4-maticin venttiilihäkkyrä?
4-maticin venttiilihäkkyrä?
tervehdys voorumin tupla tai kuitti osasto!
Maticissa paloi 4-matic valo kokoajan ja vikakoodien mukaan kyseessä
oli joko jarruvalokatk. tai sitten venttiilistössä vika. No, anturi on vaihdettu, joten ostin Saksasta tuodusta purku maticista helvetin hyvän näkösen( siis kuin uusi päältäpäin) venttilistön ja eiku vaihtamaan.
Omgelma meinas muodostua kun auto johon osa piti vaihtaa on -92 300 TD 4-matic ja purkuosa auto oli 300 TE 4-matic.
Eli TD:ssä on venttiilistön liitin pyöreä ja 300 TE:n suorakaiteen muotoinen.
Kummassakin 8 napaa eli 4 johtoparia musta/ruskea, joten piuhat poikki ja samoilta releiltä/magn.ventt. tulevat juotoksella yhteen ja pirusti kutistesukka kerroksia päälle.
Sen lisäksi 300TD osassa oli umpitulppa jonka takana oli paine osan jo ollessa pöydällä, kun taas 300 TE osassa siitä lähti joku putki.
Vanhan venttilistön osa numero on 1243504657 ja 300 TE:N 1243503057
Autoa kokeillaan huomenna, mutta mitä luulette/ tiedätte, onko osat käypiä keskenäänja menikö sitämyöten liitokset oikein.
Kiitos jo etukäteen
Jatsi
Maticissa paloi 4-matic valo kokoajan ja vikakoodien mukaan kyseessä
oli joko jarruvalokatk. tai sitten venttiilistössä vika. No, anturi on vaihdettu, joten ostin Saksasta tuodusta purku maticista helvetin hyvän näkösen( siis kuin uusi päältäpäin) venttilistön ja eiku vaihtamaan.
Omgelma meinas muodostua kun auto johon osa piti vaihtaa on -92 300 TD 4-matic ja purkuosa auto oli 300 TE 4-matic.
Eli TD:ssä on venttiilistön liitin pyöreä ja 300 TE:n suorakaiteen muotoinen.
Kummassakin 8 napaa eli 4 johtoparia musta/ruskea, joten piuhat poikki ja samoilta releiltä/magn.ventt. tulevat juotoksella yhteen ja pirusti kutistesukka kerroksia päälle.
Sen lisäksi 300TD osassa oli umpitulppa jonka takana oli paine osan jo ollessa pöydällä, kun taas 300 TE osassa siitä lähti joku putki.
Vanhan venttilistön osa numero on 1243504657 ja 300 TE:N 1243503057
Autoa kokeillaan huomenna, mutta mitä luulette/ tiedätte, onko osat käypiä keskenäänja menikö sitämyöten liitokset oikein.
Kiitos jo etukäteen
Jatsi
TE malli vissiin vanhempi. Piuhat on vissiin ok, perus saksalaisittain ihan plus ja miinus. Sen putki hommelin voin tarkistaa ehtoolla, mutta muistaakseni se umpitulppa on paineen tarkastusproppu. Vanhassa vastaava löytyy testivivusta jota taas uudemmassa ei ole toteutettu samalla tavalla.
Pete
Pete
Ei ole olemassa salaisuuksia, vain salattuja totuuksia.
Jep. Se malli muuttuu vuonna 1991. Osat ovat tästä syystä
erilaisia. Bensassa ja dieselissä ei pitäisi olla eroja, joten kannattaisi
hankkia uudemman mallinen hydrauliikkaosa vaikka bensaautosta.
Tarkistin Saksan eBayn ja siellä ei suoraan tarjottu ko. osaa.
Siellä on muutama liike, joista voisi tiedustella. Noita
osia on kyllä Suomessakin saatavana käytettynä, kun sen ei
tarvitse olla juuri dieselistä.
Nuo ohjaussähköt ovat alhaalla aktiivista logiikkaa, eli maadoittamalla
alkaa virta kulkea. Tämä tiedoksi mittauksia varten. Ne ovat herkkiä
vuotovirralle, eli kannattaa eristää kunnolla.
Muistaakseni ohjaukset menevät samalla lailla uudessa ja vanhassa,
eli johdotuksen pitäisi minusta olla nyt kunnossa.
erilaisia. Bensassa ja dieselissä ei pitäisi olla eroja, joten kannattaisi
hankkia uudemman mallinen hydrauliikkaosa vaikka bensaautosta.
