Ylijännitesuojarele
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ylijännitesuojarele
Eli mitä tuo kumma palikka tekee, ja miksi? Mitkä ovat oireet jos se vioittuu/tuhoutuu? Mistä uuden saa halvimmin? Auto on 190E 2,6 automaatti. Ks. 124 sähköt lisää aiheesta.
Tervetuloa Meselle.
Käsittääkseni releen perimmäinen tehtävä on suojata auton elintärkeitä toimintoja jännitepiikeiltä. Jos nyt sattuu kajahtamaan vaikka latauksen säädin tms...
Releen takana on ainakin sytytys-ja polttoainelaitteet, mahdollinen ABS, ASR, ASD jne. Viisaammat jatkakoot tai korjatkoot.
Käsittääkseni releen perimmäinen tehtävä on suojata auton elintärkeitä toimintoja jännitepiikeiltä. Jos nyt sattuu kajahtamaan vaikka latauksen säädin tms...
Releen takana on ainakin sytytys-ja polttoainelaitteet, mahdollinen ABS, ASR, ASD jne. Viisaammat jatkakoot tai korjatkoot.
ja sitten on ainakin joissakin malleissa vielä kiekkamittarikin suojattuna sen releen kautta(itellä lakkas yhtenä aamuna mittari toimimasta ja siinä sitten tuli muutama ärräpää ennenkuin huomas että kappas,tuostahan on yks 10A sulake kaputt)
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Morjens. Toi voisko toi olla syynä ku oma mersu polttaa etulampuista polttimot? Auto lähtee ihan ihmeellisesti käymäänki nykyään. Sekä kylmänä kun starttaa ni kaikki sähkölaitteet toimii jollain ihme supernopeudella
Missäs tuo palikka mahtaa pikkumesessä sijaita? Ihme kyllä, toi tapahtuu vaan aina kun ryyppy on päällä. Kun kone lämpeää tarpeeksi ni kaikki sähköt normaalisoituu jne.
Missäs tuo palikka mahtaa pikkumesessä sijaita? Ihme kyllä, toi tapahtuu vaan aina kun ryyppy on päällä. Kun kone lämpeää tarpeeksi ni kaikki sähköt normaalisoituu jne.
juu tuanoinii
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Sijaitsee akkukotelon takaosassa muovilärpättimen takana boksien vieressä. Siinä on päällä vm. riippuen? 1-2 10A sulaketta. Emännän 2.3 tenava kiukuttelee muutaman kerran vuodessa siten että mm. boksi putoaa pelistä ja tyhjäkäynti nousee n. 1500rpm, absvalo syttyy, radio yms. elektr. vempeleet sekoaa. Tietysti se teki sen taas katsastuksen jälkitarkastukseen:). Onneksi inssi ei älynnyt kiireessään abs valoa. Epäilisin juuri tuota relestä syypääksi.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Viime aikoina tuo 2,3 on sekoillut jatkuvammin. Otin omasta lainaan uudemman mallin releen jossa pari ylimääräistä nastaa. Muut nastat oli numeroitu samoin kuin vanhassa, joten eikun kiinni ja kokeilemaan. :abs: valo sammui, käynti hilliintyi ja muutenkin kaikki alkoi toimimaan! Eli uudempi kaksisulakkeinen näköjään tuntuisi käyvän vanhemman tilalle, toisinpäin ei sitten varmaankaan. Näin Merteilissäkin taannoin arvelivat muistavansa. No otinpa tuon vanhemman kapistuksen keittiön pöydälle patologisiin tutkailuihin oli sisältä väärällään alumiini- ja kuparioksiitisuolapuuroa. Putsailin, rassailin, mittailin, raaputtelin ja rasvasin sisäkalut ja koskettimet, täytyy kohta kokeilla toimiiko.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Britomaris
- Viestit: 132
- Liittynyt: 15.7.2007 23:52
- Paikkakunta: Turku
Voi sille ainakin sen verran tehdä, että juottaa uudelleen ne releen navat.Easy Rider kirjoitti:Joo saa sen auottua ilman sorkkarautoja. Eri asia mitä sille sitten oikeasti voi tehdä. Temppuilu alkoi uudelleen äskettäin ja relekauppaanhan tässä taitaa tulla lähtö.
Katkoksia on vaikea paljaalla silmällä nähdä, jos niitä on
Ja saman voi tehdä polttoainepumpun releelle, siinä tahtoo ne juotokset ajan myörä murtua myös.
Jos itsestä löytyy sähkömiehen vikaa voi ylijännitereleen korvata tavallisella releellä. Silloin tietysti menetetään ylijännitesuoja ominaisuus, mutta harvemmin ylijännitettä tulee auton käydessä. Omaan autooni laiton normireleen ja poistui kyllä aika moni vika. Nykimiset ja käyntihäiriöt joita ei muuten saanut ratkaistua.
