Saattaapa olla että täräytin sitäkin ruuvia kiinni kun kasailin pannua, pitää ihmetellä. Kurkkasin vanhasta 103:sta sydeemiä, niin pultti oli kyllä kiinni, mutta rulla antaa silti hieman periksi jos vääntää. Mikäs juoni siinä on?Roisto kirjoitti:Joo. Ainakin näissä vanhemmissa -> 9/94. Samantyylinen systeemi kuin M102:ssa ja M103:ssa. Se keskipultti lukitsee sen kiristyksen, eikä sille säätömekanismille tule niin paljon rasitusta. Ei tarvi avata kuin puolisen kierrosta.Easy Rider kirjoitti:Onkos siinä joku keskipulttihi joka pitää tämmätä kiinni kun hihna on kohallaan? Siinä tapauksessa mulla se pitää vielä tehdä, eikä ollut vanhassakaan koneessa kyllä kiinni jos vaikka pitäisikin olla. Tutkimaan...
t.
Risto
Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Oon tuollaisen nähny ihan kotimaahan uudesta tulleessa -92 M103:ssadry kirjoitti:Mikälie Sveitsinmalli M103 johon se on asennettuRoisto kirjoitti:Oliko sulla se saastepumppu 103:ssa? Olin luullut, että nämä viheliäiset tulivat vasta 104:een.
t.
Risto
Siellä on jonkinverran joustovaraa, pitääpi kireällä hihnan kun se vähän elää.Iisi Raideri kirjoitti:Kurkkasin vanhasta 103:sta sydeemiä, niin pultti oli kyllä kiinni, mutta rulla antaa silti hieman periksi jos vääntää. Question Mikäs juoni siinä on?
Jos sitä säätää keskipultti kireellä, menee joustovarat toiseen laitaan.
Ei liene hyvä asia sekään
Jostakin kuuluu rohinaa ja pumpun seudulla näkyy metallihilua. Niinkuin joku olisi käynyt viilailemassa siellä jotain.audimies kirjoitti:Sirittääkö silleen vai mistä epäilit sen olevan rikki?
Ajattelin ensin käyttää hihnan irti ja sitten heilutella ja pyöritellä apulaitteiden pyöriä, jotta selviää, onko niissä väljää tms. Tuo pumppu kuitenkin vaikuttaa oletusarvoisesti syylliseltä (niinkuin hovimestari englantilaisissa jännäreissä ). Voisi tieten myös jonkin tangon avulla koettaa selvittää rohinan lähdettä.
Jospa tänä iltana kerkiäisi konepellin alle.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Nyt on apulaitteet tutkittu ja ilmapumppu todettu sohloksi. Vapaalaakeri oli sen verran jumissa, että tämmöinen toimistotyöläinen sai pyörän juuri ja juuri pyörimään. Pumppu on siis irrotettu ja auto odottaa uutta hihnaa. Vanha oli 2415 millinen ja mittausten mukaan uusi pitäisi olla nelisen senttiä lyhempi (2375 ?). Pitänee soitella varaosaputkaan ja kysellä minkä pituisia niitä löytyy.
Hihnan irrottamiseksi ei välttämättä tarvitse irrottaa viskoa, jos pakista löytyy sopivat avaimet. Tuo tuulettimen tuulitunneli on järkevästi tehty kahdesta palasesta ja ne saa pois tuuletinta irrottamatta. Vanhassa piti hihnan irrottamiseksi ottaa irti tuulettimen siivet ja tuulitunneli. Kun huupa on pois edestä, päästään käsiksi kiristimen lukituspulttiin. Tämä on 10 millin kuusiokolokannalla ja eihän minulla tietenkään ollut sopivaa avainta räikkään. Sain kantaan kiinni normi-L:n mallisen kuusiokoloavaimen mutta tuolloin ei pystynyt vääntämään, koska tuulettimen siivet olivat tiellä. Siispä siivet pois. Nyt tuli tenkkapoo – en saanut mitenkään ängettyä tuulettimen taakse sitä lukitustappia. Näköyhteys oli kehno ja hihna oli tiellä. No, otetaan sitten siivet irti viskosta. Kolme 5 millin kuusiokolopulttia ja sitten siivet olivat irti. Tämän jälkeen sai kiristimen auki ja hihnan pois.
