Ylijännitesuojarele

Vastaa Viestiin
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Ylijännitesuojarele

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eli mitä tuo kumma palikka tekee, ja miksi? Mitkä ovat oireet jos se vioittuu/tuhoutuu? Mistä uuden saa halvimmin? Auto on 190E 2,6 automaatti. Ks. 124 sähköt lisää aiheesta.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tervetuloa Meselle. :D

Käsittääkseni releen perimmäinen tehtävä on suojata auton elintärkeitä toimintoja jännitepiikeiltä. Jos nyt sattuu kajahtamaan vaikka latauksen säädin tms...

Releen takana on ainakin sytytys-ja polttoainelaitteet, mahdollinen ABS, ASR, ASD jne. Viisaammat jatkakoot tai korjatkoot.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2443
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

ja sitten on ainakin joissakin malleissa vielä kiekkamittarikin suojattuna sen releen kautta(itellä lakkas yhtenä aamuna mittari toimimasta ja siinä sitten tuli muutama ärräpää ennenkuin huomas että kappas,tuostahan on yks 10A sulake kaputt) :twisted:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Vaikuttaa myös auton käyntiin, aiheuttaa viallisena mitä ihmeellisimpiä käyntiinkin liittyviä oireita :idea:
Oorwin
Viestit: 43
Liittynyt: 22.2.2006 22:38
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin »

x2
Viimeksi muokannut Oorwin, 17.9.2007 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juu tuanoinii
Oorwin
Viestit: 43
Liittynyt: 22.2.2006 22:38
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin »

Morjens. Toi voisko toi olla syynä ku oma mersu polttaa etulampuista polttimot? Auto lähtee ihan ihmeellisesti käymäänki nykyään. Sekä kylmänä kun starttaa ni kaikki sähkölaitteet toimii jollain ihme supernopeudella :shock:

Missäs tuo palikka mahtaa pikkumesessä sijaita? Ihme kyllä, toi tapahtuu vaan aina kun ryyppy on päällä. Kun kone lämpeää tarpeeksi ni kaikki sähköt normaalisoituu jne.
juu tuanoinii
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sijaitsee akkukotelon takaosassa muovilärpättimen takana boksien vieressä. Siinä on päällä vm. riippuen? 1-2 10A sulaketta. Emännän 2.3 tenava kiukuttelee muutaman kerran vuodessa siten että mm. boksi putoaa pelistä ja tyhjäkäynti nousee n. 1500rpm, absvalo syttyy, radio yms. elektr. vempeleet sekoaa. Tietysti se teki sen taas katsastuksen jälkitarkastukseen:). Onneksi inssi ei älynnyt kiireessään abs valoa. Epäilisin juuri tuota relestä syypääksi.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Viime aikoina tuo 2,3 on sekoillut jatkuvammin. Otin omasta lainaan uudemman mallin releen jossa pari ylimääräistä nastaa. Muut nastat oli numeroitu samoin kuin vanhassa, joten eikun kiinni ja kokeilemaan. :abs: valo sammui, käynti hilliintyi ja muutenkin kaikki alkoi toimimaan! Eli uudempi kaksisulakkeinen näköjään tuntuisi käyvän vanhemman tilalle, toisinpäin ei sitten varmaankaan. Näin Merteilissäkin taannoin arvelivat muistavansa. No otinpa tuon vanhemman kapistuksen keittiön pöydälle patologisiin tutkailuihin :arrow: oli sisältä väärällään alumiini- ja kuparioksiitisuolapuuroa. :? Putsailin, rassailin, mittailin, raaputtelin ja rasvasin sisäkalut ja koskettimet, täytyy kohta kokeilla toimiiko.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

No niin Pelovvaa ko pasilan konepajan tekemä junavvessa! :kakka: Elvytys auttoi ainakin toistaiseksi. Sain oman releksen takasi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

mitenkäs sait sen auki :?:

kiinnostais itteäki availla ku tyhjäkäynti sekoilee mutta näyttäs olevan kohtuu hyvin suljettu se metallipurkki :cry:

näytitkö rautasahaa tylysti vai? :twisted:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

joo lähtihän se auki ilman rautasahaa.. piti vain raottaa hieman valssausta alareunasta meisselillä.. mutta prkl ehjä oli joten vian etsintä jatkuu :evil:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Joo saa sen auottua ilman sorkkarautoja. Eri asia mitä sille sitten oikeasti voi tehdä. Temppuilu alkoi uudelleen äskettäin ja relekauppaanhan tässä taitaa tulla lähtö. :supersad:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Britomaris
Viestit: 132
Liittynyt: 15.7.2007 23:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Britomaris »

Kävin Veholt kysyy hintaa... 117€ :shock: sydäri meinas tulla

Se hinta johtus vissiin siit et toi mun auto on niin sanotusti "erikoinen :roll: "
Vanha W126 420 SEL
Vanha W201 2.3-16V
Vanha Romu Vito
Vanha W 202 280
Vanha W124 300 Ce
Uusi W124 300 Te 4 matic
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Easy Rider kirjoitti:Joo saa sen auottua ilman sorkkarautoja. Eri asia mitä sille sitten oikeasti voi tehdä. Temppuilu alkoi uudelleen äskettäin ja relekauppaanhan tässä taitaa tulla lähtö. :supersad:
Voi sille ainakin sen verran tehdä, että juottaa uudelleen ne releen navat.
Katkoksia on vaikea paljaalla silmällä nähdä, jos niitä on :roll:
Ja saman voi tehdä polttoainepumpun releelle, siinä tahtoo ne juotokset ajan myörä murtua myös.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
aomh
Viestit: 53
Liittynyt: 21.3.2007 13:53
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Jos itsestä löytyy sähkömiehen vikaa voi ylijännitereleen korvata tavallisella releellä. Silloin tietysti menetetään ylijännitesuoja ominaisuus, mutta harvemmin ylijännitettä tulee auton käydessä. Omaan autooni laiton normireleen ja poistui kyllä aika moni vika. Nykimiset ja käyntihäiriöt joita ei muuten saanut ratkaistua.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

