Öljytikkua (vanhoja aikoja) ikävä
Öljytikkua (vanhoja aikoja) ikävä
Itselläni on nyt C 180 Kompressor (W203). Teknisesti nykyaikainen peli, mutta eikö teidänkin mielestänne olisi varmempaa tarkistaa moottoriöljyn määrä tikusta, kuin ajotietokoneen kautta? Muuten Hyvää Uutta Vuotta kaikille Meseläisille!
Taitaa nykyään olla aika marginaalinen se autoilijoiden osa, joka on autostaan öljytikkua haeskellut, saati katsonut.
Elektroniikkaa pitää olla, elektroniikka haistelee koko ajan nestepintoja ja kertoo kuljettajalle mahdollisista ongelmista, ei tarvita enää manuaalisia tarkkailu menetelmiä.(Kuinka moni viitsii katsoa öljyt ja kaikki muutkin nestepinnat joka kerta ennen ajoon lähtöä???? ) Samalla valmistajalle kertyy kustannussäästöä esim. poisjätetystä öljytikusta, joka useiden(ehkä kymmenien/satojen...) tuhansien valmistettujen autojen jälkeen ei olekkaan aivan mitätön summa, joka taasen voidaan lisätä yhtiön tulokseen.. Käyttää tuotekehitykseen.. Luoda uusia innovaatioita...
Itselläni ei varsinaisesti ole mitään esim. nyt tätä öljytikkua vastaan, mutta enpä sitä kyllä kaipaamaankaan jäisi.
Elektroniikkaa pitää olla, elektroniikka haistelee koko ajan nestepintoja ja kertoo kuljettajalle mahdollisista ongelmista, ei tarvita enää manuaalisia tarkkailu menetelmiä.(Kuinka moni viitsii katsoa öljyt ja kaikki muutkin nestepinnat joka kerta ennen ajoon lähtöä???? ) Samalla valmistajalle kertyy kustannussäästöä esim. poisjätetystä öljytikusta, joka useiden(ehkä kymmenien/satojen...) tuhansien valmistettujen autojen jälkeen ei olekkaan aivan mitätön summa, joka taasen voidaan lisätä yhtiön tulokseen.. Käyttää tuotekehitykseen.. Luoda uusia innovaatioita...
Itselläni ei varsinaisesti ole mitään esim. nyt tätä öljytikkua vastaan, mutta enpä sitä kyllä kaipaamaankaan jäisi.
BMW 318d -09
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Veikkaan että yksi syy tikun pois jättämiseen on käyttäjien tapa laittaa öljyjä "varmasti tarpeeksi".
W211:ssä oli jossain vaiheessa sähköanturilla tapana varoittaa ajon aikana liiasta öljystä vaikka tasot oikeasti oli kunnossa.
Nyt ovat taas menneet takaisin tikkuun. Mittaristosta ei saa tarkistettua öljymäärää mutta systeemi kyllä valvoo tasoja ja varoittaa liian vähäisestä öljymäärästä tarpeen tulleen myös ajon aikana.
Aika harvakseltaan itse tulee tikkua tarkisteltua noissakin kun sellainen on. Minusta ihan hyvä se tikku on olla olemassa mutta sitä tärkeämpänä kyllä pidän sitä sähkönenää, paitsi että osaa öljyn laatua tarkkailla niin paljon helpompi tällä systeemillä havaita oikea öljymäärä ajon aikana. Kuten yllä jo joku mainitsi, aika harva sitä tikkua käy lukemassa vaikka sellainen olisikin.
W211:ssä oli jossain vaiheessa sähköanturilla tapana varoittaa ajon aikana liiasta öljystä vaikka tasot oikeasti oli kunnossa.
Nyt ovat taas menneet takaisin tikkuun. Mittaristosta ei saa tarkistettua öljymäärää mutta systeemi kyllä valvoo tasoja ja varoittaa liian vähäisestä öljymäärästä tarpeen tulleen myös ajon aikana.
