W123 200D -81 ei käynnisty, taas nakuttaa!
W123 200D -81 ei käynnisty, taas nakuttaa!
Kun kova pakkanen tuli, ei mersu perjantaina duunipäivän jälkeen käynnistynytkään, tunnin sahailin. Käytiin kokeilemassa taas apuvirralla ja bensiinillä jatkettiin dieseliä. Dieselin pakkaskesto oli -25, epäilen sitä kyllä.
Käsin pumppaamalla kyllä liikkuu.
Kone ilmeisesti hehkuttaa, kun vie silloin virtaa aikalailla. Hehkuja en muistanut mitata. On niin pirun kylmä, ettei lohkolämmitinkään tunnu jeesaavan(2h). Liquid moly starttispray ei auttanut lainkaan. Huonommin pyöri kuin ilman sitä..
Kaadoin hieman öljyäkin imusarjasta, mutta oli 15W40 niin kohmeessa, ettei siitä varmaan apua ollut. Huomenna pitää mitata ne hehkut. Epäilen myös venttiilien välyksiä... Mutta yleensä on kylmästäkin lähtenyt ekalla. -25 on varmaan liikaa wanhukselle.
Huomenna on varmaan pakkanen hieman hellittänyt.
Vinkkejä otetaan vastaan.
Auto on kylmässä hallissa, siellä ei pysty kosanilla lämmittämään.
Käsin pumppaamalla kyllä liikkuu.
Kone ilmeisesti hehkuttaa, kun vie silloin virtaa aikalailla. Hehkuja en muistanut mitata. On niin pirun kylmä, ettei lohkolämmitinkään tunnu jeesaavan(2h). Liquid moly starttispray ei auttanut lainkaan. Huonommin pyöri kuin ilman sitä..
Kaadoin hieman öljyäkin imusarjasta, mutta oli 15W40 niin kohmeessa, ettei siitä varmaan apua ollut. Huomenna pitää mitata ne hehkut. Epäilen myös venttiilien välyksiä... Mutta yleensä on kylmästäkin lähtenyt ekalla. -25 on varmaan liikaa wanhukselle.
Huomenna on varmaan pakkanen hieman hellittänyt.
Vinkkejä otetaan vastaan.
Auto on kylmässä hallissa, siellä ei pysty kosanilla lämmittämään.
Viimeksi muokannut Sami R, 04.2.2006 20:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Taitaa jo huomenna lauhtua mukavasti. Imusarjan lämmittäminen lisälämmittimellä on kova sana jos lohkolämmitys ei riitä.
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
Tai ainakin suotimet hyhmeentyneet vesisohjosta. Kannattanee tsekata.Sami R kirjoitti:Ekalla lähti.
Tosin lohkolämmitinkin jaksoi lämmittää koneen.
Taisi olla dieseli jäässä.
Kyllä siihen koneen sulatteluun hätätilassa muuten auttaa joku tavan pikkuinen sähköpuhallin, siis sellainen mitä myydään parillakymppiä rautakaupoissa eteistilojen ym. väliaikaislämmittimiksi. Ei kun konehuoneeseen hetkeksi ja kansi kiinni. Tuommoinen 10 neliön asuinhuone lämpiää mokomalla aika sietämättömäksi alta puolen tunnin, konehuoneen luulisi nousevan lähelle plussaa aikas nopeaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Nuo suodattimet on juurikin vaihdettu.
Tankin olen pyrkinyt pitämään täynnä.
Ja tuota puhallinta aion tsiikata.
Tosin eipä ole sähköä yleensä tarjolla, kun pitäisi autoa kylmässä käynnistellä. Nyt oli tsägä...
Agretaatti takapaksiin...
Tai...
Tosin olisi lähtenyt ilman lohkariakin tänään.
Tankin olen pyrkinyt pitämään täynnä.
Ja tuota puhallinta aion tsiikata.
Tosin eipä ole sähköä yleensä tarjolla, kun pitäisi autoa kylmässä käynnistellä. Nyt oli tsägä...
Agretaatti takapaksiin...
Tai...
Tosin olisi lähtenyt ilman lohkariakin tänään.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Joo tiisseli jäätyi tankkiin, ei muu auttanut ko auto lavetille ja lämpimään jo lähti aamulla tulille sitten vaihdettiin tankkiin uudet sopat oikelta ja turvalliselta pa toimittajaltaSami R kirjoitti:Tänään saas nähä, kuinka käy. Lähteekö vai ei.
On vukella dieseli jäätynyt tankkiin, ite tankkasin myös st1:sellä -25 kestoista...En tankkaa enää ikinä ko. puljusta dieseliä.
