300 tdt 4-matic

Vastaa Viestiin
tosimies
Viestit: 18
Liittynyt: 01.2.2008 17:53
Paikkakunta: Lapua

300 tdt 4-matic

Viesti Kirjoittaja tosimies »

Vihdoikin löysin metsästysauton? Maavarassa olis toivomisen varaa, mutta ajettavuus ja varustelu antaa anteeksi tuon pikku puutteen. Eli auto on -89 diesel 548000 ajettu farmari, kohtuu kuntoinen peli. Sattuu olemaan vielä kovalla penkillä niin verokin on kohdallaan. Remonttia kyllä saa tehdä näköjään jonkin verran. Tähän mennessä iskarit taakse 1000e ja jotkut helat taakse. Moottorin kumit. Renkaat. Lämmönsäätöpaneeli. Etujousi. Vetonivelen kumi. Ventiilikopan tiiviste. Toissapäivänä sylkäisi hydrauli öljyt mäelle. Kiinnikkeen alta oli hiertänyt putken rikki. Nyt on rahaa menny kaikkineen noin 8000e, mutta peli on hintansa väärtti :lol: Vakionopeuden säädin ei vielä pelaa, pitää tsekata niitä juotoksia. Eli taas on yksi onnellinen mesen omistaja lisää.
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Onnea uudelle hankinnalle ja ratkiriemukkaita kilometrejä.
Varmaan raatilaiset ois kuvista mielissään - täällä ollaan oikeita kuvafriikkejä..

Maavaraongelmissa voit kääntyä Rehtijii:n puoleen. Se mies ratkaisi matikin maavaraongelman kerralla.! Katoppa vaikka täältä ! :lol:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
tosimies
Viestit: 18
Liittynyt: 01.2.2008 17:53
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja tosimies »

Pää harmaantuu tämän tietokoneen kanssa :twisted: Kuinka kuvia saa tänne luin tuosta että pitää olla jossain muuallakin kuva esim. nettiautossa?
tosimies
Viestit: 18
Liittynyt: 01.2.2008 17:53
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja tosimies »

No nyt tais lamppu syttyä :oops:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

tai sitte voi käyttää tämmösiä ilimasia kuvasivuja netissä..

http://kuvablogi.com/
http://imageshack.us/
http://photobucket.com/
http://tinypic.com/

Kaikki vaativat rekisteröitymisen, mutta ovat muuten kyllä ilimasia.. Kuvablogi on suomenkielinen. Helppokäyttösiä ainai photopuketti ja kuvablogi - muita en oo kokeillu..
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Siellähän on kontissa valamiina kaninkuletuspoksi? :shock:

Kopakan olonen pirssi, nuin kuvien perusteella. Ite oon nyt hilijattain ihastunu nuihin orikinaalivilikkuihin.! Jotenni silimää alakanu miellyttää. 8)
Eikä oo ees hassumman värinen ja automaatti tietysti :halm:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
Hamis
Viestit: 402
Liittynyt: 02.8.2007 9:01
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Hamis »

Ei kai niitä kuvia tarvi nuihin enää laittaa, painaa vaan tässä viestin kirjotus vaiheessa tuosta ylhäältä Lähetä kuva nappia, ja sieltä lisäilee :roll:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Takaiskarien korjauksessa riittää yleensä ilmajousien vaihto, ne
maksavat kai jotain 135 euroa kappale. Citikkakorjaamot
kyllä puhaltavat vanhoihin uudet paineet tarvittaessa paljon
halvemmallakin, luulisin.

Jos lämmityslaitteen puhallin pätkii kovilla nopeuksilla, niin
liittimessä X53/5 on vikaa (sanoo E-Class Owner's Bible).
Tämä haittaa myös vakionopeussäätimen toimintaa.
Mainittu liitin on kojelaudan alla hiukan oikealla puolella.