Tarkistin Saksan eBayn ja siellä ei suoraan tarjottu ko. osaa.
Siellä on muutama liike, joista voisi tiedustella. Noita
osia on kyllä Suomessakin saatavana käytettynä, kun sen ei
tarvitse olla juuri dieselistä.
Nuo ohjaussähköt ovat alhaalla aktiivista logiikkaa, eli maadoittamalla
alkaa virta kulkea. Tämä tiedoksi mittauksia varten. Ne ovat herkkiä
vuotovirralle, eli kannattaa eristää kunnolla.
Muistaakseni ohjaukset menevät samalla lailla uudessa ja vanhassa,
eli johdotuksen pitäisi minusta olla nyt kunnossa.
Jees, vahemmassa hässäkässä on:
"Oil flow limiting valve and pressure regulator
(production up to 05/91)
The multi-disk stack of the multi-disk clutch for the
front axle drive train (AV) is pre-loaded with the
contact pressure of 1.3 bar. In this way a rapid and
gentle engagement of shift stage 1 is achieved.
Pressure-dependent orifice (production up to
05/91)
The pressure-dependent orifice allows a rapid but at
the same time gentle power transmission through
the multi-disk clutch of the central locking differential.
It modulates the shift pressure as a function of
system pressure.
Above 22 bar: rapid pressure reduction.
Below 22 bar: slow pressure reduction."
Jälkeen 5/91 tehdyissä noita ei ole (osat c, d ja e yksikössä). Se mikä vaikutus niillä on ko. vaihto hommassa niin.....
Pete
"Oil flow limiting valve and pressure regulator
(production up to 05/91)
The multi-disk stack of the multi-disk clutch for the
front axle drive train (AV) is pre-loaded with the
contact pressure of 1.3 bar. In this way a rapid and
gentle engagement of shift stage 1 is achieved.
Pressure-dependent orifice (production up to
05/91)
The pressure-dependent orifice allows a rapid but at
the same time gentle power transmission through
the multi-disk clutch of the central locking differential.
It modulates the shift pressure as a function of
system pressure.
Above 22 bar: rapid pressure reduction.
Below 22 bar: slow pressure reduction."
Jälkeen 5/91 tehdyissä noita ei ole (osat c, d ja e yksikössä). Se mikä vaikutus niillä on ko. vaihto hommassa niin.....
Pete
Ei ole olemassa salaisuuksia, vain salattuja totuuksia.
Eli vanhemmassa mallissa virtauksensäätö- ja paineentasausyksiköillä tehdään se esipaine jakolaatikon levykykimiin, AV-putkeen eli etuveto päälle (moodi 1). Ja painesäätöinen vena taas hoitaa keskilukkoa ZS (moodi 2).
Nämä toimivat ymmärtääkseni vain vanhan mallin testikytkimen kanssa, koska se pitää noin 5bar pitopainetta linjassa N ja sitä tarvitaan tuohon 1,3bar esipaineeseen.
Se kuinka tuo sun vaihtoyksikkö toimii jää vain arvailujen varaan, ainakin mulla.
Jakolaatikoita on myös kahtatyyppiä (plus manuaaleille oma 'häntä'), vanha ja uudempi. Mulla ei ole niiden eroista tietoa.
Se M-linjan tulppa on niin kuin sanoin mittausproppu.
Pete
Nämä toimivat ymmärtääkseni vain vanhan mallin testikytkimen kanssa, koska se pitää noin 5bar pitopainetta linjassa N ja sitä tarvitaan tuohon 1,3bar esipaineeseen.
Se kuinka tuo sun vaihtoyksikkö toimii jää vain arvailujen varaan, ainakin mulla.
Jakolaatikoita on myös kahtatyyppiä (plus manuaaleille oma 'häntä'), vanha ja uudempi. Mulla ei ole niiden eroista tietoa.
Se M-linjan tulppa on niin kuin sanoin mittausproppu.
Pete
Ei ole olemassa salaisuuksia, vain salattuja totuuksia.
4-maticin venttiilihäkkyrä?
No joo, terve jälleen!
Tuo vaihtoventtiilistö ei toimi niinkuin arvelittekin.