* Club Meucow® *
No enpä osannut odottaa että näin kylmä tulee yhessä päivässä.
Auto jäi taas duunipaikalle.
Dieseli virtasi tällä kertaa.
Akunkin melkein sahasin loppuun.
Oli monta kertaa melkein lähössä.
Kun ei ole ollut varaa huollattaa autoa...
Nyt joudun taas odottelemaan, että joku ehtii jeesaamaan.
On tääki. Olis ne venttiilit edes yhtä helposti säädettävissä kuin kuplassa, niin olis jo säädetty. Mutta erikoisavaimet...
Suuttimet ovat kyllä nyt se kysymysmerkki.
Nyt on auto kaukana piuhapaikasta. Eikä yksin ylämäkeen liiku.
Kyllä osaa taas ottaa päähän.
Auto jäi taas duunipaikalle.
Dieseli virtasi tällä kertaa.
Akunkin melkein sahasin loppuun.
Oli monta kertaa melkein lähössä.
Kun ei ole ollut varaa huollattaa autoa...
Nyt joudun taas odottelemaan, että joku ehtii jeesaamaan.
On tääki. Olis ne venttiilit edes yhtä helposti säädettävissä kuin kuplassa, niin olis jo säädetty. Mutta erikoisavaimet...
Suuttimet ovat kyllä nyt se kysymysmerkki.
Nyt on auto kaukana piuhapaikasta. Eikä yksin ylämäkeen liiku.
Kyllä osaa taas ottaa päähän.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
On se pakkasessa, kun mulla on hieman käsien ihon kanssa ongelmia.Malm kirjoitti:Ne venttiilin säätöavaimethan saa kivasti tehtyä taivuttelemalla kiintoavaimista (rälläkkä/hitsi) ja muistelisin jopa että kerran taisin säätää tavallisilla avaimilla, ei se niin vaikeata ole.
-risto
Ei pysty toimimaan pakkasessa, rupee sormet halkeilemaan.
Jos sen nyt joskus saan käyntiin, niin millaisen avaimen siihen uhraan?
Onkos jollain ohjeita?
Siis viisi minsaa hehkutusta, onkohan akussa virtaskaa enää...
Pitää kokeilla. Siinähän ne välyksetkin rupeis jo pienenee.
Tosin nyt on kyl niin kylmä jo -16,1 että epäilen akun kestoa, kun on jo sahattu miltei tyhjäksi.
Hehkujen kuntoakaan en ole mitannut... Viimeksi oli kuosissa kyllä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
ah, joo toki on se pakkasessa ikävää, itsekin rasvailen käsiä joka päivä.
minä voisin ottaa kuvia noista mun avaimista, pitää vain käydä hakemassa varaosa-auton takakontista. Eikai siihen mitään hirveitä vinkkejä suoraan osaa antaa. Jollakin isolla avaimella kun saa sen lautasen lukittua niin ei muuta kuin lukitusmutteri irti ja säätämään. Tieten onhan siinä temput miten sen saa sen lukituksen kiristettyä takaisin ilman että välys muuttuu mutta kun muutaman kerran kun säätää ja kiristää niin kyllä ne niksit huomaa.
Jos tuossa kauppareissulla kävisin varaosa-autolla niin otan sitten kuvatkin.
-risto
minä voisin ottaa kuvia noista mun avaimista, pitää vain käydä hakemassa varaosa-auton takakontista. Eikai siihen mitään hirveitä vinkkejä suoraan osaa antaa. Jollakin isolla avaimella kun saa sen lautasen lukittua niin ei muuta kuin lukitusmutteri irti ja säätämään. Tieten onhan siinä temput miten sen saa sen lukituksen kiristettyä takaisin ilman että välys muuttuu mutta kun muutaman kerran kun säätää ja kiristää niin kyllä ne niksit huomaa.
Jos tuossa kauppareissulla kävisin varaosa-autolla niin otan sitten kuvatkin.
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Älä edes haaveile ventiilien säätöä pakkasessa. Jos ventiilien asento muuttuu, voi olla vähän aikaa vaikeuksia saada edes lämpimänä käyntiin.
Huonolla akulla sitä on turha edes kokeilla käyntiin, jos startti ei pyöritä reippaasti, niin se ei käynnisty.
Kannattaa hommata kunnolliset käynnistinkaapelit. 50mm2 on sopivat. Ne joutuu itse tekemään, koska kaupasta ei useimpien rahat riitä niitä ostamaan. Niillä kun ottaa virtaa jostain ajoneuvosta, jossa on hyvä iso akku (hiasessa on mm. tupla-akut) ja tehokas laturi, niin että voi startata yhtäsoittoa niin pitkään kuin tarvitsee, niin käynnistyminen on aika varmaa. Oleellista on, että startti pyörittää kuin kesällä ja että startataan yhtäsoittoa 30-40s kerrallaan kaasu koko ajan pohjassa. Ennen starttia hehkutetaan kaksi kertaa.