Nykäisin irti pumpun magneettiventtiilin johdon, joten pakokaasua ei pitäisi päästä virtaamaan väärään suuntaan. Ei varmaan kuitenkaan haittaisi, jos letkun pään tukkisi jollakin. Nyt pitäisi löytää joku 22 millin tukko. Onko kellään tietoa, onko se pakosarjan alla oleva pötikkä takaiskuventtiili vain pelkästään jakotukki?
Voisi olla järkevää vaihtaa vesipumppukin jossain vaiheessa. Sen akselilla oli jonkin verran välystä vähän joka suuntaan. Muut hihnapyörät tuntuivat käteen jämäköiltä. Tuulettimen pyörä vähän räpätti mutta ei se kuitenkaan heilunut tms.
t.
Risto
Nyt on apulaitteet tutkittu ja ilmapumppu todettu sohloksi. Vapaalaakeri oli sen verran jumissa, että tämmöinen toimistotyöläinen sai pyörän juuri ja juuri pyörimään. Pumppu on siis irrotettu ja auto odottaa uutta hihnaa. Vanha oli 2415 millinen ja mittausten mukaan uusi pitäisi olla nelisen senttiä lyhempi (2375 ?). Pitänee soitella varaosaputkaan ja kysellä minkä pituisia niitä löytyy.
Hihnan irrottamiseksi ei välttämättä tarvitse irrottaa viskoa, jos pakista löytyy sopivat avaimet. Tuo tuulettimen tuulitunneli on järkevästi tehty kahdesta palasesta ja ne saa pois tuuletinta irrottamatta. Vanhassa piti hihnan irrottamiseksi ottaa irti tuulettimen siivet ja tuulitunneli. Kun huupa on pois edestä, päästään käsiksi kiristimen lukituspulttiin. Tämä on 10 millin kuusiokolokannalla ja eihän minulla tietenkään ollut sopivaa avainta räikkään. Sain kantaan kiinni normi-L:n mallisen kuusiokoloavaimen mutta tuolloin ei pystynyt vääntämään, koska tuulettimen siivet olivat tiellä. Siispä siivet pois. Nyt tuli tenkkapoo – en saanut mitenkään ängettyä tuulettimen taakse sitä lukitustappia. Näköyhteys oli kehno ja hihna oli tiellä. No, otetaan sitten siivet irti viskosta. Kolme 5 millin kuusiokolopulttia ja sitten siivet olivat irti. Tämän jälkeen sai kiristimen auki ja hihnan pois.
Nykäisin irti pumpun magneettiventtiilin johdon, joten pakokaasua ei pitäisi päästä virtaamaan väärään suuntaan. Ei varmaan kuitenkaan haittaisi, jos letkun pään tukkisi jollakin. Nyt pitäisi löytää joku 22 millin tukko. Onko kellään tietoa, onko se pakosarjan alla oleva pötikkä takaiskuventtiili vain pelkästään jakotukki?
Voisi olla järkevää vaihtaa vesipumppukin jossain vaiheessa. Sen akselilla oli jonkin verran välystä vähän joka suuntaan. Muut hihnapyörät tuntuivat käteen jämäköiltä. Tuulettimen pyörä vähän räpätti mutta ei se kuitenkaan heilunut tms.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Otin koko tötterön hitolle sieltä koneen kupeelta. Mielestäni ilma virtaili hienosti molempiin suuntiin, voin huomenna hönkiä siihen torveen varmistaakseni asian. se putki ei mene pakosarjoihin kuten monissa esim. jenkeissä, vaan kanteen ja sieltä käsin pakokanavaan/-iin. Kun pakosarjojen lämpöpellit ruuvaa irti, sen putken löytää siitä sarjojen välistä. Siitä se on helppo tulpata. Putken pois pujottelu onkin sitten taitolaji.Roisto kirjoitti:Nykäisin irti pumpun magneettiventtiilin johdon, joten pakokaasua ei pitäisi päästä virtaamaan väärään suuntaan. Ei varmaan kuitenkaan haittaisi, jos letkun pään tukkisi jollakin. Nyt pitäisi löytää joku 22 millin tukko. Onko kellään tietoa, onko se pakosarjan alla oleva pötikkä takaiskuventtiili vain pelkästään jakotukki?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ahaa. Itse ajattelin näin "tilapäisratkaisuna" jättää ne putkistot sinne. Jos sen ventiilin jättää paikoilleen, niin sittenhän pakokaasua ei pitäisi päästä vääristä paikoista pakenemaan. Tukkisi vain sen letkun jollakin, ettei sinne mene p*skaa.Easy Rider kirjoitti:Otin koko tötterön hitolle sieltä koneen kupeelta. Mielestäni ilma virtaili hienosti molempiin suuntiin, voin huomenna hönkiä siihen torveen varmistaakseni asian. se putki ei mene pakosarjoihin kuten monissa esim. jenkeissä, vaan kanteen ja sieltä käsin pakokanavaan/-iin. Kun pakosarjojen lämpöpellit ruuvaa irti, sen putken löytää siitä sarjojen välistä. Siitä se on helppo tulpata.
