Kuinka tivi tuollainen koukku on tavallisesti , siis tiukka siihen kiinnitysosaan?
Autossa on se koukku sellanen malli, jossa jousikuormitteinen vipu mitä kääntämällä taaksepäin alas , voi itse koukku osaa kääntää sivulle, ja sitten vetämällä irrottaa koukun auton kiinnitys osasta. Merkkiä en muista nyt..
Autoon jää näkyviin sellanen pyöreä tappi joka osoittaa suoraan taakse päin.
Mikähän tosiaan oli merkiltään.... No, kuitenkin - Huomasin kun oli koukussa isompi ja painavampi kärry kiinni, niin sehän mokoma liikkuu siinä.
Sitten kun kokeilee niin ettei koukussa ole mitään kiinni, niin tuntuu että on kyllä kiinni lujasti. Jotenkin näyttää että koukussa itekseen vähän kääntyy se jousikuormitteinen avausvipu ja silloin pääsee se se irrotetava koukku vähän liikkumaan
Miten nuo on muilla, onko kuinka jämäkästi kiinni vai kuuluuko mitenkään laatuun että noin tekee ? Nyt äsken kun kattelin sitä enempi, niin ei mitenkään vikaa löydy , mutta en kyllä sanoisi että kovin huippulujaa tekoa ei ole se lukitus systeemi.
Siinä aiemmin kuvatussa, taaksepäin osoittavassa "tapissa" on kolo johon koukun puolelta tulee sellanen poikittais "akseli" , ja se taas on lovettu että mahdollistuu kiinnitys noilla yhteen. Tuota "akselia" käännetään vaan eri asentoon sillä avaus vivulla sitten. Tämän varmaan ymmärtää ne kellä tuollainen vastaava on.
Omassani koukussa kyllä näyttää että nuokin osat menee kohdilleen, koukku irtoaa siististi vipua kääntämällä , ja lukittuu ja vipu palaa alku asentoonsa. Mutta tosiaan kun painavamman kärryn laittaa kiinni, niin huomaan että tuo avaus vipu pikkasen kääntyy aukipäin heti - jolloinka koukku alkaa liikkua.
Onko ominaisuus vai jotain vikaa ?? Kovin luottamusta herättävä ei kyllä ole. Miten muilla siis ??
edit: kovil merkkinen koukku se siis on kun googlettelin samalla, tuollainen(pdf käyttöohje)
http://www.kovil.fi/media/E-ohje_2006-06-14.pdf
irroitettava vetokoukku
Pistin mailia Kovilille, tässä vastaus.
Hei Mercedes C 202 Farmarin omistaja,
Joskus on kertomanne mukaista "klappia" esiintynyt, kun koukun kuulaosaa
ei ole huollettu (puhdistettu ja voideltu) määräajoin.
Tiedustelisin onko auto ollut teillä uudesta asti vai onko kuulaosan huolto
jäänyt mahdollisesti tekemättä edelliseltä omistajalta.
Kuulaosa tulee irrottaa aina, kun ei ole tarvetta vetää perävaunua,
koska lika ja suolavesi kertyy liikkuvien osien väliin ja aiheuttaa
mekanismin jäykistymistä.
Neuvoisin teitä puhdistamaan ja voitelemaan kuulaosan liikkuvat osat
sekä koukun rungossa olevan vasta-akselin. Mikäli välystä esiintyy
huollon jälkeen, voitte kokeilla, auttaako jos kahvaa nostaa ylöspäin
kuulaosan lukkiutumisen jälkeen.
P.S. "Klappi" ei ole turvallisuus riski, sillä kuulaosa ei irtoa
kuin "kello kolme" asennossa.
terveisin,
___________________________________________
Pekka Sutinen
Managing Director
Kovil Oy
Taitajantie 2, FI-57210 SAVONLINNA
FINLAND
Tel. +358 15 578 40
Direct +358 50 340 5257
fax. +358 15 578 421
email pekka.sutinen@kovil.fi
www.kovil.fi
Erikseen vastatiin vielä tuohon kuinka kovaa - ainesta koukku on , tässä vastaus :
Kuulaosan epäkesko akseli on nitrattu
ja rungon puolen akseli on urastaan karkaistu.
Mikäli kulumista on ilmennyt voi ratkaisuna olla kuulaosan
uusiminen.
Uusi kuulaosa maksaa 73,00 ¬
Pekka Sutinen
Managing Director
Kovil Oy
Hei Mercedes C 202 Farmarin omistaja,
Joskus on kertomanne mukaista "klappia" esiintynyt, kun koukun kuulaosaa
ei ole huollettu (puhdistettu ja voideltu) määräajoin.
Tiedustelisin onko auto ollut teillä uudesta asti vai onko kuulaosan huolto
jäänyt mahdollisesti tekemättä edelliseltä omistajalta.
