cdi-mottien erot?
cdi-mottien erot?
Onko 2000-luvun erikokoisissa cdi-koneissa laatu/kestävyyseroja. Tilavuudet tuntuvat mm. myynti-ilmoittelujen perusteella kasvavan melkoisen pienin portain: 1.9, 2.0, 2.1., 2.2, 2.3.... Onko näissä jokin versio tai koko, johon ei kannata koskea sillä kaikkien tuntemalla pitkällä kepilläkään?
Re: cdi-mottien erot?
Nuo mainitut moottori koot on kaikki 2.15litraisia. Eli 200cdi ja 220cdi.wese kirjoitti:Onko 2000-luvun erikokoisissa cdi-koneissa laatu/kestävyyseroja. Tilavuudet tuntuvat mm. myynti-ilmoittelujen perusteella kasvavan melkoisen pienin portain: 1.9, 2.0, 2.1., 2.2, 2.3.... Onko näissä jokin versio tai koko, johon ei kannata koskea sillä kaikkien tuntemalla pitkällä kepilläkään?
Merkkailtu vain miten sattuu.
Samasta perusmoottorista on otettu eri tehoja ulos.wese kirjoitti:ahas, miksi mesetehdas sitten merkitsee mallit numeroin 200 ja 220, jos koko ja kone on tuo sama?
Esim:
E 200 CDI (R4, 2151 cm3, 75 kW/102 hv) 1998–1999
E 200 CDI (R4, 2151 cm3, 85 kW/116 hv) 1999–2002
E 220 CDI (R4, 2151 cm3, 92 kW/125 hv) 1998–1999
E 220 CDI (R4, 2151 cm3, 105 kW/143 hv) 1999–2002
Mersu ei ole enää pitkään aikaan noudattanut sääntöä että mallimerkinnän numero kertoisi iskutilavuuden. Tämä johtuu nimenomaan siitä että samankokoisesta perusmoottorista tehdään useita eri tehoversioita moottorinohjauselektroniikan ja muidenkin muutosten avulla, mutta iskutilavuus pysyy samana. Näinollen tuo numero kertookin nykyisin sen minkä tehoisesta mallista on kyse, siis 220 cdi on tehokkaampi kuin 200 cdi neloskoneissa, 320 cdi tehokkaampi kuin 280 cdi V6-koneissa jne. Bensakoneisissa löytyy vastaavia tapauksia. Voisi myös sanoa että tuo numero kertoo mallin paikan mallistossa (suurempi = yleensä parempi ja tehokkaampi).
Mielenkiintoista muuten että euroopassa 5,5 litran M273 moottoriset mallit tunnetaan 500 merkinnällä mutta jenkeissä käytetään 550 numeroa iskutilavuuden mukaisesti. Muitakin omituisuuksia ja epäjohdonmukaisuuksia löytyy, ja mallimerkintöjen historiassa vielä paljon enemmän.
Mielenkiintoista muuten että euroopassa 5,5 litran M273 moottoriset mallit tunnetaan 500 merkinnällä mutta jenkeissä käytetään 550 numeroa iskutilavuuden mukaisesti. Muitakin omituisuuksia ja epäjohdonmukaisuuksia löytyy, ja mallimerkintöjen historiassa vielä paljon enemmän.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
TÖKS eli about noinhan se menee, muutetaan softaawese kirjoitti:Oukei. Otan siis kannettavan tietokoneen, kytken sen piuhalla johonkin liittimeen koslassa ja laitan ruksin 200-tehojen ......
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Alusta toimii ja a mies ei juuri tuumaa mitään ellei tiedä
Lain mukaanhan tehonnostot on muutoskatsastettava.
Hiukan vaikea esim. softausta on leimalla todeta.
Lain mukaanhan tehonnostot on muutoskatsastettava.
Hiukan vaikea esim. softausta on leimalla todeta.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Näinhän se suunnilleen menee, paitsi että nuo -99-02 koneet on kuitenkin liki kaikilta osin eri osista tehtyjä vanhempaan verrattuna.... Lohko ja kansikin eri varaosanumeroilla.h5 kirjoitti:Samasta perusmoottorista on otettu eri tehoja ulos.wese kirjoitti:ahas, miksi mesetehdas sitten merkitsee mallit numeroin 200 ja 220, jos koko ja kone on tuo sama?
Esim:
E 200 CDI (R4, 2151 cm3, 75 kW/102 hv) 1998–1999
E 200 CDI (R4, 2151 cm3, 85 kW/116 hv) 1999–2002
E 220 CDI (R4, 2151 cm3, 92 kW/125 hv) 1998–1999
E 220 CDI (R4, 2151 cm3, 105 kW/143 hv) 1999–2002