Ilmastointipulmatopikki

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Ilmastointipulmatopikki

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ei löytynyt pikaisella haulla ilmastointitopikkia. Jos semmoinen on niin ohjatkaa sinne, kiitos.

Noniin, W202 sai keväthuollon ilmastointilaitteelle kun ei jaksanut jäähdyttää ollenkaan talven jäljiltä. Loppukesästä vielä pelasi. No, vuoden eka lämpimillä vappuna piti havaita ettei enää jäähdytä ja sitten kiireesti tyhjennyttämään, tyhjiötä imemään, uutta ainetta laittamaan ja öljyämään ja kompuran paineet tarkastamaan. kaikki näytti olevan kunnossa ja viileää tuntui jo tulevan paremmin. Nyt ei vaan taas tule. Jokos ne vuoti pois? Lasissa näkyy pikkuista liikettä kun vehje päällä.

Olikos joskus jollakin käyny niin että raitisilmasuodatin oli umpitukossa ja ei ilmastointi pelannu? Onkos suodattimilla eroja, orkkis vai tarvike?

Pitänee viikolla katsella minkälainen tapaus suodatin on.

Samalla täytyy vaania voiko laakeria ehjätä, kun kuuluu puhaltimesta maailmanlopun ääniä eli alkoi ääntelemään ikäänkuin joku siipi ois mutkalla ja hipoisi jonnekkin.
Avatar
Petri Rintala
Viestit: 214
Liittynyt: 21.5.2006 12:14
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Petri Rintala »

Tyhjähän se taas on veikkaisin ! mulla oli joka keväinen operaatio käydä kylmäkone täyttämässä (kone ilmoitti aina et vuototesti ok vaikka litkut oli talvenaikana häipyny) no männä viikolla taas menin hakemaan uusia aineita no nyt ei ollut enää epäselvää mistä vuotaa oli ihan korvin kuultavissa et etupäästähän se vuotaa ei kun ilmastoinnin syyläri vaihtoon 207€ (veholla 715€) siis osa ite vaihdoin :lol: ja taas toimii.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Lauhduttimen kennon vuotaminen on tyyppivika 202:ssa. Jos vuoto on siellä, ei muuta kuin uutta kennoa nokalle ja kuivain samalla vaihtoon. Itse vaihdoin nuo viime kesänä.
Kylmäaine vuotaa muuten 100 kertaa pienemmästä reiästä kuin vesi, että vuotoa voi kyllä olla muuallakin. :roll:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Ilmastointipulmatopikki

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

AK47 kirjoitti:Olikos joskus jollakin käyny niin että raitisilmasuodatin oli umpitukossa ja ei ilmastointi pelannu?
Ainakin minulla.
Ei tuu kylmää sisälle jos on umpiseinä vastassa :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

ahonen v kirjoitti:Kylmäaine vuotaa muuten 100 kertaa pienemmästä reiästä kuin vesi, että vuotoa voi kyllä olla muuallakin. :roll:
Se ompi pierua ohuempaa ainetta. :ope:
Väriaineella sen vuotokohdan löytää.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastointipulmatopikki

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ari66 kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Olikos joskus jollakin käyny niin että raitisilmasuodatin oli umpitukossa ja ei ilmastointi pelannu?
Ainakin minulla.
Ei tuu kylmää sisälle jos on umpiseinä vastassa :D
Jep, niin muistelin että juuri näin ois käyny foorumilaiselle joskus.

Noo, katselin suodattimen ja tosiaankin vaihdon tarpeessa se on. Muttamutta, puhaltaa silti hyvin ja näyttäis että ilmastoinnin kennon ois oltava suodattimen jälkeen. Mitenhän tuo nyt on? Taitaa olla vikaa eli vuoto kylmävehkeessä.... :( No karistelin ja puhaltelin paineilmalla kourallisen roskia ja pölyä suodattimesta ja puhaltaa hieman paremmin ehkä. Nyt vaan on niin kylmä ettei voi testata jäähdyttääkö paremmin. Onneksi suodatin on KL:llä "vain" 30e.

Moottori ainakin on laakereiltaan väljä kun kihnuttaa. Saakos nuo moottorit purettua ja laitettua uudet laakerit? Moottorin hinta näyttäis olevan 210e KL:ssä joten vaikka värkkäisi 8h tuota niin silti kannattais ennemmin, kuin olla töissä tienaamassa. Laakeripronssi ei kummoista maksa jos sorvaa laakerit. Lähinnä mietityttää saako moottorin purettua ilman rälläköintiä ja kasattua ilman hitsaamista.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Puhalsi se mukamas mullakin umpinaisen ilmansuodattimen läpi, mutta vasta sen vaihto uuteen auttoi.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Komulainen
Viestit: 25
Liittynyt: 17.11.2005 12:23
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja Komulainen »

