cdi-mottien erot?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
wese
Viestit: 51
Liittynyt: 22.4.2006 11:26

cdi-mottien erot?

Viesti Kirjoittaja wese »

Onko 2000-luvun erikokoisissa cdi-koneissa laatu/kestävyyseroja. Tilavuudet tuntuvat mm. myynti-ilmoittelujen perusteella kasvavan melkoisen pienin portain: 1.9, 2.0, 2.1., 2.2, 2.3.... Onko näissä jokin versio tai koko, johon ei kannata koskea sillä kaikkien tuntemalla pitkällä kepilläkään?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: cdi-mottien erot?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

wese kirjoitti:Onko 2000-luvun erikokoisissa cdi-koneissa laatu/kestävyyseroja. Tilavuudet tuntuvat mm. myynti-ilmoittelujen perusteella kasvavan melkoisen pienin portain: 1.9, 2.0, 2.1., 2.2, 2.3.... Onko näissä jokin versio tai koko, johon ei kannata koskea sillä kaikkien tuntemalla pitkällä kepilläkään?
Nuo mainitut moottori koot on kaikki 2.15litraisia. :D Eli 200cdi ja 220cdi.
Merkkailtu vain miten sattuu.
wese
Viestit: 51
Liittynyt: 22.4.2006 11:26

Viesti Kirjoittaja wese »

ahas, miksi mesetehdas sitten merkitsee mallit numeroin 200 ja 220, jos koko ja kone on tuo sama?
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

wese kirjoitti:ahas, miksi mesetehdas sitten merkitsee mallit numeroin 200 ja 220, jos koko ja kone on tuo sama?
Samasta perusmoottorista on otettu eri tehoja ulos.

Esim:

E 200 CDI (R4, 2151 cm3, 75 kW/102 hv) 1998–1999
E 200 CDI (R4, 2151 cm3, 85 kW/116 hv) 1999–2002
E 220 CDI (R4, 2151 cm3, 92 kW/125 hv) 1998–1999
E 220 CDI (R4, 2151 cm3, 105 kW/143 hv) 1999–2002
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Mersu ei ole enää pitkään aikaan noudattanut sääntöä että mallimerkinnän numero kertoisi iskutilavuuden. Tämä johtuu nimenomaan siitä että samankokoisesta perusmoottorista tehdään useita eri tehoversioita moottorinohjauselektroniikan ja muidenkin muutosten avulla, mutta iskutilavuus pysyy samana. Näinollen tuo numero kertookin nykyisin sen minkä tehoisesta mallista on kyse, siis 220 cdi on tehokkaampi kuin 200 cdi neloskoneissa, 320 cdi tehokkaampi kuin 280 cdi V6-koneissa jne. Bensakoneisissa löytyy vastaavia tapauksia. Voisi myös sanoa että tuo numero kertoo mallin paikan mallistossa (suurempi = yleensä parempi ja tehokkaampi).

Mielenkiintoista muuten että euroopassa 5,5 litran M273 moottoriset mallit tunnetaan 500 merkinnällä mutta jenkeissä käytetään 550 numeroa iskutilavuuden mukaisesti. Muitakin omituisuuksia ja epäjohdonmukaisuuksia löytyy, ja mallimerkintöjen historiassa vielä paljon enemmän.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
wese
Viestit: 51
Liittynyt: 22.4.2006 11:26

Viesti Kirjoittaja wese »

Oukei. Otan siis kannettavan tietokoneen, kytken sen piuhalla johonkin liittimeen koslassa ja laitan ruksin 200-tehojen asemasta 320-kohtaan? Mihin reikään piuha pitää autossa tökätä? Vai meneekö se näin... ;)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

wese kirjoitti:Oukei. Otan siis kannettavan tietokoneen, kytken sen piuhalla johonkin liittimeen koslassa ja laitan ruksin 200-tehojen ......
:arrow: TÖKS eli about noinhan se menee, muutetaan softaa 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
wese
Viestit: 51
Liittynyt: 22.4.2006 11:26

Viesti Kirjoittaja wese »

No miten muut osat (jarrut, automaattiloota..) ja a-mies suhtautuvat kun tökkään piuhat paikalleen ja digituunaan meseäni kolminumeroisiin lukuihin?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Alusta toimii ja a mies ei juuri tuumaa mitään ellei tiedä 8)
Lain mukaanhan tehonnostot on muutoskatsastettava.
Hiukan vaikea esim. softausta on leimalla todeta.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

h5 kirjoitti:
wese kirjoitti:ahas, miksi mesetehdas sitten merkitsee mallit numeroin 200 ja 220, jos koko ja kone on tuo sama?
Samasta perusmoottorista on otettu eri tehoja ulos.

Esim:

E 200 CDI (R4, 2151 cm3, 75 kW/102 hv) 1998–1999
E 200 CDI (R4, 2151 cm3, 85 kW/116 hv) 1999–2002
E 220 CDI (R4, 2151 cm3, 92 kW/125 hv) 1998–1999
E 220 CDI (R4, 2151 cm3, 105 kW/143 hv) 1999–2002
Näinhän se suunnilleen menee, paitsi että nuo -99-02 koneet on kuitenkin liki kaikilta osin eri osista tehtyjä vanhempaan verrattuna.... Lohko ja kansikin eri varaosanumeroilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”