4-matic;iloa vai murhetta pitemmän päälle?
4-matic;iloa vai murhetta pitemmän päälle?
Alkaa 4-maticcia saamaan bensana mukavan hintaisena,onko se täysi susi se
neliveto vai voiko sillä ajella joka päivä vai meneekö siihen että seisoo rikkinäisenä tallissa ja naapurille sanoo että "mä fiksailen sitä" vaikka lootaremppaan ei rahat riitä... Tekniikka ei ole sieltä yksinkertaisemmasta päästä ja niin,miten eroaa bensa & diesel 4-maatti,onko muuta eroa kuin moottori.Abumatic-umpikela ainakin oli täysi susi
neliveto vai voiko sillä ajella joka päivä vai meneekö siihen että seisoo rikkinäisenä tallissa ja naapurille sanoo että "mä fiksailen sitä" vaikka lootaremppaan ei rahat riitä... Tekniikka ei ole sieltä yksinkertaisemmasta päästä ja niin,miten eroaa bensa & diesel 4-maatti,onko muuta eroa kuin moottori.Abumatic-umpikela ainakin oli täysi susi
No bensa vehkeissä se hyväpuoli,että tää heikkolenkki (=jakolaatikko)on halvempi kuin dieseliin,käytettynä saatavana hyvin.
Jostain syystä bensa 4maticceja about kymmenkertainen määrä dieseleihin nähden,jopa saksassakin.
Aikoinaan olin vahvasti hilux tyyppisen nelikon kannattaja,mutta on tuokin tarvittaessa kytkeytyvä alkanut miellyttää.
Yks hyvä esimerkki:syksyllä jouduin maantiellä väistämään äkkiä oikeaan reunaan,siinä oli valtava vesilammikko,vauhtia aika reippaasti,toinen etupyörä osui siihen lampeen,samantien syttyi kolmiovalo kojetaulussa.
Ja kyllä säilyi ohjattavuus,kun vastaavassa paikassa takavedolla tempasee aika ilkeästi oikealle.
Mutta kun tuolla ehtii enemmän ajella,näkee tekeekö sillä mitään.
Lisätään vielä,siinä konehuoneessa kahva mistä järjestelmä pois päältä.Voi käyttää takavetona,jos pitää säästää laatikkorahoja,ei tiiä naapurit mittään
Jostain syystä bensa 4maticceja about kymmenkertainen määrä dieseleihin nähden,jopa saksassakin.
Aikoinaan olin vahvasti hilux tyyppisen nelikon kannattaja,mutta on tuokin tarvittaessa kytkeytyvä alkanut miellyttää.
Yks hyvä esimerkki:syksyllä jouduin maantiellä väistämään äkkiä oikeaan reunaan,siinä oli valtava vesilammikko,vauhtia aika reippaasti,toinen etupyörä osui siihen lampeen,samantien syttyi kolmiovalo kojetaulussa.
Ja kyllä säilyi ohjattavuus,kun vastaavassa paikassa takavedolla tempasee aika ilkeästi oikealle.
Mutta kun tuolla ehtii enemmän ajella,näkee tekeekö sillä mitään.
Lisätään vielä,siinä konehuoneessa kahva mistä järjestelmä pois päältä.Voi käyttää takavetona,jos pitää säästää laatikkorahoja,ei tiiä naapurit mittään
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Tuossa http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=494552 näyttäs olevan dieseli projekti.
Viittaisi 4maticin ohjausboksiin,uusi VEHOlla 1830euroo,mie kun ostin,sain halavalla,1076euroo
Viittaisi 4maticin ohjausboksiin,uusi VEHOlla 1830euroo,mie kun ostin,sain halavalla,1076euroo
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Njooh, tänään oli kiva kokeilla vähän rajoja -siis todellakin ihan vähän- eli käydä pyöräyttelemässä tota matikkia tuolla loskakentällä... Hyvin pyöri. Ja lähtee liukkaallakin ku jänis makuulta; jäi moni uudenkarheakin ihmettelemään että mikä siinä meni
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
4 vuotta oli 4-maticci ja kovasti minä sitä komensin.