Aika harvakseltaan itse tulee tikkua tarkisteltua noissakin kun sellainen on. Minusta ihan hyvä se tikku on olla olemassa mutta sitä tärkeämpänä kyllä pidän sitä sähkönenää, paitsi että osaa öljyn laatua tarkkailla niin paljon helpompi tällä systeemillä havaita oikea öljymäärä ajon aikana. Kuten yllä jo joku mainitsi, aika harva sitä tikkua käy lukemassa vaikka sellainen olisikin.
Meillä töissä kun autoja huollan ja korjaan käy tikullisten huolto nopeammin kuin tikuttomien.Tikusta voin tarkistaa öljypinnan hetkessä kun taas tikuttomassa autossa öljypinnan tarkastamiseen menee noin 5min autoa käytellen ja monitoria valvoen .Jos vielä sattuu että öjyä ei ole tarpeeksi alkaa sama rumba uudestaan,tuossa ajassa tikullinen auto olisi jo luovutettu asiakkaalle .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Juu osuu mutta pakko se öljyntaso on kuitenkin tarkistaa.Korjaamo CD:llä nuo tilavuudetkin on ylhäällä mutta siinäkin tuhraantuu aikaa mennä sitä keskenkaiken tutkimaan jos huollettavana on vähän oudompi malli joten siinäkin olisi vanha kunnon tikku paikallaan .J.T.S kirjoitti:^^ Mutta eikös ne korjaamo-olosuhteissa osu nuo öljyt aikalailla kertalaakista oikein..? Ainakin itestä näyttää niin luxus touhulta, kun se öljyletkun piässä killuvan pistoolin mittari näyttää desien kymmenes-osan tarkkuudella läpi virranneen öljyn ja jos tilavuus on tiedossa...
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kyllä se kehitys kehittyy. Ennenvanhaan polttoainetankkikin tarkistettiin mittatikulla ennen kuin keksittiin sijoittaa polttoainemittari kuskin nähtäville. Starttimoottoriakaan ei tarvittu kun auton keulasta löytyi käytännöllinen veivi jolla auton sai tempaistua käyntiin kelillä kuin kelillä. Lohkolämmitinkin oli aivan tarpeeton, peltilaatikollinen hehkuvia hiiliä öljypohjan alla ajoi saman asian
Kyllähän öljytikkua kaipaavat eniten autojen omistajat, automaattivaihteiston öljytikun puuttuminen tuntuu oleva kenties vielä ikävämpää kuin moottoriöljytikun.
Mieluummin minäkin tarkistaisin moottoriöljytason tikusta kuin testerillä mutta samapa tuo toisaalta.
Tikun voi tietysti ostaa mutta noin 60 euroa ylittää monen mersumiehen kipurajan totaalisesti.
Omien tikkuviritysten luotettavuudesta on muodostunut hieman, hmm, erikoinen kuva...
Yleensäkin pidän sen parempana mitä isompi osa auton huollosta kehitetään sellaiseen suuntaan ettei auton omistaja pysty sitä itse tekemään, myöskin omistajan kannalta.
Tai siis että omistaja ymmärtää ettei pysty itse tekemään.
Mieluummin minäkin tarkistaisin moottoriöljytason tikusta kuin testerillä mutta samapa tuo toisaalta.
Joo, kehitys menee eteenpäin; enää ei tarvitse "itse" yrittää toheloida vaihteistoöljyjen kanssa kun niiden tasoa ei pysty ilman tikkua tarkistamaan.Kyllä se kehitys kehittyy.
Tikun voi tietysti ostaa mutta noin 60 euroa ylittää monen mersumiehen kipurajan totaalisesti.
Omien tikkuviritysten luotettavuudesta on muodostunut hieman, hmm, erikoinen kuva...
