Jousien kummeista...

Vastaa Viestiin
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Jousien kummeista...

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kävinpäs pääkaupuntissa ja Biltemasta tarttui jousikumit matkaan.Myyjä oli tietävinään,että tieliikenteeseen tarkoitettuun ajoneuvoon EI SAA kummeja laittaa,TÄH?Ihan oli tajuissaankin..
Oon lukenu monet jousikumijutskat täälläkin(nyt en vain löytännä ensimmäistäkään),eikä kukkaan o sanonu ettei ois lailliset??
Eipä ne sieltä näy ku inssin silmiin,mutmut.Mitee lie,kertokaa ihmeessä!
Meinailin kokeilla auttaisko roiskeläppien kulumiseen mittää.Tosin,ei jousetkaan näyttäs paljon maksavan
Laitanko kumit ja pelekeen polliisia? :nocando:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10747
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuota noin...

Jousien yläpäässä on kumit, joilla hienosäädetään auton korkeutta. Biltemassa vissiin myydään kumeja, jotka viritellään jousien väliin. Tämmöset jousiin asennettavat härpäkkeet taitavat olla laillisuuden rajamailla.

Nuo jousien yläpäässä olevat kumit ovat taasen auton "original tilbehör", eli niistä ei inssi pääse kommentoimaan.

Näin tämän ymmärsin. :?
Viimeksi muokannut Pappi, 13.11.2007 9:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Ostit siis tämmösiä
Kuvakö?

Merssuun saa sinne jousen yläpään alle (ylle :roll: ) semmosia eri paksusia kumeja :wink:

1 nipukka ohut kumi
2 paksumpi
3 paksuin(ko) 124 koppaan
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10747
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

:naughty: Ollaampa nyt haraju tarkkana... On olemassa myös nelosen kumit. 3009 Etujousen säätökumi 4 23mm -12/95 Hinta: 5,50 EUR kpl.

:D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Pappi kirjoitti::naughty: Ollaampa nyt haraju tarkkana... On olemassa myös nelosen kumit. 3009 Etujousen säätökumi 4 23mm -12/95 Hinta: 5,50 EUR kpl.

:D
Taaksekkiko? mulle sanoovat jotta ei saa taakse fyyran kumeja :shock: Onko kuluttajaa k*setettu :evil:
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Jahhah,eipä ollukka ihaa helppo nakki...Mukavaa,ko on porukkata paikalla näin aamusta.
Tietoa kun on,niin sanokeepa suoraan,mikkä laitan,PLIIZ.
Kuukauven vanha merssumies,tietoa ei senttiäkään liikaa.W124/E300d-vm 91 on merssu.Renkaan/lokarinväli ei NÄYTÄ mitenkää matalalta,joku vaan krahnasoo heitoissa kuskin puolella?
EDIT: millees nuita orikinellejä säädetään?Is it passipul?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10747
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Harju. KL:n sivuilta ei löytynyt taakse kuin kolomoset...
3011 Takajousen säätökumi 3 18mm -12/95 Hinta: 3,50 EUR.

Arapaho? Ootellaan nyt että myös kokeneemmat mersumiehet herää ja huomaa sun ongelman. Taitaa mennä jousien puristeluksi, mutta leluvehkeillä älä lähe kokeilemaan. Liian moni hyvä mersumies on saanut kannat moosesta kohti kun jousipuristimet on pettäneet.

Kysymykseen, jotta mimmoset kumit laitat ei taida olla suoraa vastausta. Nämä kun on vähän semmosia henkimaaliman juttuja, ainakin minusta.

