apuva: öljynpaine laski(taas)
apuva: öljynpaine laski(taas)
Moottori on m102 2300kuutiosenttiä ja k-jetronik. Öljyn paine nyt eniten huolestuttaa, kun mokoma on baarin luokkaa tyhjäkäynnillä. koklasin kayntiin ilman suodatintakin, josko se olisi ollut umpi tukossa mutta oire ei (tietenkään) poistunut. Lisäksi viikko sitten lataus valo alkoi loimuta himmeesti ihan satasen vauhdista mutta oire kesti vain 10-15sek. Nyttemmin kun auton laittaa käymään niin valo jää palamaan jos kaasua ei paina. Lisäksi tyhjäkäynti on "tuskaisen" alahaanen. Vikaa siis ei ole tiedossa, eli jos olet käynyt saman oireyhtymän läpi -> välitön kerronta minulle kuinka selviä.
Ps. kylymärinki kalavaa, notta kansi tai joku kallis vika sielä olis kolokuttelemas..
edit: sarjassamme kaikkia kiinnostaa kun kirkko kansakoululaasta
Ps. kylymärinki kalavaa, notta kansi tai joku kallis vika sielä olis kolokuttelemas..
edit: sarjassamme kaikkia kiinnostaa kun kirkko kansakoululaasta
Viimeksi muokannut Heikki H., 04.12.2005 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Kannattaa pitää syy ja seuraus erillään, pelkkää arvailua:
- Jostakin syystä tyhjäkäyntikierrokset madaltuneet
-> seuraus: Öljynpaine ei ole sama kuin aikaisemmin
-> seuraus: Latauksen merkkivalo palaa himmeästi tai vilkahtelee
Mitä seuraavaksi: Tarkista tai tarkistuta kuinka paljon tyhjäkäynti on alle normimäärän, vai onko ollenkaan.
Lisää veikkausta: Mikäli laturi on präkännyt, esimerksi juuri hiilten (ja liukurenkaan) vanhuuttaan, akku ei ole lähestkään täynnä ja siten tyhjäkäynnillä laturi kuormittaa moottori niin paljon, että tyhjäkäyntikierrokset laskevat.
Suosittelevat muuten vaihtamaan sen liukurenkaan (voi myös kutsua kollektoriksi) aina samalla kun vaihtaa hiilet. Tosin itse en noin tehnyt volkkariin mutta Vitoon tein. Riippuen laturista se homma on joko helppo, keskivaikea tai vittumainen, kuten Vitossa mielestäni oli. Mikäli satkulla saa kunnostetun vaihtolaturin niin sellaisen itse ostaisin.
- Jostakin syystä tyhjäkäyntikierrokset madaltuneet
-> seuraus: Öljynpaine ei ole sama kuin aikaisemmin
-> seuraus: Latauksen merkkivalo palaa himmeästi tai vilkahtelee
Mitä seuraavaksi: Tarkista tai tarkistuta kuinka paljon tyhjäkäynti on alle normimäärän, vai onko ollenkaan.
Lisää veikkausta: Mikäli laturi on präkännyt, esimerksi juuri hiilten (ja liukurenkaan) vanhuuttaan, akku ei ole lähestkään täynnä ja siten tyhjäkäynnillä laturi kuormittaa moottori niin paljon, että tyhjäkäyntikierrokset laskevat.
Suosittelevat muuten vaihtamaan sen liukurenkaan (voi myös kutsua kollektoriksi) aina samalla kun vaihtaa hiilet. Tosin itse en noin tehnyt volkkariin mutta Vitoon tein. Riippuen laturista se homma on joko helppo, keskivaikea tai vittumainen, kuten Vitossa mielestäni oli. Mikäli satkulla saa kunnostetun vaihtolaturin niin sellaisen itse ostaisin.
Hienot sivut veskola, harvahan tämänpäivän riistokapitalistises maailmas jaksaa nähdä vaivaa toisten eteen tekemällä 10+ arvoisia kaiken kattavia step-by-step ohjeistuksia.
Yksi huomion arvoinen seikan huomasin juuri, että kylmänä oireista ei ole tietoa. kokeilin vielä toisen kerran ilman sitä öljyn suodatinta, ehkäpä se hieman ärhäkemmin ne paineet nostaa ilman sitä filtteriä. Jos sitä maanantaina imaisis lietteet pois ja vaihtelis suodattimen.
Tosin laturi on ilmeisesti menossa myös, josko sen haloaminen olisi ajoitettu samalle huollolle kuin 87:s öljyn vaihto?
En oo mitannu latausjännitettä vielä. En moista ylijänniteboksia kuitenkaan löytänyt. Josko se olisi tässä laturimallissa intekroituna tuohon samaan pakettiin? Eikö sen jännitteen pitääsi olla joku 14voltin paikkeella, kunei ole lamput päällä?
Kiitoksia nopeesta vastauksiista
Yksi huomion arvoinen seikan huomasin juuri, että kylmänä oireista ei ole tietoa. kokeilin vielä toisen kerran ilman sitä öljyn suodatinta, ehkäpä se hieman ärhäkemmin ne paineet nostaa ilman sitä filtteriä. Jos sitä maanantaina imaisis lietteet pois ja vaihtelis suodattimen.
Tosin laturi on ilmeisesti menossa myös, josko sen haloaminen olisi ajoitettu samalle huollolle kuin 87:s öljyn vaihto?
En oo mitannu latausjännitettä vielä. En moista ylijänniteboksia kuitenkaan löytänyt. Josko se olisi tässä laturimallissa intekroituna tuohon samaan pakettiin? Eikö sen jännitteen pitääsi olla joku 14voltin paikkeella, kunei ole lamput päällä?
