Terve,
Jarkko N kirjoitti:Mersu tosiaan tasaa itse simpukan välyksen auton käydessä.
Simpukkaa ei normaalisti tarvitse säädellä, ei se taida olla edes huolto-ohjelmassa.
Säätää tietyissä rajoissa. Simpukan sisällä on "välyksen poistin", joka toimii keskiasennossa, jossa se pyrkii kääntämään mäntää, jolloin männän hammastus vastaa ulostulevan varren hampaisiin eikä hampaiden välillä ole tyhjää. Jos kulumaa on liiaksi, ei säädin välttämättä enää tee tehtäväänsä.
Simpukan männässä on semmoinen "lineaarinen epäkesko" (hankala sanoin kuvata), johon säädin vastaa. Säätimen mäntä on jousikuormitteinen ja sen rakenteen perusteella voisi olettaa ettei öljynpaine suuremmin vaikuttaisi sen toimintaan – säätimen männän läpi puolentoista millin reikä, männän rungon (jousen) puolelle ei tule öljykanavaa ja toisella puolella vaikuttaa vaihteleva paine (tehostimen männän toinen painepuoli).
Mulla olisi kuviakin mutta ne on vielä puhelimessa. Purin nimittäin joululomalla sen vanhan simpukan.

Tehostimen venttiiliä en saanut irti, koska käsillä ei ollut kunnon sokkapihtejä. Nyt vehke on kuitenkin helpompi purkaa uudestaan, koska sisältä on poistettu kolme desiä yönmustaa öljyä, joka tuppasi valumaan pöydälle joka ainoan pultin avauksen mukana.
Huolto-ohjelmaan ei säätäminen tosiaan kuulu. Ilmeisesti säädetään sitten, kun asiakas alkaa valittaa liiallisesta klapista.
Tällä "uudella" simpukalla on tiettäväsi ajettu 260 tkm, eikä minulla ole syytä epäillä asiaa – säätöpulttiin ei ole koskettukaan ja vehke on vielä jämäkkä. Taas tulee mieleen, onko tällä autolla ajettu paljonkin enemmän kuin tiedossa olevat 340 tkm. No, eipä sen väliä. Melkein kaikki osat kun alkavat jo olla uusia.
t.
Risto