Vetoakselin kumin vaihto?
Vetoakselin kumin vaihto?
Matikin etuvetarin moottorinpuoleinen kumi päästi rasvat pihalle. Uusi kumi tuli, mutta miten tuon saa vaihdettua?
Kyseessä siis 4Matikin etuvetarin kuskinpuolen sisempi kumi.
Tehhäänkö listaa?
- Auton etuosa ilmaan
- Rengas pois
-
Kyseessä siis 4Matikin etuvetarin kuskinpuolen sisempi kumi.
Tehhäänkö listaa?
- Auton etuosa ilmaan
- Rengas pois
-
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Auton etuosa ilmaan
- Rengas pois
- Isolla laikkakoneella ripustus irti ja vetoakseli poikki
- Kiinalaisilla sivuleikkureilla *naps* terä poikki
- Naapurilta lainatuilla Bahcolaisilla vetoakselin klemmarit poikki
- Uusi suojakumi paikoilleen
- Homma valmis
- Rengas pois
- Isolla laikkakoneella ripustus irti ja vetoakseli poikki
- Kiinalaisilla sivuleikkureilla *naps* terä poikki
- Naapurilta lainatuilla Bahcolaisilla vetoakselin klemmarit poikki
- Uusi suojakumi paikoilleen
- Homma valmis
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Re: Vetoakselin kumin vaihto?
No niin, palataan taas oikeille raiteille.dry kirjoitti:Matikin etuvetarin moottorinpuoleinen kumi päästi rasvat pihalle. Uusi kumi tuli, mutta miten tuon saa vaihdettua?
Kyseessä siis 4Matikin etuvetarin kuskinpuolen sisempi kumi.
Tehhäänkö listaa?
- Auton etuosa ilmaan
- Rengas pois
-
- Täytyykö jarruhilppeet irrottaa, ainakin jarrusatula, eikös?
- Sitten sieltä ne sisemmät vetarin laipan pultit auki?
- Siinäkö kaikki? Lähteekö se nuilla eväillä jo paikoiltaan??
Mainittakoon, että vetari oli vähän aikaa sitten irti kun tuohon vaihdettiin kuskinpuoleinen moottorin kumityyny eli sen pitäisi olla irrotettavissa... kaiketi...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Näillä Kilanderin ohjeilla vaihdoin omaan koslaan suojakumin.Varaa uudet neulat vetoniveleen , muutama neula häviää kuitenkin vanhan suojakumin sisälle rasvan joukkoon.
Lähetetty: 14.9.2006 18:32 Viestin aihe: 4maticin vetoakselin kunnostus.
--------------------------------------------------------------------------------
-89 mallin kuskinpuoleisesta etuvetoakselista suojakumit vähän huonossa kunnossa,siispä:
30mm.kaksitoistakulmaisella hylsyllä mutteri navasta irti,ensiksi mutterin kauluksesta lyödään lukitukset akselin koloista,metri jatkoa vääntimeen,kyllä lähtee.
8mm.kuusiokoloavaimella kuusi kiinnityspulttia moottorin puolelta irti,siinäkin helpottaa metri paksuseinämäistä vesijohtoputkea.
Sitten pyörät oikealle linkkuun,ja otetaan akseli pois (itse touhusin rasvamontussa).
Sitten vetari työpöydälle ja suojakumien klemmarit irti,vedetään laippa pois akselilta,päästään käsiksi vetoniveleen.Lukkosokka pois akselin päästä,sitten nivel viilapenkin päälle,ja akseli lähtee kevyesti päästä naputtelemalla pois.
Lähetetty: 14.9.2006 18:32 Viestin aihe: 4maticin vetoakselin kunnostus.
--------------------------------------------------------------------------------
-89 mallin kuskinpuoleisesta etuvetoakselista suojakumit vähän huonossa kunnossa,siispä:
30mm.kaksitoistakulmaisella hylsyllä mutteri navasta irti,ensiksi mutterin kauluksesta lyödään lukitukset akselin koloista,metri jatkoa vääntimeen,kyllä lähtee.
8mm.kuusiokoloavaimella kuusi kiinnityspulttia moottorin puolelta irti,siinäkin helpottaa metri paksuseinämäistä vesijohtoputkea.
Sitten pyörät oikealle linkkuun,ja otetaan akseli pois (itse touhusin rasvamontussa).
Sitten vetari työpöydälle ja suojakumien klemmarit irti,vedetään laippa pois akselilta,päästään käsiksi vetoniveleen.Lukkosokka pois akselin päästä,sitten nivel viilapenkin päälle,ja akseli lähtee kevyesti päästä naputtelemalla pois.
On on.Jos ei lähe,ni ajele tänne itärajalle,vaihan nuo siinä ihan ootellessa.dry kirjoitti:Jaa-a. Ei taija olla etuvetarinkuminvaihtajia mesellä
(
Kato ei tarvi tehtä liian vaikeesti:jätetään pyörä ja ne jarrut paikalleen ,otetaan vaan montulla se vetoakseli pois-uuvet kumit ja takasin.
