Kalkattava Getrag
Kalkattava Getrag
Hei vaan!
- Taitaa olla ekoja viestejä tällä forumilla, näköjään olen kumminkin kerinnyt kirjautumaan.
Ihmettely koskee Getrag 5-v. lootaa, mallia 717.400 ja kenties muitakin: joku joka oikeasti oikeasti tietää miksi Getragin pääakseli kalkattaa? Siis kalkattaa sillee tyhjäkäynnillä, että muutaman kerran kytkintä putkuttamalla kalkatus loppuu. Kalkattaa omassani, Lajusella ja varmaan jokaisessa muussakin..
Onko mikä uusimista vailla?
Eräs vanhan polven mersumies pohti, että syynä voisi olla vääränlainen ATF. Asia tuli mieleeni kun starttasin tänään rankkaan ylämäkeen pysäköidyn S124ni ja ihan samanlainen kalkatus raikasi ilmoille hetkeksi..
- Taitaa olla ekoja viestejä tällä forumilla, näköjään olen kumminkin kerinnyt kirjautumaan.
Ihmettely koskee Getrag 5-v. lootaa, mallia 717.400 ja kenties muitakin: joku joka oikeasti oikeasti tietää miksi Getragin pääakseli kalkattaa? Siis kalkattaa sillee tyhjäkäynnillä, että muutaman kerran kytkintä putkuttamalla kalkatus loppuu. Kalkattaa omassani, Lajusella ja varmaan jokaisessa muussakin..
Onko mikä uusimista vailla?
Eräs vanhan polven mersumies pohti, että syynä voisi olla vääränlainen ATF. Asia tuli mieleeni kun starttasin tänään rankkaan ylämäkeen pysäköidyn S124ni ja ihan samanlainen kalkatus raikasi ilmoille hetkeksi..
Tai sitten ei laakerista olekaan kysymys.. ..Getragiin on näköjään oma kytkinlevynsä;
http://www.detali.ru/cat/oem_mb1.asp?TP ... 222&SID=25
http://www.detali.ru/cat/oem_mb1.asp?TP ... 222&SID=25
Minä oon avannu W123:sen 5v getrag laatikon ja meinannu laakeroida.Kun kuulin laakereiden hintoja jätin laakeroimatta ja loota lensi roskiin.Kytkin akselin laakeri maksoi veholla 240€ ja muut laakerit lähes samanverran.Ainakaan kytkinakselin laakeria ei saanu laakeri liikkeistä erikoisen rakenteen ja mitoituksen takia,sama koskee kahta muutakin kallista laakeria.Mulla on nyt paikoillaan kohtuullisen hyväkuntoinen getrag ja kyllä sekin kolisee tyhjäkäynnillä mutta saattaa asettua kytkintä pumppaamalla.hcmato kirjoitti:Niin se rallattaa omassakin ja en oo vielä hiljasta kuullutkaan . Ois mukava tietää onko joku nuita getrageja aukassu ja laakeroinu...itehän se pitää kuiten avata ja tutkia
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Saa kuulemma, mutta laatikon purkuun tarvitaan erikoistyökaluja. Näin sanoi tuttu asentaja. Vein hänelle yhden rikkinäisenä ostamani (sain rahat takaisin) hänelle katsottavaksi, mutta poika perkule luovutti hommasta.Pega kirjoitti:Seuraavan kerran kun tulee mieleen heittää kalkattava getrakki romuun kalliiden laakereiden takia niin lähetä mulle, vois meinaan ihan mielenkiinnosta kattoa saisko sen muutettua vähän yleisemmille laakereille
Harmi että möin laatikon sitten huutokaupalla etiäpäin. Taas kiinnostaisi.
Voiko kaikissa Getrageissa tosiaan mennä kytkinakselin laakeri.. Eikö sökö pitäisi ääntä myöskin ajossa? Ja miksi ääntely loppuu kytkimen painalluksella..
Joo, vaihdoin öljyt jämäkämpiin öljyasiantuntijan mersuöljyihin Essogear MB 317 -öljyihin ja meteli pysyy yhä, mutta nyt vaimenee heti kertakytkinpolkaisulla tai kun kierroksia nostaa hiukkasenkin. Sen jälkeen ei vapaalla kuulu kerrassaan mitään.
