).
Ennemminkin näissä kulutusasioissa vaikuttaa ajotapa yleensäkin enemmän, kuin edes samanlaisten mallien kulutusvertailu keskenään.
Nykyinen E 300 TDT kuluttaa samalla matkalla arviolta samaa keskituntinopeutta ajaen, mutta muusta ajotavasta riippuen joko 7,4 tai 9,5 sadalla.
Edit:
Tämmösen topicin löysin hakutoiminnolla:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ht=kulutus
Edit 2:
Korjaan yllä olevaa lausuntoani kaupunkikulutuksen osalta sen verran, että vanhasta viestistäni (03.06.2004) löysin maininnan 8 litraa sadalla kaupunkiajossa.
Edit 3:
Löysin muutakin, sanon nyt että kaupunkiajo 8-10 ja tien päällä 7 ei ole mahdoton, jopa allekin on näkemykseni mukaan mahdollista päästä (nopeudesta riippuen, vitoslaatikko auttanee edelleen asiaa).
Viimeksi muokannut Ari66, 14.1.2006 23:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Mitä työ riehaattaSalmi kirjoitti:Tätä porukkaa tuskin enemmälti vituttas mikään muu kuin jääpuikko p*rsreiässäLeka kirjoitti:
PS. Mahtaa porukkaa täällä VITUTTAA, kun kukaan ei tunnu kummemmin PROVOSOITUVAN käpyn puolella??
Eikä sekään ehtis kovin pahaa vitutusta aiheuttaa, ennenkuin sulais pois
Eihän mersumies provosoidu? Kai...vai... ?
Isäni entisestä viisivaihteisesta 300 D -83:sta löytyy jokaisesta tankkauksesta tiedot. Viisi vuotta ja reilu 90 000 km. Alin kulutus reilu kuusi litraa, ikinä ei kymppi mennyt rikki ja keskikulutus koko ajalta 7,5 l/100 km. Eipä noita lukemia kai kukaan usko, naapurifoorumillakin kehutaan ettei alle kympillä noilla pääse, mutta samapa tuo minulle.santtu kirjoitti:alle 7 litraa sadalle 123:sella on aika suoritus. paljonkos arilla kulutti 123
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Tuo 123 - koppaisen kulutus on itseänikin kiinnostanut senverran että aina tulee kyseltyä omistajilta kun noita käy korjaamolla.
Tuttavapiirissä on myös muutamia "pitkän linjan" 123 - miehiä.
Tankkauscomista ei löytynyt kuin pari 300D:tä, toisen kulutus vajaan kolmentuhannen kilometrin matkalta on tässä , liekö sitten coupe kun on "CD" ?
Toinen on automaatti 300 D, siitä kaaviota tässä .
Jos oikein ymmärsin: ostan 123 300D:n ja käytän pumpun Mynädieselillä - minulla on auto joka kelaa mittariin tarvittaessa helposti parisataa
(jolla ei kylläkään ole minulle mitään merkitystä ),
kiihtyy kuin bensa-auto eikä kuluta dieseliä kuin seitsemisen litraa sekalaisessa ajossa.
Pumpun laittohan pienentää kulutusta kun ei ajeta kokoajankaasupohjassa, se on moneen kertaan kokeiltu juttu.
Kuulostaa erittäin houkuttelevalta, 123 on oikein miellyttävä ajopeli kokonaisuutena.
Tuttavapiirissä on myös muutamia "pitkän linjan" 123 - miehiä.
Tankkauscomista ei löytynyt kuin pari 300D:tä, toisen kulutus vajaan kolmentuhannen kilometrin matkalta on tässä , liekö sitten coupe kun on "CD" ?
Toinen on automaatti 300 D, siitä kaaviota tässä .
Jos oikein ymmärsin: ostan 123 300D:n ja käytän pumpun Mynädieselillä - minulla on auto joka kelaa mittariin tarvittaessa helposti parisataa
(jolla ei kylläkään ole minulle mitään merkitystä ),
kiihtyy kuin bensa-auto eikä kuluta dieseliä kuin seitsemisen litraa sekalaisessa ajossa.
Pumpun laittohan pienentää kulutusta kun ei ajeta kokoajankaasupohjassa, se on moneen kertaan kokeiltu juttu.
Kuulostaa erittäin houkuttelevalta, 123 on oikein miellyttävä ajopeli kokonaisuutena.
Ettei mene ihan riitelyksi niin otetaan asiasta toinen puoli ; olkoon nyt kiihtyvyys ja kulku mitä on niin 300D:llä taatusti pysyy muun liikenteen mukana.
Jos kilometrejä tulee vuodessa 15000 ja verrataan autoon joka kulkee pari litraa vähemmällä, polttoaineeseen menee vuodessa vajaa 300 euroa enemmän.
Jos ostaa hyvän 123:n 2000 eurolla ja ajaa sillä 10 vuotta, polttoaineeseen menee rahaa vajaa 3000 euroa enemmän sinä aikana.
Mitä se on ? Ei yhtään mitään - kun pitää auton kunnossa sen arvo on 10 vuoden kuluttua edelleen vähintään se 2000 euroa, todennäköisesti enemmän.
Jos vaihtoehtona on vaikka 5000 euron Carina, sen hinta putoaa 10 vuodessa takuuvarmasti vähintään sen 3000 euroa.
Silloin kun kauppasin 124 300D:tä pois, oli vaihdossa tulossa 123 240D.
Hopeanvärinen, erittäin siisti ja hyvä auto.
Olisin hyvittänyt siitä 2000, ehkä 2500, mutta se ei riittänyt omistajalle.
Hän tuli sitten myöhemmin toisen miehen kanssa ja sanoi tullessaan jututtamaan että
"Tuo siskonpoika on Mersukuumeessa. se tuli kokeilemaan autoasi jos se on vielä myynnissä. Jos ei se osta sitä, minä ostan suoraan ja jätän 123 talliin odottamaan parempia aikoja"
Erikoinen tilanne: ensimmäisen lauseen jälkeen tiesin että mersu on myyty, enää selvitetään vain se että kenelle.
Lyhyen koeajon jälkeen nuorempi mies nousi autosta ja tarjosi kättä:
"Se on ny minun Mersu tämä"
Seuraavana aamuna kävi maksamassa rahat tililleni ja tehtiin paperit....
Jos kilometrejä tulee vuodessa 15000 ja verrataan autoon joka kulkee pari litraa vähemmällä, polttoaineeseen menee vuodessa vajaa 300 euroa enemmän.
Jos ostaa hyvän 123:n 2000 eurolla ja ajaa sillä 10 vuotta, polttoaineeseen menee rahaa vajaa 3000 euroa enemmän sinä aikana.
Mitä se on ? Ei yhtään mitään - kun pitää auton kunnossa sen arvo on 10 vuoden kuluttua edelleen vähintään se 2000 euroa, todennäköisesti enemmän.
Jos vaihtoehtona on vaikka 5000 euron Carina, sen hinta putoaa 10 vuodessa takuuvarmasti vähintään sen 3000 euroa.
Silloin kun kauppasin 124 300D:tä pois, oli vaihdossa tulossa 123 240D.
Hopeanvärinen, erittäin siisti ja hyvä auto.
Olisin hyvittänyt siitä 2000, ehkä 2500, mutta se ei riittänyt omistajalle.
Hän tuli sitten myöhemmin toisen miehen kanssa ja sanoi tullessaan jututtamaan että
"Tuo siskonpoika on Mersukuumeessa. se tuli kokeilemaan autoasi jos se on vielä myynnissä. Jos ei se osta sitä, minä ostan suoraan ja jätän 123 talliin odottamaan parempia aikoja"
Erikoinen tilanne: ensimmäisen lauseen jälkeen tiesin että mersu on myyty, enää selvitetään vain se että kenelle.
Lyhyen koeajon jälkeen nuorempi mies nousi autosta ja tarjosi kättä:
"Se on ny minun Mersu tämä"
Seuraavana aamuna kävi maksamassa rahat tililleni ja tehtiin paperit....
Noniin, joutavaa pitää munkin sitten sepostella.
Vaihdoin tossa marraskuussa edellisen kulkimeni E-Carinaan enkä ole katunu sekunttiakaan. Pari litranen varusteilla, mitä nyt ilmastointia ei ole, enkä oikein osaa kaivatakkaan.