Mitään vikaa ei ollut koko tuona aikana voimansiirrossa, tai muutakaan että ois välille jäänyt. Etupään vetonivelten suojakummit vaihettiin kummallekkin puolelle, sillä ne vetarit maksaa maltaita (muunmuassa).
Mulla oli bensaversio ja vaihdettaessa oli kilsoja semmonen 260 ooo. Perushuollot ku teki, niin huoletonta ajoahan se nelimatikki tarjoaa.
Talvella aivan mahtavan upea ajeltava, neliveto on poikaa.
Kysele Daimleri lisää, mistä haluat tietoja.
Uskallan suositella
Mitään vikaa ei ollut koko tuona aikana voimansiirrossa, tai muutakaan että ois välille jäänyt. Etupään vetonivelten suojakummit vaihettiin kummallekkin puolelle, sillä ne vetarit maksaa maltaita (muunmuassa).
Mulla oli bensaversio ja vaihdettaessa oli kilsoja semmonen 260 ooo. Perushuollot ku teki, niin huoletonta ajoahan se nelimatikki tarjoaa.
Talvella aivan mahtavan upea ajeltava, neliveto on poikaa.
Kysele Daimleri lisää, mistä haluat tietoja.
Uskallan suositella
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Joh, mäkin olisin nelikon perään, kun Subarusta aika jättää keväällä. Oon kyllä yrittänyt kaivaa tietoa ympäri nettiä, mutta pari asiaa vielä vaivaa.
Onko manuaalina? Ei ole ainakaan löytynyt vielä. Mun mielestä automaatti tappaa kaiken nautinnon autolla ajosta.
Planeetallahan nämäkin on, niinkuin 210:kin eikö? Ja voimanjakosuhde on...?
Vaihtoehtona on 850 Volvo, paremman näköinen, mutta viskolla, ja voimansiirto muutenkin toteutettu väärällä tavalla.
Onko manuaalina? Ei ole ainakaan löytynyt vielä. Mun mielestä automaatti tappaa kaiken nautinnon autolla ajosta.
Planeetallahan nämäkin on, niinkuin 210:kin eikö? Ja voimanjakosuhde on...?
Vaihtoehtona on 850 Volvo, paremman näköinen, mutta viskolla, ja voimansiirto muutenkin toteutettu väärällä tavalla.
Pingviini
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Empä ole manuaalina koskaan nähnyt tahi kuullut olevan :roll
Töissä näkisin mikä on jakosuhde sekä miten toteuttettu...
Töissä näkisin mikä on jakosuhde sekä miten toteuttettu...
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
[quote="(">"]Joh, mäkin olisin nelikon perään, kun Subarusta aika jättää keväällä. Oon kyllä yrittänyt kaivaa tietoa ympäri nettiä, mutta pari asiaa vielä vaivaa.
Onko manuaalina? Ei ole ainakaan löytynyt vielä. Mun mielestä automaatti tappaa kaiken nautinnon autolla ajosta.
Planeetallahan nämäkin on, niinkuin 210:kin eikö? Ja voimanjakosuhde on...?
Vaihtoehtona on 850 Volvo, paremman näköinen, mutta viskolla, ja voimansiirto muutenkin toteutettu väärällä tavalla.[/quote]
Mulla muistaakseni (W124 300 TE 4Matic -91) suhde on 1. vaiheessa 35:65, 2. vaiheessa 50:50 ja 3. vaiheessa 50:50 ja lukot päällä...
Onko manuaalina? Ei ole ainakaan löytynyt vielä. Mun mielestä automaatti tappaa kaiken nautinnon autolla ajosta.
Planeetallahan nämäkin on, niinkuin 210:kin eikö? Ja voimanjakosuhde on...?
Vaihtoehtona on 850 Volvo, paremman näköinen, mutta viskolla, ja voimansiirto muutenkin toteutettu väärällä tavalla.[/quote]
Mulla muistaakseni (W124 300 TE 4Matic -91) suhde on 1. vaiheessa 35:65, 2. vaiheessa 50:50 ja 3. vaiheessa 50:50 ja lukot päällä...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Ethän vaan sekoita nyt vaihteiston mekaanisen/hydraulisen välityksen suhteeseen. Uskoisin että voimanjakosuhde eteen/taakse olisi kiinteä. Vai voiko tuo muka oikeasti olla vaihteiden mukaan muuttuvalla suhteella? Olisi minulle aivan uutta, vaikka olenkin yrittänyt pitää silmät auki nelikoiden voimansiirtoja käsiteltäessä.dry kirjoitti: Mulla muistaakseni (W124 300 TE 4Matic -91) suhde on 1. vaiheessa 35:65, 2. vaiheessa 50:50 ja 3. vaiheessa 50:50 ja lukot päällä...
Pingviini
Lainaus TM 6/1986:
" Kytkentää ohjaa kahdeksan bitin mikroprosessori, joka saa pyörintänopeustiedot molemmista etupyöristä ja taka-akselilta sekä ohjauspyörältä kääntökulman. Näiden perusteella se laskee pyörien luiston ja kaartosäteen vastaavuuden ohjauspyörän kääntökulmaan. Jos saadut arvot eivät vastaa normaalia tilannetta, kytkeytyy 1. vaiheessa neliveto päälle, jolloin voima jakautuu planeettapyörästössä 35% eteen ja 65% taakse. Seuraavaksi lukitaan keskustasauspyörästö ja voiman jakautumaksi tulee 50/50. Ellei tämäkään vielä riitä, lukitaan vielä taka-akselin tasauspyörästö. Liikkeelle lähdössä ja pienillä nopeuksilla kytkeytyy neliveto aina päälle, ja jarrutettaessa kaikki kytkennät poistuvat jottei ABS:n toiminta häiriintyisi."
EDIT: kirjoitusvihreitä
" Kytkentää ohjaa kahdeksan bitin mikroprosessori, joka saa pyörintänopeustiedot molemmista etupyöristä ja taka-akselilta sekä ohjauspyörältä kääntökulman. Näiden perusteella se laskee pyörien luiston ja kaartosäteen vastaavuuden ohjauspyörän kääntökulmaan. Jos saadut arvot eivät vastaa normaalia tilannetta, kytkeytyy 1. vaiheessa neliveto päälle, jolloin voima jakautuu planeettapyörästössä 35% eteen ja 65% taakse. Seuraavaksi lukitaan keskustasauspyörästö ja voiman jakautumaksi tulee 50/50. Ellei tämäkään vielä riitä, lukitaan vielä taka-akselin tasauspyörästö. Liikkeelle lähdössä ja pienillä nopeuksilla kytkeytyy neliveto aina päälle, ja jarrutettaessa kaikki kytkennät poistuvat jottei ABS:n toiminta häiriintyisi."
EDIT: kirjoitusvihreitä
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Kyllä niitä manuaalinakin on, harvemmin vaan näkyy. Tosin onhan nettiautossakin ollut yksi konttiperäinen, vapari-300D manuskana pitkään tarjolla.Lucky-Dog kirjoitti:Empä ole manuaalina koskaan nähnyt tahi kuullut olevan :roll
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
http://www.whnet.com/4x4/ets.html
Tuolta löytyy tietoa sekä vanhemmasta että uudemmasta 4Matic-systeemistä...
Ja näköjään kolaritestikuvia eri malleista, tässä W210 ja W124( )
http://www.whnet.com/4x4/W210_crashtest.html
ja lisää...
Mercedes New C-Class under water test:
http://www.off-road.com/mbenz/videos/ta_water.mov
Tuolta löytyy tietoa sekä vanhemmasta että uudemmasta 4Matic-systeemistä...
Ja näköjään kolaritestikuvia eri malleista, tässä W210 ja W124( )
http://www.whnet.com/4x4/W210_crashtest.html
ja lisää...
Mercedes New C-Class under water test:
http://www.off-road.com/mbenz/videos/ta_water.mov
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
viewtopic.php?t=1494Aku P kirjoitti:Kyllä niitä manuaalinakin on, harvemmin vaan näkyy. Tosin onhan nettiautossakin ollut yksi konttiperäinen, vapari-300D manuskana pitkään tarjolla.Lucky-Dog kirjoitti:Empä ole manuaalina koskaan nähnyt tahi kuullut olevan :roll
Tuohan oli manuaali. Näköjään ehti mennä jo. Ensin se oli seissyt varmaan puoli vuotta ja heti kun kirjoitin koeajoraportin, niin joku haki pois
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Meesun kirjasta, Rakenne ja toiminta:
4Matic on nelivetojärjestelmä, jossa jatkuvasti toimivan takapyörävedon lisäksi kytketään automaattisesti tarpeen mukaan etupyöräveto. lisxäksi kyketään, mikäli on tarpeen, jakovaihteiston tasauspyörästön lukko ja taka-akseliston tasauspyörästön lukko (ASD) automaattisesti.
4Maticin kytkeminen tapahtuu elektronisesti / hydraulisesti ohjattuna kolmessa kykentävaiheessa kujettajaa vaivaamatta.
Kytkentävaihe 0-takapyöräveto
Kytkentävaihe 1-nelipyöräveto tasattuna 35 % edessä / 65 % takana. Liikkeelle lähdettäessä vähintään nopeuteen 20 km/h kytkettynä
Kytkentävaihe 2-neliveto pitkittäisuunnassa lukittuna 50 % / 50 %
Kytkentävaihe 3- nelipyöräveto pitkittäis- ja poikittaissuunassa lukittuna.
nopeus yli 35 km / h ei enää käytetä.
Keskitasauspyörä on planeettavaihteisto.
Ilmeni, että myös manuaalina on autoa saanut ...eli 300 E / TE ja D.
4Matic on nelivetojärjestelmä, jossa jatkuvasti toimivan takapyörävedon lisäksi kytketään automaattisesti tarpeen mukaan etupyöräveto. lisxäksi kyketään, mikäli on tarpeen, jakovaihteiston tasauspyörästön lukko ja taka-akseliston tasauspyörästön lukko (ASD) automaattisesti.
4Maticin kytkeminen tapahtuu elektronisesti / hydraulisesti ohjattuna kolmessa kykentävaiheessa kujettajaa vaivaamatta.
Kytkentävaihe 0-takapyöräveto
Kytkentävaihe 1-nelipyöräveto tasattuna 35 % edessä / 65 % takana. Liikkeelle lähdettäessä vähintään nopeuteen 20 km/h kytkettynä
Kytkentävaihe 2-neliveto pitkittäisuunnassa lukittuna 50 % / 50 %
Kytkentävaihe 3- nelipyöräveto pitkittäis- ja poikittaissuunassa lukittuna.
nopeus yli 35 km / h ei enää käytetä.
Keskitasauspyörä on planeettavaihteisto.
Ilmeni, että myös manuaalina on autoa saanut ...eli 300 E / TE ja D.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
No tietysti heti kun pääsee kehumasta...
Starttasin auton aamulla (vain -20 astetta, ei tolpassa) ja lähti tulille heti miettimättä. Annoin lämmetä 10-15 minuuttia ja putsasin auton lumesta.
Kun lähdin ajamaan, tuntui meno hieman nihkeältä enkä liikoja kaasutellut, matalilla kierroksilla vain.
Noin kilometrin ajettuani lävähti mittaritauluun 4Matic-valo päälle, eikä risteyksestä lähtiessä kytkeytynyt (perä lähti heti ohittamaan )
Ajelin sitten varovasti läheiselle parkkikselle, konepelti pystyyn ja vääntämään 4Matic-nappulaa test-asentoon ja takaisin - ei auttanut.
Ajoin sen jälkeen auton "lämpimään" (+2,5) talliin sulamaan (noin 3 tuntia ehti lämmetä...).
Hain auton tallista ja 4Matic-valo tuntui olevan epävarma siitä syttyäkkö vai ei; päätti sitten kuitenkin syttyä.