juu kyllähän tuo mekaaninen ylijännitesuoja on muutenkin vähän kehno idea. Nykyään nuo toteutetaan puolijohteilla, jotka ovat erittäin nopeita eivätkä kärsi korroosiosta, kulumisesta ja tärinäisistä olosuhteista. Kyllä sen ECU kestää pieniä ylijännipiikkejä ilman tuotakin, eli jos tosiaan ei uutta halua ostaa kannattaa se ohittaa. "Toivoa sitten vaan ettei osu salama kohdalle heh"
Mutta tosiaan kuten aikaisemmin todettu, kannattaa juotokset tarkistaa/juottaa uusiksi ja putsata releen kärkien pinnat esim. jollain elektroniikan puhdistusaineella (crc, wd40:kin menee). vesihiomapaperi olisi paras mutta tuossa tapauksessa vaikea päästä sinne kärkiin mekaanisesti käsiksi
Mutta tosiaan kuten aikaisemmin todettu, kannattaa juotokset tarkistaa/juottaa uusiksi ja putsata releen kärkien pinnat esim. jollain elektroniikan puhdistusaineella (crc, wd40:kin menee). vesihiomapaperi olisi paras mutta tuossa tapauksessa vaikea päästä sinne kärkiin mekaanisesti käsiksi
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
- Britomaris
- Viestit: 132
- Liittynyt: 15.7.2007 23:52
- Paikkakunta: Turku
mistä hommasit moisen releen? Mist tiesit sen yhteensopivuuden? Hinta?aomh kirjoitti:Jos itsestä löytyy sähkömiehen vikaa voi ylijännitereleen korvata tavallisella releellä. Silloin tietysti menetetään ylijännitesuoja ominaisuus, mutta harvemmin ylijännitettä tulee auton käydessä. Omaan autooni laiton normireleen ja poistui kyllä aika moni vika. Nykimiset ja käyntihäiriöt joita ei muuten saanut ratkaistua.
Vanha W126 420 SEL
Vanha W201 2.3-16V
Vanha Romu Vito
Vanha W 202 280
Vanha W124 300 Ce
Uusi W124 300 Te 4 matic
Vanha W201 2.3-16V
Vanha Romu Vito
Vanha W 202 280
Vanha W124 300 Ce
Uusi W124 300 Te 4 matic
Tuollaisen normirelee saa mistä tahansa autotarvikeliikkeestä hinta noin 3€. Yhteensopivuus? En nyt tarkkaa ymmärrä mitä haet takaa mutta ihan ylijännitesuojareleen ja auton sähkökaaviota lukien sen kytkentä onnistuu. Tarvitaan tietysti johtoa, nippu normiapikoliittimiä ja pyöreitäapikoliittimiä. Normiliittimet tulevat releen jalkoihin ja pyöreät liittimet autossa olevaan ylijännitesuojareleen paikkaan.
- Britomaris
- Viestit: 132
- Liittynyt: 15.7.2007 23:52
- Paikkakunta: Turku
super hyviä ohjeita ei ole mutta ohjeita kyllä saa. Tosin kaikki kytkennät on omalla vastuulla. Itselle on sähköpuoli tullut tutuksi jo noin 10 vuoden ajan, joten tuollaisen releen ohitus ei itselleni ollut homma eikä mikään.
Jos ei ole mitään käsitystä sähkökulusta kannattaa kyllä jättää tekemättä.
Jos ei ole mitään käsitystä sähkökulusta kannattaa kyllä jättää tekemättä.
senhän voisi kytkeä niin että purkais sen alkuperäsen releen ja laittas samaa koppaa pienemmän normaalin releen.. ei tarvisi tehdä muutoksia auton piuhoihin, voin joku päivä tutkia tota kytkentää ja postailla vaikkapa jonkin ohjeen tähän kun on tuota elektroniikka-alaa harrastanut
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
- Britomaris
- Viestit: 132
- Liittynyt: 15.7.2007 23:52
- Paikkakunta: Turku
Hyvä juttu Ohjeita tulemaan. Kuvat olis iso plussaSwataia kirjoitti:senhän voisi kytkeä niin että purkais sen alkuperäsen releen ja laittas samaa koppaa pienemmän normaalin releen.. ei tarvisi tehdä muutoksia auton piuhoihin, voin joku päivä tutkia tota kytkentää ja postailla vaikkapa jonkin ohjeen tähän kun on tuota elektroniikka-alaa harrastanut
Vanha W126 420 SEL
Vanha W201 2.3-16V
Vanha Romu Vito
Vanha W 202 280
Vanha W124 300 Ce
Uusi W124 300 Te 4 matic
Vanha W201 2.3-16V
Vanha Romu Vito
Vanha W 202 280
Vanha W124 300 Ce
Uusi W124 300 Te 4 matic
http://i233.photobucket.com/albums/ee11 ... terele.jpg
Laiton tuonne kuvan tosta ylijännitesuojareleen piirikaaviosta. Tämä siis kahdella sulakkeella varustettu versio.
Laiton tuonne kuvan tosta ylijännitesuojareleen piirikaaviosta. Tämä siis kahdella sulakkeella varustettu versio.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Merteilissä tais olla "orkkis"rele n.90e, tarvikeosa n.50e Alppilan autohuolto samoissa hinnoissa. Yksisulakkeisen mallin valmistus lopetettu, kaksisulakkeinen on korvaava osa, eli käypi vaikka siinä ylimääräisiä nastoja vanhemmissa jääkin. Kyllähän tuo rele on ECU:un tai ABS:iin nähtynä halapa osa, en lähtis korvaamaan tavan lisäpitkien releillä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.