Pakkaskokemuksia
Voi olla että on ainut kerta kun transitti polttaa kumia kun oli perään köytetty 40t painava puoliperä....kuorma siinä oli päällä kun kotomaahan päin oli menossa En jäänyt seuraamaan tilannetta mutta veikkaisin että yrittivät hinata nuppia irti kärristä....voihan se jopa onnistuakin
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Nyt se jäi mersu kotipihaan!
Mutta asiaan:
Reilu kuukausi sitten kävin akkuineni autosähköliikkeessä rasituskokeessa; lupasivat että hyvillä mielin voi lähteä talveen, "akku on timmissä kunnossa!"
Mutta kuinkas kävikään.. tuli talvihalla ja mersu seisoo pihassa. Muuten ihan timmi akku, paitsi että ei o virtoo..
Mikä siis meni vikaan? Olenko joutunut autosähkötyöläisen ilkeän pilan kohteeksi?
Mutta asiaan:
Reilu kuukausi sitten kävin akkuineni autosähköliikkeessä rasituskokeessa; lupasivat että hyvillä mielin voi lähteä talveen, "akku on timmissä kunnossa!"
Mutta kuinkas kävikään.. tuli talvihalla ja mersu seisoo pihassa. Muuten ihan timmi akku, paitsi että ei o virtoo..
Mikä siis meni vikaan? Olenko joutunut autosähkötyöläisen ilkeän pilan kohteeksi?
-jukka
W202 C180 automaatti -94
W202 C180 automaatti -94
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Tiedä noista rasituskokeista sitten, että kuinka paljon ne kertovat todellisesta tilanteesta. Nimittäin tuollainen pitkä yli 25 asteen pakkanen syö priimankin akun varauksesta varmaan 70-80% Asiantuntijat saavat tarkentaa lukemaa.... Kun sitten vastassa on umpikohmeinen kone, niin äkkiä voi sanoa startti vaan notta naunau ja sitten ei mitään.quizzkid kirjoitti:Mikä siis meni vikaan? Olenko joutunut autosähkötyöläisen ilkeän pilan kohteeksi?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Mersu käynnistyi kuin palmun alta. Maantiellä lämmöt olivat normaalissa ja kuumaa puski lämppäristä. Mittari näytti paikoin -30. Loistava talviauto. Enpä ole noin kylmällä ilmalla vielä tuolla ajanutkaan.Wikke kirjoitti:Jotta ei ihan pysytä aiheessa, niin kohta lähden Oulusta Torniota kohti.. Pakkasta -26,5°C. Auto on ollut 13 tuntia roikan nokassa. Saas nähdä näkyykö välillä kilometritolppia .
® Mesen Porkkana-klubi
Otimpa mersun lämpimästä tallista (toyota sai olla pihalla). Muutaman harjoituspolkaisun jälkeen alkoi kytkinkin toimia. Lähdin liikkeelle ja muutaman vaihdon jälkeen taas luistaa. Tutkittuani tilannetta tarkemmin, kytkin jää ihan selvästi kantamaan. No kurvastin takaisin vaihtamaan autoa.
Toyotassa ei ollutkaan enää kunnolla virtaa. . En muistanut pala Sopiva lämmitysroikkaikin oli jäänyt Sotkamoon Kone kyllä yritti yskiä ja mustaa savuakin tuli, mutta virta ei ihan riittänyt. Taitaapa hehkukin olla pimeänä. Eipä nuo kestäneet kuin 480tkm.
Lähtöhalujen puutteesta toyotaa ei voi ainakaan moittia. Kun luovuin käynnistysyrityksistä toivottomina, ei toyota ollutkaan samaa mieltä, se näet starttasi vielä täyttäpäätä mustaa savua pöllöytellen, vaikka virta-avaimet olivat minulla kädessä. Odottelin vähän aikaa ja sitten sekin lopulta luovutti.
Siispä takaisin mersuun ja luistavalla kytkimellä liikenteeseen.