Voisiko vika olla likaisissa/jäätyneissä ABS-antureissa
Kannattaako autolla ajaa
Käännänkö 4Matic-vivun testiasentoon ja ajelen sillälailla (ohjekirjassa sanotaan että yli 50 km matkoja ei saisi ajaa
Kellään kokemuksia
MITÄ PITÄISI TEHERÄ
Starttasin auton aamulla (vain -20 astetta, ei tolpassa) ja lähti tulille heti miettimättä. Annoin lämmetä 10-15 minuuttia ja putsasin auton lumesta.
Kun lähdin ajamaan, tuntui meno hieman nihkeältä enkä liikoja kaasutellut, matalilla kierroksilla vain.
Noin kilometrin ajettuani lävähti mittaritauluun 4Matic-valo päälle, eikä risteyksestä lähtiessä kytkeytynyt (perä lähti heti ohittamaan )
Ajelin sitten varovasti läheiselle parkkikselle, konepelti pystyyn ja vääntämään 4Matic-nappulaa test-asentoon ja takaisin - ei auttanut.
Ajoin sen jälkeen auton "lämpimään" (+2,5) talliin sulamaan (noin 3 tuntia ehti lämmetä...).
Hain auton tallista ja 4Matic-valo tuntui olevan epävarma siitä syttyäkkö vai ei; päätti sitten kuitenkin syttyä.
Voisiko vika olla likaisissa/jäätyneissä ABS-antureissa
Kannattaako autolla ajaa
Käännänkö 4Matic-vivun testiasentoon ja ajelen sillälailla (ohjekirjassa sanotaan että yli 50 km matkoja ei saisi ajaa
Kellään kokemuksia
MITÄ PITÄISI TEHERÄ
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Tuolla toisella forumilla jo vinkkasin, että tsekkaas hydrayliöljyn määrä ensteksi ja täytä tarvittaessa.dry kirjoitti:
Hain auton tallista ja 4Matic-valo tuntui olevan epävarma siitä syttyäkkö vai ei; päätti sitten kuitenkin syttyä.
Voisiko vika olla likaisissa/jäätyneissä ABS-antureissa
Kannattaako autolla ajaa
Käännänkö 4Matic-vivun testiasentoon ja ajelen sillälailla (ohjekirjassa sanotaan että yli 50 km matkoja ei saisi ajaa
Kellään kokemuksia
MITÄ PITÄISI TEHERÄ
Ei se siihen hajoa vaikka takavedolla ajaisi. VIkakoodithan saa haettua itsekin, toisen forumin puolla siihen on tulkintaohjeet.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
TÄNKS!Aku P kirjoitti:Tuolla toisella forumilla jo vinkkasin, että tsekkaas hydrayliöljyn määrä ensteksi ja täytä tarvittaessa.dry kirjoitti:
Hain auton tallista ja 4Matic-valo tuntui olevan epävarma siitä syttyäkkö vai ei; päätti sitten kuitenkin syttyä.
Voisiko vika olla likaisissa/jäätyneissä ABS-antureissa
Kannattaako autolla ajaa
Käännänkö 4Matic-vivun testiasentoon ja ajelen sillälailla (ohjekirjassa sanotaan että yli 50 km matkoja ei saisi ajaa
Kellään kokemuksia
MITÄ PITÄISI TEHERÄ
Ei se siihen hajoa vaikka takavedolla ajaisi. VIkakoodithan saa haettua itsekin, toisen forumin puolla siihen on tulkintaohjeet.
Pitää heti safkiksen jälkeen tarkastaa ölöjyt
nimimerkillä suvereenisti voorumilta toiselle
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Voi mopo! Mäku luulin että tuossa olis ollut kiinteä neliveto niinkuin 210:ssäkin. Tuohan kuulostaa todella hölmöltä systeemiltä, näin jatkuvan nelivedon kannattajalta. Ohjailla nyt jollain nintendolla vetosuhdetta... Mites, voiko noita kytkentävaiheita (niin, ei siis todellakaan laatikon vaihteita, hyvä minä ) pakko-ohjata millään vippaskonstilla? Kiinteä 50/50 voisi olla aika hyvä.
Kiitoksia vaivannäöstä Lucky-Dog ja dry!
Kiitoksia vaivannäöstä Lucky-Dog ja dry!
