Anoppikokelaalle turvallinen auto parilla tonnilla?
Anoppikokelaalle turvallinen auto parilla tonnilla?
Hankin anoppikokelaalle vuosi-pari sitten vanhan Nissan Sunnyn, jonka pari päivää sitten citymaasturi murskasi peräänajossa lunastukseen. Kukaan ei loukkaantunut, koska takapenkiltä oli lähtenyt henkilö 5min aiemmin pois. Asia kuitenkin herätti, että ei hemmetti, ei noilla 80-luvun Nissaneilla viitsi antaa mukavan ihmisen ajaa, kun vähänkin isommassa kolarissa lähtee henki.
Nyt metsästetään "uutta" autoa, jonka speksit ovat seuraavat:
- Hinta noin 3000 euroa ja joustovaraa +-1000e.
- EuroNCAP-testissä vähintään 3 tähteä.
- Pieni kulutus
- Halvat varaosat
- Tilaa ei tarvitse ylettömästi, mutta ei siitä haittaakaan ole
- Kilometrejä tulee sen verran, että tosi pihi diesel voi olla taloudellisesti kannattava ostos.
Tuossa rupesin katsomaan, että Nissan Primera vm. 1996 tai uudempi (korimalli P11) ja Scoda Octavia 1 täyttäisivät ehdot ja olisivat fiksun näköisiä eikä kulutuskaan päätä huimaa. Myös VW Polo neliovisena voisi käydä.
Mitä muita tulee mieleen tuossa hintaluokassa? Skoda Fabia voisi olla juuri ja juuri budjetissa ja olisi varsin tuoretta tekniikkaa mutta jos siitä hajoaa jotain niin se on jo avaruustekniikkaa ja kallista sellaista kun on 2000-luvulta.
Mutta eihän Skodat hajoa? Nissanit ainakin ovat pomminvarmoja? VW Polo dieselillä kestänee myös varsin hyvin nätissä ajossa?
Nyt metsästetään "uutta" autoa, jonka speksit ovat seuraavat:
- Hinta noin 3000 euroa ja joustovaraa +-1000e.
- EuroNCAP-testissä vähintään 3 tähteä.
- Pieni kulutus
- Halvat varaosat
- Tilaa ei tarvitse ylettömästi, mutta ei siitä haittaakaan ole
- Kilometrejä tulee sen verran, että tosi pihi diesel voi olla taloudellisesti kannattava ostos.
Tuossa rupesin katsomaan, että Nissan Primera vm. 1996 tai uudempi (korimalli P11) ja Scoda Octavia 1 täyttäisivät ehdot ja olisivat fiksun näköisiä eikä kulutuskaan päätä huimaa. Myös VW Polo neliovisena voisi käydä.
Mitä muita tulee mieleen tuossa hintaluokassa? Skoda Fabia voisi olla juuri ja juuri budjetissa ja olisi varsin tuoretta tekniikkaa mutta jos siitä hajoaa jotain niin se on jo avaruustekniikkaa ja kallista sellaista kun on 2000-luvulta.
Mutta eihän Skodat hajoa? Nissanit ainakin ovat pomminvarmoja? VW Polo dieselillä kestänee myös varsin hyvin nätissä ajossa?
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
1995 C 220 Elegance
Polo, Corsa, Clio, 306, Escort jne tarjontaa löytyy dieseleistä.
Turvallisuudesta en tiedä mutta itse voisin harkita tuohon tarpeeseen tämäntapaista dieselautoa:
[nettiauto]1982012[/nettiauto]
Bensavehkeistä löytyy Fiatin Bravo, Brava, Punto ...
Tässäkin yksi vaihtoehto, ilmastoinnilla:
[nettiauto]1969261[/nettiauto]
Turvallisuudesta en tiedä mutta itse voisin harkita tuohon tarpeeseen tämäntapaista dieselautoa:
[nettiauto]1982012[/nettiauto]
Bensavehkeistä löytyy Fiatin Bravo, Brava, Punto ...
Tässäkin yksi vaihtoehto, ilmastoinnilla:
[nettiauto]1969261[/nettiauto]
Skodillac äänenkorkeuden intervalli vois olla ihan hyvä! Itekin oon niitä katellu, vaikka oon VAG-karsastaja.. Skoda jotenkin sytyttää...
Kun tahtois jonkuu pieniruokasen tiiselifarkun, mutten mitää mopookaa. (suomeks Uus octavia RS TDI DSG )
Kun tahtois jonkuu pieniruokasen tiiselifarkun, mutten mitää mopookaa. (suomeks Uus octavia RS TDI DSG )
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
EuroNCAP testejä ei pidä tuijottaa sokeana.. Esim pieni auto voi saada 4 tähteä, mutta iso "vain" 3.
Väitän silti, että iso auto vie nokkakolarissa "voiton"
Toki isommassa autossa tahtoo kulutus myös olla suurempi.
Vähä vaikia se voipi olla valita, semmosta pyörittelyähän se helposti on.
Väitän silti, että iso auto vie nokkakolarissa "voiton"
Toki isommassa autossa tahtoo kulutus myös olla suurempi.
Vähä vaikia se voipi olla valita, semmosta pyörittelyähän se helposti on.
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku
Corsa sai EuroNCAPissa juuri ja juuri 2 tähteä, eli ei semmoista. :/
Volvo olisi muuten messevä, mutta ylläpitokulut ja kulutus taitaa olla vähän turhan kovat.
200D voisi olla ihan passeli, mutta kun kyseessä ei ole maailman suurin rattisankari, niin uskaltaako sitä takavetoista?
Seatti ja Focus menevät segmenttiin erinomaisesti. Eipä ole hinnalla pilattu... NCAP-testitkin menneet molemmilla hyvin.
Hyvä kommentti tuprulta, että NCAP-tähdet eivät kerro kaikkea. Kuitenkin esim. Volvo 940 ja Renault Modus nokkakolarissa:
http://youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Rumaa jälkeä Volvoon... mutta joo, esim. Corsan 2 tähteä pienenä autona on jo huolestuttavaa. Isolla autolla 2 tähteä on vielä siedettävä lukema (esim. W202).
Kiitos tähänastisista vinkeistä, täytyy vielä katsella tovi!
Volvo olisi muuten messevä, mutta ylläpitokulut ja kulutus taitaa olla vähän turhan kovat.
200D voisi olla ihan passeli, mutta kun kyseessä ei ole maailman suurin rattisankari, niin uskaltaako sitä takavetoista?
Seatti ja Focus menevät segmenttiin erinomaisesti. