Commonraildiesel ja eläin.
Commonraildiesel ja eläin.
Sprinter tulee korjaamolle "lennosta", kyseessä asuntoauto jolla ajettu noin 40000 km.
Ongelmana on "kulun puute" kuten omistaja kertoo - kierroksia kuulemma käytössä vain noin 4000 ja vedot kateissa kautta kierroslukualueen.
Matkaa laivalle on jäljellä 500 km eikä ajaminen maistu, ylämäet tuottavat tuskaa.
Kuuntelen sivusta autoilijan kertomusta ja huikkaan väliin että
"Mulla ois vähä aikaa just ny, otetaanko vikatesti jos jottai seleviäis ?"
"Otetaan vaan, tosson puikot !"
Ongelmana on "kulun puute" kuten omistaja kertoo - kierroksia kuulemma käytössä vain noin 4000 ja vedot kateissa kautta kierroslukualueen.
Matkaa laivalle on jäljellä 500 km eikä ajaminen maistu, ylämäet tuottavat tuskaa.
Kuuntelen sivusta autoilijan kertomusta ja huikkaan väliin että
"Mulla ois vähä aikaa just ny, otetaanko vikatesti jos jottai seleviäis ?"
"Otetaan vaan, tosson puikot !"
Ei, hilleri on harvinainen.Joku hilleri ilmanputsarissa?
Testeriä kytkiessäni kertoilen auton omistajalle että tyypillinen vikakoodi olisi "1470 Paineenmuunnin ahtopaineensäätö" - ja kuinka ollakaan, juuri kyseinen vika löytyy muistista, ilmestynyt sinne 50 km sitten eli asuntoautoilijoitten lähtiessä naapurikaupungin yöpaikastaan.
Siinä sitä (taas) ollaan.
Muahaha, ei tällä kertaa.Teeri
Lähinnä tarkoitin että työssäni tätä vikakoodia piisaa.
Eieieiei.Johtosarjoja kaluttu? Rotta? Minkki?
Kokeilen vaihtaa em. paineenmuuntimen, ei auta tällä kertaa.
Ruuvailen myös uuden ilmamassamittarin paikalleen, ei helpota sekään kulkua.
Kerron auton omistajalle että nyt alkaa aika loppua, seuraava työmaa on jo odottamassa ... nyt pitäisi seuraavaksi tarkistaa alipaineletkut ja johdot - ja vikahan voi olla vaikkapa tukkeutuneessa katalysaattorissa.
Kilometrejä autossa on vähän mutta se on 6-7 vuotta vanha...
Ei, ei ole pesän vika.
Eikä kettu, lintu tai hiiri ...
Totean että se siitä, vaihdetaan entiset osat paikalleen ja änkeän ensin paineenmuuntimen ilmanputsarin alle, sitten vaihdan ilmamassamittarin.
Ilmamassamittarin ruuvia pyöritellessäni katseeni osuu sisäilmanottoaukon vieressä olevaan koloon - siellä on joku kalvorasia liittyen lämmityslaitteeseen, ilmeisesti jotain läppää käyttävä kalvo.
Onkos siitä letku irti.
Näytän taskulampulla valoa, irti on.
Ihmettelemme auton omistajan kanssa mikä sen on irrottanut, kalvo kun on niin suojaisessa paikassa.
Samalla hänen vaimonsa toteaa että
"No se kissanpentuhan oli pellin alla..."
ja kertoo yöpaikassa olleen kissanpennun kiipeilleen joka mahdolliseen ja mahdottomaan paikkaan.
Tarkemmin katsoen myös lasinpesimen letku on irtoillut kiinnikkeistään.
Tuikkaan letkun paikalleen ja olen aika varma siitä että nyt auto kulkee, omistaja ei näytä ymmärtävän että lämmityslaitteen alipaineletkulla voisi olla asiaan merkitystä enkä minäkään kerro, sanon vain että käyhän vielä koeajolla.
Mies lähtee ja tulee viiden minuutin päästä takaisin, hyppää autosta ulos, ottaa lippalakin päästään ja iskee sen maahan.
Katselen hallin puolella pakotietä odottaen mielenkiinnolla mitä tuleman pitää.
Menen työnvastaanoton puolelle, mies näyttää kävelevän sinne.
Hän astuu ovesta sisään ja karjaisee:
"MISSÄ SE ASENTAJA ON ???"