Pingviini
[quote="(">"]Voi mopo! Mäku luulin että tuossa olis ollut kiinteä neliveto niinkuin 210:ssäkin. Tuohan kuulostaa todella hölmöltä systeemiltä, näin jatkuvan nelivedon kannattajalta. Ohjailla nyt jollain nintendolla vetosuhdetta... Mites, voiko noita kytkentävaiheita (niin, ei siis todellakaan laatikon vaihteita, hyvä minä ) pakko-ohjata millään vippaskonstilla? Kiinteä 50/50 voisi olla aika hyvä.
![/quote]
No vaikka tekisi kemppilukon, jos se siitä on kiinni. Muutenhan tuo on vähän kuin visko, sillä erolla että mersussa se kytkentä tosiaan on mekaaninen sitten kun tarvitaan.
Kiinteää keskitasauspyörästöä en kaipaa, kyllä se akselien välinen pyörintäeron mahdollisuus juohevoittaa kaarreajoa. Ei sitä maastureitakaan pitävällä pinnalla ajeta neliveto päällä, jos se vaan on pois kytkettävissä -- ts. miksikä sen etuvedon pitäisi rallattaa mukana kun tarvetta ei ole.
![/quote]
No vaikka tekisi kemppilukon, jos se siitä on kiinni. Muutenhan tuo on vähän kuin visko, sillä erolla että mersussa se kytkentä tosiaan on mekaaninen sitten kun tarvitaan.
Kiinteää keskitasauspyörästöä en kaipaa, kyllä se akselien välinen pyörintäeron mahdollisuus juohevoittaa kaarreajoa. Ei sitä maastureitakaan pitävällä pinnalla ajeta neliveto päällä, jos se vaan on pois kytkettävissä -- ts. miksikä sen etuvedon pitäisi rallattaa mukana kun tarvetta ei ole.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
No jos mitään pystyin seleventään, niin hjuva
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Juu, en minäkään siinä mielessä kiinteää tahdo, ettei sallisi pyörintäeroja. Mutta kyllä sinne etuakselille pitäisi ehdottomasti mennä voimaa joka tilanteessa. Ei tämä systeemi varmaankaan huono ole, mutta kyllä minä jatkuvaa planeettaa arvostaisin enemmän.Aku P kirjoitti: No vaikka tekisi kemppilukon, jos se siitä on kiinni. Muutenhan tuo on vähän kuin visko, sillä erolla että mersussa se kytkentä tosiaan on mekaaninen sitten kun tarvitaan.
Kiinteää keskitasauspyörästöä en kaipaa, kyllä se akselien välinen pyörintäeron mahdollisuus juohevoittaa kaarreajoa. Ei sitä maastureitakaan pitävällä pinnalla ajeta neliveto päällä, jos se vaan on pois kytkettävissä -- ts. miksikä sen etuvedon pitäisi rallattaa mukana kun tarvetta ei ole.
Niinkuin joku viisas on joskus sanonut; "Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa." . Minä vaan olen nähnyt sen valon, eikä paluuta ole...
Pingviini
[quote="(">"]
Niinkuin joku viisas on joskus sanonut; "Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa."
. Minä vaan olen nähnyt sen valon, eikä paluuta ole...[/quote]
Niin, mistäs luulet että meikunkin allekirjoitus tulee...
Eihän tästä paluuta noihin 2-vetoisiin ole -- ellei sitten siirry pysyvästi ajamaan taksilla jolloin kaikki etenemismurheet ovat jonkun muun mietittävänä.
Noin lohdutukseksi voin sanoa, että 4matic on varsin luotettavan tapainen järjestelmä -- useimmin breikkavat osat ovat kai parin euron jarruvalokytkin tai abs-anturit.
Sikälihän tämä on henkilöauton nelivedoksi jopa liian järeä, että eihän tätä määrää lukkoja ole noissa 80-luvun japsimaastureissakaan. Siihen etenemiskykyyn, minkä mersun koko ja maavara sallisivat, riittäisi tavallinen lukotonkin neliveto. Nyt, kun 3 pyörää saa "yhdeksi puuksi" vetopitoa on tavallaan yli tarpeen.
