Cossua ja kysymyksiä.( öljynpaineista)
Cossua ja kysymyksiä.( öljynpaineista)
Alkuviikosta sain vihdoin hankittua kauan unelmoimani pirssin, tenavatähden ja vieläpä cossuna. Päältäpäin suhteellisen siisti vuoden 85 2.3 litrainen 16 tappinen vekotin.
Lisää kuvia ja tarinaa autosta kunhan saan siistittyä autoa edes hieman edustavampaan kuntoon.
Ongelmia ja korjaamista kaipaavia kohtia autossa on varmasti tarpeeksi yhden miehen tarpeita ajatellen. Ajatuksena olisi hoitaa mahdollisimman paljon itse, opettelemista ja tekemistä varmasti riittää. Yritän kuvata ja selostaa tekemäni korjaukset ja ehostukset, jotta tulevatkin voisivat niistä jotakin hyötyä.
Ensimmäinen ja vakavin ongelma on pakoputki. Edellinen omistaja on tehnyt todellisia budjetti ratkaisuja putken kanssa. Ennen ensimmäistä vaimenninta luultavasti kuuluisi olla jousto putki, ei ole ja tärinä sen mukaista.
Pahempi ongelma on kuitenkin katkennut putken keskikannatin. Se oli korvattu väliaikaisesti narulla ja hakkasi pohjaan. Korjausta oli selvästikkin yritettu, koska kumin kannattimen pultit olivat pyöristetty, joten avaaminen sitä kautta mahdotonta. Joten kiinnikettä purkamaan toiselta puolelta.
Tässä tilanteessa nytten:
Mitäs sitten, saako nuo tapit hakattua pois sinne pulttien suuntaan? Ajelenko tapit kokonaan pois ja hitsaan uudet tilalle? Mitähä? Urpo paikka tehä, kun tason säätökin niin vieressä.
Lisää kuvia ja tarinaa autosta kunhan saan siistittyä autoa edes hieman edustavampaan kuntoon.
Ongelmia ja korjaamista kaipaavia kohtia autossa on varmasti tarpeeksi yhden miehen tarpeita ajatellen. Ajatuksena olisi hoitaa mahdollisimman paljon itse, opettelemista ja tekemistä varmasti riittää. Yritän kuvata ja selostaa tekemäni korjaukset ja ehostukset, jotta tulevatkin voisivat niistä jotakin hyötyä.
Ensimmäinen ja vakavin ongelma on pakoputki. Edellinen omistaja on tehnyt todellisia budjetti ratkaisuja putken kanssa. Ennen ensimmäistä vaimenninta luultavasti kuuluisi olla jousto putki, ei ole ja tärinä sen mukaista.
Pahempi ongelma on kuitenkin katkennut putken keskikannatin. Se oli korvattu väliaikaisesti narulla ja hakkasi pohjaan. Korjausta oli selvästikkin yritettu, koska kumin kannattimen pultit olivat pyöristetty, joten avaaminen sitä kautta mahdotonta. Joten kiinnikettä purkamaan toiselta puolelta.
Tässä tilanteessa nytten:
Mitäs sitten, saako nuo tapit hakattua pois sinne pulttien suuntaan? Ajelenko tapit kokonaan pois ja hitsaan uudet tilalle? Mitähä? Urpo paikka tehä, kun tason säätökin niin vieressä.
Viimeksi muokannut _Niko, 18.6.2008 19:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vin kooderi kertoo seuraavaa:
Model 190 E 2.3-16
Chassis 2010341F119088
Engine 102983 10 006527
Transmission 717404 00 006687
Order 0 4 230 02321
Approx. year 1984
Dealer Schwaebisch-gmuend branch (230)
Interior fabric black+anthracite (071)
Paint
702 smoke silver metallic (с 01.01.1983)
Options
410 electric sliding roof (с 01.03.1965 по 29.02.1988)
466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)
504 outside rear view mirror, right, electrically adjustable (с 01.11.1978 по 29.02.1986)
outside rear view mirror, right, electrically adjustable (l.h.d.)
taxi version, f.r.g, and outside rear view mirror on the right
532 automatic antenna without radio set (с 01.01.1963)
584 electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)
electric window lifters, fourfold or sixfold
591 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass), Germany
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - Germany (с 01.01.1972)
873 Unknown code
Kukas kertoo mikä johto kuvassa ympyröidyssä kohdassa pitäisi olla?