Voisihan ne pellit tieten käyttää uteliaisuuttaan irti, niin näkisi rakennelman.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Joo'opa. Kyllä siinä mokkulassa joku takapotkuventtiilikipinänokiloukkuhässäkkä näyttäisi olevan, muttei se tuossa mun tötterössä tunnu paljon ahistavan suuntaan jos toiseenkaan. Sama juttu sen alipainehanan kanssa, kalvo vuotaa ja hanakaan ei pidä. Laitoin latikan palan sinne kanteen lämmönkestävän liiman ja tiivistepahvin kanssa ja sillä omalla ruuvillaan kiinni, toivotaan että pitää. Liimalla se putkikin oli tursattu tiiviiksi. Jos ei pidä, niin täytyy iskeä vaikka kuula sinne reikään tai kierteittää ja pultin pätkä.Roisto kirjoitti:Ahaa. Itse ajattelin näin "tilapäisratkaisuna" jättää ne putkistot sinne. Jos sen ventiilin jättää paikoilleen, niin sittenhän pakokaasua ei pitäisi päästä vääristä paikoista pakenemaan. Tukkisi vain sen letkun jollakin, ettei sinne mene p*skaa.Easy Rider kirjoitti:Otin koko tötterön hitolle sieltä koneen kupeelta. Mielestäni ilma virtaili hienosti molempiin suuntiin, voin huomenna hönkiä siihen torveen varmistaakseni asian. se putki ei mene pakosarjoihin kuten monissa esim. jenkeissä, vaan kanteen ja sieltä käsin pakokanavaan/-iin. Kun pakosarjojen lämpöpellit ruuvaa irti, sen putken löytää siitä sarjojen välistä. Siitä se on helppo tulpata.
Voisihan ne pellit tieten käyttää uteliaisuuttaan irti, niin näkisi rakennelman.
t.
Risto
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
HVM:llä on se ilmapumppu omalla hihnallaan ja se ottaa vain hihnan irti.dry kirjoitti:Eikös helpoin tapa olisi jättää pumppu siihen (tulpattuna), ja irroittaa vain hihnapyörä ja laittaa se lyhyempi moniurahihna? Muistaakseni HVM oli tehnyt juurikin niin.
Hihnapyörä on todennäköisesti sen verran tiukasti kiinni, että helpompi lienee etsiä jostain löydän 22 millinen tappi tms. Voihan sitä mutteria tieten koettaa vääntää mutta... Ainakin vanhoista latureista hihnapyörän mutterin irrottaminen ilman pulttipyssyä on turhaa ajanvietettä.
Kyllä siellä näyttää speksien mukaan olevan takaiskuventtiilikin. Pumpusta katsottuna ohjausventtiilin jälkeen. Tieten jos se on yhtä horo kuin Easy Riderillä, niin sitten letku pitää tulpata hyvin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Nyt on pirssi taas kasassa. Kaverilta löytyi joku 22 mm:n siltapultti (ilman kierrettä, pyöreä kanta, kiinnitetään valokaarella ), josta nyppäsimme sopivan pätkän letkun tukoksi.
Uusi hihna on pituudeltaan 2384 eli noin kolme senttiä alkuperäistä lyhyempi. Liekö tuossa kiristimen vulkanointi menossa mutta hihna ei alkanut kiristyä, vaikka väänsin kiristysmutterin melkein pois kierteiltään. Kiristimen viisari nousi melkein heti vajaaseen puoleen väliin eikä siitä pidemmälle suostunut menemään.
