Helvetinmoinen kolina
Helvetinmoinen kolina
On ilmaantunut ainakin allekirjoittaneelle mysteerinen ongelma W123 200 bensavehkeeseen. Säännöllisen epäsäännöllisesti pidemmällä matkalla (70-150km) matkan varrella saattaa alkaa kolisemaan pohjassa. Alkaa pienenä naputuksena, joka tasaisesti kovenee käsittämättömäksi kolinaksi, joka kirjaimellisesti kuulostaa siltä, että vähintään koko putki nuolee asfalttia!!
Kolina loppuu kuin seinään, kunhan pysäyttää kärryn. Ja siis ei kolise enää, kun jatkaa matkaa; seuraavan kerran ongelma saattaa esiintyä vasta viikkojenkin päästä, joskin tuntuu että koko ajan lyhyemmällä aikavälillä.
Epäilin ongelman olevan jossain päin kardaania, joku vielä vihjas, että kannatinlaakerit siellä kolisee. Kävin näyttämässä pajalla, eikä vikaa keksitty, sanottiin että kannatinlaakeri(t) hajoaa laakista, eikä vastaavasti oireillen. En tiedä, osaako kukaan sanoa, miten on??
Sen verran sain joskus paikallistettua, että kun antaa (muistaakseni vaihde päällä) kierroksia niin tuntuu yltyvän. Voisko olla manuaalilaatikossa vika, just 300tkm tuli täyteen?
Mielellään otetaan apua vastaan..
Kolina loppuu kuin seinään, kunhan pysäyttää kärryn. Ja siis ei kolise enää, kun jatkaa matkaa; seuraavan kerran ongelma saattaa esiintyä vasta viikkojenkin päästä, joskin tuntuu että koko ajan lyhyemmällä aikavälillä.
Epäilin ongelman olevan jossain päin kardaania, joku vielä vihjas, että kannatinlaakerit siellä kolisee. Kävin näyttämässä pajalla, eikä vikaa keksitty, sanottiin että kannatinlaakeri(t) hajoaa laakista, eikä vastaavasti oireillen. En tiedä, osaako kukaan sanoa, miten on??
Sen verran sain joskus paikallistettua, että kun antaa (muistaakseni vaihde päällä) kierroksia niin tuntuu yltyvän. Voisko olla manuaalilaatikossa vika, just 300tkm tuli täyteen?
Mielellään otetaan apua vastaan..
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 18.2.2007 21:03
Kiitokset vihjeistä, pitää yrittää saada jotain korjausliikkeitä aikaan tän kuun puolella. Nyt on menty taas pitkän aikaa ilman massiivisia ongelmia; tosin ilman pidempiä välimatkoja..
Jos homman ydin on vetoakselissa, pystyykö ongelmaa paikallistamaan mitenkään purkamatta koko akselia? Käyttöauto kyseessä.. Omat taidot/puitteet rajoitetut..
Uskaltaakohan tuolla pistellä menemään, vaikka "vähän " kolisee..
Jos homman ydin on vetoakselissa, pystyykö ongelmaa paikallistamaan mitenkään purkamatta koko akselia? Käyttöauto kyseessä.. Omat taidot/puitteet rajoitetut..
Uskaltaakohan tuolla pistellä menemään, vaikka "vähän " kolisee..
Palataanpa vielä vanhaan aiheeseen..
Eli kolinalle ei löytynyt mitään ulkoista syytä, itse asiassa meteli hävisi kokonaan talven kynnyksellä. Liekö siis lämpötiloilla jotain merkitystä, ylikuumenemista pyörän laakerissa tai vetoakselissa tai jotain. Myös miettiminen loppui leikkisästi oireiden hävitessä.
Joka tapauksessa 123 on jo tässä vaiheessa myyty ässän tieltä pois..
Eli kolinalle ei löytynyt mitään ulkoista syytä, itse asiassa meteli hävisi kokonaan talven kynnyksellä. Liekö siis lämpötiloilla jotain merkitystä, ylikuumenemista pyörän laakerissa tai vetoakselissa tai jotain. Myös miettiminen loppui leikkisästi oireiden hävitessä.
Joka tapauksessa 123 on jo tässä vaiheessa myyty ässän tieltä pois..
Re: Helvetinmoinen kolina
Mulla ainaki W201:ssä alkoi kannatinlaakeri ensin pienen sipsutuksen myötä naputtamaan ja parissa viikossa ääni meni kolinaksi ja sitten eräänä kauniina aamuna se otti ja petti...Rocci kirjoitti:Epäilin ongelman olevan jossain päin kardaania, joku vielä vihjas, että kannatinlaakerit siellä kolisee. Kävin näyttämässä pajalla, eikä vikaa keksitty, sanottiin että kannatinlaakeri(t) hajoaa laakista, eikä vastaavasti oireillen. En tiedä, osaako kukaan sanoa, miten on??
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Joo kannatinlaakeri teki mullakin W201:ssä, että se ensin kohisi kabiniissa, ajanmyötä se ääni koveni, sit se alkoi jo kumisemaan ja paukuttmaan..lopputulos todettiin, kun isäukko ajoi autoa ja istuin itse takapenkillä paikantamassa ääneen tulosuuntaa..kardaanin kohalla ääni oli suurin ja sit montulle kardaania purkamaan..kumi oli revennyt yli puoleen matkaan ja laakeri oli ihan holo..
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Mulla omassa W123:ssa alkaa 40 vauhdissa hirveä kolina ja koko auto heiluu, ja lopulta menee vänkärinpuolen takapyörä jumiin
Vetoakseli taitaa olla selvaa kauraa, mutta käsin puistelemalla ei kyllä tunnu mitään välysta akselissa, joten pelkällä puistelulla ei voi välttämättä todeta vikaa. Ens viikonloppuna pitäs jaksaa ottaa akseli irti niin näkee kunnon.
Vetoakseli taitaa olla selvaa kauraa, mutta käsin puistelemalla ei kyllä tunnu mitään välysta akselissa, joten pelkällä puistelulla ei voi välttämättä todeta vikaa. Ens viikonloppuna pitäs jaksaa ottaa akseli irti niin näkee kunnon.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
samallahan näät perän tasauspyörästön hampaat ovatko kunnossaLeze kirjoitti:Mulla omassa W123:ssa alkaa 40 vauhdissa hirveä kolina ja koko auto heiluu, ja lopulta menee vänkärinpuolen takapyörä jumiin
Vetoakseli taitaa olla selvaa kauraa, mutta käsin puistelemalla ei kyllä tunnu mitään välysta akselissa, joten pelkällä puistelulla ei voi välttämättä todeta vikaa. Ens viikonloppuna pitäs jaksaa ottaa akseli irti niin näkee kunnon.
Joo kyllä se vetoakselivika on. Oma nykyinen W123 farkku on tehnyt samaa auton ostosta lähtien (viime marraskuu). Ääni on täysin satunnainen, poistuu pakittamalla (on muuten ilkeä tehä esim.motarilla tien laidassa kärri perässä), aluksi alkaa vaimeana ja kolina kasvaa pikku hiljaa. Peruuttelun jälkeen ääni saattaa tulla takaisin joskus 10km jälkeen, joskus 1000km jälkeen, miten nyt sattuu tulemaan..motarinopeuksissa monesti, jos posottelee pitkään 120 jne. nii alkaa helposti kolisee. Olen kolistellut nyt reilu 20tkm menemään ja leimalle/myyntiä ajatellen pitäis ens viikolla vaihtaa toinen vetari, jos sais tänkin asian kuntoon..
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Tämä taitaa olla aika yleinen vika vetareissa. Puoli vuotta sitten vaihdettu varaosa alkoi nyt kolisemaan. On kyllä pelottava ääni
Saako näihin uusia vetoniveliä vielä jostain? Tai parempia?
Joissain viimeisimmissä w123 on ollut perässä laipat vetareille. Sopiikohan esim w124 murikasta laipat suoraan tuohon? Sitten jotkut w126 vetonivelet vielä akselin päihin.
Saako näihin uusia vetoniveliä vielä jostain? Tai parempia?
Joissain viimeisimmissä w123 on ollut perässä laipat vetareille. Sopiikohan esim w124 murikasta laipat suoraan tuohon? Sitten jotkut w126 vetonivelet vielä akselin päihin.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
osta multa noi kaikki vanhanmallisen ässän vetoakselit, niisson samat nivelet mitä 123:ssa mutta akseli on pisempireverend kirjoitti:Hm. Olen suosinut koko nivelen heittoa kerralla akseliin, kuulat paikoillaan. Noh, siihen kuitenkin saisi tehtyä näppärän työkalun, jolla ei tee mitään kun ei saa uusia niveliä mistään.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Mullaki kolisi aina välillä ja ihmeellisillä nopeuksilla, ja sitte oli monta viikkoa kolisemati..tai kolahti ku käänsi reippaammin oikealle, syyksi paljastu aivan loppu ja riekaleinen kardaanin tukilaakeri..no mulla jossaki kuvia siittä.
Kovasti kyllä vieläki ihmettelen jotta sen ylipäätään pyöri siellä alla kolisemati pohjaan tai pakoputkeen, vaan sen laakerin vaihdolla hiljeni ja loppu jurrutuski minkä luulin tulevan eturenkaan laakerista, joka kuitenki oli hyvässä kunnossa.
Nii ja touhottaja varmaan muistaa ne kytkin ongelmat siinä, neki sitte liqqe kuitenki ratkas, hän ku osti sen 123:sen.
Kovasti kyllä vieläki ihmettelen jotta sen ylipäätään pyöri siellä alla kolisemati pohjaan tai pakoputkeen, vaan sen laakerin vaihdolla hiljeni ja loppu jurrutuski minkä luulin tulevan eturenkaan laakerista, joka kuitenki oli hyvässä kunnossa.
Nii ja touhottaja varmaan muistaa ne kytkin ongelmat siinä, neki sitte liqqe kuitenki ratkas, hän ku osti sen 123:sen.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.