Niin, no miksi ei kaduta? Edellinen oli 66 tkm ajettu -89 Mini. Ainut millä lohduttelin Minin kanssa pelaillessa oli se etten ollut erehtynyt ostamaan Jaguaria (luoja sen sähkövikoja). Ministä katos kaikki valot, puolpäivää etsintää ja ihmettelyä, vika korjaantui heiluttamalla tulipellin läpi menevää johtonippua. Seuraavaksi katos terävässä asfaltin reunassa vilkut, ei löytyny syytä tai hoitoa viikossa, ei sitten millään. Pakko oli silti töihin mennä, matkalla tuli poliisit ja niitä välttääkseni ajelin pienemmälle tielle ja isoon lätäkköön ja kas kummaa, vilkut palas . Kumma miten niin pieneen ja hauskaan autoon voi mahtua noin paljon vikoja, olkoonkin 50-luvun tuote. Paraninpahan pikavauhtia "tahtoo erillaisen auton" taudista.
tojotaan en ole tehny mitään. Tosin pitäis lainata hiustenkuivaajaa ja repiä se perkeleen TOYOTA tarra takalasista, laittaakin miettimään mikä saa liimaamaan tuollaisen tarran? Kun en jaksa ymmärtää kuka ei olis käsittäny auton olevan tojota?
Vaihdoin tossa marraskuussa edellisen kulkimeni E-Carinaan enkä ole katunu sekunttiakaan. Pari litranen varusteilla, mitä nyt ilmastointia ei ole, enkä oikein osaa kaivatakkaan.
Niin, no miksi ei kaduta? Edellinen oli 66 tkm ajettu -89 Mini. Ainut millä lohduttelin Minin kanssa pelaillessa oli se etten ollut erehtynyt ostamaan Jaguaria (luoja sen sähkövikoja). Ministä katos kaikki valot, puolpäivää etsintää ja ihmettelyä, vika korjaantui heiluttamalla tulipellin läpi menevää johtonippua. Seuraavaksi katos terävässä asfaltin reunassa vilkut, ei löytyny syytä tai hoitoa viikossa, ei sitten millään. Pakko oli silti töihin mennä, matkalla tuli poliisit ja niitä välttääkseni ajelin pienemmälle tielle ja isoon lätäkköön ja kas kummaa, vilkut palas . Kumma miten niin pieneen ja hauskaan autoon voi mahtua noin paljon vikoja, olkoonkin 50-luvun tuote. Paraninpahan pikavauhtia "tahtoo erillaisen auton" taudista.
tojotaan en ole tehny mitään. Tosin pitäis lainata hiustenkuivaajaa ja repiä se perkeleen TOYOTA tarra takalasista, laittaakin miettimään mikä saa liimaamaan tuollaisen tarran? Kun en jaksa ymmärtää kuka ei olis käsittäny auton olevan tojota?
Lucaksen sähkölaitteet ne siellä hiukan kummitelleet Tuossa vuosimallissa on sentään kakspiirijarrut. Vanhemmissa niitä ei ollut ja varsinkin hiukan kiristetymmässä Minissä jarrut ei katsastuksen väliä kestäneet. Kiva hiljennellä suojatielle kun jarrupoljin jymähtää kerralla pohjaan, pumppaus ei auta ja käsijarrukin on hengetönSamuliS kirjoitti:Edellinen oli 66 tkm ajettu -89 Mini. Ainut millä lohduttelin Minin kanssa pelaillessa oli se etten ollut erehtynyt ostamaan Jaguaria (luoja sen sähkövikoja). Ministä katos kaikki valot,.....Kumma miten niin pieneen ja hauskaan autoon voi mahtua noin paljon vikoja, olkoonkin 50-luvun tuote.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
en oo kyllä omassa huomannut mitäänSamuliS kirjoitti:Niin, jutuista päätellen E-Kaarinan sisälämpöjen soutaminen kuuluu asiaan. Kun kerkesin itekki sitä jo tossa reissulla kiroilemaan. Pitääkin tutkia jos löytyis käytettynä lisävarusteena automaatti-ilmastoinnin, luulis sillä ton soutamisen loppuvan.
-blöö-
dodge dart -67-
dodge dart -67-
Muahaha. Tuohan on justiinsa kuin vanhempieni -96 Discovery Tdi.SamuliS kirjoitti:Nlohduttelin Minin kanssa pelaillessa oli se etten ollut erehtynyt ostamaan Jaguaria (luoja sen sähkövikoja). Ministä katos kaikki valot, puolpäivää etsintää ja ihmettelyä, vika korjaantui heiluttamalla tulipellin läpi menevää johtonippua. Seuraavaksi katos terävässä asfaltin reunassa vilkut, ei löytyny syytä tai hoitoa viikossa, ei sitten millään. Pakko oli silti töihin mennä, matkalla tuli poliisit ja niitä välttääkseni ajelin pienemmälle tielle ja isoon lätäkköön ja kas kummaa, vilkut palas . :
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Toijota vs mersu
Kävin tuossa kuukausi sitte autoliikkeessä tutkimassa sellasta 00-vuosimallin diiseli avensista, oli ihan siistin näkönen peli noin pälle päin, ajettu oli kolmesataa ja jotain.