Kaikissa sähkövioissa kannattaa ensimmäisenä pyöritellä
sulakkeita ja niitä voi voidellakin CRC-556:lla.

Tuo on aika halpa auto pitää muuten, mutta nuo nelivedon
osat ovat kalliita. Taisi jousikin maksaa yli 300 euroa...

Näin lumipyryjen aikaan neliveto on aika mukava.
Kiva on väri, punainen on suorastaan paras.
Minulla matikki on veneen vetoa ja pilkkiretkiä varten ja
siinä se on aivan ehdoton.

Hyväkuntoista, farmarikorista dieselmatikkia ei saa enää ihan halvalla
Saksastakaan, saattaa olla pyyntö mitä vaan. Kallein oli yli
20.000 euroa tässä noin vuosi sitten 15 vuotta vanhasta autosta.

Tunkin reikien reunat ruostuvat kaikissa 124:ssa, joten ne kannattaisi
tarkistaa ja maalata kuntoon.
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Hamis kirjoitti:Ei kai niitä kuvia tarvi nuihin enää laittaa, painaa vaan tässä viestin kirjotus vaiheessa tuosta ylhäältä Lähetä kuva nappia, ja sieltä lisäilee :roll:
Ennoo tuommosta ees vielä huomannu..
On se kätsyä.. :shock:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
Ondalf
Viestit: 73
Liittynyt: 12.8.2006 16:03
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ondalf »

Säikähin ihan todenteolla, että ny son vieny mun auton. Identtisen veljeksen sain sitten liikenteeseen, liekkö paremmassa kunnossa siun varkkus. Miul tosin ripeämpi, eli turpoversio tuosta. Kyl se tänäänkin tuli todistettua, ettei tuota voita mikään pyryilmalla. Kuulostaa jotenki tutuilta ongelmilta nuo sinun. Onko muutes järjestelmässä reikä, josta pääsee hydrauliöljyt jakolaatikon öljytilaan? Meinaan ittellä tämä diesel-matikin perusvika löytyy. Jakolaatikon tiivisteen vaihtoa kannattaa kokeilla, jollei riitä, joutuupi kuoret vaihtaan, jokka on sitten á 600e ja 700e jotakuinkin, eli ylä- ja alakuori. Mut kyllä tuo 512-väri on hyvä. Almatine Red Metallic. Eikait noissa mittää ilmajousia takana ole, vaan hydrauliikkajouset, jota ohjaa automaattinen tasonsäätö? Onneksi olokohon kuitesta!

Niinjoo, tästä kyseisestä matikin viasta johtuen (öljyä kuluu purkki kuukaudessa näillä pyryillä) matikki toisinaan menee vikatilaan ja ko vikakoodit lukee, se näyttää poikkeuksetta aina jotain ABS-anturista. Kattosku vähän laiskottaa välillä ja auto on todellakin jokapäiväisessä ajossa, ei aina muista kattoa sen öljyn pintaa; eli öljyt loppuu. Jottei järjestelmä rikkoontuis, se meneepi automaattisesti vikatilaan. Jotta se siitä tokeneepi, hydrauliikkaöljyä (KL-varaosat, oisko ollut 10e litran pullo) säiliö täyteen ja ajolle. Jos on aikaa, ei haittaa, vaikka ajaisit päivän tämän jälkeen sillä varauksella, että se järjestelmä ei välttis kytkeydy. Jos taas haluat sen suoraan ajoon, testikytkin päälle vähäksi aikaa (koneen käydessä toki) ja sen noin minuutin jälkeen pois. Toimii kuin kello!

