Löytyykö foorumilta mersun ilmajousituksen asiantuntijoita tai jos vaikka linkkiä muualle jossa sitä käsitellään. Millainen ohjaus siinä on, onko kabiinin puolella ihan napit josta saa ylös/alas vai onko se jotenkin mekaanisti säädettävä. Saako järjestelmään miten helposti osia? Ebayn puolelta löysin jo palkeet palkeet, mutta jousen tilalle varmaan tulee muutakin tuo. Tämän kuvan mukaisesti siellä oli myös "air cell", eli tuleeko tämä säiliö tms. myös tukivarren ja korin väliin?
Visio oli tietysti hommata tuosta nuo osat 3,16,19 ja 43 (ja vastaavat osat eteen) ja rakentaa Coupeen ilmajousitus. Noiden lisäksi pitäisi hommata kompura, säiliö, veden erotin/kuivan, ohjaus- ja ylipaineventtiilit, liittimet ja kieppi letkua. Sitä ennen olisi hyvä perehtyä tuohon alkuperäiseen systeemiin..
W109 ilmajousitus
W109 ilmajousitus
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
w115 280E
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Asiantuntevuuteeni oon jäävi sanomaha mitää, mutta W109 koppaanen mulla on harrastusautona. Jotaki kuvia olis ny tyrkyllä:
Korkeuden "säätövipu"....
- ala-asento = ajoasento
- keski = parkkiasento
- ylä = korkea maavara.
Vivusta lähtee vaijeri konehuoneessa olevalle säätöventtiilille.
Molemmissa etukulmissa on omat kuormantuntevat venttiilit ja taka-akselistossa on tietenkin vain yksi.
Vasen etualatukivarsi, venttiili, jousipussi
Taka-akseliston säätöventtiili.
Taka"jousi"
Tuommosen systeemin kun laitat toimimaan, niin......
Korkeuden "säätövipu"....
- ala-asento = ajoasento
- keski = parkkiasento
- ylä = korkea maavara.
Vivusta lähtee vaijeri konehuoneessa olevalle säätöventtiilille.
Molemmissa etukulmissa on omat kuormantuntevat venttiilit ja taka-akselistossa on tietenkin vain yksi.
Vasen etualatukivarsi, venttiili, jousipussi
Taka-akseliston säätöventtiili.
Taka"jousi"
Tuommosen systeemin kun laitat toimimaan, niin......
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Lucky-Dogin kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, kiitos ja kumarrus! Eihän tuo järjestelmä itsessään vaikuta ylitsepääsemättömältä, mutta tuntien hieman erikoisempien osien hinnat niin..
Siteeraten omaa tekstiä "mersufoorumilta", jossa myös on samainen topic. Sieltä kannattaa myös käydä lukemassa "Pönden" selostus
Siteeraten omaa tekstiä "mersufoorumilta", jossa myös on samainen topic. Sieltä kannattaa myös käydä lukemassa "Pönden" selostus
Miten helposti tuollaisen systeemin saa risteytettyä rautajousikoriin? Luulisi vaan, että muutokset ovat pieniä korin puolella?! Toki järjestelmässä on paljon kalliita komponetteja, mutta kyllä tässä alkaa hahmottumaan visio miten järjestelmän rakennan, jos rakennan.. Kyselyssä on rapakon takaa 109 korin etu ja taka-akselisto, tadaa! Homma helpottuu kertalaakista jo noilla, tosin riippuen missä kunnossa osat ovat.. Eikös nuo pitäisi käydä lähes heittämällä W111 coupen akseleiden tilalle!?
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
w115 280E
Onko kukaan korvannut tuollaisen jousitussysteemin alkuperäistä kompressoria sähkökompuralla? Esille on tullut, että takana paineen tulisi olla jopa 15bar maksimikuormalla! Mistäpä siihen pystyvät kompressorin löytäisi Mitenkäs kävisi, jos lisäisi tuon kompensointijousen lisäjouseksi taakse? Onhan tuossa 220 perässä vastaavalla idealla lisäilmajousi, johon lisättäisiin ilmaa tarpeen mukaan.
Sitten jos jollain sattuisi olemaan kuva-arkistossa sopiva kuva, jossa näkyisi kohta johon takavaakaja tulee kiinni sekä uivien jarrusatuloiden kiinnityskohdat. Nyt kun alusta on hiekkapuhallettu ja maalattu, niin pitäisi alkaa massoja ruiskuttamaan. Massoja on tosin turha laittaa siihen kohtaa, johon joutuu vielä hitsailemaan kiinnityslappuja tms.
Sitten jos jollain sattuisi olemaan kuva-arkistossa sopiva kuva, jossa näkyisi kohta johon takavaakaja tulee kiinni sekä uivien jarrusatuloiden kiinnityskohdat. Nyt kun alusta on hiekkapuhallettu ja maalattu, niin pitäisi alkaa massoja ruiskuttamaan. Massoja on tosin turha laittaa siihen kohtaa, johon joutuu vielä hitsailemaan kiinnityslappuja tms.
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
w115 280E