Diesel suuttimista

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Diesel suuttimista

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Veinpä 540 tuhatta ajetut mersun suuttimet korjaukseen kun ajattelin että saattais olla jo tarvetta sellaiseen..... Mitä mieltä olette onko järkeä...?? Oli jo kyllä tietenkin oireitakin savutusta ja hieman rauhatonta joutokäyntiä olen itseasiassa varma että osa suuttimista kusi....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Tietenkin ois varmaan hyvä syöttöpumppukin huollattaa, mutta pitäiskö jakoketju vaihtaa ennen ppdieselissä käyntiä...???
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ei noista toimenpiteistä ainakaan haittaa ole 8)
Kyllä ne suuttimet on syytä katsoa, kettinki vaihtoon ja PPD:lle :!:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
geoman
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2005 12:43

Suuttimet ja ketju

Viesti Kirjoittaja geoman »

Auto kulkee vielä pitkään ilman näitä huoltojakin, mutta jos huolehdit autostasi niin suutinkärjet ja ketju vaihtoon. Mieti sitten pumppuhuollon tarpeellisuus.

Itse vaihdon suutinkärjet 250'000 km:ssä ja ne asentajan mukaan vielä melko hyvät. Vetoa tuli lisää kun ruiskutushetki säädettiin samalla.Ketjun vaihdan 300'000 km:ssä. Onhan ne sitten vaihdettu eikä tarvi enään pohtia asiaa. Auto on 300D, vm -91.

Parempi liian aikaisin kuin myöhään.
geoman
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2005 12:43

Vielä lisää

Viesti Kirjoittaja geoman »

Samalla vaihdoin kaikki hehkut. Ne oli 8 euroa/kpl + työ. Eipä tarvi niitäkää enään hetkeen miettiä.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Joo, ilman muuta suutinkärjet ja ketju vaihtoon 250.000 välein
tai viimeistään 350.000 kohdalla.

Jos kilometreistä ei ole täyttä varmuutta, niin sitten vaikka heti vaihtoon.

Kyllä nuo saattaa kestää paljon pitempäänkin, mutta palaminen
on huonompaa. Ainakin ruiskutusennakko pitäisi säätää kohdalleen, kun
ketju on venynyt tarpeeksi.

Kärjissä voi riittää pelkkä puhdistuskin, mutta siinä olisi syytä
olla kokenut ammattimies arvioimassa asiaa.
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Nyt on suuttimet korjattu.. korjaajan mukaan yksikään ei ollut enää edes kohtalaisessa kunnossa joten arvioni piti hyvin... 3 suutinta kusi ihan valtoimenaan.. siksi ei varmaan käynnistyminen ollut oikein terävää.. ei siinä enää ois auttanut 2-tahti öljy tankissa... seuraavax nokkaketju ja sitten ppd:lle pumpun säätöön..
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kunhan kerron taas tuosta omasta -88 200D:stä kun auto ollut mulla vuodesta -91 lähtien ja ajettu ostohetken 250 000 kilometristä nykyiseen 1050 000km

Suuttimen kärjet vaihdatin kun mittarissa oli 340 000km Kärjissä oli silloin pientä sivuhuntua testattaessa jotan ajattelin ajella niillä seuraavilla hieman pidempään :wink:

Hehkutkin on kestänyt tuossa hyvin, ei ole vaihdettu vielä ensimmäistäkään, ihme sinänsä.

Auto käy vieläkin nätisti ja vetojakin on, kiitos PPD:n Tiedä vieläkö muistaa Pasi kun joku talvi sitten tuon pumpun sääti, silloin oli muistaakseni mittarissa 861 000 tai jotain niillä nurkilla.

Koneen remontteihin on tuon jälkeen tainnut mennä 50 euroa (kannentiiviste) vaihdoin itse ja säästin.

Jos tästä nyt mitään voi päätellä niin joskus nuo suuttimetkin kestää yllättävän pitkiäkin kilometrejä :)

Mainittakoon vielä ettei kannentiiviste ollut palanut vaan ainoastaan vuoti öljyä ulospäin.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Suutinremppa ja pumpun ennakon säätö ovat monessa mielessä kannattavia. Sen lisäksi että käyntiääni, käynnin tasaisuus ja vedot tulevat kuntoon, tippuu kulutus. 300D voi kuluttaa maantiellä 7-8 litraa satasella tai sitten 5.7-6-5 litraa satasella. Näin omalla kohdalla. Remontin hinta maksautuu aika pian takaisin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
vitonen
Viestit: 69
Liittynyt: 25.4.2006 22:31