Yleensäkin pidän sen parempana mitä isompi osa auton huollosta kehitetään sellaiseen suuntaan ettei auton omistaja pysty sitä itse tekemään, myöskin omistajan kannalta.
Tai siis että omistaja ymmärtää ettei pysty itse tekemään.
Niinpä samantien voitaisiin laittaa lukot konepeltiin ettei sitä saa avattua muuta kuin korjaamolla mutta silti se moottoriöljytikku pitäisi joka autosta löytyä .dealer kirjoitti:Kyllähän öljytikkua kaipaavat eniten autojen omistajat, automaattivaihteiston öljytikun puuttuminen tuntuu oleva kenties vielä ikävämpää kuin moottoriöljytikun.
Mieluummin minäkin tarkistaisin moottoriöljytason tikusta kuin testerillä mutta samapa tuo toisaalta.
Joo, kehitys menee eteenpäin; enää ei tarvitse "itse" yrittää toheloida vaihteistoöljyjen kanssa kun niiden tasoa ei pysty ilman tikkua tarkistamaan.Kyllä se kehitys kehittyy.
Tikun voi tietysti ostaa mutta noin 60 euroa ylittää monen mersumiehen kipurajan totaalisesti.
Omien tikkuviritysten luotettavuudesta on muodostunut hieman, hmm, erikoinen kuva...
Yleensäkin pidän sen parempana mitä isompi osa auton huollosta kehitetään sellaiseen suuntaan ettei auton omistaja pysty sitä itse tekemään, myöskin omistajan kannalta.
Tai siis että omistaja ymmärtää ettei pysty itse tekemään.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Kuulin eilen parin Skoda -miehen moottoriöljy pohdiskelua...
Kun on tuo uudehko octavia nyt alla, mukavan pitkät huoltovälit... Ei se ole öljyistä mitään ilmoittanut, ei ainakaan valo pala. Long-life vaihtoväliin on vielä siivu matkaa. Tikku ei kyllä kastunut, mutta jos se on vääränlainen... Kyllä järjestelmän vähäisyydestä pitäisi ilmoittaa...
Kun on tuo uudehko octavia nyt alla, mukavan pitkät huoltovälit... Ei se ole öljyistä mitään ilmoittanut, ei ainakaan valo pala. Long-life vaihtoväliin on vielä siivu matkaa. Tikku ei kyllä kastunut, mutta jos se on vääränlainen... Kyllä järjestelmän vähäisyydestä pitäisi ilmoittaa...
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Saahan noihin tikuttomiin autoihin "huoltotyökalun", mittatikun. Se ei muistaakseni ole tarkoitettu autoon jätettäväksi, oliskohan sellainen pitkä malli joka kalibroituu öljypohjaan.jari_w123 kirjoitti:Meillä töissä kun autoja huollan ja korjaan käy tikullisten huolto nopeammin kuin tikuttomien.Tikusta voin tarkistaa öljypinnan hetkessä kun taas tikuttomassa autossa öljypinnan tarkastamiseen menee noin 5min autoa käytellen ja monitoria valvoen .Jos vielä sattuu että öjyä ei ole tarpeeksi alkaa sama rumba uudestaan,tuossa ajassa tikullinen auto olisi jo luovutettu asiakkaalle .
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Miten sen nyt sanoisi ettei tule väärinkäsityksiä, miten voi tulla toimeen ilman sitä reikää? Siinähän pitää laittaa hanskat käteen ellei haalaritkin (päälle) öjyjä vaihdettaessa? Vai saako siitä bemarista silti jotenkin imurilla öljyt vaihdettua?jari_w123 kirjoitti:Mersuihin saattaa saadakkin vaan ei bemariin jota ammatikseni huollan ja korjaan.Moottorissa ei ole edes mitään paikkaa tikulle .
