Gd 300 kardaanien "kulmat"
Gd 300 kardaanien "kulmat"
Elikkäs tuo 300gd 82 tärää ,, nähtävästi etu kardaani? nelivetopäällä tienopeuksilla ei voi ajaa, ed.omistaja sekoitellu kardaanin ristikoitten asennuskulmat "mettään".
Oiskos jollain tietoa ko,kardaanien kulmista,,, ns normaali asento ei käy vaan jotai muuta pitäis keksiä
tai jos löytyis kuvia kardaaneista??
Oiskos jollain tietoa ko,kardaanien kulmista,,, ns normaali asento ei käy vaan jotai muuta pitäis keksiä
tai jos löytyis kuvia kardaaneista??
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Oisko tosa? http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 015&SGN=01 Jaa niin eli ristikothan pitää olla "kohdakkain", jos siinä tärrää niin kokeilee puolikierrosta kääntää liu'usta, jos poori antaa kääntää. jos vielä vatkaa niin painotukseen/tarkistukseen onko suorakaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Sepä... kohdakkain oon yrittäny niin kuin yleensä ja puolikierrosta eri päin mutta turhaan,,, mutkalla ei ole mutta ei kait siinä auta pitää kiikuttaa kardaani tasapainotukseen.
Joskin siellä etu pinionissa sais olla tiukemmalla muttetri mutta ei ole vielä tullut hankittuia sitä sakara hylsä avainta.
Ensin luulin sen jyrää äänen tulevan siitä kun keula oli aika alhaalla ja laitoin uudet jouset eteen, niin ääni sen kun paheni
Liekkö sitten tarkoitettu että tuolla g.llä vois ajaakkaan maantie nopeuksia nelivedolla... helpottais vaan kärryn vedossa näin talvisaikaan
Joskin siellä etu pinionissa sais olla tiukemmalla muttetri mutta ei ole vielä tullut hankittuia sitä sakara hylsä avainta.
Ensin luulin sen jyrää äänen tulevan siitä kun keula oli aika alhaalla ja laitoin uudet jouset eteen, niin ääni sen kun paheni
Liekkö sitten tarkoitettu että tuolla g.llä vois ajaakkaan maantie nopeuksia nelivedolla... helpottais vaan kärryn vedossa näin talvisaikaan
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Eikai sitä näillä "tönkkö" vetoisilla autoille ole tarkoitus ajaa olleskaan "pitävällä" alustalla neliveto ja lukot päällä, kuitenkin etupää ja takapää pyörii aina jonkinverran eri nopeuksilla, riippuen ihan välityksistä, rengaspaineista, sekä kulumisesta. Joutuu voimansiirto aika koville noissa nopeuksissa.epö kirjoitti:Liekkö sitten tarkoitettu että tuolla g.llä vois ajaakkaan maantie nopeuksia nelivedolla... helpottais vaan kärryn vedossa näin talvisaikaan
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Sen enempää g:n akselistojen ja laatikoiden sielunelämää tuntematta, ilman keskitasuria ei pitävällä tiellä voi tosiaan nelikolla ajella. Monta HooJiitäkin rikottu noin. Syncrofolgarissakin saa olla vain pari % eroa pyörän halkaisijassa etu-/taka akseleilla, vaikka se ei kiinteä nelikko olekaan.Malm kirjoitti:Eikai sitä näillä "tönkkö" vetoisilla autoille ole tarkoitus ajaa olleskaan "pitävällä" alustalla neliveto ja lukot päällä, kuitenkin etupää ja takapää pyörii aina jonkinverran eri nopeuksilla, riippuen ihan välityksistä, rengaspaineista, sekä kulumisesta. Joutuu voimansiirto aika koville noissa nopeuksissa.epö kirjoitti:Liekkö sitten tarkoitettu että tuolla g.llä vois ajaakkaan maantie nopeuksia nelivedolla... helpottais vaan kärryn vedossa näin talvisaikaan
-Risto
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
se vaan on pakko pitää 4wd päällä kun vetää tommosta isompaa traileria ja siinä esim bobgatti kaivuuvarustuksella päällä!
Se vakionopeus nivel on käyny mullakin mielessä,, esim bemarissa ja tuommosessa rva.n ML.ssä näkyy jo sellaiset olevan.. heittäs jurisemasta
Ja eipä mahtais olla pulttijakokaan kaukana niissä bemarin nivelissä,,, jos vaan "luonto" antais periksi pistää ne G.hen
Oisko kellekkään jääny nurkkiin tuollaista etu kardaanin putkea/aihiota, sais siitä sen spooriosan nätisti
Se vakionopeus nivel on käyny mullakin mielessä,, esim bemarissa ja tuommosessa rva.n ML.ssä näkyy jo sellaiset olevan.. heittäs jurisemasta
Ja eipä mahtais olla pulttijakokaan kaukana niissä bemarin nivelissä,,, jos vaan "luonto" antais periksi pistää ne G.hen
Oisko kellekkään jääny nurkkiin tuollaista etu kardaanin putkea/aihiota, sais siitä sen spooriosan nätisti
Kyllä tuo jyrinä on tuttua touhua. Suurennuslasin kanssa etsi kohdistus merkkejä, toinen löyty mutta toista ei. Merkkasin aloitus kohdan ja aloitin boori kerrallaa pyöräyttämään kulmia, mutta ei auttanut. Panin aloitus merkit kohdalleen ja tasapainoitukseen. Ei auttanut. Kysyin uutta kartaania; 1300 e....ei kiitos....
Heitän max 60km/h nelivedon pois päältä joskin liukkailla teillä olis tukevampi ajaa nelikko päällä kovempaakin. Renkaiden kokoerokaan ei voi olla syynä koska samaiset kumit oli HJ Toyotan alla eikä jyrissyt nelivedolla vaikka olis ajanut 120km/h.
Kartaaniin on jossain vaiheessa vaihdettu ristikot ja jos ei sitten ole prikulleen kohdallaan niin voipihan sekin jyristää, varsinkin kun G kartaanit on muutenkin poikkeavat kulmien suhteen verrattuna normaaleihin. Mutta tuo vakionopeus nivelen asennus vois olla lääke tuohon ropleemaan.
Heitän max 60km/h nelivedon pois päältä joskin liukkailla teillä olis tukevampi ajaa nelikko päällä kovempaakin. Renkaiden kokoerokaan ei voi olla syynä koska samaiset kumit oli HJ Toyotan alla eikä jyrissyt nelivedolla vaikka olis ajanut 120km/h.
Kartaaniin on jossain vaiheessa vaihdettu ristikot ja jos ei sitten ole prikulleen kohdallaan niin voipihan sekin jyristää, varsinkin kun G kartaanit on muutenkin poikkeavat kulmien suhteen verrattuna normaaleihin. Mutta tuo vakionopeus nivelen asennus vois olla lääke tuohon ropleemaan.
Luova laiskuus on tehokkuuden äiti.
no heps.
Kyllä pitää kestää ajella nelikko päällä joka säällä.mulla ollu vajaan kymmenen vuotta ja aina kun kelit niin vaatii,menee nelikko päälle,edes yhtään etuniveltä ei ole vielä mennyt ja 35" renkailla mikä vielä lisää käännettäessä välityksiin kohdistuvia vääntöjä.
Kardaaneissa ja laatikon laipoissa on tosiaan kohdistus nuolet,täytyy vain puhdistaa ne ensin aika hyvin että ne sieltä löytyy ja jos ei sitten muuta keksi niin ainakin veholta löytyy aste kulmat kuinka niiden ristikoiden tulisi olla toisiinsa nähden ja kaikki tämä kohdistelu johtuu siitä että 460:ssa etu ja taka kardaani pyörii toisiinsa nähden eri päin.
jos kulmat ei ole kohdallaan ni varmasti tärrää ikävästi.
ne nuolet ei ole tavan omaisia nuolia vaan kolmioita eli nuolen kärkiä.
Kyllä pitää kestää ajella nelikko päällä joka säällä.mulla ollu vajaan kymmenen vuotta ja aina kun kelit niin vaatii,menee nelikko päälle,edes yhtään etuniveltä ei ole vielä mennyt ja 35" renkailla mikä vielä lisää käännettäessä välityksiin kohdistuvia vääntöjä.
Kardaaneissa ja laatikon laipoissa on tosiaan kohdistus nuolet,täytyy vain puhdistaa ne ensin aika hyvin että ne sieltä löytyy ja jos ei sitten muuta keksi niin ainakin veholta löytyy aste kulmat kuinka niiden ristikoiden tulisi olla toisiinsa nähden ja kaikki tämä kohdistelu johtuu siitä että 460:ssa etu ja taka kardaani pyörii toisiinsa nähden eri päin.
jos kulmat ei ole kohdallaan ni varmasti tärrää ikävästi.
ne nuolet ei ole tavan omaisia nuolia vaan kolmioita eli nuolen kärkiä.
No heip!
Eipä täristä enää ei... Olihan siellä nuolen päät siellä haarukassa toinen ja toinen siellä spooriputken tyvessä!! ne kun pistin kohilleen niin kestää vetää nelikkopäällä mitä tuo g300d jaksaa mennä.