Kyllä nyt moottori käy taas siististi – ei krohise eikä kitise. Ennen kylmäkäynnistyksen jälkeen pumppu tosin muutti kuutosen käyntiäänen vähän miehekkäämmäksi – tuli melkein V8 mieleen.
t.
Risto
Nyt on pirssi taas kasassa. Kaverilta löytyi joku 22 mm:n siltapultti (ilman kierrettä, pyöreä kanta, kiinnitetään valokaarella ), josta nyppäsimme sopivan pätkän letkun tukoksi.
Uusi hihna on pituudeltaan 2384 eli noin kolme senttiä alkuperäistä lyhyempi. Liekö tuossa kiristimen vulkanointi menossa mutta hihna ei alkanut kiristyä, vaikka väänsin kiristysmutterin melkein pois kierteiltään. Kiristimen viisari nousi melkein heti vajaaseen puoleen väliin eikä siitä pidemmälle suostunut menemään.
Kyllä nyt moottori käy taas siististi – ei krohise eikä kitise. Ennen kylmäkäynnistyksen jälkeen pumppu tosin muutti kuutosen käyntiäänen vähän miehekkäämmäksi – tuli melkein V8 mieleen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ilmapumpusta vielä...
Moro.
Mulla toi ilmapumppu pitää helvetinmoista röpötystä ku lähtee päälle.
Tyyliin paineilmakompressori.
Voisko tehdä asialle jotain vai heitetäänkö sinne tallin hyllylle lepäämään?
Mulla toi ilmapumppu pitää helvetinmoista röpötystä ku lähtee päälle.
Tyyliin paineilmakompressori.
Voisko tehdä asialle jotain vai heitetäänkö sinne tallin hyllylle lepäämään?
Re: Ilmapumpusta vielä...
Liekö kukaan saanut aikaiseksi korjata pumppua. Yleensä on vaihdettu pumppu / vapaakytkin(hihnapyörä) taikka otettu pois.Tuubiukko kirjoitti:Mulla toi ilmapumppu pitää helvetinmoista röpötystä ku lähtee päälle.
Tyyliin paineilmakompressori.
Voisko tehdä asialle jotain vai heitetäänkö sinne tallin hyllylle lepäämään?
Tarkoitus oli kyllä itse käyttää ainakin se hihnapyörä irti mutta tuo projekti ei ole kovin korkealla prioriteetilla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Tuossa dry:n kansipahvitopikissa ehdin jo vähän pohdiskelemaan 104:n "hikoilemisia". Nestettä on pikkuhiljaa tullut kentälle ja onpa hangille tullut muutama tippa voiteluainettakin. Tuossa jo vähäsen pelkäsin, että kotteroon pitäisi vaihtaa vesipumppu.
Auton alle mars ja tutkimaan. Öljyä alkaa olla yhta paljon moottorin ulko- kuin sisäpuolellakin. Eniten moottori on rasvassa etupäästään. Joku onkin jo yrittänyt tilkitä ylemmän ja alemman ketjukopan saumaa jollakin massalla. Kuskin puolen kylki ei ole läheskään yhtä köntsässä.
Kysymys:
Olisikohan mitään järkeä kokeilla ensteksi vaihtaa vain se koppien välinen tiiviste? Siihenhän on tullut jossain vaiheessa muutoksia ja EPC:ssä lukee, ettei vanhemman mallisia saisi enää asentaa (tokko enää mistään löytyykään). Samalla tieten joutuu vaihtamaan venttiilikopan tiivisteet ja pari o-rengasta. Olisi ainakin edullisempi kokeilu kuin kannen irrottaminen heti kättelyssä.
Nestevuodon syyksi ei paljastunutkaan vesipumppu vaikka siinä jo pientä klappia oli. Lientä tipahteli moottorin takapään kohdalta runkopalkkia pitkin. Autoon on muutama vuosi sitten asennettu Webasto ja sen ottoletku on pukattu magneettiventtiileihin. Letku on kuitenkin vähän kampeuksissa ja nyt liitos vuoti. Kokeilin sitä vähän kiristää ja painella eri asentoon – äkkitestauksella vuoto heikkeni. Pitänee miettiä erilaista putkiviritelmää, jos se ei tuolla tokene.