Jostain tuo mersu on nyt minulle suuttunut. Pitäisi vain keksiä mistä se on suuttunut, että sen voisi lepytellä. Paluumatkalla kytkin päätkin pitää ihan kunnolla, kunnes parin vaihdon jälkeen se jää taas kantamaan. Pari harjoituspolkaisua ja taas pitää.
Toyotassa ei ollutkaan enää kunnolla virtaa. . En muistanut pala Sopiva lämmitysroikkaikin oli jäänyt Sotkamoon Kone kyllä yritti yskiä ja mustaa savuakin tuli, mutta virta ei ihan riittänyt. Taitaapa hehkukin olla pimeänä. Eipä nuo kestäneet kuin 480tkm.
Lähtöhalujen puutteesta toyotaa ei voi ainakaan moittia. Kun luovuin käynnistysyrityksistä toivottomina, ei toyota ollutkaan samaa mieltä, se näet starttasi vielä täyttäpäätä mustaa savua pöllöytellen, vaikka virta-avaimet olivat minulla kädessä. Odottelin vähän aikaa ja sitten sekin lopulta luovutti.
Siispä takaisin mersuun ja luistavalla kytkimellä liikenteeseen.
Jostain tuo mersu on nyt minulle suuttunut. Pitäisi vain keksiä mistä se on suuttunut, että sen voisi lepytellä. Paluumatkalla kytkin päätkin pitää ihan kunnolla, kunnes parin vaihdon jälkeen se jää taas kantamaan. Pari harjoituspolkaisua ja taas pitää.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Vaihda kytkinnesteet
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Viime talvena piti Mersu herätellä joskus kovastakin kelistä, koska tuolloin ei vielä ollut kotona tolppapaikkaa. Aika hyvinhän se pörähti – pari sekuntia kieputusta ja sitten sytytti. Lämmin ei ainakaan työmatkoilla vielä ehdi tulemaan – tuulilasi ja sivuikkunat kuitenkin pysyvät puhtaina.
Pitäisi itselläkin tehdä / teettää jarru- ja kytkinnesteiden vaihto. Kytkinpoljin palaa yläasentoon pikku viiveellä. Jarrupuoli varmaan onnistuisi itselläkin niillä takaiskuventtiilipulloilla mutta kytkyttimen ilmaaminen on vielä hirvittänyt.
t.
Risto
Pitäisi itselläkin tehdä / teettää jarru- ja kytkinnesteiden vaihto. Kytkinpoljin palaa yläasentoon pikku viiveellä. Jarrupuoli varmaan onnistuisi itselläkin niillä takaiskuventtiilipulloilla mutta kytkyttimen ilmaaminen on vielä hirvittänyt.
Joopa, joo. Itselläkin on tarkoitus lähteä ajelemaan iltasella Koillismaan suuntaan ja laskea autot. Eilen oli ollut pakkasta 35 huitemilla, tänään varmaan enemmän. Mukana olisi äitimuorin Escrottiin uusi akku, kun vanhalla ei meinaa jaksaa startata. Alunperin oli meininki heittää tuosta omasta 62 Ah:n akku siihen ja hommata itselle tilalle 100 Ah. Mutta mutta. Tuossa Fordin ruojassa on pari senttiä matalampi akku, joten uusi piti ostaa. Pitää varmaan vielä siirtää sitä oman akun päivitystä, kun vielähän tuo on jaksanut startata.Wikke kirjoitti:Jotta ei ihan pysytä aiheessa, niin kohta lähden Oulusta Torniota kohti.. Pakkasta -26,5°C. Auto on ollut 13 tuntia roikan nokassa. Saas nähdä näkyykö välillä kilometritolppia .
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
no niinhän siinä kävi että matstankin nesteet olivat jäätyä pätkähtäneet yöllä (tai siis hyhmeessä ne oli).
Ajelin jonkin matkaa ja ihmettelin kun ei pukkaa lämmintä lämppäristä ja viisarin mukaan lämmöt vaan nousee....noh..
auto sammuksiin ,ja sellasen vartin odottelin ja matkasin takaisin kotiin.
