Homeiset penkit

Vastaa Viestiin
Lehti
Viestit: 18
Liittynyt: 08.3.2008 18:17

Homeiset penkit

Viesti Kirjoittaja Lehti »

Terve ostin tässä hiljattain vuosimallia 88 olevan mercedes-benz 260e henkilöauton ja takapenkit olivat homeessa joten otin ne pois ja toin sisälle purettavaksi niin tuli tässä mieleen tuo vihreän värinen kuitu eriste penkin alapuolella mikä lie ei kai siinä ole asbestia? (ehkä tyhmä kysymys)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Eppäilisin jotta enää kaskikytäluvulla ei olisi asbestia käytetty tuollaisessa paikassa. Kuuskutluvulaa tuo olisi jopa mahdollista :(
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tuohon Jouni Havunpoikasen kirjoitukseen vielä lisäisin, että tervetuloa voorumille! Ja onnea uuden auton hankinnasta!
Kein siknatuur
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

En tiiä vaan kyllä hullulta tuntus tilata asbestipurkajat irrottamaan istuimia.
Lehti
Viestit: 18
Liittynyt: 08.3.2008 18:17

Viesti Kirjoittaja Lehti »

Juu tämä on minun ensimmäinen autoni ja paljon on putsattavaa sisältä. Tuli toi asbesti mieleen kun oli kumman näköistä tuo eriste/kuitu mikä lie eikä sitä tiiä minne kaikialle sitä on ennen vanhaan lykätty mutta kiitoksia kaikista vastauksista. Uskoisin että ei sitten syöpää etc tule 20 vuoden päästä ainakaan tästä auton pesemisestä.
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Lehti kirjoitti:Juu tämä on minun ensimmäinen autoni .
Hyvä merkin valinta? :D Tuskin penkeissä asbestia on. Homeen poistoon hyvä pesuaine on lasinpesuneste. Itse pesin homehtuneet turvavyöt ja lähtivät helposti uutta vastaavaan kuosiin. Ja tervetuloa minunkin puolesta tälle foorumille. Tulevaisuudessakin jos tulee kysyttävää,vaikka tuntuisi "hölmöltä" kysyä jotakin niin rohkeasti vaan. Täällä on rento meininki.
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

terde kirjoitti:Tulevaisuudessakin jos tulee kysyttävää,vaikka tuntuisi "hölmöltä" kysyä jotakin niin rohkeasti vaan. Täällä on rento meininki.
Terde puhuu asiaa :ope:
Tyhmä on se joka ei kysy (ja opi) :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
puuhapena
Viestit: 680
Liittynyt: 25.7.2006 20:47
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Muistaakseni asbestista luovuttiin ainakin rakennusteollisuudessa tuossa kaheksankytluvun alkupuolella eli en usko että tuonikäisessä autossa asbestia on.
enkä kyllä usko sitä autoissa muutenkaan käytetyn,tämä on kyllä puhdasta mututietoa..
asbesti vaatii pitkäaikaisen altistuksen ollakseen hengenvaarallista, tosin en kyllä silti itekään sitä vapaaehtoisesti suotta mene nuuhkimaan.. :x
Oi mikä ihana mies. Naisten ja eläinten ystävä ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
Make44
Viestit: 5
Liittynyt: 13.11.2007 22:10
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Moro
Tuossa syksymmällä korjailin 250D -88 penkkejä, siellä oli vahvikekankaana sellaista lasikuituvahvisteista tavaraa, vihertävän harmaata.
Viimeeksi olen nähnyt asbestia 60/70-luvun autoissa pakosarjan tiivisteissä sekä pakoputken laippojen rengastiivisteissä.
Jos en väärin muista aikaa niin autoteollisuus siirtyi käyttämään tälläisissä kuumissa paikoissa (pakosarjat / ahtimet jne)tiivistemateriaalina yksinomaan hiilikuitupohjaisia aineita, tuossa 70-luvun lopussa.
Esim. remppaamissani W123'ssa en ole yhdessäkään nähnyt asbestia.
Asbesti on kyllä melko helppo tunnistaa.Väriltään poikkeuksetta harmaata ja puukonkärjellä siitä lähtee neulamaisia osia harmaan massan seasta.
Muutenkin ei asbestista kannata huolestua kuin moottorikorjauksissa ennen 80-lukua valmistetuissa laitteissa.Silloinkin vain että mihin tunkea vaihdetut tiivisteet.Mutta sitä vartenhan nuo ongelmajätepaikat.
Make
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

puuhapena kirjoitti: enkä kyllä usko sitä autoissa muutenkaan käytetyn,tämä on kyllä puhdasta mututietoa..
Ennen on ollu jarrupalojen ja kytkin levyjen kitkamateriaalissa asbestia. Sen takia vanhat kytkinlevyt piti vähän paremmin kuin uudet asbestivapaat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”