Kuulaosa tulee irrottaa aina, kun ei ole tarvetta vetää perävaunua,
koska lika ja suolavesi kertyy liikkuvien osien väliin ja aiheuttaa
mekanismin jäykistymistä.
Neuvoisin teitä puhdistamaan ja voitelemaan kuulaosan liikkuvat osat
sekä koukun rungossa olevan vasta-akselin. Mikäli välystä esiintyy
huollon jälkeen, voitte kokeilla, auttaako jos kahvaa nostaa ylöspäin
kuulaosan lukkiutumisen jälkeen.
P.S. "Klappi" ei ole turvallisuus riski, sillä kuulaosa ei irtoa
kuin "kello kolme" asennossa.
terveisin,
___________________________________________
Pekka Sutinen
Managing Director
Kovil Oy
Taitajantie 2, FI-57210 SAVONLINNA
FINLAND
Tel. +358 15 578 40
Direct +358 50 340 5257
fax. +358 15 578 421
email pekka.sutinen@kovil.fi
www.kovil.fi
Erikseen vastatiin vielä tuohon kuinka kovaa - ainesta koukku on , tässä vastaus :
Kuulaosan epäkesko akseli on nitrattu
ja rungon puolen akseli on urastaan karkaistu.
Mikäli kulumista on ilmennyt voi ratkaisuna olla kuulaosan
uusiminen.
Uusi kuulaosa maksaa 73,00 ¬
Pekka Sutinen
Managing Director
Kovil Oy
Viimeksi muokannut kossuppi, 13.3.2008 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: irroitettava vetokoukku
Multa sais halavalla varmaankin uudenveroisen kovilin irtokoukun. Ollut w201:ssä ja poistettu autosta koko hässkkä: puskuri, koukun kiinnityspalkisto kiinteine osineen ja tietty irto koukku. En taida laittaa takaisin kun on tilalle tulossa AMG takapuskuri ja korisarja, joten myynnissä ois. Mahtaako sopia tuohon sun koukun tilalle tuo irto-osa? Sen verran mitä itse tuota sovittelin paikalleen niin ei lotise. Oon arvellut että irto-osan sais myytyä, mutta koko koukkuhässäkkää harvemmin kysellään.kossuppi kirjoitti:Kuinka tivi tuollainen koukku on tavallisesti , siis tiukka siihen kiinnitysosaan?
Autossa on se koukku sellanen malli, jossa jousikuormitteinen vipu mitä kääntämällä taaksepäin alas , voi itse koukku osaa kääntää sivulle, ja sitten vetämällä irrottaa koukun auton kiinnitys osasta. Merkkiä en muista nyt..
Autoon jää näkyviin sellanen pyöreä tappi joka osoittaa suoraan taakse päin.
Mikähän tosiaan oli merkiltään.... No, kuitenkin - Huomasin kun oli koukussa isompi ja painavampi kärry kiinni, niin sehän mokoma liikkuu siinä.
Sitten kun kokeilee niin ettei koukussa ole mitään kiinni, niin tuntuu että on kyllä kiinni lujasti. Jotenkin näyttää että koukussa itekseen vähän kääntyy se jousikuormitteinen avausvipu ja silloin pääsee se se irrotetava koukku vähän liikkumaan
Miten nuo on muilla, onko kuinka jämäkästi kiinni vai kuuluuko mitenkään laatuun että noin tekee ? Nyt äsken kun kattelin sitä enempi, niin ei mitenkään vikaa löydy , mutta en kyllä sanoisi että kovin huippulujaa tekoa ei ole se lukitus systeemi.
Siinä aiemmin kuvatussa, taaksepäin osoittavassa "tapissa" on kolo johon koukun puolelta tulee sellanen poikittais "akseli" , ja se taas on lovettu että mahdollistuu kiinnitys noilla yhteen. Tuota "akselia" käännetään vaan eri asentoon sillä avaus vivulla sitten. Tämän varmaan ymmärtää ne kellä tuollainen vastaava on.
Omassani koukussa kyllä näyttää että nuokin osat menee kohdilleen, koukku irtoaa siististi vipua kääntämällä , ja lukittuu ja vipu palaa alku asentoonsa. Mutta tosiaan kun painavamman kärryn laittaa kiinni, niin huomaan että tuo avaus vipu pikkasen kääntyy aukipäin heti - jolloinka koukku alkaa liikkua.
Onko ominaisuus vai jotain vikaa ?? Kovin luottamusta herättävä ei kyllä ole. Miten muilla siis ??
edit: kovil merkkinen koukku se siis on kun googlettelin samalla, tuollainen(pdf käyttöohje)
http://www.kovil.fi/media/E-ohje_2006-06-14.pdf