Kotona lämmin ilmapuhallin konehuoneeseen, pelti kiinni ja pressu konepellin päälle...
Kotvanen odottelua...
No mitäs näkyy?? Olihan se jo hieman sulanut,mutta enää ei malttanut odottaa , joten -->Kaasutoho käteen ja lämmittämään 5min. ja rupeshan ne nesteet kiertään
Nyt on sitten jo riskimmät nesteet kierrossa...
Ajelin jonkin matkaa ja ihmettelin kun ei pukkaa lämmintä lämppäristä ja viisarin mukaan lämmöt vaan nousee....noh..
auto sammuksiin ,ja sellasen vartin odottelin ja matkasin takaisin kotiin.
Kotona lämmin ilmapuhallin konehuoneeseen, pelti kiinni ja pressu konepellin päälle...
Kotvanen odottelua...
No mitäs näkyy?? Olihan se jo hieman sulanut,mutta enää ei malttanut odottaa , joten -->Kaasutoho käteen ja lämmittämään 5min. ja rupeshan ne nesteet kiertään
Nyt on sitten jo riskimmät nesteet kierrossa...
BMW E31 V12
Aamusella ajelin reittiä Tapiola-kehä 1-nelostie-Lahti-Heinola-Hartola-Joutsa-Kangasniemi-Pieksämäki-Suonenjoki-Kuopio-Siilinjärvi. Alimmat lämpötilat Kutemajärvellä ja Siilinjärvellä -35 boforia. Matkanvarrelle hyytyneitä autoja: Renault 14, Volvo 740 2 kipaletta, Peugeot 405, Mazda 323, + pari tunnistamatonta iglua. Päätän raporttini täältä tähän.
Sitten varovasti sen kaasutohottimen kanssa, ettei pala koko pirssi.Runtula kirjoitti:Operaatio käynnistämme ässän on kohta alkamassa. Uusi akku ostettu kaasutöhö etitty pilkkihaalarit korjattu ja pari akkua varalle... Nyt se perkele lähtee tai sitte saa olla kesään
EIköhän se ladatulla, lämpimällä akulla lähde.
Veljen eukon W126 300SE on tehnyt sellaista, että kylmä kone + lämmin ilma = pitkä vieteri, ja lämmin ilma + lämmin kone = pitkä vieteri. Nyt auto on seissyt ihan yksinään joulukuusta alkaen ja tänään se piti siirtää ulos liiteristä. Pakkasta 22, autossa ei roikkaa. Piruttaan oli väännetty avaimesta puoliksi sillä mielellä, että "katsotaan jaksaako pyörittääkään". Ja katso: avain ehti hädin tuskin starttiasentoon kun kone jo kävi nätisti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Lankomies valitteli päivällä että Omega MV6 ei lähe käyntiin vaikka on ollut roikassa vuorokauden. Kerroin että otappa roikka irti ja odota ½h ja starttaa. Soitti kohta että Ooppeli käy ja kukkuu. Nämä rottelot saavat ristiriitaista tietoa antureiltaan kun keli on mikä on, kylymä-kuuma-kylymä-kuuma-jui-jui-jui-jui-jui...pöts!Aku P kirjoitti:Sitten varovasti sen kaasutohottimen kanssa, ettei pala koko pirssi.Runtula kirjoitti:Operaatio käynnistämme ässän on kohta alkamassa. Uusi akku ostettu kaasutöhö etitty pilkkihaalarit korjattu ja pari akkua varalle... Nyt se perkele lähtee tai sitte saa olla kesään
EIköhän se ladatulla, lämpimällä akulla lähde.
Veljen eukon W126 300SE on tehnyt sellaista, että kylmä kone + lämmin ilma = pitkä vieteri, ja lämmin ilma + lämmin kone = pitkä vieteri. Nyt auto on seissyt ihan yksinään joulukuusta alkaen ja tänään se piti siirtää ulos liiteristä. Pakkasta 22, autossa ei roikkaa. Piruttaan oli väännetty avaimesta puoliksi sillä mielellä, että "katsotaan jaksaako pyörittääkään". Ja katso: avain ehti hädin tuskin starttiasentoon kun kone jo kävi nätisti.
Semmonen tapaus.
Ei lähteny ladatulla uudella akulla Murahti vaan ja pyörähti kierroksen. Ei viittiny särkeä mitään niin helpompi oli lämmittää lohkot ja öljypohja töhölläAku P kirjoitti:Sitten varovasti sen kaasutohottimen kanssa, ettei pala koko pirssi.Runtula kirjoitti:Operaatio käynnistämme ässän on kohta alkamassa. Uusi akku ostettu kaasutöhö etitty pilkkihaalarit korjattu ja pari akkua varalle... Nyt se perkele lähtee tai sitte saa olla kesään
EIköhän se ladatulla, lämpimällä akulla lähde.
Veljen eukon W126 300SE on tehnyt sellaista, että kylmä kone + lämmin ilma = pitkä vieteri, ja lämmin ilma + lämmin kone = pitkä vieteri. Nyt auto on seissyt ihan yksinään joulukuusta alkaen ja tänään se piti siirtää ulos liiteristä. Pakkasta 22, autossa ei roikkaa. Piruttaan oli väännetty avaimesta puoliksi sillä mielellä, että "katsotaan jaksaako pyörittääkään". Ja katso: avain ehti hädin tuskin starttiasentoon kun kone jo kävi nätisti.
Nyt on tylymmät pakkasnesteet sisässä ettei nyt ihan heti mene uudelleen jäähän...jos vaikka kesällä yrittäs laittaa sen lohkolämppärin kiinni
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Tänään koettiin jännityksen hetkiä Lahden moottoritiellä, kun 30 km ajon jälkeen alkoi mersusta tehot pikkuhiljaa katoamaan. No Tuuliruusuun tankkaamaan pari litraa 98:a tankkiin ja tyhjäkäyntiä n. 10 minuuttia. Taas mentiin, mutta eipä kestänyt kauaa kun alkoi taas hyytyä. Kitkuttelemalla selvisin Tuuliharjalle asti ja taas 15min tyhjäkäyntiä. Hyytyminen loppui kun laitoin pahvin maskin taakse.
Huomenna tarvii vaihtaa polttoainesuodattimet, milloinkahan mahtaa olla viimeksi vaihdettu.
Huomenna tarvii vaihtaa polttoainesuodattimet, milloinkahan mahtaa olla viimeksi vaihdettu.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Kyllä se päivä tänään (tai siis eilen) tuli, niinkuin ennustinkin Taas ehti webasto olla työpaikan pihassa liian pitkään (40 min) eikä suostunut pyörittämään. Muuten kaikki sähköt pelas mallikkaasti, mutta kutoskoneen pyöräyttäminen ei vain luonnistunutveppe kirjoitti: Onkohan huomenna sitten se päivä, kun mersun akku ei jaksa enää pyöräyttää
Noo, oli joku muu lähdössä pois töistä, pyysin apuvirtaa ja sainkin. Hyvin näytti A4 lähtevän käyntiin roikan päästä.. Kaapelit kiinni ja muutama minuutti tyhjäkäynnillä latailua samalla webaston huonoja puolia jutustellen. Sitten miinuskaapeli irti mersusta - en viitsinyt riskeerata hyvää tarkoittavan ihmisen auton kanssa - ja starttailemaan. Pyörähti vaivoin käyntiin, mutta lähtipä kuitenkin Eli varmaan, jos olisin ehtinyt lähteä silloin kuin pitikin, olisi vielä lähtenyt omin voimin.. Kannattanee jatkossa pitää vain webasto päällä ja puhallin pois päältä. Kun eihän tuo näillä pakkasilla edes autoa yhtään sisältä lämmitä. Jäähdyttää vain moottoria senkin vähän, mitä on webasto ehtinyt lämmittää
Kotona sitten Bilteman akkulaturi yöksi kiinni. Mitähän tuo muuten meinaa, kun akku on 100 Ah ja akkulaturissa lukee max 90 Ah? Alkaako se akku jossain vaiheessa syöttämään laturille virtaa, vai mitä tuo rajoitus tarkoittaa? Saas nähdä, onko autokatos aamulla savuna ilmassa Liekö edes jaksaa näillä pakkasilla ottaa latinkia vastaan
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Sorry, lainasin koko tekstin varmuuden vuoksi, tarina kun oli jo kauempana takana päin.heikki5 kirjoitti:Nonnih, suuri seikkailu Väyrysen ihmeelliseen sähkömaailmaan jatkuu
Testilämmittelylenkiltä palatessa laittelin auton roikkaan kiinni ja olin
siirtymässä sisätiloihin kun kuulin että keskuslukko naksautti ovet
kiinni. Ajattelin että taisin huomaamattani painaa kaukohjainavaimesta
ovet kiinni Avasin lukituksen uudelleen ja tulin sisälle. Äsken menin
tsekkaamaan tilanteen, ovet lukossa!
Vaikuttaa aika epäluotettavalle ko. tapahtuma. Onneksi avain oli auton
ulkopuolella. Akun miinusnapa on nyt irti eli resetointi on taas vaihteeksi
menossa.
Katsotaan kuinka etenee.
Heikki
Siis väyrynenhän toimii niin, että jos rapsautat ovet lukkoon ja avaat ne uudestaan, niin 30 sek kuluttua auto lukitsee itsensä jos avain ei ole virtalukossa.
Sitä en ole testannut tai huomannut, jos lähtee autosta avain mukanaan, meneekö ovet lukkoon automaattisesti.
Voi olla että menee tai sitten ko. toiminteen saa ohjelmoitua päälle/pois aivan kuten senkin, meneekö ovet lukkoon kun nopeus ylittää 15 km/h.
Epäluotettavaksi tapahtumaksi en sitä siis vielä sanoisi, ennen kuin tutustuu tarkemmin auton kaikkiin nikseihin.
Eikä meillä. W123:ssa on kerran kaasari jäätänyt (suli kyllä ihan itselleen, ei edes auto sammunut), mutta KE-jetit on pelanneet moitteitta.TeroK kirjoitti:Sitä vähän epäiltiin ku meillä nyt kumminki on noissa molemmissa sama kone eikä ikinä mitään ongelmia jäätymisen kanssa.
Ei nuo ranskikset muuten tosiaan ihan kitkatta pelaa. Meitillä -04 C3 hyytyy ja rykii pikkukierroksilla kylmänä pahemmin kuin kaasarikoneet koskaan, hyvä ettei tyystin sammu. Lämpenemisvaiheessa taas tyhjäkäynti rynkyttää todella rumasti ~400 kierroksen haarukassa, putkessa vaan paukahtelee kun kone kirmaa aina sekunnin välein 1200 kierrokseen ja taas takaisin normilukemiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Lisäyksenä/täydennyksenä Arin postaukseen kyseinen tapahtuma on riippuvainen avataanko ovia (peräluukusta ei tietoa) vai ei. Useammankin kerran tullut rampattua pirtissä kun ensinnä napsauttaa mukavasti lasin takaa auton auki ja suunnittelee vetävänsä haalarit niskaan ja reiskat jalkaan, ulos putsaamaan autoa kuurasta kun menee sytyttämään Webaston.
Kas kehveliä, se aika menikin siinä tossuja haeskellessa ja auto taas lukossa, sisälle ja uudestaan avaamaan. Auto ei (IMO) lukitu enää uudelleen kun olet mennyt jonkun oven avaamaan. Pl nämä "lukittuu liikkeessä" toimet, onko niitä edes W210:ssä? Ei ainakaan ajotietokoneessa, jolla sen saa uudemmissa on/off.
Kas kehveliä, se aika menikin siinä tossuja haeskellessa ja auto taas lukossa, sisälle ja uudestaan avaamaan. Auto ei (IMO) lukitu enää uudelleen kun olet mennyt jonkun oven avaamaan. Pl nämä "lukittuu liikkeessä" toimet, onko niitä edes W210:ssä? Ei ainakaan ajotietokoneessa, jolla sen saa uudemmissa on/off.
Tänää lähin Kotkasta,n.-20.Alko jäätämään polttoainesuodatinta.Eiku 15 litraa bensaa tankkiin,että pääsi Lappeenrantaan.
Ei jaksanut jäädä sinne enää,maanantai-lauantai 86 tuntia töissä,alko olla huumorintaju vähissä näillä keleillä .
Ei jaksanut jäädä sinne enää,maanantai-lauantai 86 tuntia töissä,alko olla huumorintaju vähissä näillä keleillä .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Mikähän ne volvot on sinne tuupertanut? Oisko kesälaatua tankissa sitten...Ainoat hyytyneet autot mitä itse ole bongaillut on -94 E 200 D sekä BMW E28. Kolariautoja täälläpäin onkin sitten näkynyt enemmänkin... Tänään mm. S60 & Chevrolet Alero...Onanias kirjoitti:Aamusella ajelin... ....Matkanvarrelle hyytyneitä autoja: ... Volvo 740 2 kipaletta.....
Nimenomaan, lisäisin tuohon vielä että ensimmäisen kerran syyskuun lopulla voitelin ovitiivisteet silikoonilla ja lukot aseöljyllä, nesteenvaihdot tulikin siinä kansirempan yhteydessä. Niin ja tulipa moottoritilakin pestyä kunnolla...dealer kirjoitti:Mitä te teitte syksyllä, ennen pakkasia ?
Makoilitte ja syljeskelitte kattoon ?
Minä huolsin autoni talven varalle; tarkistin pakkaskestävyydet, laitoin pesunestesäiliöön hyvissä ajoin seoksen joka kestää pakkasta, vaihdoin polttoainesuodattimen, tarkistin akun nestetason jne...
Mersuihin ei tarvinnutkaan tehdä mitään
Sitä minäkin ihmettelin, että mikäs Volvoja on alkanut tienposkeen hyydyttämään. Muuta jospa ne olivatkin koko Suomen ainoat simahtaneet 740:setraul kirjoitti:Mikähän ne volvot on sinne tuupertanut? Oisko kesälaatua tankissa sitten...Ainoat hyytyneet autot mitä itse ole bongaillut on -94 E 200 D sekä BMW E28. Kolariautoja täälläpäin onkin sitten näkynyt enemmänkin... Tänään mm. S60 & Chevrolet Alero...
Pakkanen on löytänyt uusia paukauksia alustasta, keulassa naksuu ja paukkuu "jotain" mikä ei suojakelillä ääntä pidä. Lämmöt on normaalilla tasolla moottoritielläkin, yli 80c mutta lämppärin kennon kyky tehdä -25c ilmasta riittävän kuumaa on kyllä selvästi heikentynyt. Toki palella ei tarvi mutta ei hikikään tule. Tämän viikon kulutuslukemat oli melkein 12l / 100km, kyllä kylmyys vie osansa bensan muodossa.
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
Aika exreme harrastus toi tollanen Voisit yrittä latailla yön yli tuota akkua...veppe kirjoitti:Alkaa jänskättää, milloin akku tekee lopulliset tenät. Taas ehti melkein tunnin olla työmaan pihalla webasto päällä, vaikka oli tarkoitus vain puoli tuntia olla piällä. Kun ei ehdi pois työpöydän äärestä aina silloin kun pitäisi Astuin autoon puhallin hiukan heikkeni, koska kattovalo syttyi. Huolestuttava merkki, lähteeköhän enää käyntiin. Hehkutusta kaksi kertaa hehkuvalon palamisen verran ja jaksoi pyöräyttää starttia vain vaivoin. Mutta vielä lähti
Onkohan huomenna sitten se päivä, kun mersun akku ei jaksa enää pyöräyttää