Etupäätähän sulla nyt ahistaa?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Juu en tasan mee roplaamaan!Nokka muutenki naamaa vasten,ni ei o tarvetta lyhentää.Edestä ahistaa juu eniten.Eikai takajouset sen paremmassa kunnossa ole,veikkaanpa että n originaalit.Kurkkasin alle niin jousenvarvit on aika lähellä toisiaan.Miten lienee,kannattasko vaihtaa jouset eikä antaa tekohappea?Hommalla ei o hirmu kiirettä,mutta jotain tarttis tehä.
Edittiä:Mie kun en ala modaamaan sen kummemmin enää tässä iässä.Tiet aikas huonot näillä saloilla,jouset tarttis olla tikissä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Arapaho kirjoitti:Juu en tasan mee roplaamaan!Nokka muutenki naamaa vasten,ni ei o tarvetta lyhentää.Edestä ahistaa juu eniten.Eikai takajouset sen paremmassa kunnossa ole,veikkaanpa että n originaalit.Kurkkasin alle niin jousenvarvit on aika lähellä toisiaan.Miten lienee,kannattasko vaihtaa jouset eikä antaa tekohappea?Hommalla ei o hirmu kiirettä,mutta jotain tarttis tehä.
Edittiä:Mie kun en ala modaamaan sen kummemmin enää tässä iässä.Tiet aikas huonot näillä saloilla,jouset tarttis olla tikissä.
ilman muuta kaikki uudet jouset kannattaa laittaa,ei kannata laitella mitään kumeja jousen väliin :idea:
meisselimiäs
Viestit: 48
Liittynyt: 02.9.2007 23:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja meisselimiäs »

No täähän kyllä rupes kiinnostaa....

Sori vaan, että sotken aihetta mutta, mutta

Hiljattain vaihtu pamput & vieterit ja näyttäs menevän niin että kuormattuna tuppaa vähän keulimaan.

Yhtään alemmaksi en rakkinetta enää halua, joten gummihommiksi menee.
Nyt on 3 kumit takana ja kiinnostas kyllä kovasti löytyykö noita vielä se "4" :?:
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Sotkeennu ihaa rauhassa,kaikki lisää tietomäärääni "uudesta"perheenjäsenestämme.Taijan laittaa uudet kierteet,laitan nuo kumit vaikka ongenkohoksi kesällä...
Mikäli joku omaa HYVIÄ kokemuksia kumihommista(jousien),niin ilmineeraa ihmeessä.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Valtra alustainen cee vastaan 250d 300deen jousilla joista edestä 2 kiekkaa pois ja takaa 1 1/2 jousien alla 3 kumet näyttää tältä

Enstä oli 124:ssa 2 kumet molemmin päin ja se näytti tältä
Kuva
Kuva
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

sen oon huomannu että tarvike jouset tuntuu olevan paksumpaa kierrettä mitä orkkis.Ja vielä huomattavasti vähempi rinkiäkin.

Yleensä jos keula makaa sieltä on vieterit poikki...Kaikki jouset on meikäläisellä ollu enemmän tai vähemmän poikki.Tosin nyt kaikki on ehjät kun ne on uusiin vaihdettu.

Mä ainakin säädin kummiilla matalemmaksi autoa.Ykkösen kumeilla keula laski kyllä aika paljon kun ennen oli neloset.Taakse laitoin kans ykköset,mutta bilsteinit kompensoi kyllä perän laskun nollaan...en oikein uskonu että iskarit nostais autoa,mutta niin vaan kävi....
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Ettei vain krahnasis roiskeläpän/lokasuojan reunaan?
Jousen vaihteluun ei kannata ryhtyä ennenkuin tarkastat että autossasi on siihen kuuluvat vanteet, ja sopivat renkaat. :!:
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Tuota..vanteet on Mersun omat alut je ed.omistajan mukaan oli alla kun haki saksasta.lokasuojan/renkaan väli noin 3 senttiä tasasella.Iskarit kuivat ja toimivat.lokarin sisäpuolella ei ole raapasujälkiä...eli ei kait jää ku veltto jousi vaihtehdoksi??Heitän kuvan kohaa päivä valkenee.
EDIT: kävin kassomassa,niin sihen läpän/lokarin väliinhän se repii.Tehny pienen reiänkin lokariin..Oiskoon lokarin kiinnitys pettänyt,vai?Pimiää vielä niin en kassonu tarkemmin.JOS löytyy vinkki korjaukseen niin otan kumartaen vastaan!Renkaat 195x65x15
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Edessä ykkösen kumit,takana kolomoset,uudet bilsteinin iskarit ja jouset joka nurkassa.Ajettavuus 124:ksi "ihan kiva".