Jos jollakulla on tietoa nuoremmasta kuin tuo 5/91 mallin venttiilistöstä, niin ostaisin pois eli viidakkorummut päräjämään, että ny pääsis ko. osasta eroon
T:Jatsi
Tuo vaihtoventtiilistö ei toimi niinkuin arvelittekin.
Jos jollakulla on tietoa nuoremmasta kuin tuo 5/91 mallin venttiilistöstä, niin ostaisin pois eli viidakkorummut päräjämään, että ny pääsis ko. osasta eroon
T:Jatsi
Juuri piti kysyä, miten vika alunperin ilmeni. Nelimatik-merkkivalo jäi palamaan, kun käynnistit auton? Se ei siis syttynyt kesken ajon?
Neliveto ei toimi, kun kokeilit soralla. Montako kertaa valo vilkahti
vikakoodia katsoessa? Siis silloin ennen hässäkän vaihtoa?
Vaihdoit siis jarruvalokatkaisijan, alkuperäisen alkuperäiseen nelimatikin
katkaisijaan, jossa on oma liitin nelivedon ohjaukselle?
Voisi olla halvempi vaihtaa vaikka viallinen magneettiventtiili kuin
koko hässäkkä, venttiili nimittäin oli ebayssa myynnissä. Pitäisi vain
löytää vika.
Neliveto ei toimi, kun kokeilit soralla. Montako kertaa valo vilkahti
vikakoodia katsoessa? Siis silloin ennen hässäkän vaihtoa?
Vaihdoit siis jarruvalokatkaisijan, alkuperäisen alkuperäiseen nelimatikin
katkaisijaan, jossa on oma liitin nelivedon ohjaukselle?
Voisi olla halvempi vaihtaa vaikka viallinen magneettiventtiili kuin
koko hässäkkä, venttiili nimittäin oli ebayssa myynnissä. Pitäisi vain
löytää vika.
Niin, matikissa nuo X92-tarkastuskytkimestä mitattavat vilkku-/vikakoodit menee:
1 -ei vikaa
2 -ohjausboxi
3 -jarruvalokatkaisija
4 -etuvasen abs-anturi signaali puuttuu
5 -etuoikea abs-anturi signaali puuttuu
6 -taka abs-anturi signaali puuttuu
7 -kaikki 3 abs signaalia puuttuu
8 -venttiili y1, poikki tai oikosulku (venat siellä auton alla)
9 -venttiili y2, poikki tai oikosulku
10 -venttiili y3, poikki tai oikosulku
11 -ratin kääntökulma-anturi
Nuo siis manuaalista, jokaiselle vialle on vielä lisäohjeita todellisen vian varmistamiseksi.
Pete
1 -ei vikaa
2 -ohjausboxi
3 -jarruvalokatkaisija
4 -etuvasen abs-anturi signaali puuttuu
5 -etuoikea abs-anturi signaali puuttuu
6 -taka abs-anturi signaali puuttuu
7 -kaikki 3 abs signaalia puuttuu
8 -venttiili y1, poikki tai oikosulku (venat siellä auton alla)
9 -venttiili y2, poikki tai oikosulku
10 -venttiili y3, poikki tai oikosulku
11 -ratin kääntökulma-anturi
Nuo siis manuaalista, jokaiselle vialle on vielä lisäohjeita todellisen vian varmistamiseksi.
Pete
Ei ole olemassa salaisuuksia, vain salattuja totuuksia.
4-maticin venttiilihäkkyrä?
Terva!
Joo, vika ilmeni alunperin niin, että 4-matic valo sekä kelt. kolmio paloi koko ajan. Jos kuittasin sen 1 ja 5 navasta, luettuani ensin vilkaukset joita on 9 kpl, neliveto toimi niin kauan kunnes sammutin auton jolloin taas jäi valot palamaan. Vika kuittaantui myös vanhan lohkon kanssa ottamalla 4-matic pistoke hetkeksi irti.
Eilen kun kokeilin uuden lohkon kanssa, niin kuittaantui ainoastaan 1 ja 5 navasta.
Eilen illalla kokeiltiin , valot eivät palaneet, hiekkamontulla runtimalla, niin ei lyöny 4 vetoo päälle.