Kuulostelimme päät kallellaan mersuasiantuntijan kanssa ja hän ehdotti resonointiongelmaa esim. painelaakerilta.
Eli öljyhommeli poissuljettu. Se, mikä miellytti oli täydellinen metallihilun puute vanhassa viime vuonna laitetussa vaihteistoöljyssä.
Mikko K kytkinlevyn keskiöjouset on mielenkiintoinen teoria, selitä!
Kuulostelimme päät kallellaan mersuasiantuntijan kanssa ja hän ehdotti resonointiongelmaa esim. painelaakerilta.
Eli öljyhommeli poissuljettu. Se, mikä miellytti oli täydellinen metallihilun puute vanhassa viime vuonna laitetussa vaihteistoöljyssä.
Mikko K kytkinlevyn keskiöjouset on mielenkiintoinen teoria, selitä!
Esim vanhemmilla Volkkarin dieseleillä ei viittinyt ajaa tarvike kytkinlevyllä edellä mainitun kolkatuksen takia. Niistä ei ääni vaimentunut kuin Sasch:n kytkin levyllä. Alkuperäisessä ja saschin levyssä on paljon herkemmät jouset joten levy antaa enempi periksi eikä resonoi. Sama kolinahan tulee jousittamattomalla sintteri levyllä monessa autossa
Datsun Bluebird
Mb Vito
Mb Vito
Mutta johtuuko tuo ylläoleva siitä, että nelilovinen on valurautalaatikko ja 5-vaihteinen alumiini-eli booritusero ja painelaakeri myös paksumpi?PKivimäki kirjoitti:Hmm, 5-v. vaihteiseen W123seen tarjotaan tuola detali.ru sivustolla eri kytkintä kun neliloviseen..
No testataan viimeistään ensi syksynä!
getragista tehty kaupat ja tutkimus käyttöön meneejanne i kirjoitti:Mulla olis getrakki jouten,saa noutaa tutkimus käyttöön.
tällätietoa ketrakkiin ei saa uusia laakereita ollenkaan käyttöautolla ei ollut, saksassa olisi ollut "pikkulaakeri" mutta ei muita.. vuorenmaan kirjat lapualla ei tunteneet kyseistä laakeria vaikka perus fag tavaraa olivat. eli holkittaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi
aika äkkiä tuli selvitettyä tälläinenkin asia sovitteet on todella tiukat nuossa ketrakeissa jotenka aseet ja konstit myös sitämukaa
oma ketrakki kolisi kuin viimeistä päivää.. taisiis niin että moni on sitä säikähtänyt ja askia aukaistiin ja todettiin täysin ehjäksi ja kannattamattomaksi alkaa laakeroimaan jne
Viimeksi muokannut Terho P, 30.5.2011 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Ai niin kalkattavasta getracista oli alunperin kyse. Minulla ei kalkata laatikko ollenkaan kytkin alhaalla tai ylhäällä-kilometrejä on 411 tkm. Eikä kalkata kaverinikaan 5-vaihteinen vastaava-se on se laatikko joka oli poistomyynnissä monta vuotta demecillä 300 eurolla kun kukaan ei vaan ostanut -no minä tilasin sen ja möin kaverille-ilman voittoa tosin-nyt kun tarkemmin ajattelen niin olisin voinut jättää hyllyyn varuiksi itselleni No mutta oma ei onneks vielä kalkata ainakaan.
OT. Mää puolestani sain omani (toisen ja toimivan) erikoisella tavalla. Poikkesin Hyvä Sanoma -lehden kuvauskeikalla huvikseni Suonenjoella olevassa mersupurkamossa. Valitin puheliaalle omistajalle juuri autooni asentaman Getragin olevan laakerivikaisen ja myyjän kusettaneen.
Omistaja totesi että hänellä on purkamollaan kolaroitu W123 300D, jossa 5-v. Getrag - no minä tarkistamaan ja 717.400han se siellä. Autolla ei edes ollut kaameasti kilsoja mittarissa.
Minä kysymään että paljonko, omistaja sanoi että "200€, jos tulet itse purkamaan". No, minä siihen että lainaatko työkaluja, mulla on haalarit autossa!
Mulla on Getrag OM616 -moottorin jatkeena ja kytkin painelaakereineen on 4-vaihteisesta. Epäilen vahvasti että kalkatuksella on taustansa tässä yhdistelmässä. Laakerivikaan en jaksa uskoa, koska kalkatus kuuluu tosiaan vaan käynnistämisen jälkeen ja katoaa sitten kytkinpainalluksella kokonaan.