Kiitoksia nopeesta vastauksiista
Vaihda hiilet. Osta koko paketti, missä on jännitteensäädin mukana. Maksaa varmaan 20€ ja vaihto on 5 minuutin homma.Kuuno Paajanen kirjoitti:Tosin laturi on ilmeisesti menossa myös, josko sen haloaminen olisi ajoitettu samalle huollolle kuin 87:s öljyn vaihto?
En oo mitannu latausjännitettä vielä. En moista ylijänniteboksia kuitenkaan löytänyt. Josko se olisi tässä laturimallissa intekroituna tuohon samaan pakettiin? Eikö sen jännitteen pitääsi olla joku 14voltin paikkeella, kunei ole lamput päällä?
Öljynpaineet on ihan ok.
Nosta tyhjäkäyntiä.
Älä kuuntele "asiantuntijoita" Kohta joudut tekemään turhan kansiremontin.
Aja kovaa auto loppuun ja osta sitten uudempi.
Ps. Ja hiilien kunnon voi testata ilman mittariakin, jos ei ole "asiantuntija". Kun laturin valo tyhjäkäynnillä palaa, lyö laturin kylkeen jollain. Jos valo sammuu, niin hiilet on rikki.
Viimeksi muokannut JPrinne, 10.10.2005 22:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Imailin öljyt pois ja vaihoin suorattimen, niin paineet nousee nytten samoin kuin ennen "vikaa". eli kylymänä hyppää kolmeen paariin ja lämpöösenä tyhjäkäynnillä karvan yli/ali 2 paaria.
Kiitokset myös Daisylle ohjeistuksesta. Kuumottaa joskus ittiäkin kun eräällä foorumilla kysytään vikaa niin 5 asiantuntijaa pänttää että sullon kansi paskana, vaikka oire olisi mikä kunhan vaan se liittyy moottoriin.
Sen verta vielä että sielä akuntakana takakontissa ei ole kuin tyhjäksi juotu suomiviina pullo. Autossa oli vaihtovirta laturi kun se tuli mulle. Laturilta siis menee 4*16mm^2 kummikaapeli suoraan plussalle.
Kiitokset myös Daisylle ohjeistuksesta. Kuumottaa joskus ittiäkin kun eräällä foorumilla kysytään vikaa niin 5 asiantuntijaa pänttää että sullon kansi paskana, vaikka oire olisi mikä kunhan vaan se liittyy moottoriin.
Sen verta vielä että sielä akuntakana takakontissa ei ole kuin tyhjäksi juotu suomiviina pullo. Autossa oli vaihtovirta laturi kun se tuli mulle. Laturilta siis menee 4*16mm^2 kummikaapeli suoraan plussalle.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Minkähän korimallin auto sinulla mahtaa olla jos akku on takakontissa ...jos vielä moottorina on M102Kuuno Paajanen kirjoitti: Sen verta vielä että sielä akuntakana takakontissa
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
No nii ei oo kun varmaan 1500-2500 kilomeeteriä siitä kun vaihdoin uudet kraanpriksin 100%synteettiset öljyt ja minimani:sta ostetun suodattimen.
Otin suarattimen pois reijjästä ja soli aivan lontilla. Koklasin äkkipikaasesti 2s käyntiinkin ilman suodatinta niin painemittari hyppäs heti tappiin.
Päättelin tästä notta paine mittarille otetaan suodattimen jälkeen koska tukkeutunut suodatin vaikuttaa lukemaan. Onkohan nyt kuitenkin niin että moottorista on jokin muukin rikki kuin suodatin? Mikä voisi tukkia suodattimen näin pian? Onko moottorin öljypumppu mennyt harvaksi, kun paineet hädin tuskin nousivat 3 baariin? Vai onko pumpun ja suodattimen välissä joku "varo ettei lohkos halkee"venttiili, joka päästää öljyn takaasi öliypohojaan?
Otin suarattimen pois reijjästä ja soli aivan lontilla. Koklasin äkkipikaasesti 2s käyntiinkin ilman suodatinta niin painemittari hyppäs heti tappiin.
Päättelin tästä notta paine mittarille otetaan suodattimen jälkeen koska tukkeutunut suodatin vaikuttaa lukemaan. Onkohan nyt kuitenkin niin että moottorista on jokin muukin rikki kuin suodatin? Mikä voisi tukkia suodattimen näin pian? Onko moottorin öljypumppu mennyt harvaksi, kun paineet hädin tuskin nousivat 3 baariin? Vai onko pumpun ja suodattimen välissä joku "varo ettei lohkos halkee"venttiili, joka päästää öljyn takaasi öliypohojaan?
...njooh, tai ajaa auto flyygelin viereen (suosittelen Steinway&Sons)Heikki H. kirjoitti:tänks, pitää suorittaa noi masterin proseduurit, kunhan vaan kekkaan kekkaan että mitä toi forte tarkoittaa. Ilmeisesti pitää kantaa flyygeli auton viereen?
sori ot... Forte-aineet on mm. öljyn tai polttoaineen sekaan laitettavia puhdistusaineita (vrt. doping )
Viimeksi muokannut dry, 04.12.2005 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Jotenkin kuulostaa "ympäri käydään, yhteen tullaan" ongelmaltaHeikki H. kirjoitti:Silloin autossa oli vikana tukossa oleva suodatin.
Mitähän lie öljyjä edellinen omistajan käyttänyt, jos se vika nyt siinä olis
Eikös muuten esim. venttilikopan sisällöstä voi jo jonkin verran päätellä, onko ajeltu millaisilla öljyillä. Meinaan kun jollakulla (oliko Roisto?) oli "pikeentyneet" paikat venakopassa..