Itse asiassa tänään otin yhden magneettiventtiilin irti ja huomen illalla olisi tarkoitus vaihtaa ne kaikki elikkäs tästä vaihto-osasta ( olettamus on että se toimii) osat siihen autossa olleeseen lohkoon.
tarkastettuamme ensin että magneettiventtiilit on samanlaiset.
Jos se on vika 9, niin venttiililohkossa ei ole numeroita vain kirjaimia?
Nimittäin myös eilen vika koodi oli 9 vaikka on toinen lohko.
T:Jatsi
Joo, vika ilmeni alunperin niin, että 4-matic valo sekä kelt. kolmio paloi koko ajan. Jos kuittasin sen 1 ja 5 navasta, luettuani ensin vilkaukset joita on 9 kpl, neliveto toimi niin kauan kunnes sammutin auton jolloin taas jäi valot palamaan. Vika kuittaantui myös vanhan lohkon kanssa ottamalla 4-matic pistoke hetkeksi irti.
Eilen kun kokeilin uuden lohkon kanssa, niin kuittaantui ainoastaan 1 ja 5 navasta.
Eilen illalla kokeiltiin , valot eivät palaneet, hiekkamontulla runtimalla, niin ei lyöny 4 vetoo päälle.
Itse asiassa tänään otin yhden magneettiventtiilin irti ja huomen illalla olisi tarkoitus vaihtaa ne kaikki elikkäs tästä vaihto-osasta ( olettamus on että se toimii) osat siihen autossa olleeseen lohkoon.
tarkastettuamme ensin että magneettiventtiilit on samanlaiset.
Jos se on vika 9, niin venttiililohkossa ei ole numeroita vain kirjaimia?
Nimittäin myös eilen vika koodi oli 9 vaikka on toinen lohko.
T:Jatsi
4-maticin venttiilihäkkyrä?
Nii ja viä jäi sanomatta että, alunperin viime syksynä Vehos Turuus totesivat vian olevan jarruvalo kytkimessä, jolloin myös vaihtoivat sen.
Valmistenumero oli niillä tiedossa, joten oletan niiden laittaneen sinne oikean osan?!
Huomenillalla kun räpläämme magn.ventt. kanssa voin tarkistaa katkaisijan.
Mitä eroo noin niinku fyysisesti niissä on, jos ei oo sitä liittimen paikkaa?
T:Jatsi
Valmistenumero oli niillä tiedossa, joten oletan niiden laittaneen sinne oikean osan?!
Huomenillalla kun räpläämme magn.ventt. kanssa voin tarkistaa katkaisijan.
Mitä eroo noin niinku fyysisesti niissä on, jos ei oo sitä liittimen paikkaa?
T:Jatsi
4-maticin venttiilihäkkyrä?
Paljonko e-bayssa maksoi magn.venttiili kpl?
Vehon kautta 327€.
T:Jatsi
Vehon kautta 327€.
T:Jatsi
Ettei vika olisi piuhassa tai x62/8 liittimessä? Etsi tuo 8-napainen liitin takapenkin alta (oikealla, lähellä alipainepumppua) ja irroita se.
Mittaa vastusta venttiililohkoon päin navoista 5-6 sekä 1-2, vastus pitäisi olla 5..7ohmia kun venan kela on kiinni. Samalla kannattaa soittaa piuhat läpi liittimeltä taakse päin.
Sitten voit testata mankun toiminnan kun liitin x62/8 on kiinni niin silloita navat 2 ja 6, käännä sytytysvirta päälle. Jos toimiin niin venan pitäisi napsahtaa.
Liitin järjestys:
2 ' 1
4 3
6 5
8 7
Toi ' merkki tarkoittaa että napojen 2 ja 1 välissä on merkki, muissa ei.
Jatketaan sitten kun nuo on mitattu.
Pete
Mittaa vastusta venttiililohkoon päin navoista 5-6 sekä 1-2, vastus pitäisi olla 5..7ohmia kun venan kela on kiinni. Samalla kannattaa soittaa piuhat läpi liittimeltä taakse päin.
Sitten voit testata mankun toiminnan kun liitin x62/8 on kiinni niin silloita navat 2 ja 6, käännä sytytysvirta päälle. Jos toimiin niin venan pitäisi napsahtaa.
Liitin järjestys:
2 ' 1
4 3
6 5
8 7
Toi ' merkki tarkoittaa että napojen 2 ja 1 välissä on merkki, muissa ei.
Jatketaan sitten kun nuo on mitattu.