Kolmekymmentä vuotta piti rassata näitä autoja että näki tuommosenkin ihmeen jotta kardaanin haarukat tulee ihan mihin asentoon sattuu (suomeksi päin p.tä) jos tuollai pistäis normaali kardaanin niin lentäis tekari suusta mutta kyllä oli mukavan tuntuinen kun lähti kokeileen jotta vieläkös täryyttää,, tausta peilistäkin näkee jo selvää kuvaa.
Kyselin entiseltäkin omistajalta missä oli kardaaneja aiemmin käytetty irralaan niin vastaus oli tuo meidän VEHO,,, no siellä eikä maahan tuojalla ei ollut minkaanlaista kuvaa eikä tietoa niistä kulmista saati sitten nuolenpäistä
SUURET kiitokset "nuolenpää" kommenteista ja muistakin!
On sitä näköjään mullakin vielä joku asia opittavana näistä autoista vaikka jotain on jo matkanvarrella opinutkin
Eipä täristä enää ei... Olihan siellä nuolen päät siellä haarukassa toinen ja toinen siellä spooriputken tyvessä!! ne kun pistin kohilleen niin kestää vetää nelikkopäällä mitä tuo g300d jaksaa mennä.
Kolmekymmentä vuotta piti rassata näitä autoja että näki tuommosenkin ihmeen jotta kardaanin haarukat tulee ihan mihin asentoon sattuu (suomeksi päin p.tä) jos tuollai pistäis normaali kardaanin niin lentäis tekari suusta mutta kyllä oli mukavan tuntuinen kun lähti kokeileen jotta vieläkös täryyttää,, tausta peilistäkin näkee jo selvää kuvaa.
Kyselin entiseltäkin omistajalta missä oli kardaaneja aiemmin käytetty irralaan niin vastaus oli tuo meidän VEHO,,, no siellä eikä maahan tuojalla ei ollut minkaanlaista kuvaa eikä tietoa niistä kulmista saati sitten nuolenpäistä
SUURET kiitokset "nuolenpää" kommenteista ja muistakin!
On sitä näköjään mullakin vielä joku asia opittavana näistä autoista vaikka jotain on jo matkanvarrella opinutkin
Perkle...nyt pitää tarkastaa uudemman kerran ne merkkien paikat rasvanpoistajan ja paineilman kanssa. En aikaisemmin todellakaan ole tajunnut etsiä sieltä putken tyvestä merkkejä, liekkö takakartaanissa yhtä hankalat löytää. Joka tapauksessa kiitoksia jo tässä vaiheessa vinkistä.
Luova laiskuus on tehokkuuden äiti.
Vanha ketju mutta silti...
W460 ja W461 jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä, joten joku paikka hajoo varmasti asfaltilla tai soralla ajettaessa.
Tämä on kielletty suorin sanoin Geen käyttöohjekirjassakin. Luminen / jäinen tie sitten erikseen.
Sama oli patrollissakin aikoinaan. Lisäksi peilijäällä nelivetopäällä oli varsin omalaatuinen ajettava
W460 ja W461 jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä, joten joku paikka hajoo varmasti asfaltilla tai soralla ajettaessa.
Tämä on kielletty suorin sanoin Geen käyttöohjekirjassakin. Luminen / jäinen tie sitten erikseen.
Sama oli patrollissakin aikoinaan. Lisäksi peilijäällä nelivetopäällä oli varsin omalaatuinen ajettava
G280E kirjoitti:no heps.
Kyllä pitää kestää ajella nelikko päällä joka säällä.mulla ollu vajaan kymmenen vuotta ja aina kun kelit niin vaatii,menee nelikko päälle,edes yhtään etuniveltä ei ole vielä mennyt ja 35" renkailla mikä vielä lisää käännettäessä välityksiin kohdistuvia vääntöjä.
Kardaaneissa ja laatikon laipoissa on tosiaan kohdistus nuolet,täytyy vain puhdistaa ne ensin aika hyvin että ne sieltä löytyy ja jos ei sitten muuta keksi niin ainakin veholta löytyy aste kulmat kuinka niiden ristikoiden tulisi olla toisiinsa nähden ja kaikki tämä kohdistelu johtuu siitä että 460:ssa etu ja taka kardaani pyörii toisiinsa nähden eri päin.
jos kulmat ei ole kohdallaan ni varmasti tärrää ikävästi.
ne nuolet ei ole tavan omaisia nuolia vaan kolmioita eli nuolen kärkiä.