Entäs flekti, kuuluuko se olla sellainen, että pyörii ihan valtoimenaan? Eikös silloin ole visko ole tullut elämänsä päähän?
Ilmansuodatin olisi vaihto kunnossa, jonkun näköistä vapari suodatinta ajattelin, lähinnä pestävyyden takia. kooklettanut olen, mutta mistään ei tunnu löytyvän, mutta tiedän niitä olevan. Eli mistä?
Model 190 E 2.3-16
Chassis 2010341F119088
Engine 102983 10 006527
Transmission 717404 00 006687
Order 0 4 230 02321
Approx. year 1984
Dealer Schwaebisch-gmuend branch (230)
Interior fabric black+anthracite (071)
Paint
702 smoke silver metallic (с 01.01.1983)
Options
410 electric sliding roof (с 01.03.1965 по 29.02.1988)
466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)
504 outside rear view mirror, right, electrically adjustable (с 01.11.1978 по 29.02.1986)
outside rear view mirror, right, electrically adjustable (l.h.d.)
taxi version, f.r.g, and outside rear view mirror on the right
532 automatic antenna without radio set (с 01.01.1963)
584 electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)
electric window lifters, fourfold or sixfold
591 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass), Germany
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - Germany (с 01.01.1972)
873 Unknown code
Kukas kertoo mikä johto kuvassa ympyröidyssä kohdassa pitäisi olla?
Entäs flekti, kuuluuko se olla sellainen, että pyörii ihan valtoimenaan? Eikös silloin ole visko ole tullut elämänsä päähän?
Ilmansuodatin olisi vaihto kunnossa, jonkun näköistä vapari suodatinta ajattelin, lähinnä pestävyyden takia. kooklettanut olen, mutta mistään ei tunnu löytyvän, mutta tiedän niitä olevan. Eli mistä?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
tuo ilmeisesti sitten ohjais just tuota flektiä... vaikkaki mulla taitaa olla hiukka erinlainen tuo päätyosa...
Pitäs käyä autosta kattomassa vanhasta kuitista mistä hommattu tuohon mun cossuun vapaavirtaus suodatin joka on pestävä malli ja sopii orkkis koteloon.
tuo ilmeisesti sitten ohjais just tuota flektiä... vaikkaki mulla taitaa olla hiukka erinlainen tuo päätyosa...
Pitäs käyä autosta kattomassa vanhasta kuitista mistä hommattu tuohon mun cossuun vapaavirtaus suodatin joka on pestävä malli ja sopii orkkis koteloon.
Lisää kysymyksiä vaan pukkaa...
Öljynlauhduttimen asennus ei tunnu kovin alkuperäiseltä, liekö näissä ollut edes sellaista vakiona?
Jarru jakaja_mikälie nimeltään on onnistunut saamaan korroosiota kylkeensä melkoisesti, liekö tuo vaarallista? Hapertunutta ainesta on melko syvästi tuossa, paljonko tavaraa on alla?
Ilma vuodonkin bongasin imusarjasta, mikähän lienee tuon letkun oikia nimitys?
Öljynlauhduttimen asennus ei tunnu kovin alkuperäiseltä, liekö näissä ollut edes sellaista vakiona?
Jarru jakaja_mikälie nimeltään on onnistunut saamaan korroosiota kylkeensä melkoisesti, liekö tuo vaarallista? Hapertunutta ainesta on melko syvästi tuossa, paljonko tavaraa on alla?
Ilma vuodonkin bongasin imusarjasta, mikähän lienee tuon letkun oikia nimitys?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Vaikuttas ilmastoinnin stöpseleiltä. Oliskohan tuossa joskus sellanen ollut, tai kone otettu toisesta autosta jossa ilmastointi.Kukas kertoo mikä johto kuvassa ympyröidyssä kohdassa pitäisi olla?
Ei ole viskoa noissa nelosissa. Siinon makneettikytkin joka nappaa kun motti aikoo keittää. Sen kytkimen kytkin eli anturi sijainnee sen sun ympyröimän tökkelin liepeillä.Entäs flekti, kuuluuko se olla sellainen, että pyörii ihan valtoimenaan? Eikös silloin ole visko ole tullut elämänsä päähän?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
http://www.surffi.net/~tamaut/ Tuolta saanut ainaski pari vuotta sitte ITG:n vapaavirtaus suodatinta:
ITG VAPAAVIRTAUSILMANSUODATIN MB 288X171X50 73.0euroa.
ITG VAPAAVIRTAUSILMANSUODATIN MB 288X171X50 73.0euroa.
_Niko kirjoitti:Lisää kysymyksiä vaan pukkaa...
Öljynlauhduttimen asennus ei tunnu kovin alkuperäiseltä, liekö näissä ollut edes sellaista vakiona?
Kyllä on alkuperäisesti ollut. Oikeella paikalla jokseenki vaan viritelty nippareilla kuvista päätellen.
En tiedä oletko ottanut pois? ilmanputsarin putki näyttää puuttuvan...
Ilma vuodonkin bongasin imusarjasta, mikähän lienee tuon letkun oikia nimitys?
Mullakin samalla lailla halkeillut nuo letkut... Siinä on varaosanumero painettuna letkuun jolla löytyy mersun merkkiliikkeestä oikeat uudet letkut.
kävin pikkusen vänkkärin jalkatilaa penkomassa ja tälläinen löytyi. Mikä se on ja mihin sen pitäisi vaikuttaa, kl varaosasta saa ilmeisesti uuden? Sisällä kolisee kuin siellä olisi hiekkaa ja yksi pinni on poikki.
jotain olen saanut aikaiseksikin, tulpat ja bensan suodatin vaihdettu, pohja tutkittu; löytyi vain kaksi sormen mentävää reikää. Nekin olivat vanhojen paikkojen vieressä, eli huonosti hitsailtu.
Pakoputken kiinnikkeen sain myös hoidettua, ei auttanut muu kuin hioa vingulla tapit pois ja sitten sai jämät lyötyä sisään ja uutta pulttia tilalle. Samassa totesin että, putkea on turailtu ihan tosissaan joskus. Ilmeisesti joskus ajettu kiinni johonkin ja taittunut yhdestä taitoksesta, väleihin on laitettu erinnäisiä pätkiä putkea jolloin putki on nyt hyvin huonosti istuva jostain kohti liian takana ja jostain liian edessä.
Paljonkohan maksaisi teettää ruostumattomasta, taikka rosterista kerääjästä alkaen uusi putki loppuun asti, kahdella vaimentimella?
jotain olen saanut aikaiseksikin, tulpat ja bensan suodatin vaihdettu, pohja tutkittu; löytyi vain kaksi sormen mentävää reikää. Nekin olivat vanhojen paikkojen vieressä, eli huonosti hitsailtu.
Pakoputken kiinnikkeen sain myös hoidettua, ei auttanut muu kuin hioa vingulla tapit pois ja sitten sai jämät lyötyä sisään ja uutta pulttia tilalle. Samassa totesin että, putkea on turailtu ihan tosissaan joskus. Ilmeisesti joskus ajettu kiinni johonkin ja taittunut yhdestä taitoksesta, väleihin on laitettu erinnäisiä pätkiä putkea jolloin putki on nyt hyvin huonosti istuva jostain kohti liian takana ja jostain liian edessä.