Viesti Kirjoittaja vitonen »

seppokotilainen kirjoitti:Nyt on suuttimet korjattu.. korjaajan mukaan yksikään ei ollut enää edes kohtalaisessa kunnossa joten arvioni piti hyvin... 3 suutinta kusi ihan valtoimenaan.. siksi ei varmaan käynnistyminen ollut oikein terävää.. ei siinä enää ois auttanut 2-tahti öljy tankissa... seuraavax nokkaketju ja sitten ppd:lle pumpun säätöön..
missä käytit keski-suomessa? kun itselläkin tuo suutinremppa mielessä?
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Hiomo Kantanen Oy
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Petri K kirjoitti: Auto käy vieläkin nätisti ja vetojakin on, kiitos PPD:n Tiedä vieläkö muistaa Pasi kun joku talvi sitten tuon pumpun sääti, silloin oli muistaakseni mittarissa 861 000 tai jotain niillä nurkilla.
:shock: muistan tietenki: mukavia raatathiin koko päivä, sitte vielä kotimatkalta soitit ja säikytit :eec: Alko pelothaan että jos lähet tulehmaan takassiinpäin ko tuumasit että harmittaa tuo homma :roll:
No Merc at the moment
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

pp d kirjoitti:
Petri K kirjoitti: Auto käy vieläkin nätisti ja vetojakin on, kiitos PPD:n Tiedä vieläkö muistaa Pasi kun joku talvi sitten tuon pumpun sääti, silloin oli muistaakseni mittarissa 861 000 tai jotain niillä nurkilla.
:shock: muistan tietenki: mukavia raatathiin koko päivä, sitte vielä kotimatkalta soitit ja säikytit :eec: Alko pelothaan että jos lähet tulehmaan takassiinpäin ko tuumasit että harmittaa tuo homma :roll:
:lol: Tuohon säätöön olen edelleen hyvin hyvin tyytyväinen. Huomenna pitää taas hypätä vanhan 200:sen kyytiin ja ajella sellaiset 600 km

Tolle tulee vieläkin sellaiset rapiat 40 000 km vuodessa emännän ajossa

edit: Harmittihan se vietävästi kun ei tullut säädettyä jo paljon aiemmin :wink:
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Jaa iltaa!

Posti hukannut Tarjan lähettämän kutsun! Ja monena vuonna jo peräkkäin! Prkl!

No, mutta nyt näihin tärkeämpiin asioihin!
Mitäs mieltä oletta?
Pumpun säätämisestä: 2,5 turbodiesel-automaatti 201:ssä.
Jos pidetään lähtökohtana että kestävyyttä ja toimintavarmuutta ei huononneta. Niin mitä on tehtävissä?
Mites, nouseeko pakopaineet miten jos tämä ylivieskan taikuri sormeilee pumppua? Mitkä muut paikat lujemmalla? Siis tottakai periaatteessa kaikki paikat...
Onko välijäähdyttimen asennus välttämätöntä / järkevää ennen pumpun kutittelua?
Mitä muuta pitäisi huomioida?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko välijäähdyttimen asennus välttämätöntä / järkevää ennen pumpun kutittelua?
Omalla TDT:llä ajelin vuoden PPDn säätämällä pumpulla ennen coolerin laittoa.
Järkeväähän coolerin asennus on.
Mitä muuta pitäisi huomioida?
Laatikon paineita voi joutua nostamaan, lisäteho/vääntö aiheuttaa luistoa.
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Nyt on suutimet laitettu ja jakoketju vaihdettu jakoketju maksoi 89e ja vaihtotyö 55e+ venttiilikopantiiviste 20e suuttimien irroitus ja asennus + tiivisteet yht.55e ja suutihuoltotyö hiomo kantanen oy.ssä 220e josta uusien kärkien osuus oli 34e/kpl eli 170e...... Tulos käyntiääni parantui vedot alakierroksilla parantui kulutus laski 8,5l/100km- 7,3l/100km... Kysymys kuuluu oiskohan tuossa vielä aiheellista käyttää pumppuhuollossa PPD:llä????? vastatkaa viisaammat...
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

niin miten se on????? tietääkö kukaan....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Eikös se niin ole, notta näitä nuhapumppuja kannattaa AINA käyttää pumpun optimoinnissa...?

Krrhhmm, juuri käytin omaani PP:lä ja valittamista ei ole. Älä nyt edes mieti, käyttääkö vai ei :arrow: mars matkaan. Jos tuolla käytät autoasi, voit olla varma, että paluumatka tapahtuu suu hymyssä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kysymys kuuluu oiskohan tuossa vielä aiheellista käyttää pumppuhuollossa PPD:llä?????
Jos pumppu on vakiosäädöissä niin Pasi tekee sieltä melkoisesti voimaa lisää ja samalla kulutus putoaa hieman.
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

seppokotilainen kirjoitti:niin miten se on????? tietääkö kukaan....
Huoltoon vaan :) Niin saat tuon kulutuksenkin tippumaan. Omalla saa vedellä melkoista vauhtia että syö noin paljon satasella.
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

sitten on tilailtava se aika heti joulun jälkeen....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”