Yritin ajatella positiivisesti ja menin kuljettajan paikalle istumaan...
Kaikki mihin koski kuului natinaa ja nitinää, oven kahvatkin narisi ja nitisi kun niihin koski, oli tosi heppasen tuntunen laite niin uudeksi peliksi, ei tarvinnut mennä koeajolle
Tuli vaan semmonen olo että ei oo nämä riisit meikäläisen kulkineita.
Täytyy vaan pysyä vanhassa pelissä, vaikka sen remontinlaiton uhallakin.
Nii ja vaikka kulutus on 6.7 - 8.5 litraa sadalle
Kiihtyvyys 0-100 n. 10sek
300D automaatti.
Yritin ajatella positiivisesti ja menin kuljettajan paikalle istumaan...
Kaikki mihin koski kuului natinaa ja nitinää, oven kahvatkin narisi ja nitisi kun niihin koski, oli tosi heppasen tuntunen laite niin uudeksi peliksi, ei tarvinnut mennä koeajolle
Tuli vaan semmonen olo että ei oo nämä riisit meikäläisen kulkineita.
Täytyy vaan pysyä vanhassa pelissä, vaikka sen remontinlaiton uhallakin.
Nii ja vaikka kulutus on 6.7 - 8.5 litraa sadalle
Kiihtyvyys 0-100 n. 10sek
300D automaatti.
S212 350 CDI
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Päätit sitten pitäytyä brittiautoissa? Vai oliko oikeen jaappanista asti laivattu kaarina? Taitaa suurin osa olla englantilaisia...SamuliS kirjoitti:Vaihdoin tossa marraskuussa edellisen kulkimeni E-Carinaan enkä ole katunu sekunttiakaan. Pari litranen varusteilla, mitä nyt ilmastointia ei ole, enkä oikein osaa kaivatakkaan.
Niin, no miksi ei kaduta? Edellinen oli 66 tkm ajettu -89 Mini.
I drive an Opel. What's your excuse?
Aiffan sama onko britti,turkkilainen vai jaappanist. Sähköt ei oo lucaksen ! Vähemmällä stressillä pääsee, tai siis kun tietää että perille yleensäki pääsee ...Melitos kirjoitti:Päätit sitten pitäytyä brittiautoissa? Vai oliko oikeen jaappanista asti laivattu kaarina? Taitaa suurin osa olla englantilaisia...
Kokeile lämmityslaitetta seuraavasti...
Aja kone lämpimäksi, suuntaa puolet lämmöstä tuulilasille ja puolet jalkoihin... Meikäläisellä puski jalkoihin aivan sika kuumaa ja tuulilasille sitten haaleeta. Kovilla pakkasilla olis karvalakki ollu tarpeen.
Kylläpä niistä suurin osa tais olla japanilaisia. Loppumallit 96-98 oli sitten enklantilaisia. Tuohon aikaan tojota käynnisteli avensiksen tuotantoa enklannissa. 98 oli avensiksen ensimmäinen vuosimalli.
Aja kone lämpimäksi, suuntaa puolet lämmöstä tuulilasille ja puolet jalkoihin... Meikäläisellä puski jalkoihin aivan sika kuumaa ja tuulilasille sitten haaleeta. Kovilla pakkasilla olis karvalakki ollu tarpeen.
Kylläpä niistä suurin osa tais olla japanilaisia. Loppumallit 96-98 oli sitten enklantilaisia. Tuohon aikaan tojota käynnisteli avensiksen tuotantoa enklannissa. 98 oli avensiksen ensimmäinen vuosimalli.
Tämän päivän iltalehdestä....
Mazda joutui antamaan periksi Toyotalle, joka nousi täpärästi autovarkaustilastojen kärkeen.
Keskusrikospoliisin (krp) tuoreet tilastot paljastavat, että Suomessa varastettiin viime vuonna kaikkiaan 7 464 henkilöautoa. Niistä neljän kärkeä johtavat japanilaiset Toyota (1 038), Mazda (1 006), Nissan 1 003) ja Honda (875).
