Renkaan leveys vs. kulutuskestävyys
Renkaan leveys vs. kulutuskestävyys
Rengastietäjät hoi Kysymys kuuluu: kuluuko leveämpi rengas nopeammin kuin kapea Esim: jos verrataan Nokian Hakkapeliitta nelosia koossa: 205/55R16 94 T XL
vs. 225/50R16 96 T XL
Itsellä moinen rengastus alla ja näyttää että leveämmät takatossut kuluvat silmissä (syksyllä oli kasit näkyvissä ja nyt näkyy nippa nappa kuutoset siis takana, edessä edelleen kasit näkyvissä ja ajettu ei ole kuin muutama tonni (siis luokkaa 5000km). Sama ilmiö kävi Pirellin P7 kesätossuille viime kesänä. ajettiin luokkaa 10tkm
Toki Mersu syö takasia enemmän (ainakin edellinen w202 teki niin) ja näin saa säästettyä ja ajettua kaikki renkaat nahkoiksi (niin mersumiehethän on persaukisia ) Mutta noin nopea kuluminen ihmetyttää vai pitääkös tässä ruveta ajotyylin perään katsomaan
vs. 225/50R16 96 T XL
Itsellä moinen rengastus alla ja näyttää että leveämmät takatossut kuluvat silmissä (syksyllä oli kasit näkyvissä ja nyt näkyy nippa nappa kuutoset siis takana, edessä edelleen kasit näkyvissä ja ajettu ei ole kuin muutama tonni (siis luokkaa 5000km). Sama ilmiö kävi Pirellin P7 kesätossuille viime kesänä. ajettiin luokkaa 10tkm
Toki Mersu syö takasia enemmän (ainakin edellinen w202 teki niin) ja näin saa säästettyä ja ajettua kaikki renkaat nahkoiksi (niin mersumiehethän on persaukisia ) Mutta noin nopea kuluminen ihmetyttää vai pitääkös tässä ruveta ajotyylin perään katsomaan
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Leveässä renkaassa näkyy pienet pyörän asentokulmavirheet paremmin nopeampana kulumisena. Mersussa on aika rajut kulmat niiden ollessa kohdallaankin, ja varsinkin madalletussa on vaikeata saada camberit säädyllisiksi. Tämä näkyy eritoten vetävillä pyörillä. Omassa säätelin vähän miedommat auraukset ja casterit vähän camberiakin taisin säätää kun laitoin alkuperäistä leveämmät renkaat. En osaa sanoa vaikutuksista kulumiseen, kun autolla on niin vähän ajettu sen jälkeen, mutta rauhallisempi ajoltaan se on. Tosin nyt oli kyseessä nastarengas, jolla pyöränkulmista johtuva kuluminen on huomattavasti vähäisempää kuin kesätossuilla, sillä nasta kantaa ja lamelloitu pinta antaa periksi. Kaksivetoisissa kuluu vetävät kuitenkin nopeammin, varsinkin jos siinä mainitussa ajotyylissä on sanomista.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
ei ei en Ei halua uratutkaa Meinaatko että kulus edessäkin leveämpi nopeammin vai No joo seuraavassa huollossa saavat tehdä nelipyöräsuuntauksen ihan kaiken varalta (tai siis minun mielenrauhan vuoksi ), eipä silti ihan asiallisesti minusta tuo auto juoksee ja rattaat kuluvat tasaisesti paitsi että takaa näkyy kumi katoavan todella nopsaa .Tomaatti II kirjoitti:Laitappa ne 225-leveät eteen, ja ihmettele tuloksia
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
OK, joo taitaa olla vika penkin ja ratin välissäTomaatti II kirjoitti:Eiköhän se pinta takaa kulu nopeampaa, oli sielä kummat tahansa.Kuvaja kirjoitti:Meinaatko että kulus edessäkin leveämpi nopeammin vai
Edessä olevien renkaiden suhteen, yllä mainittujen kokojen välillä, en uskoisi kulumisessa juurikaan havaittavia eroja olevan.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Siis nuo olivat talvirenkaita, en itse laittaisi 225:ia jos 205:t saa sopimaan.
221:ssä oli 245/45/17 kesäkumit vakio 225/55/16 tilalla enkä noissa mitään muuta parempaa nähnyt kuin ulkonäön. Voi sillä jossain kohtaa olla ajettavuusetua mutta ei normaalissa liikenteessä.
Kesärenkaissa tahtoo leveämpi rengas olla isommalle nopeusluokalle ja se tarkoittaa kovempaa kulumista ja kovempaa rengasmelua (myös kovemmasta rungosta johtuen).
Omissa autoissa suuntaukset on olleet tehtaan asettamia ja kyllä on vaikea saada vakiorenkaitakin kulumaan siististi. Toisaalla tahtoo kulua keskeltä, toisaalla kulma. Talvirenkaissa taas ei kuluminen ole ongelma vaan ikääntyminen (riippuu tietenkin kilometreistä mutta tuollaisella 20k vuodessa).
221:ssä oli 245/45/17 kesäkumit vakio 225/55/16 tilalla enkä noissa mitään muuta parempaa nähnyt kuin ulkonäön. Voi sillä jossain kohtaa olla ajettavuusetua mutta ei normaalissa liikenteessä.
Kesärenkaissa tahtoo leveämpi rengas olla isommalle nopeusluokalle ja se tarkoittaa kovempaa kulumista ja kovempaa rengasmelua (myös kovemmasta rungosta johtuen).
Omissa autoissa suuntaukset on olleet tehtaan asettamia ja kyllä on vaikea saada vakiorenkaitakin kulumaan siististi. Toisaalla tahtoo kulua keskeltä, toisaalla kulma. Talvirenkaissa taas ei kuluminen ole ongelma vaan ikääntyminen (riippuu tietenkin kilometreistä mutta tuollaisella 20k vuodessa).
Viimeksi muokannut tähtikuljettaja, 22.1.2008 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo itsellä edellisessä w202:ssa koossa 195/65 ei ongelmia kulumisen tai muunkaan suhteen, joo kapea rengas Nyt tuossa w203:ssa avantgarde vakiorengastus ja tuo takasten kuluminen himpun ihmetyttäätähtikuljettaja kirjoitti:Siis nuo olivat talvirenkaita, en itse laittaisi 225:ia jos 205:t saa sopimaan.
221:ssä oli 245/45/17 kesäkumit vakio 225/16/55 tilalla enkä noissa mitään muuta parempaa nähnyt kuin ulkonäön. Voi sillä jossain kohtaa olla ajettavuusetua mutta ei normaalissa liikenteessä.
Kesärenkaissa tahtoo leveämpi rengas olla isommalle nopeusluokalle ja se tarkoittaa kovempaa kulumista ja kovempaa rengasmelua (myös kovemmasta rungosta johtuen).
Omissa autoissa suuntaukset on olleet tehtaan asettamia ja kyllä on vaikea saada vakiorenkaitakin kulumaan siististi. Toisaalla tahtoo kulua keskeltä, toisaalla kulma. Talvirenkaissa taas ei kuluminen ole ongelma vaan ikääntyminen (riippuu tietenkin kilometreistä mutta tuollaisella 20k vuodessa).
Kesätossut Pirellin P7 koossa Etu: 205/55 R16TL 91V(MO) taka: 225/50 R16TL 92V(MO) ja on kovat ja äänekkäät myönnetään, mutta kiva ajaa vaikka kapeathan nuokin vielä on