Viimose kerra ku tuon homman tekasin,otin aikaa=15 minuuttia montulle ajosta,ni ol vetoakseli kourassa .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Tänks jovijovihava kirjoitti:Taisteluniloa
Tänks BDABDA kirjoitti:Näillä Kilanderin ohjeilla vaihdoin omaan koslaan suojakumin.Varaa uudet neulat vetoniveleen , muutama neula häviää kuitenkin vanhan suojakumin sisälle rasvan joukkoon.
Ja tänks kilanderkilander kirjoitti:On on.Jos ei lähe,ni ajele tänne itärajalle,vaihan nuo siinä ihan ootellessa.
Kato ei tarvi tehtä liian vaikeesti:jätetään pyörä ja ne jarrut paikalleen ,otetaan vaan montulla se vetoakseli pois-uuvet kumit ja takasin.
Viimose kerra ku tuon homman tekasin,otin aikaa=15 minuuttia montulle ajosta,ni ol vetoakseli kourassa .
Ei sitten ollutkaan kumi rikki vaan panta vaihdettu rotanhäntään moottorin tukikumin vaihdon yhteydessä
Hiljattain itsekin vaihdoin tuon suojakumin. Noinhan se menee,
kuin tuossa on esitetty. Muutama huomautus lisäksi:
-Minusta kannattaa vaihtaa yhden akselin kaikki kumit (3) kerralla (2 sarjaa). Vanha
kumi hajoaa kuitenkin ja samalla vaivalla vaihtaa molempiin päihin.
-Kun otat akselia alta, niin varo ettei sisempi pää putoa. Mersu neuvoo
sitomaan pään kiinni kuparilangalla irrotuksen ajaksi
-Akseli katkeaa vasta, kun on irrottanut sokan päästä. Uusi sokka ja
rasvat tulee kumien mukana, samaten kuusiokolopultit ja 12-kulmainen mutteri.
Tarvitaan hyvät sokkapihdit, jotka avaavat ulospäin.
-Mersu kehottaa kasaamaan akselin samalla tavalla kuin se olikin, ts, niin
että ne kolme laakeria tulevat samoihin laakeripesiin. Tätä varten akseliin tehdään
kynällä merkintä ennen katkaisua.
-Jos laakerin ulompi osa irtoaa, neulalaakerit voivat levitä lattialle. Tätä varten
Mersu kehottaa sitomaan laakerit (3 kpl) kuparilangalla niin, etteivät ne aukene.
-Kannattaa varmistaa, että itsellä on sopiva hylsy sen 12-kulmaisen avaamiseen
-Kiristysmomentteja en muista ulkoa, mutta ruuvit ovat tiukalla
-Korjaamo-CD:lla on saksankielinen kuvitettu ohje. Sama ohje englanniksi taisi
olla netistä saatavana. Haulla löytyy.
-Suojakumien pantojen kiristykseen tarvitaan hohtimet
-Homma on itse asiassa aika helppo, mitään muuta kuin vanne ja akseli ei
tarvitse irrottaa. Ruuvipenkki kannattaa olla, johon akselin saa tukevasti kiinni.
-Vanhat rasvat kannattaa pyyhkiä huolella pois ja jos kumi on ollut kauan rikki,
niin voi harkita neulalaakerien pesua.
kuin tuossa on esitetty. Muutama huomautus lisäksi:
-Minusta kannattaa vaihtaa yhden akselin kaikki kumit (3) kerralla (2 sarjaa). Vanha
kumi hajoaa kuitenkin ja samalla vaivalla vaihtaa molempiin päihin.
-Kun otat akselia alta, niin varo ettei sisempi pää putoa. Mersu neuvoo
sitomaan pään kiinni kuparilangalla irrotuksen ajaksi
-Akseli katkeaa vasta, kun on irrottanut sokan päästä. Uusi sokka ja
rasvat tulee kumien mukana, samaten kuusiokolopultit ja 12-kulmainen mutteri.
Tarvitaan hyvät sokkapihdit, jotka avaavat ulospäin.
-Mersu kehottaa kasaamaan akselin samalla tavalla kuin se olikin, ts, niin
että ne kolme laakeria tulevat samoihin laakeripesiin. Tätä varten akseliin tehdään
kynällä merkintä ennen katkaisua.
-Jos laakerin ulompi osa irtoaa, neulalaakerit voivat levitä lattialle. Tätä varten
Mersu kehottaa sitomaan laakerit (3 kpl) kuparilangalla niin, etteivät ne aukene.
-Kannattaa varmistaa, että itsellä on sopiva hylsy sen 12-kulmaisen avaamiseen
-Kiristysmomentteja en muista ulkoa, mutta ruuvit ovat tiukalla
-Korjaamo-CD:lla on saksankielinen kuvitettu ohje. Sama ohje englanniksi taisi
olla netistä saatavana. Haulla löytyy.
-Suojakumien pantojen kiristykseen tarvitaan hohtimet
-Homma on itse asiassa aika helppo, mitään muuta kuin vanne ja akseli ei
tarvitse irrottaa. Ruuvipenkki kannattaa olla, johon akselin saa tukevasti kiinni.
-Vanhat rasvat kannattaa pyyhkiä huolella pois ja jos kumi on ollut kauan rikki,
niin voi harkita neulalaakerien pesua.
Viimeksi muokannut Jarkko N, 29.4.2008 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.