Ajonestolaite lannistaa
Autovarkauksien määrä väheni edellisvuodesta peräti 1 450:llä. Kateisiin jääneiden henkilöautojen määrä putosi 76:lla. Vuoden lopussa löytymättä oli 953 ajoneuvoa.
Kaikkiaan ajoneuvovarkaudet ovat lähes puolittuneet vuoden 1999 huippulukemista.
Poliisi näkee kaksi tärkeää tekijää myönteiselle kehitykselle. Yksi on lainsäädännön muuttuminen, joka sallii autovarkaan pidättämisen. Toinen merkittävä varkaiden lannistaja on ajonestolaitteiden lisääntyminen.
Poliisi on myös panostanut autovarkauksien selvittämiseen. Sillä on kaksitoista alueellista ajoneuvorikoksien tutkintaryhmää eri puolilla maata.
Vanha aukeaa jäätelötikulla
Viidentoista vuoden ikäiset autot ovat varkaille kaikkein halutuimpia. Niitä on runsaasti tarjolla, ja niihin on helppo murtautua. Käynnistämisessäkään ei yleensä ole ongelmia.
- Usein sisään pääsee pelkällä jäätelötikulla, hymähtää krp:n rikosylikonstaapeli Kari Aaltio vanhojen autojen lukitusjärjestelmille.
Uudempien autojen varkausluvut kuitenkin laskevat merkittävästi.
Ilmiölle on selvä syy:
- Autojen lukitusjärjestelmät alkoivat parantua huomattavasti 1990-luvun alkupuolelta lähtien, Aaltio sanoo.
Kadonneet rikoksella
Viime vuonna varastetuiksi ilmoitetuista 7 464 autosta ainoastaan 446 oli uudehkoja, vuoden 1998 tai sitä tuoreempia malleja. Kateissa niistä oli vuodenvaihteessa vain 64.
- Lähes kaikki kadoksiin jääneet ovat rahoitusyhtiöiden omistamia. Haltijana on ulkomaalaisperäinen henkilö ja katoamispaikka pääsääntöisesti ulkomailla, Aaltio sanoo.
- Lähes kaikki ne ovat petosjuttuja.
Mazda joutui antamaan periksi Toyotalle, joka nousi täpärästi autovarkaustilastojen kärkeen.
Keskusrikospoliisin (krp) tuoreet tilastot paljastavat, että Suomessa varastettiin viime vuonna kaikkiaan 7 464 henkilöautoa. Niistä neljän kärkeä johtavat japanilaiset Toyota (1 038), Mazda (1 006), Nissan 1 003) ja Honda (875).
Ajonestolaite lannistaa
Autovarkauksien määrä väheni edellisvuodesta peräti 1 450:llä. Kateisiin jääneiden henkilöautojen määrä putosi 76:lla. Vuoden lopussa löytymättä oli 953 ajoneuvoa.
Kaikkiaan ajoneuvovarkaudet ovat lähes puolittuneet vuoden 1999 huippulukemista.
Poliisi näkee kaksi tärkeää tekijää myönteiselle kehitykselle. Yksi on lainsäädännön muuttuminen, joka sallii autovarkaan pidättämisen. Toinen merkittävä varkaiden lannistaja on ajonestolaitteiden lisääntyminen.
Poliisi on myös panostanut autovarkauksien selvittämiseen. Sillä on kaksitoista alueellista ajoneuvorikoksien tutkintaryhmää eri puolilla maata.
Vanha aukeaa jäätelötikulla
Viidentoista vuoden ikäiset autot ovat varkaille kaikkein halutuimpia. Niitä on runsaasti tarjolla, ja niihin on helppo murtautua. Käynnistämisessäkään ei yleensä ole ongelmia.
- Usein sisään pääsee pelkällä jäätelötikulla, hymähtää krp:n rikosylikonstaapeli Kari Aaltio vanhojen autojen lukitusjärjestelmille.
Uudempien autojen varkausluvut kuitenkin laskevat merkittävästi.
Ilmiölle on selvä syy:
- Autojen lukitusjärjestelmät alkoivat parantua huomattavasti 1990-luvun alkupuolelta lähtien, Aaltio sanoo.
Kadonneet rikoksella
Viime vuonna varastetuiksi ilmoitetuista 7 464 autosta ainoastaan 446 oli uudehkoja, vuoden 1998 tai sitä tuoreempia malleja. Kateissa niistä oli vuodenvaihteessa vain 64.
