Noniin päivää vaan ja aluksi onnittelut erinomaisesta foorumista! Paljon on tietoa hankittu tätä foorumia selatessa.
Nyt itse asiaan:
otin M103:sesta kannen auki omasta mielestäni oikein eli nokan merkki kohalleen => tarkistus kampuralta: ei havaittavaa merkkiä=> Konetta pyörittäen kunnes uudestaan merkki=> nyt kampuralta löytyi 00 ja sen vieressä 03 no eikun kansi irti ja hämmästys suuri kun ykkösmuki alhaalla???? mielestäni sen piti olla ykkösen yläkuolokohta kun merkit kohillaan???
ja itse kymysys:
voiko koneen lyödä kasaan näin ja miksi yleensäkkin ne merkit pitää pyörittää kohakkain jos ketjua ei irrota eikä moottoria pyöritä kannen auki ollessa?
Jaahans tulikohan sitä taas tehtyä risasta käyttökelvotonta
Kansi auki ykkösmuki alhaalla?
Tervetuloa Tepolle.
Eikös tuossakin koneessa ole kampiakselin hihnapyörällä merkkinä O|T ?
Ykkönen on yläkuolokohdassa kun merkit ovat kohdallaan.
Kasata voit noinkin kunhan laitat kampiakselin ja nokan juuri samoihin merkkeihin missä ne olivat purettaessa.
ja heti kun ketju on pois siltä on jakokin kateissa ellei ole tehtynä/katsottuna jotain muita merkkejä.
Elleivät oikeat merkit ole kohdakkain on isompi riski esim. katkaista nokka-akseli kasatessa kantta paikalleen.
(minä olen katkaissut bemarista nokan pukkien ruuveja kiristellessä vaikka merkit olivat mielestäni kohdakkain mutta ei nyt puhuta siitä sen enempää
)
Muuten, purat sitten sen ketjunkiristimen ja laitat osina paikalleen ettei tule vahinkoa.

Eikös tuossakin koneessa ole kampiakselin hihnapyörällä merkkinä O|T ?
Ykkönen on yläkuolokohdassa kun merkit ovat kohdallaan.
Kasata voit noinkin kunhan laitat kampiakselin ja nokan juuri samoihin merkkeihin missä ne olivat purettaessa.
Yleensä nokkapyörä otetaan irtimiksi yleensäkkin ne merkit pitää pyörittää kohakkain jos ketjua ei irrota eikä moottoria pyöritä kannen auki ollessa?

Elleivät oikeat merkit ole kohdakkain on isompi riski esim. katkaista nokka-akseli kasatessa kantta paikalleen.
(minä olen katkaissut bemarista nokan pukkien ruuveja kiristellessä vaikka merkit olivat mielestäni kohdakkain mutta ei nyt puhuta siitä sen enempää

Muuten, purat sitten sen ketjunkiristimen ja laitat osina paikalleen ettei tule vahinkoa.

On tarpeellista, kiristin venyy tappiinsa kun ketju on auki.teppo21 kirjoitti:Jos vain vaihtaa pahvin niin onko tarpeellista?
Jos on niin miten tapahtuu ja minkä avaimen tarvii? nyt otin vain tulpan ja jousen...
Tai ei ainakaan löysty

Siellä kiristimen sisällä on kuusiokolokannalla oleva holkki, 12mm avain muistaakseni.
Holkki pois, sitten saa kiristimen rungon vedettyä pihalle.
Sen jälkeen saa painettua männän pois rungosta.
Takaisinpäin, ensin runko koloonsa, sitte paina paina mäntä pohjaan (ei tarvi hampaat irvessä painaa,öljynpaine kiristää oikeelle kireydelle).
Holkki kiinni (30Nm), jousi ja hattumutteri (50Nm) päälle.
Kasaus siis sen jälkeen, kun on ketju paikallaan.