Paljonkohan maksaisi teettää ruostumattomasta, taikka rosterista kerääjästä alkaen uusi putki loppuun asti, kahdella vaimentimella?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ompahan olluna kiirettä, paljon ei ole ehtinyt tekemään mitään, mutta jotakin kumminkin. Kajareiden piuhat vetelin uudestaan takakonttiin, edelliset oli vetäisty tavallisella nelinapaisella sähköjohdolla, ja eri mielenkiintoisesti sekin... No uutta piuhaa kouruja pitkin tilalle ja hyvää tulee. Mesestä alkaa löytyä projektin alkua siihen malliin että kohta alkaa hirvittää, eipähän tule aika pitkäksi.
Eikö kukaan osaa sanoa mikä tuo edellisessä viestissä olevassa kuvassa oleva möhkäle on?
MItes kossussa on toteutettu venttiili hommat? Onko hydraulista mekaanista vai jotain muuta? tuntuu että koneesta kuuluu jonkunnäköistä säksätystä joillain kierrosalueilla, ja käynnistäessä moottori viileänä vähän rominaa.
Entäs jakopään ketju onko yksi, vaiko kaksirivinen jakoketju? kaksi rivistä tuskin tarvitsee vaihtaa, mutta yksirivinen on kai suotavaa?
Eikö kukaan osaa sanoa mikä tuo edellisessä viestissä olevassa kuvassa oleva möhkäle on?
MItes kossussa on toteutettu venttiili hommat? Onko hydraulista mekaanista vai jotain muuta? tuntuu että koneesta kuuluu jonkunnäköistä säksätystä joillain kierrosalueilla, ja käynnistäessä moottori viileänä vähän rominaa.
Entäs jakopään ketju onko yksi, vaiko kaksirivinen jakoketju? kaksi rivistä tuskin tarvitsee vaihtaa, mutta yksirivinen on kai suotavaa?
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
oisko tuolla boksilla tekemistä esim sähkölasien kanssa? ota irti ja avaa kansi.. pitäs lähtä helposti irti varmaan jos on yhtään samanlainen ku penkinlämppärien ohjausboksi takapenkin alla. veikkaan että tuolla on releitä sisällä joten hiekat ois ehkä hyvä poistaa
yleensähän pystyy veikkaamaan mikä rasia on kyseessä kun kokeilee kaikkia mahdollisia kytkimiä ja seuraa vaikkapa liittimeltä lähtevää johtoa että minne se menee...
yleensähän pystyy veikkaamaan mikä rasia on kyseessä kun kokeilee kaikkia mahdollisia kytkimiä ja seuraa vaikkapa liittimeltä lähtevää johtoa että minne se menee...
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Mites on, kun öljympaineet on kokoajan, niin tyhjäkäynnillä, kuin ajossakin tapissa, eli 3baarin kohalla? Ei ole vika oljynpaineanturista, koska sen vaihdoin öljynvaihdonyhteydessä. kun auton lyö tulille mittari nousee muutamassa sekunnissa tappiin, eli mittari nousee vastu kun käynnistää, ei nouse kun virrat ovat päällä!
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
En tiedä onko ollut, mutta sen tiedän että tarvikesyyläreissä ei välttämättä ole tarvittavia kiinnikkeitä lauharille, eli se alkuperäinen lauhari on saatettu joutua patentoimaan kiinni syylärinvaihdon yhteydessä._Niko kirjoitti:Öljynlauhduttimen asennus ei tunnu kovin alkuperäiseltä, liekö näissä ollut edes sellaista vakiona?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Samanlailla mullaki tuo mittari pelittää.._Niko kirjoitti:Mites on, kun öljympaineet on kokoajan, niin tyhjäkäynnillä, kuin ajossakin tapissa, eli 3baarin kohalla? Ei ole vika oljynpaineanturista, koska sen vaihdoin öljynvaihdonyhteydessä. kun auton lyö tulille mittari nousee muutamassa sekunnissa tappiin, eli mittari nousee vastu kun käynnistää, ei nouse kun virrat ovat päällä!