Pete
Ei ole olemassa salaisuuksia, vain salattuja totuuksia.
4-maticin venttiilihäkkyrä?
Pentele, ainoo jutska vaan että se pistoke on pyöreä.
Tässä Vennulta ostetussa oli tämä suorakaiteen muotoinen, joten kummatkin osat oli pöydällä ja johto kerrallaan samalta venalta tuleva johto poikki ja liitettiin uudelleen.
Jatsi
Tässä Vennulta ostetussa oli tämä suorakaiteen muotoinen, joten kummatkin osat oli pöydällä ja johto kerrallaan samalta venalta tuleva johto poikki ja liitettiin uudelleen.
Jatsi
Magneettiventtiili maksoi 98 euroa. Se on uusi, varaosanumero annettiin.
Löytyy, kun hakee hakusanalla "4-matic".
Siinä nelimatikin jarruvalokatkaisijassa on siis ylimääräinen liitin,
josta lähtee johto ohjauselektroniikalla. Kyllä se luultavasti on nyt
kunnossa, jos merkkikorjaamo vaihtoi sen.
Jos vikakoodi ilmoittaa vian olevan venttiilissä vaikka vaihdat
koko lohkon kaikkine venttiileineen, niin vika on luultavasti niissä
sähköjohdoissa, jotka sijaitsevat hässäkän liittimestä
ohjauselektroniikalle päin ja nimenomaan vielä tuo tietyn
venttiilin (y2) johto.
Löytyy, kun hakee hakusanalla "4-matic".
Siinä nelimatikin jarruvalokatkaisijassa on siis ylimääräinen liitin,
josta lähtee johto ohjauselektroniikalla. Kyllä se luultavasti on nyt
kunnossa, jos merkkikorjaamo vaihtoi sen.
Jos vikakoodi ilmoittaa vian olevan venttiilissä vaikka vaihdat
koko lohkon kaikkine venttiileineen, niin vika on luultavasti niissä
sähköjohdoissa, jotka sijaitsevat hässäkän liittimestä
ohjauselektroniikalle päin ja nimenomaan vielä tuo tietyn
venttiilin (y2) johto.
4-maticin venttiilihäkkyrä?
No joo, taas matikki pelaa, suurkiitos Ugly Finn, Jarkko N. ja muut.
Eikä ollu loppujen lopuksi iso vika, ylijännitereleen kolme juotosta oli ympäri murtunut, uudelleen juotos ja siinä.
Alkaa mullekin pikkuhiljaa matikin " hianouret", pelottelivat vaan Veholla, kun puslia vaihtovat, että venttiilistössä vika, samaa sanoi Vänttinen?!
Mutta kun näiltä alussa mainituilta meseläisiltä alko valuun tiatoo, ni alko homma luistaan.
Jäi ny ylimääräinen venttiilistö, mutta eihän tuo ny maltaita maksanu, käy se ainakin appiukon matikkiin joka on -89 300 TE.
Mulla oli aikanaan 2 kpl Tojota HJ 61:siä peräkkäin, ajoin niillä jotain 400ttkm ja juuri kun oppi tuntee ja tietään ko. auton melko perinpohjin
tuli aika vaihtaa merkkiä.
Saas nähä käykö matikin kanssa samanlailla
Hyvää syssyn jatkoo
Jatsi
Eikä ollu loppujen lopuksi iso vika, ylijännitereleen kolme juotosta oli ympäri murtunut, uudelleen juotos ja siinä.
Alkaa mullekin pikkuhiljaa matikin " hianouret", pelottelivat vaan Veholla, kun puslia vaihtovat, että venttiilistössä vika, samaa sanoi Vänttinen?!
Mutta kun näiltä alussa mainituilta meseläisiltä alko valuun tiatoo, ni alko homma luistaan.
Jäi ny ylimääräinen venttiilistö, mutta eihän tuo ny maltaita maksanu, käy se ainakin appiukon matikkiin joka on -89 300 TE.
Mulla oli aikanaan 2 kpl Tojota HJ 61:siä peräkkäin, ajoin niillä jotain 400ttkm ja juuri kun oppi tuntee ja tietään ko. auton melko perinpohjin
tuli aika vaihtaa merkkiä.
Saas nähä käykö matikin kanssa samanlailla
Hyvää syssyn jatkoo
Jatsi