juu kyllähän tuo mekaaninen ylijännitesuoja on muutenkin vähän kehno idea. Nykyään nuo toteutetaan puolijohteilla, jotka ovat erittäin nopeita eivätkä kärsi korroosiosta, kulumisesta ja tärinäisistä olosuhteista. Kyllä sen ECU kestää pieniä ylijännipiikkejä ilman tuotakin, eli jos tosiaan ei uutta halua ostaa kannattaa se ohittaa. "Toivoa sitten vaan ettei osu salama kohdalle heh" :lol:

Mutta tosiaan kuten aikaisemmin todettu, kannattaa juotokset tarkistaa/juottaa uusiksi ja putsata releen kärkien pinnat esim. jollain elektroniikan puhdistusaineella (crc, wd40:kin menee). vesihiomapaperi olisi paras mutta tuossa tapauksessa vaikea päästä sinne kärkiin mekaanisesti käsiksi :wink:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Britomaris
Viestit: 132
Liittynyt: 15.7.2007 23:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Britomaris »

aomh kirjoitti:Jos itsestä löytyy sähkömiehen vikaa voi ylijännitereleen korvata tavallisella releellä. Silloin tietysti menetetään ylijännitesuoja ominaisuus, mutta harvemmin ylijännitettä tulee auton käydessä. Omaan autooni laiton normireleen ja poistui kyllä aika moni vika. Nykimiset ja käyntihäiriöt joita ei muuten saanut ratkaistua.
mistä hommasit moisen releen? Mist tiesit sen yhteensopivuuden? Hinta? :roll:
Vanha W126 420 SEL
Vanha W201 2.3-16V
Vanha Romu Vito
Vanha W 202 280
Vanha W124 300 Ce
Uusi W124 300 Te 4 matic
Avatar
aomh
Viestit: 53
Liittynyt: 21.3.2007 13:53
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Tuollaisen normirelee saa mistä tahansa autotarvikeliikkeestä hinta noin 3€. Yhteensopivuus? En nyt tarkkaa ymmärrä mitä haet takaa mutta ihan ylijännitesuojareleen ja auton sähkökaaviota lukien sen kytkentä onnistuu. Tarvitaan tietysti johtoa, nippu normiapikoliittimiä ja pyöreitäapikoliittimiä. Normiliittimet tulevat releen jalkoihin ja pyöreät liittimet autossa olevaan ylijännitesuojareleen paikkaan.
Avatar
Britomaris
Viestit: 132
Liittynyt: 15.7.2007 23:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Britomaris »

:shock: Jaa.... jaa...?!?!?!? Luulin et se rele juttu on ihan Pluc and play meininki... :cry: Jollei sul ole antaa Super hyvii ohjeita niin taitaa tuning rele jäädä haaveeks.
Vanha W126 420 SEL
Vanha W201 2.3-16V
Vanha Romu Vito
Vanha W 202 280
Vanha W124 300 Ce
Uusi W124 300 Te 4 matic
Avatar
aomh
Viestit: 53
Liittynyt: 21.3.2007 13:53
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

super hyviä ohjeita ei ole mutta ohjeita kyllä saa. Tosin kaikki kytkennät on omalla vastuulla. Itselle on sähköpuoli tullut tutuksi jo noin 10 vuoden ajan, joten tuollaisen releen ohitus ei itselleni ollut homma eikä mikään.
Jos ei ole mitään käsitystä sähkökulusta kannattaa kyllä jättää tekemättä.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

senhän voisi kytkeä niin että purkais sen alkuperäsen releen ja laittas samaa koppaa pienemmän normaalin releen.. ei tarvisi tehdä muutoksia auton piuhoihin, voin joku päivä tutkia tota kytkentää ja postailla vaikkapa jonkin ohjeen tähän kun on tuota elektroniikka-alaa harrastanut :)
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Britomaris
Viestit: 132
Liittynyt: 15.7.2007 23:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Britomaris »

Swataia kirjoitti:senhän voisi kytkeä niin että purkais sen alkuperäsen releen ja laittas samaa koppaa pienemmän normaalin releen.. ei tarvisi tehdä muutoksia auton piuhoihin, voin joku päivä tutkia tota kytkentää ja postailla vaikkapa jonkin ohjeen tähän kun on tuota elektroniikka-alaa harrastanut :)
Hyvä juttu :) Ohjeita tulemaan. Kuvat olis iso plussa :lol:
Vanha W126 420 SEL
Vanha W201 2.3-16V
Vanha Romu Vito
Vanha W 202 280
Vanha W124 300 Ce
Uusi W124 300 Te 4 matic
Avatar
aomh
Viestit: 53
Liittynyt: 21.3.2007 13:53
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

http://i233.photobucket.com/albums/ee11 ... terele.jpg

Laiton tuonne kuvan tosta ylijännitesuojareleen piirikaaviosta. Tämä siis kahdella sulakkeella varustettu versio.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Merteilissä tais olla "orkkis"rele n.90e, tarvikeosa n.50e Alppilan autohuolto samoissa hinnoissa. Yksisulakkeisen mallin valmistus lopetettu, kaksisulakkeinen on korvaava osa, eli käypi vaikka siinä ylimääräisiä nastoja vanhemmissa jääkin. Kyllähän tuo rele on ECU:un tai ABS:iin nähtynä halapa osa, en lähtis korvaamaan tavan lisäpitkien releillä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 sähkö”