Vaikka onhan se polleaa esim. hinaustehtävissä kun joka kulmassa sutii -- ja tietyllä tavalla ei voikaan kuvitella että mersu olisi 80-luvulla esitellyt mitään puolihintaisia ratkaisuja. Nythän sitten on kaikki 4motionit sun muut nykyajan "nintendot".
Kyllä tää mulle sopii, vaivaton käytössä ja pitoa on tarvittaessa todella paljon.
Niinkuin joku viisas on joskus sanonut; "Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa."
. Minä vaan olen nähnyt sen valon, eikä paluuta ole...[/quote]
Niin, mistäs luulet että meikunkin allekirjoitus tulee...
Eihän tästä paluuta noihin 2-vetoisiin ole -- ellei sitten siirry pysyvästi ajamaan taksilla jolloin kaikki etenemismurheet ovat jonkun muun mietittävänä.
Noin lohdutukseksi voin sanoa, että 4matic on varsin luotettavan tapainen järjestelmä -- useimmin breikkavat osat ovat kai parin euron jarruvalokytkin tai abs-anturit.
Sikälihän tämä on henkilöauton nelivedoksi jopa liian järeä, että eihän tätä määrää lukkoja ole noissa 80-luvun japsimaastureissakaan. Siihen etenemiskykyyn, minkä mersun koko ja maavara sallisivat, riittäisi tavallinen lukotonkin neliveto. Nyt, kun 3 pyörää saa "yhdeksi puuksi" vetopitoa on tavallaan yli tarpeen.
Vaikka onhan se polleaa esim. hinaustehtävissä kun joka kulmassa sutii -- ja tietyllä tavalla ei voikaan kuvitella että mersu olisi 80-luvulla esitellyt mitään puolihintaisia ratkaisuja. Nythän sitten on kaikki 4motionit sun muut nykyajan "nintendot".
Kyllä tää mulle sopii, vaivaton käytössä ja pitoa on tarvittaessa todella paljon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Juu, ei oo kakkosnelosen nelimatikki jatkuva neliveto. Systeemihän on toteutettu monilevykytkimellä. Normaalisti kytkin on auki ja kun anturit huomaavat takapyörien lipsuvan niin kytkintä kiristetään ja voimaa alkaa välittyä myös eteen. Perusmekaniikka ja toimintaperiaate on hyvin samantapainen kuin nykyisin suosioon nousseella Haldex-nelivedolla.
Oikea jatkuva neliveto on tietenkin paljon fiksumpi esim liukkaalla ajettaessa kun kaikki neljä pyörää oikeasti vetävät koko ajan.
http://www.autozine.org/technical_schoo ... 4wd_21.htm Tuossa heti Porschen PSK:n jälkeen on vähän juttua 4-matikista.
Oikea jatkuva neliveto on tietenkin paljon fiksumpi esim liukkaalla ajettaessa kun kaikki neljä pyörää oikeasti vetävät koko ajan.
http://www.autozine.org/technical_schoo ... 4wd_21.htm Tuossa heti Porschen PSK:n jälkeen on vähän juttua 4-matikista.
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastapuoli on se, että vapaakytkimen ansiosta jarrut ovat myös kaarteessa etupainoiset. Jarrutus mutkapaikassahan on varsinkin noiden lyhyempien, kiinteällä nelivedolla varustettujen autojen pulmakohta, kun takapää jarruttaa yhtä kovin kuin etupääkin: efekti on hiukan sama kuin jos vetäisi tavan autossa takapyöriin vaikuttavaa käsijarrua mutkassa kiinni.kilander kirjoitti:Muuten on vallan loistava systeemi tuo 4maticci,mutta yksi epäkohta häiritsee:Kun jarruttelee liukkaaseen risteykseen,niin siinä auto käyttäytyy kuin takaveto,vähän meinaa mennä pitkäksi,mitä ei jatkuvalla nelivedolla tapahdu.
Jarrutusmatkoihin pitävähkölllä, suoralla tiellä kiinteä neliveto tietty vaikuttaisi lyhentävästi, ja tätä ilmeisesti haet takaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97