Kuva :?
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Kasoppas vanteesta ET-luku. Ettei vain olisi liikaa levittävät, tai sitten se sisälokari onko se oikein paikallaan.
Voi siitä olla jousikin poikki, huomaamattomasti alapäästä kierroksen..
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Tuo sana huomaamattomasti kismittää huomattavasti..umhmillä hitolla sinne kurkkii?Ei ole tuttavapiirissä edes hammaslääkäriä,jolta vois lainata pikkupeiliä.Lokari on kiinni kunnolla,ei poikkea muista.
Vanteesta löytyy:TEKNOCAST 7Jx15H2-OFF KBA 41766
Kun saan kameran ladattua,laitan kuvaa onkhelmasta.Jotenki en usko että vanteet ois syynä,noilla kun ed.omistaja oli ajellu yli 3 vuotta ja on pikkumaisen tarkka kaikille ylim.äänille.(samaa vikaa miussaki,muuten)Kait apparin puolella ois sama kiusa,jos ois liian leveät vanteet?
Kerranki hyvä ja hiljainen auto ja joku kitisee vaikka kojelaudassa,niin tuntuu että puran koko keksinnön vian löytämiseksi...hulluuttako?
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
mbsilver
Viestit: 254
Liittynyt: 18.7.2006 21:14

Viesti Kirjoittaja mbsilver »

Ootko muuten mitannu, miten paljon taaempana tämä raapiva rengas on?
Näkyy olevan mersuissa jonkin verran sitä ilmiötä, että etuset on eri kohdilla pyörän aukkoa. Omassa valioyksilössa apukuskin puoleinen pyörä silmämääräisesti katsottuna ehkä 10-15mm taempana kuin kuskin puoleinen pyörä.
Ominaisuus ei tuntuisi vaikuttavan millään lailla ajettavuuteen. (se on muutenkin niin helvetin surkee...)
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Edelleen olen sitä mieltä että vanteesi levittävät. Katsoin kuvat.

Vanne on 7-tuumainen, et- luku tulisi olla joku 4:llä alkava ettei raavi talvirenkailla sisälokariin. Nuo sisälokarit ovat jälkiasenteiset suomalaista mallia, joka tekee hommasta aika kriittisen. Itselläni on samanlaiset paikallaan ja ajelen talviajan suosiolla alkuperäisillä peltivanteilla.
Ei raavi, helpoin ratkaisu.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Niin...koitin muistella,että olisko ollu kesäkiekoilla sama onkhelma.Alut on niilläkin, kokomerkintä on 6½Jx15H2,Nokian hakka i3 195x65x15.Jouset on kyllä selkeästi matalat ihan ammattilaisenkin mukaan.. Entäpäs,jos nappaan lokarit hitoille?Tiet on talvikeleillä suolaamattomat,joskus harvoin on hiekoitettu.Oli aika,eikä niin kaukanakaan kun lokareita ei ollut ja hyvin autot kesti.Vnteet ku on hyvännäköiset..
Jokin ratkaisu on tarpeen,sattuu lompakon kohtaan jokainen raapaisu.
Pääseekö uusi jäsen jousipuristin rinkiin?Täälläpäin ei tunnu puristimia olevan...tosin mersuja on alkanut pyörimään Pogostalla kuin ladoja 70-luvulla.
Kiitän ja kumarran nopeista vastauksistanne!
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Niin, on siellä alunperinkin sisälokarit, pienemmät sellaiset.
Niillä kyllä suojaa ihan hyvin kriittiset paikat, eikä raavi renkaaseen.

Jos omastasi on alkuperäiset hukattu, joku foorumilainen kyllä myy sopivasti. Kokonaan en jättäisi ilman suojia.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Nonniin,jousethan siellä oliu kuoleentuneet.Kiitos kaikille vastaajille!Kolahtelunkin syy selkis..oli kallistuksen vakaajan tanko kulunut??Noh,senpä sitten paikallinen meseseppä korjas ja kolina loppui.Ihmetteli tosin,miksi tanko oli kulunut?Ei kuulemma sitä tee helposti...Anyway,nyt mese pelittää jälleen kympillä.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”