Omistaja totesi että hänellä on purkamollaan kolaroitu W123 300D, jossa 5-v. Getrag - no minä tarkistamaan ja 717.400han se siellä. Autolla ei edes ollut kaameasti kilsoja mittarissa.
Minä kysymään että paljonko, omistaja sanoi että "200€, jos tulet itse purkamaan". No, minä siihen että lainaatko työkaluja, mulla on haalarit autossa!
Mulla on Getrag OM616 -moottorin jatkeena ja kytkin painelaakereineen on 4-vaihteisesta. Epäilen vahvasti että kalkatuksella on taustansa tässä yhdistelmässä. Laakerivikaan en jaksa uskoa, koska kalkatus kuuluu tosiaan vaan käynnistämisen jälkeen ja katoaa sitten kytkinpainalluksella kokonaan.
Lakkaako PKivimäen laatikon kolinat painamalla kevyesti kytkintä vai ihan kunnolla pumppaamalla.Mun kaverilla on kans 5v getrag ja sekin kolisee lievästi tyhjäkäynnillä just samoin kuin mullakin.Molemmat laatikot on ajossa kohtuu äänettömiä mitä nyt lievästi ujeltaa ykkösellä ja kakkosella .Uskon edelleen vahvasti ettei kolina liity laakerivikaan vaan juuri siihen reiluun hammasvälykseen kytkinakselin ja sivuakselin välillä.Ääni saattais hyvinkin asettua paksummilla öljyillä kuin ATF mutta mitä muuta sinne laittaisi?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Lainaus Daimlerin psykoterapiarojektista kun oli sitä viissaammilta kysynyt:jari_w123 kirjoitti:Ääni saattais hyvinkin asettua paksummilla öljyillä kuin ATF mutta mitä muuta sinne laittaisi?
Daimleri kirjoitti:Heh,lähetin eilen illalla huvikseni e-mailin mercedes-benz classic centeriin ja kysyin tuosta vaihdeloorasta että onko se aito getrag vai "tavallinen" 5-speed.vastasivatpa nopsaan:
Dear Mr. Daimler,
the transmission of your car is a GETRAG.
Please use as oil SAE80. Available at every MB-Dealer.
Mit freundlichen Gruessen / Kind regards
Mercedes-Benz Classic Center
DaimlerChrysler AG Besucheranschrift:
Mercedes Car Group Stuttgarter Str. 90
Brand Communications Fellbach
Classic
Mercedes-Benz Classic Center
000/R051
70546 Stuttgart
Phone: +49 (0)711 / 17 - 8 40 40
Fax: +49 (0)711 / 17 - 8 34 56
e-mail: classic.center@daimlerchrysler.com
Besuchen Sie den Shop der Collection Classic unter:
www.mercedes-benz-classic-collection.com
Das Classic Center finden Sie unter:
www.mercedes-benz.com/classic-center
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Jari_w123:n kysymykseen: vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen on tilanne tämä: kalkatus alkaa startatessa ja loppuu tykkänään kun kerran painaa kytkintä, ei tarvitse punpata.
Minä kysyin öljyasiaa Getragilta, vastaus oli tämmöönen:
Niinkuin tuolla mainitsin, vaihdoin öljyt ja vaihteisto on nyt todella hiljainen, paitsi heti startin jälkeen ennen kytkimen potkaisua.
Minä kysyin öljyasiaa Getragilta, vastaus oli tämmöönen:
Paikallinen mersua tunteva öljyalan yrittäjä nimeltä Oilboys löysi kyllä Mobilin taulukosta Essogear MB 317 vaihteistoöljyn, joka täyttää MB normeja kanssa ja on hiukan tuhdimpaa. Muuta ei olisi suostunut myymään.Oil Fill of gearbox: 1,6 litres
Type of oil: ATF Typ A / Suffix A
Norm: Mercedes Norm 236.2
Example: "ATF "GM" Art. 229 Blaser Swisslube"
We also forwarded your request internally. In case we should find additional information for you, we will let you know. But please understand that after this long time period the transmission has run out of series production, this is more or less a question of chance...