Samalla vaihtelin alle kallistuksenvakaajan puslat. Nämä vehkeet olivat ihan erilaiset kuin vanhassa (ja mitä paikallinen KL:n edustusto myi vanhaan). Siinä ne olivat kumia läpi asti kun tässä uudessa on puslan sisällä joku ihme kangas. Kankaan hyvänä puolena lienee, ettei pusla kulu niin helposti. Huono puoli on, että väliin menevä hiekka tarttuu kankaaseen ja kuluttaa vakaajaa. Päätypuslan paikat olivat jo vähäsen kulahtaneet. Jos kolina alkaa uudestaan, pitää vaihtaa koko tanko.
Ohjausiskarissakin oli pientä löysää, joten ostin uuden. En ole vaan vielä sitä ehtinyt asentaa.
t.
Risto
Tuossa dry:n kansipahvitopikissa ehdin jo vähän pohdiskelemaan 104:n "hikoilemisia". Nestettä on pikkuhiljaa tullut kentälle ja onpa hangille tullut muutama tippa voiteluainettakin. Tuossa jo vähäsen pelkäsin, että kotteroon pitäisi vaihtaa vesipumppu.
Auton alle mars ja tutkimaan. Öljyä alkaa olla yhta paljon moottorin ulko- kuin sisäpuolellakin. Eniten moottori on rasvassa etupäästään. Joku onkin jo yrittänyt tilkitä ylemmän ja alemman ketjukopan saumaa jollakin massalla. Kuskin puolen kylki ei ole läheskään yhtä köntsässä.
Kysymys:
Olisikohan mitään järkeä kokeilla ensteksi vaihtaa vain se koppien välinen tiiviste? Siihenhän on tullut jossain vaiheessa muutoksia ja EPC:ssä lukee, ettei vanhemman mallisia saisi enää asentaa (tokko enää mistään löytyykään). Samalla tieten joutuu vaihtamaan venttiilikopan tiivisteet ja pari o-rengasta. Olisi ainakin edullisempi kokeilu kuin kannen irrottaminen heti kättelyssä.
Nestevuodon syyksi ei paljastunutkaan vesipumppu vaikka siinä jo pientä klappia oli. Lientä tipahteli moottorin takapään kohdalta runkopalkkia pitkin. Autoon on muutama vuosi sitten asennettu Webasto ja sen ottoletku on pukattu magneettiventtiileihin. Letku on kuitenkin vähän kampeuksissa ja nyt liitos vuoti. Kokeilin sitä vähän kiristää ja painella eri asentoon – äkkitestauksella vuoto heikkeni. Pitänee miettiä erilaista putkiviritelmää, jos se ei tuolla tokene.
Samalla vaihtelin alle kallistuksenvakaajan puslat. Nämä vehkeet olivat ihan erilaiset kuin vanhassa (ja mitä paikallinen KL:n edustusto myi vanhaan). Siinä ne olivat kumia läpi asti kun tässä uudessa on puslan sisällä joku ihme kangas. Kankaan hyvänä puolena lienee, ettei pusla kulu niin helposti. Huono puoli on, että väliin menevä hiekka tarttuu kankaaseen ja kuluttaa vakaajaa. Päätypuslan paikat olivat jo vähäsen kulahtaneet. Jos kolina alkaa uudestaan, pitää vaihtaa koko tanko.
Ohjausiskarissakin oli pientä löysää, joten ostin uuden. En ole vaan vielä sitä ehtinyt asentaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
On järkeä.Roisto kirjoitti: Kysymys:
Olisikohan mitään järkeä kokeilla ensteksi vaihtaa vain se koppien välinen tiiviste? Siihenhän on tullut jossain vaiheessa muutoksia ja EPC:ssä lukee, ettei vanhemman mallisia saisi enää asentaa (tokko enää mistään löytyykään). Samalla tieten joutuu vaihtamaan venttiilikopan tiivisteet ja pari o-rengasta. Olisi ainakin edullisempi kokeilu kuin kannen irrottaminen heti kättelyssä.
M104:t tuppaa vuotelemaan tuolta koppien välistä, moottorin etupuolelta. Uusi tiiviste on aika ketale laittaa paikallaan, kannattaa tehdä huolella. Jää helposti vuotamaan. Samalla vaihat venakopan tiivisteen.
Et varmaan järkevänä miehenä aikonutkaan ensi töiksesi kantta irrottaa?