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jossakin vanhassa raktorissa oli ölijytilassa koho, ja lohkon kyljessä valurautainen viisari asteikkoineen, voi katsoa öljymäärän ajaessaan reaaliaikaisesti. Mökillä oli kyläkauppiaalla Zetorissa "lisäöljypohja" eli koneen alle turattu peltilaatikko. Kun lodju alkoi olla täysi, piti koneelle antaa lisää öljyvä. Taisi joskus kauhoa samatkin takaisin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Velipojan ranskattaressa on systeemi sellainen, että kun virrat kytkee niin mittariston monitoiminäyttöön tulee OK teksti. Siinä se aikansa miettii ja tarkastelee nestepintoja. Varulta autossa on öljytikku. Sellainen ruohonleikkurin tikkua vastaava, kaikkien muovien alla, kohtalaisen vaikeassa paikassa, jonne ei ilman vaatteiden sotkemista pääse. Kuitenkin, tikku löytyy... Vaikka jossain määrin se muistuttaa pidempää ranskan perunaa
Siis häh?Bemarista öljyt vaihdetaan aina perinteisesti öljypropusta,imuvaihto mahdollisuutta bemareissa ei ole.Vanhemmissa malleissa imuvaihto onnistuu mutta on hankalaa koska moottoria ei ole suunniteltu imuvaihtoihin.tähtikuljettaja kirjoitti:Miten sen nyt sanoisi ettei tule väärinkäsityksiä, miten voi tulla toimeen ilman sitä reikää? Siinähän pitää laittaa hanskat käteen ellei haalaritkin (päälle) öjyjä vaihdettaessa? Vai saako siitä bemarista silti jotenkin imurilla öljyt vaihdettua?jari_w123 kirjoitti:Mersuihin saattaa saadakkin vaan ei bemariin jota ammatikseni huollan ja korjaan.Moottorissa ei ole edes mitään paikkaa tikulle .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Hmm...Tuo systeemihän muistuttaa aikalailla tuota reaaliaikaista tulostinta (kirjoituskonetta)Easy Rider kirjoitti:Jossakin vanhassa raktorissa oli ölijytilassa koho, ja lohkon kyljessä valurautainen viisari asteikkoineen, voi katsoa öljymäärän ajaessaan reaaliaikaisesti.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
C 180 Kompressorissani on kyllä öljytikun paikka, mutta siinä on vain tulppa.
Ajotietokoneen järjestelmähän on siitä kätevä, että ei tarvitse liata käsiään,
mutta toisaalta hankala, koska moottorin täytyy olla ensin käyntilämmin ja tämän jälkeen 5 minuuttia sammuttamisesta järjestelmä voi tarkastaa öljyn määrän. Öljyhän pitäisi saada mitattua jo ennen käynnistämistä.
Ajotietokoneen järjestelmähän on siitä kätevä, että ei tarvitse liata käsiään,
mutta toisaalta hankala, koska moottorin täytyy olla ensin käyntilämmin ja tämän jälkeen 5 minuuttia sammuttamisesta järjestelmä voi tarkastaa öljyn määrän. Öljyhän pitäisi saada mitattua jo ennen käynnistämistä.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tikusta asiaa...
Ja kun anturi esittää että öljyä ei ole, mutta oikeastippa onkin niin mitä teet? Jos tikku on niin, matka jatkuu ja voit hommata uuden anturin ja asennella sen kun parhaiten sopii. Vai onko mukavampi ajaa sijaissitikalla kun auto odottelee anturinvaihtoa....Merzedes kirjoitti:Itse en tuota tikkua kaippaa. Luotan nykytekniikkaan kyllä ja kyllä se ilmoittaa kun on loppumassa.
Samoin anturivika voi jättää ilmoittamatta öljyn puutoksen ja sitten taatusti matka pysähtyy...
Tikkua saattaa joutua kaipaamaan kantapään kautta.
Auttaisiko jos tikun ja öljynpainemittarin piilottaisi muoviläpän alle, ettei näyttäisi liian vanhanaikaiselta?