- Lähes kaikki kadoksiin jääneet ovat rahoitusyhtiöiden omistamia. Haltijana on ulkomaalaisperäinen henkilö ja katoamispaikka pääsääntöisesti ulkomailla, Aaltio sanoo.
- Lähes kaikki ne ovat petosjuttuja.
Toyota on muuten murtovarma laite. Edes poliisi ei päässyt sisään vm.-97:n carinaan. (oli silloin uusi, nykyään missä lie). Valoitetaan tapausta sen verran, että kyseessä oli helteinen juhannuspäivä, auto oli mutsin ja meikeläinen avustamassa ostosten kantamisessa. No siinä tuli sitten pientä erimielisyyttä ostosten sijoittamisesta takapaksiin, kun ostokset oli saatu ladottua konttiin, niin meikeläinen löi kontin kiini ja sitten todettiin että sinne jäivät kaikki avaimet. Ovet olivat luonnollisesti keskuslukossa. Nelisen tuntia siinä sitten meni, että paikallinen huoltomies kutsuttiin paikalle, kun poliisikaan ei päässyt autoon. Tilanne ratkesi 16:sta millin terällä ja porakoneella. takakontin lukkopesä puruksi.
300D kulutuksesta ja päivän Iltalehdestä
Lukiko kukaan tämän päivän Iltalehden? En minäkään yleensä mutta nyt oli liikaa aikaa Helssikkissä bussia odottaessa. Tulipahan sellainen sitten ostettua. Ja tälläistä tänään (Matti Nykäsestä ei mitään).
Mä haluan tuohon lehteen töihin. Se siitä ja sitten 123 300D pa-kulutustaulukko n. 300tkm ajalta. Ainakin näiden kulutuslukemat on kiinnostannu tässä topicissa aikaisemmin. Tuohon olisi jatkoakin mutta nyt ei jaksa päivitellä. Seuraavan kerran kun lähtee pihasta niin pyörähtää 600tkm lasiin.
Siis voi fiude mitä kaninpaskaa!!! Tuommoisen uutisen olisi voinnu kehittää vaikka lukion tokaluokkalainen. YLLÄTTÄEN eniten varastataan 1983-1994 valmistettuja autoja koska niissä ei ole niin kehittyneet varkaudenestot ja lukot päässy kulahtamaan. YLLÄTTÄEN 1989 on selvä piikki koska silloin myytiin PALJON autoja. Ja YLLÄRI SINÄNSÄ Toyota on listalla ykkösenä koska niitä on ENITEN kaikista autoista. Iltasanomissa ei varmaan indeksikorjauksista ole kuultu ja voidaan näin julistaa että "TOYOTA ON AUTOVARKAIDEN SUOSIKKI!"Iltalehti kirjoitti:Lööppi: "Nämä ovat autovarkaan suosikit"
Tilasto: "Varkaiden suosikit: Toyota 1038kpl, Mazda 1006kpl, Nissan 1003kpl, Honda 875kpl, Opel 740kpl... jne....
Diagrammi: tästä selviää että eniten varastetaan 1983-1994 valmistettuja autoja, diargammin huippu on vuodessa 1989. Aikavälit 1975-1982 ja 1996-2005 ovat lähes nollassa.
Haastattelu: Joku poliisi puhelee niitä-näitä ja muita yleistyksiä vakuutuspetoksista ja jäätelötikulla avautuvista lukoista.
Mä haluan tuohon lehteen töihin. Se siitä ja sitten 123 300D pa-kulutustaulukko n. 300tkm ajalta. Ainakin näiden kulutuslukemat on kiinnostannu tässä topicissa aikaisemmin. Tuohon olisi jatkoakin mutta nyt ei jaksa päivitellä. Seuraavan kerran kun lähtee pihasta niin pyörähtää 600tkm lasiin.
Ei sentään, mulla lämpö souti, asento samassa mut välillä tuntu lämmin ilma loppuvan ja välillä puhals ko ois sätkyn saanu ja syttynt tuleen (karrikoiden).Pappi kirjoitti:Kokeile lämmityslaitetta seuraavasti...
Aja kone lämpimäksi, suuntaa puolet lämmöstä tuulilasille ja puolet jalkoihin... Meikäläisellä puski jalkoihin aivan sika kuumaa ja tuulilasille sitten haaleeta. Kovilla pakkasilla olis karvalakki ollu tarpeen.