Tiskin takaa katsotaan ilmeisen kysyvästi ja mies jatkaa:
"MINÄ ANNAN SILLE PUSUN"
tiileri siirtyy pari askelta taaksepäin.
No, auto tuli kuntoon ja kaikilla hyvä mieli.
Pysyin kaukana pusuetäisyydeltä eli poistuin hallin puolelle, työkaveri kiikutti myöhemmin minulle sprintermiehen jättämän setelin.
Kiitos vaan jos satut lukemaan.
Eikä kettu, lintu tai hiiri ...
Totean että se siitä, vaihdetaan entiset osat paikalleen ja änkeän ensin paineenmuuntimen ilmanputsarin alle, sitten vaihdan ilmamassamittarin.
Ilmamassamittarin ruuvia pyöritellessäni katseeni osuu sisäilmanottoaukon vieressä olevaan koloon - siellä on joku kalvorasia liittyen lämmityslaitteeseen, ilmeisesti jotain läppää käyttävä kalvo.
Onkos siitä letku irti.
Näytän taskulampulla valoa, irti on.
Ihmettelemme auton omistajan kanssa mikä sen on irrottanut, kalvo kun on niin suojaisessa paikassa.
Samalla hänen vaimonsa toteaa että
"No se kissanpentuhan oli pellin alla..."
ja kertoo yöpaikassa olleen kissanpennun kiipeilleen joka mahdolliseen ja mahdottomaan paikkaan.
Tarkemmin katsoen myös lasinpesimen letku on irtoillut kiinnikkeistään.
Tuikkaan letkun paikalleen ja olen aika varma siitä että nyt auto kulkee, omistaja ei näytä ymmärtävän että lämmityslaitteen alipaineletkulla voisi olla asiaan merkitystä enkä minäkään kerro, sanon vain että käyhän vielä koeajolla.
Mies lähtee ja tulee viiden minuutin päästä takaisin, hyppää autosta ulos, ottaa lippalakin päästään ja iskee sen maahan.
Katselen hallin puolella pakotietä odottaen mielenkiinnolla mitä tuleman pitää.
Menen työnvastaanoton puolelle, mies näyttää kävelevän sinne.
Hän astuu ovesta sisään ja karjaisee:
"MISSÄ SE ASENTAJA ON ???"
Tiskin takaa katsotaan ilmeisen kysyvästi ja mies jatkaa:
"MINÄ ANNAN SILLE PUSUN"
tiileri siirtyy pari askelta taaksepäin.
No, auto tuli kuntoon ja kaikilla hyvä mieli.
Pysyin kaukana pusuetäisyydeltä eli poistuin hallin puolelle, työkaveri kiikutti myöhemmin minulle sprintermiehen jättämän setelin.
Kiitos vaan jos satut lukemaan.
Tänään ällisteltiin W203:a johon ei auttanut abs-anturin vaihto vaikka sen vika oli vikamuistissa ... en ollut autoa tutkimassa mutta satuin sivusta huomaamaan jarrupääsylinterin alla jotain epämääräistä; johtoja oli revitty kuorettomiksi / säikeiksi ja osittain poikki.
Johtojen alla oli auringonkukansiemeniä, mikä lie hamsteri asialla.
Pikkusen ahtaassa paikassa purkaa / korjata, onneksi ei ole minun työmaa.
Johtojen alla oli auringonkukansiemeniä, mikä lie hamsteri asialla.
Pikkusen ahtaassa paikassa purkaa / korjata, onneksi ei ole minun työmaa.
Vasta purin yhden w202:n kojetaulun jonka alta löytyi kans yllättäviä asioita:
Puolen kymmentä sokeri korppua nätisti äänieristeiden päällä ja muutama Ikeasta varastettu lyhyt lyijykynä.
Lisäksi ilmaputkien superlon tiivisteitä oli jyrsitty. Ihmettelin vain miten pieni elukka oli mahtunut kulkemaan sinne ilmaputkien päälle korppu suussa poikittain
Puolen kymmentä sokeri korppua nätisti äänieristeiden päällä ja muutama Ikeasta varastettu lyhyt lyijykynä.
Lisäksi ilmaputkien superlon tiivisteitä oli jyrsitty. Ihmettelin vain miten pieni elukka oli mahtunut kulkemaan sinne ilmaputkien päälle korppu suussa poikittain