124.023
Noita puslia on ilmeisesti ollut ihan normivehkeissäkin. Ainakin WIS:n mukaan noita on 12/91 alkaen asennettu vakiona runkopusliksi ja joihinkin malleihin myös renkaan juureen. Tuommoiset olivat uudetkin, kun Veholta kävin.epk kirjoitti:puslat on neämmä sport alustan puslat, kumma autossasi ei näemmä sitä optiota ole joten joku lisäillyt ne jälkikäteen ??
Juu. Ei ollut ensimmäisenä mielessä mutta ajattelin hakea täältä varmistusta suunnitelmilleni.Hemingway kirjoitti:Et varmaan järkevänä miehenä aikonutkaan ensi töiksesi kantta irrottaa?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Sama rojekti edessä. Öljyä tulee niin prkleesti. Siellä on kuulemma kannen etupäässä myös varsinaisia kansipultteja pienemmät kuusiokoloruuvit (en kyllä löytänyt kirjoista) jotka tuppaa löystymään, tämä yhdistettynä pitkän moottorin kannen ja lohkon erilaiseen laajenemiseen ja huonoon pahviin, aiheuttaa myös kannentiivisteongelmia etuoikealla öljykanavan tienoolla. Epäilisin omassa juuri kannentiivistettä, sillä vuoto lisääntyy kierroksilla kun öljynpaine nousee. Vaan kai se pitää pari kolme kertaa hajottaa, yrittää tilkitä ja koota ennen kuin uskoo vian olevan siellä missä kuvitteleekin. Tosin tulee sitä tavaraa myöskin koppien välistä ainakin etupuolella.Hemingway kirjoitti:On järkeä.Roisto kirjoitti: Kysymys:
Olisikohan mitään järkeä kokeilla ensteksi vaihtaa vain se koppien välinen tiiviste? Siihenhän on tullut jossain vaiheessa muutoksia ja EPC:ssä lukee, ettei vanhemman mallisia saisi enää asentaa (tokko enää mistään löytyykään). Samalla tieten joutuu vaihtamaan venttiilikopan tiivisteet ja pari o-rengasta. Olisi ainakin edullisempi kokeilu kuin kannen irrottaminen heti kättelyssä.
M104:t tuppaa vuotelemaan tuolta koppien välistä, moottorin etupuolelta. Uusi tiiviste on aika ketale laittaa paikallaan, kannattaa tehdä huolella. Jää helposti vuotamaan. Samalla vaihat venakopan tiivisteen.
Et varmaan järkevänä miehenä aikonutkaan ensi töiksesi kantta irrottaa?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
no johan on erikoista, wissi väittää että olisi vakajaassa sekaisinkin noita vai ? eli päissä erit mitä keskellä.Roisto kirjoitti:Noita puslia on ilmeisesti ollut ihan normivehkeissäkin. Ainakin WIS:n mukaan noita on 12/91 alkaen asennettu vakiona runkopusliksi ja joihinkin malleihin myös renkaan juureen. Tuommoiset olivat uudetkin, kun Veholta kävin.epk kirjoitti:puslat on neämmä sport alustan puslat, kumma autossasi ei näemmä sitä optiota ole joten joku lisäillyt ne jälkikäteen ??
Mitä muuten maksoi, ne halvemmat on jotain kympin koko satsi, sportin muistaakseni 40-50 satsi.
Et ole niitä löytänyt, koska niitä ei siellä ole. Pienemmissä moottoreissa (M102, M111) ne on, koska niissä on se ketjukoppa erilainen. M103:ssa ja M104:ssä kannentiiviste loppuu jakopäähän, kun taas pienemmissä on tiivisteessä jakopään kohdalla ketjun mentävä aukko. Isommissa aukon etupää on tilkitty sillä :n irtotiivisteellä.Easy Rider kirjoitti:Sama rojekti edessä. Öljyä tulee niin prkleesti. Siellä on kuulemma kannen etupäässä myös varsinaisia kansipultteja pienemmät kuusiokoloruuvit (en kyllä löytänyt kirjoista) jotka tuppaa löystymään,
Näin minä allaolevasta tekstistä käsitin.epk kirjoitti:no johan on erikoista, wissi väittää että olisi vakajaassa sekaisinkin noita vai ? eli päissä erit mitä keskellä.
WIS kirjoitti:Hinweis:
Der Typ 124:
Seit Dezember 1991 werden beim Typ 124 geänderte Gummilager für die Drehstabbefestigung am Haltebügel (Karosserie) und bei einigen Fahrzeugtypen auch am Querlenker eingebaut.