Ja lauhduttimen vaihdon jälkeen kannattaa käyttää jollain alan miehellä joka koeponnistaa järjestelmän ennen käyttöön ottoa esim:typpipaineella.
Kerralla tekee tiiviin niin kylmäaine pysyy talven yli tallessa..
Asiaa parantaa kun käyttää talvellakin välillä ilmastointia päällä, kompressorin akselitiivisteellä on tapana "kuivua" vähällä käytöllä josta seurauksena nuo kylmäaineen karkailut.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Komulainen kirjoitti: Asiaa parantaa kun käyttää talvellakin välillä ilmastointia päällä, kompressorin akselitiivisteellä on tapana "kuivua" vähällä käytöllä josta seurauksena nuo kylmäaineen karkailut.
Mulla on aina ilmastointi päällä, kompura käy sillon kun käy.
Kylmämies tosin sanoi, että jos haluaa säästellä kompuraa, niin helteillä kannattaa laittaa ilmastointi päälle vasta vauhdissa, kun ilmavirta on jäähdyttänyt kennoa, muutoin voi pitää aina päällä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Komulainen
Viestit: 25
Liittynyt: 17.11.2005 12:23
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja Komulainen »

Pitää paikkansa että lauhduttimessa pitää kuumakaasun päästä lauhtumaan että järjestelmä pelittää ja kompressori ei vioitu, mutta yleisimmin autossa on joko presu tai termostaatti ohjaamassa lauhduttimen puhaltimia..
Näillä varmistellaan korkeapaineen pysyminen sallituissa rajoissa ja näin vältytään konerikoilta. Eli jos lauhduttimen edessä näkyy flektit niin voi huoletta pyöritellä ilmastointi päällä kelillä kuin kelillä..

Talvella ilmastoinnista on etu kosteuden poistosta, vie huurteen lasista ja ei vaikuta siihen polttoaineen kulutukseen juurikaan jos joku sitä miettii.. :?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ari66 kirjoitti:Puhalsi se mukamas mullakin umpinaisen ilmansuodattimen läpi, mutta vasta sen vaihto uuteen auttoi.
Ari66: Hyvä, tämä tieto lohduttaa jo kummasti.

Jaa, oisko kellään laakerivikaista puhallinta W202 aut ilmastoinnillisesta n -95 vehkeestä? Voisi testata saako laakeroitua, jos homma onnistuu saat siis korjauksen ilmaiseksi :) Jos ei onnistu et paljoa menetä. Haku koskee aluetta Nummela, Karkkila, Hyvinkää, tai voin tulla vastaan puoleenväliin muutaman kymmentä kilometriä hakemaan "uhria".
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tuota, nyt pitäis saada pakkokytkettyä kompura päälle. Löytyiskö helppoa paikkaa vai rupeanko seuraamaan kompuralta tulevia johtoja?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, selkä ei ollut enää kipeä selällään vänkärin penkillä ja pää jalkatilassa rymyämisen ja viimekertaisen suodattimen (tarvike vuodelta 04) ulosrepimisen ja uuden originaalin asentamisen (meni itsestään paikalleen) jälkeen. Silmätkin on pesty niihin valuneesta hiekasta, puiden neulasista ja pölystä ja muusta moskasta.

Tänään siis kömmin uudelleen sinne (toki nyt edellisestä kerrasta viisastuneena käänsin penkistä selkänojan takakenoon) katselemaan sitä ääntelevää puhaltimen moottoria.

Moottori oli kiinni 4 kpl torx T20 kantaisella ruuvilla ja sen sai näppeihin kun irroitti jonkin lämpöanturilta vaikuttavan (joskin luultavasti se sitten onkin lämmityselementti se mokkula???) osasen joka oli alumiinipalasessa kiinni parilla ruuvilla. Johdot vaan irti mosasta ja tutkimaan laakereita.

Laakerit ei ollut väljät sivusuunnassa, höh. Huijausta, huijausta sanoivat pienet aivosoluset. Ropelissa oli alapuolella näemmä pieniä osumajälkiä ja ne oli tulleet siitä että moottorin kehto oli arvatenkin osunut siipiin tai päinvastoin, kumminpäin nyt asian katsoo. Laakereissa oli siis tullut välystä ennemminkin pituussuunnassa. Laitoin moottorin ja kehdon väliin 0.7mm rikat ja näillä mennään toistaiseksi. Samalla pesin laakerit liinerillä ja öljysin luultavasti 32:lla hydrauliöljyllä kun sitä oli siinä käden ulottuvilla.

Hiilissä oli varaa vielä n. 5mm puolellaan ja n. 2.5mm paksussa kollektorin kupareissa oli jäljellä pintaa vielä n. 2/3-osaa joten en ruvennut purkamaan pakettia ja sorvailemaan kollektoria.

Hyvin puhaltaa ja on äänetön kaikilla nopeuksilla. Kuulostellaan kuinka kauan.

Vielä kun sais kompuran päälle....... Vaikka VÄKISIN. Onnistuuko jonkun relen jalasta hyppylangalla? Pinnejä kyseiseen hommaan huutelen?

Äkkiä kompuran ympäriltä ahtaasta paikasta katselemalla ei näy kompuralta tulevan sopivia johtoja joista sais kytkimen loksahtamaan.

Ainetta on järjestelmässä, ainakin väriainetta ja painetta :shock:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Onkos uvlanpusta tietoa?

Minkälainen pitää olla sopiva uv-lamppu jolla näkee merkkiaineen jättämät jäljet?

Löytyiskö foorumilaisilta lainaksi suunnilleen Nummela- Forssa- Hyvinkää alueen sisältä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”