Kansi auki ykkösmuki alhaalla?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Kansi auki ykkösmuki alhaalla?

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Noniin päivää vaan ja aluksi onnittelut erinomaisesta foorumista! Paljon on tietoa hankittu tätä foorumia selatessa.

Nyt itse asiaan:
otin M103:sesta kannen auki omasta mielestäni oikein eli nokan merkki kohalleen => tarkistus kampuralta: ei havaittavaa merkkiä=> Konetta pyörittäen kunnes uudestaan merkki=> nyt kampuralta löytyi 00 ja sen vieressä 03 no eikun kansi irti ja hämmästys suuri kun ykkösmuki alhaalla???? mielestäni sen piti olla ykkösen yläkuolokohta kun merkit kohillaan???

ja itse kymysys:
voiko koneen lyödä kasaan näin ja miksi yleensäkkin ne merkit pitää pyörittää kohakkain jos ketjua ei irrota eikä moottoria pyöritä kannen auki ollessa?

Jaahans tulikohan sitä taas tehtyä risasta käyttökelvotonta
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29492
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa Tepolle. :roll:

Eikös tuossakin koneessa ole kampiakselin hihnapyörällä merkkinä O|T ?
Ykkönen on yläkuolokohdassa kun merkit ovat kohdallaan.
Kasata voit noinkin kunhan laitat kampiakselin ja nokan juuri samoihin merkkeihin missä ne olivat purettaessa.
miksi yleensäkkin ne merkit pitää pyörittää kohakkain jos ketjua ei irrota eikä moottoria pyöritä kannen auki ollessa?
Yleensä nokkapyörä otetaan irti :shock: ja heti kun ketju on pois siltä on jakokin kateissa ellei ole tehtynä/katsottuna jotain muita merkkejä.
Elleivät oikeat merkit ole kohdakkain on isompi riski esim. katkaista nokka-akseli kasatessa kantta paikalleen.
(minä olen katkaissut bemarista nokan pukkien ruuveja kiristellessä vaikka merkit olivat mielestäni kohdakkain mutta ei nyt puhuta siitä sen enempää :oops: )

Muuten, purat sitten sen ketjunkiristimen ja laitat osina paikalleen ettei tule vahinkoa. :ope:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Muuten, purat sitten sen ketjunkiristimen ja laitat osina paikalleen ettei tule vahinkoa.
Jos vain vaihtaa pahvin niin onko tarpeellista?

Jos on niin miten tapahtuu ja minkä avaimen tarvii? nyt otin vain tulpan ja jousen...

Jaahans tulikohan sitä taas tehtyä risasta käyttökelvotonta
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

teppo21 kirjoitti:Jos vain vaihtaa pahvin niin onko tarpeellista?

Jos on niin miten tapahtuu ja minkä avaimen tarvii? nyt otin vain tulpan ja jousen...
On tarpeellista, kiristin venyy tappiinsa kun ketju on auki.
Tai ei ainakaan löysty :roll:

Siellä kiristimen sisällä on kuusiokolokannalla oleva holkki, 12mm avain muistaakseni.
Holkki pois, sitten saa kiristimen rungon vedettyä pihalle.
Sen jälkeen saa painettua männän pois rungosta.

Takaisinpäin, ensin runko koloonsa, sitte paina paina mäntä pohjaan (ei tarvi hampaat irvessä painaa,öljynpaine kiristää oikeelle kireydelle).
Holkki kiinni (30Nm), jousi ja hattumutteri (50Nm) päälle.
Kasaus siis sen jälkeen, kun on ketju paikallaan.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

No pitääpä yrittää aukoa, tuntui vaan 12mm kuuskolo olevan liian pieni?
Vai pitääkö se työntää vaan syvemmälle?
Kohtahan se selviää...

Jaahans tulikohan sitä taas tehtyä risasta käyttökelvotonta
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

teppo21 kirjoitti:No pitääpä yrittää aukoa, tuntui vaan 12mm kuuskolo olevan liian pieni?
Vai pitääkö se työntää vaan syvemmälle?
Kohtahan se selviää...
Saatto se isompikin olla, ei muista tähän hätään :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”