Diese Gummilager haben an der Bohrungsinnenseite einen Teflon-Polyester-Strumpf. Als Kennzeichnung ist an der Stirnseite der Gummilager die Teil-Nummer, sowie bei der Mehrzahl der Gummilager eine Kennzahl (Pfeile) eingeprägt.
Taisipa olla jotain 45 euron hujakoilla. Tuohon hintaan saisi kyllä tulla uudet pultit ja mutterit mukana – kun kerran Lemförderin kympin maksavassa normipuslasetissäkin tulee – sain pelkät puslat.epk kirjoitti:Mitä muuten maksoi, ne halvemmat on jotain kympin koko satsi, sportin muistaakseni 40-50 satsi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
No sitähän minäkin, että p4skapuhetta. Mikä on suunnilleen yläpään tilkesarjan hinta, ja mistä saa/kannattaa ostaa?Roisto kirjoitti:Et ole niitä löytänyt, koska niitä ei siellä ole. Pienemmissä moottoreissa (M102, M111) ne on, koska niissä on se ketjukoppa erilainen. M103:ssa ja M104:ssä kannentiiviste loppuu jakopäähän, kun taas pienemmissä on tiivisteessä jakopään kohdalla ketjun mentävä aukko. Isommissa aukon etupää on tilkitty sillä :n irtotiivisteellä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Siis koko yläpään satsi kannentiivisteineen? Tuota en tiedä mutta venakopan satsi olisi ilmeisesti jo vajaat kahdeksan kymppiä Veholla. Se etukopan tiiviste olisi luokkaa 12 eypoa.Easy Rider kirjoitti:Mikä on suunnilleen yläpään tilkesarjan hinta, ja mistä saa/kannattaa ostaa?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kansitilkkeestä pitää sitten varmaan laskea jo housuja hetkeksi? Ei se ole ihme että on "lipsahtanut" tolppaan tuon mun koneen luovuttanut auto. Tainnut olla kuskilla Jofat niskassa.Roisto kirjoitti:venakopan satsi olisi ilmeisesti jo vajaat kahdeksan kymppiä Veholla.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kaippa se tuommonen keksintö on
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Tilasin kopan tiivistesatsin paikallisesta KL:n edustustosta. Siellä puhuivat kolmesta kympistä. Liekö Veholla ajatelleet koko yläpään satsia.Easy Rider kirjoitti:Kansitilkkeestä pitää sitten varmaan laskea jo housuja hetkeksi? Ei se ole ihme että on "lipsahtanut" tolppaan tuon mun koneen luovuttanut auto. Tainnut olla kuskilla Jofat niskassa.
Varmaan aikalailla, joo. Taitaa kuva olla kuitenkin pikkuisen eri mallista (liekö Väykyn kone). Ilmeisesti satsin mukana pitäisi tulla myös tulpan reikien tiivisteet sekä takapäähän pari puolipyöreää palasta.Lucky-Dog kirjoitti:Kaippa se tuommonen keksintö on
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
EPC:n kuva W124 / 320
Jaa eipäs ollutkaan, oli vielä yksi kuva perässä
Jaa eipäs ollutkaan, oli vielä yksi kuva perässä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Noita on näköjään ainakin kolmea erilaista.
Tuo ensimmäinen on HFM-suihkulla ja jälkimmäinen on KE-suihkulla (300-24). Omassa on LH ja siinä koppa on taas vähän erinäköinen. Tyyliin:
Tuota ei sitten jostain syystä EPC:ssä nävy. Ilmeisesti HFM:ssä ja LH:ssa on kuitenkin sama tiivistesarja, kun eivät ole niitä mitenkään eritelleet.
Onko tietoa, missä vaiheessa suihku on vaihtunut LH:sta HFM:ään?
t.
Risto
Tuo ensimmäinen on HFM-suihkulla ja jälkimmäinen on KE-suihkulla (300-24). Omassa on LH ja siinä koppa on taas vähän erinäköinen. Tyyliin:
Tuota ei sitten jostain syystä EPC:ssä nävy. Ilmeisesti HFM:ssä ja LH:ssa on kuitenkin sama tiivistesarja, kun eivät ole niitä mitenkään eritelleet.
Onko tietoa, missä vaiheessa suihku on vaihtunut LH:sta HFM:ään?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)