Niinkuin tuolla mainitsin, vaihdoin öljyt ja vaihteisto on nyt todella hiljainen, paitsi heti startin jälkeen ennen kytkimen potkaisua.
Mietiskelen resonanssiasioita;
1. Mihin resonoi jos kytkinlevyn jouset kehnot / kytkinlevy sopimaton?
2. Sellainen tuli mieleen tuota selventävää kaaviota katsellessa että olisiko kytkinakseli pitänyt rasvata kunnolla jollain ennen asennusta?
Taidan kesähupina uusia kytkimen 5-v. osilla niin saadaan taas yksi syy poissuljettua!
Getragiin, joka ääntelee on ollut erikoisöljy. Kerran olen sellaisen nähnyt laatikosta poislaskettavan vaihteistoöljynvaihdon yhteydessä. Se oli väriltään vaaleaa-kermanväristä. Öljy kangistaa laatikon talvella, joten tavallinen atf toimii kokonaisuudessaan paremmin vaikka tietysti se ei kolkottavaa ääntä poista.
Tuli mieleni, että olen kyllä kuullut kalkattavaa getracia kerran ja koeajanutkin kyseistä autoa. Tyhjäkäynnillä kolkatti. Ajossa oli äänetön ja täydellisesti toimiva. Joku korjaaja väitti, että se on kytkinakselin laakeri ja sanoi, että helppo korjata. No laatikko irroitettiin ja lopputulos oli, että korjaaja hajotti laatikon paskaksi kun yritti purkaa laatikkoa. Hän oli korjaillut MB-laatikoita kyllä jonkun verran, mutta ei juuri 5-vaihteista getracia, jonka purkaminen ei olekkaan niin yksinkertaista. Tyhmyyttään laatikon hajoitti-osat ovat nyt laatikossa kaverillani-eli jos ei osaa korjata tai ei ole työkaluja niin ihmisen pitää osata lopettaa homma ja nostaa kädet pystyyn kuin hajottaa ns.pikkuvikainen laatikko! No mutta tuon tilalle saatiin hommattua äänetön vastaava 300 euron hintaan, kun pakettiin kuului pelkkä laatikko ilman vivustoja, kardaanin etupätkää yms.
Saako W124 manuaalia ympättyä OM617:sen perään????
Tuli mieleni, että olen kyllä kuullut kalkattavaa getracia kerran ja koeajanutkin kyseistä autoa. Tyhjäkäynnillä kolkatti. Ajossa oli äänetön ja täydellisesti toimiva. Joku korjaaja väitti, että se on kytkinakselin laakeri ja sanoi, että helppo korjata. No laatikko irroitettiin ja lopputulos oli, että korjaaja hajotti laatikon paskaksi kun yritti purkaa laatikkoa. Hän oli korjaillut MB-laatikoita kyllä jonkun verran, mutta ei juuri 5-vaihteista getracia, jonka purkaminen ei olekkaan niin yksinkertaista. Tyhmyyttään laatikon hajoitti-osat ovat nyt laatikossa kaverillani-eli jos ei osaa korjata tai ei ole työkaluja niin ihmisen pitää osata lopettaa homma ja nostaa kädet pystyyn kuin hajottaa ns.pikkuvikainen laatikko! No mutta tuon tilalle saatiin hommattua äänetön vastaava 300 euron hintaan, kun pakettiin kuului pelkkä laatikko ilman vivustoja, kardaanin etupätkää yms.
Saako W124 manuaalia ympättyä OM617:sen perään????
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Mulla kolkottaa getrakki joskus ja vain tyhjäkäynnillä. Melkein väittäisin että kylmänä esiintyy eniten, lämmettyä ei niinkään. Kytkintä tarvitsee käyttää vain kerran paitsi jos nostaa oikein ripeästi voi uudestaan kolkottaa. Myös kierrosten käyttö hetkellisesti korkeammalla poistaa kolinan vaikka käynti palautuukin tyhjäkännille.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Hävis
Palaan vielä tähän vanhaan aiheeseen. Oma Getrag-lootani ei enää kalkata laisinkaan.
Laatikossa on nyt Esso Gear Oil 317 -öljyä ja viime kesän koneenvaihdon jäljiltä Sachsin uusi kytkin.
Laatikossa on nyt Esso Gear Oil 317 -öljyä ja viime kesän koneenvaihdon jäljiltä Sachsin uusi kytkin.