Miun kärry
300TDT 4MATIC -88
tosimies
Viestit: 18
Liittynyt: 01.2.2008 17:53
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja tosimies »

Terve! Sullahan on kans komia auto 8) . Kyllä mullakin pellin alta se turpo löytyy,pitäis olla se tehokkain malli. Kai yli 150hv. Kulkee kyllä tosi iloisesti. Hydrauliikka pitää öljynsä kyllä tallella, se putki vain tuli tiensä päähän ja ruiskas öljyt pois. Jääh.nesteet kyllä katoaa pikkuhiljaa ja vesipumppu näyttäis ainakin olevan syypää asiaan. Toivottavasti korjaantuu kun se vaihdetaan. Sain muuten etujousen 100e purkaamolta.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tämä hydraulinen tasonsäätö on kaasu-nestejousi. Iskarin paikalla on
hydraulimäntä, jolla säädetään korkeutta. Nesteet ovat yhteydessä
kaasupalloihin, joissa on joustoa. Kaasu ja neste on erotettu kumikalvolla.
Uutena kaasu on kovassa paineessa, mikä antaa joustoa. Vanhana
kaasu karkaa ja joustovara loppuu. Tästä seuraa takapään joustojen
kovuus ja metelin lisääntyminen. Saksalaiset kuvaavat meteliä sanalla
"polter" eli jyminä tai jytinä eli kovaa kumua kuuluu.

Kaasu on paineistettua typpeä, kuten sitikoissa. Sitikkakorjaamot
kunnostavat kaasujousia poraamalla niihin reijän, johon ruuvataan
venttiili. Venttiilin kautta kaasutila voidaan paineistaa uudelleen
halvalla. Ei pitäisi olla kovin kallis homma, kun nuo kaasupallotkin
saa kaiketi helposti kaivettua näkyviin takakontista.

Ilma on enimmäkseen typpeä, joten paineilmakin toimii
yhtä hyvin kuin happi. Typpi vaan ei hapeta paikkoja.

Kaasupallot voi tietysti vaihtaa uusiinkin, kun on tarvetta.

Hydrauliikka-osa hoitaa iskunvaimennuksen. Kaasujousi ja
teräsjousi hoitavat yhdessä takajousituksen. Järjestelmään
kuuluu säätöventtiiili, joka pitää takapään oikealla korkeudella.

Tämmöinen kuva minulla on tuosta ADS-tasonsäädöstä.
tosimies
Viestit: 18
Liittynyt: 01.2.2008 17:53
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja tosimies »

En tiedä tarkalleen, kuinka iskarit toimii. mutta maalaisjärjellä ajattelis että korkeus hoituus öljyllä, ja heilahduksessa auttais ne pallukat. Mulla oli iskarin alapäät niin väliät,ettei sitä kolinaa viittiny kuunnella. Niin niistä vioista vielä :roll: perä ujeltaa aika lahjakkaasti. Löysin kuitenkin äänettömän perän "toivottavasti" hiljenee sekin paikka. Ei ollu aivan halpa, mutta harrastus se on mikä maksaa.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Iskunvaimennus hoituu tässä samalla tavalla kuin kaasuiskareissa.

Kaasuiskarissa pyörän liikettä vaimennetaan kuristamalla öljyn virtausta
iskunvaimentimessa olevan venttiilin puolelta toiselle. Kaasuiskarissa
on paineistettua kaasua, joka pitää öljyn paineen alla ja estää sen
vaahtoutumista lämmön vaikutuksesta.

Nuo mersun tasonsäätöön liittyvät säätöiskarit harvoin hajoavat tai
kuluvat loppuun. Korjaustarve tulee yleensä, kun kaasu on ajan myötä
haihtunut ja tasonsäätö nostaa auton painoa suoraan metallia
vasten eikä kaasutyynyä vasten. Nestehän ei puristu kasaan, joten
hydrauliikkaneste ei jousta. Jousitus muuttuu kovemmaksi ja meteli kasvaa.

Kysyin France Moteur:sta, ovatko paineistaneet Mersun kaasupalloja.
Eivät tunnustaneet, mutta pitivät ajatusta mahdollisena. Heidän laitteensa
sopivat suoraan Citikan kaasupalloissa oleviin venttiileihin. Noita
Citikan palloja kai täytellään 2-5 vuoden välein.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”