Huonolla akulla sitä on turha edes kokeilla käyntiin, jos startti ei pyöritä reippaasti, niin se ei käynnisty.
Kannattaa hommata kunnolliset käynnistinkaapelit. 50mm2 on sopivat. Ne joutuu itse tekemään, koska kaupasta ei useimpien rahat riitä niitä ostamaan. Niillä kun ottaa virtaa jostain ajoneuvosta, jossa on hyvä iso akku (hiasessa on mm. tupla-akut) ja tehokas laturi, niin että voi startata yhtäsoittoa niin pitkään kuin tarvitsee, niin käynnistyminen on aika varmaa. Oleellista on, että startti pyörittää kuin kesällä ja että startataan yhtäsoittoa 30-40s kerrallaan kaasu koko ajan pohjassa. Ennen starttia hehkutetaan kaksi kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Todih,
lähti se mersun takakonttikin auki kun harjas sen puolimetrisen lumikinoksen siitä päältä pois. Kuten perttu sanoikin niin ei tietenkään venttiilejä kannata säätää pakkasessa, siitä ei tule kuin paha mieli.
Nämä minun avaimet ovat tällaisia:
tuo vasemmalla puolella oleva, jolla siis sitä lautasta pidetään paikallaan on mersun oma, varaosanumero 615 589 00 03 00 nuo toiset ovat sitten ihan kiintoavaimista taiteltuja, toinen 14mm ja toinen hieman pienempi. En muista kumpi noista kävikään paremmin, olen siis yleensä käyttänyt vain toista noista taivutelluista ja muuten taiteillut tavallisislla avaimilla.
Välykset ovat kylmälle koneelle
imu 0,10 mm
pako 0,35 mm
kuumalle koneelle
imu 0.15 mm
pako 0.40 mm
venttiililautasen halkasija on imupuolella 38,7-38,9 mm
ja pakopuolella 33,1-33,3 mm
Näiden kokoerojen takiahan on hyvä olla noille lautasille tämä mersun oma avain mutta onnistuu se ilmankin
nämä otin alfamerin oppaasta mutta taitaapa ne lukea ihan ohjekirjassakin.
-risto
Edittiä: tuossa oppaassa myös sanotaan että imupuolten välukseen lisätään 0,05 mm mikäli ympäristön lämpötila on alle -20 astetta. Arvoitus onkin että tulkitaanko tämä niin että "talvi" säädöt olisi hyvä olla erikseen vai tarkoittaakohan tämä että säätessä jos ympäristön lämpötila on -20
noh...joka tapauksessa, älä missään nimessä niitä ulukona säädä
lähti se mersun takakonttikin auki kun harjas sen puolimetrisen lumikinoksen siitä päältä pois. Kuten perttu sanoikin niin ei tietenkään venttiilejä kannata säätää pakkasessa, siitä ei tule kuin paha mieli.
Nämä minun avaimet ovat tällaisia:
tuo vasemmalla puolella oleva, jolla siis sitä lautasta pidetään paikallaan on mersun oma, varaosanumero 615 589 00 03 00 nuo toiset ovat sitten ihan kiintoavaimista taiteltuja, toinen 14mm ja toinen hieman pienempi. En muista kumpi noista kävikään paremmin, olen siis yleensä käyttänyt vain toista noista taivutelluista ja muuten taiteillut tavallisislla avaimilla.
Välykset ovat kylmälle koneelle
imu 0,10 mm
pako 0,35 mm
kuumalle koneelle
imu 0.15 mm
pako 0.40 mm
venttiililautasen halkasija on imupuolella 38,7-38,9 mm
ja pakopuolella 33,1-33,3 mm
Näiden kokoerojen takiahan on hyvä olla noille lautasille tämä mersun oma avain mutta onnistuu se ilmankin
nämä otin alfamerin oppaasta mutta taitaapa ne lukea ihan ohjekirjassakin.
-risto
Edittiä: tuossa oppaassa myös sanotaan että imupuolten välukseen lisätään 0,05 mm mikäli ympäristön lämpötila on alle -20 astetta. Arvoitus onkin että tulkitaanko tämä niin että "talvi" säädöt olisi hyvä olla erikseen vai tarkoittaakohan tämä että säätessä jos ympäristön lämpötila on -20
noh...joka tapauksessa, älä missään nimessä niitä ulukona säädä
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti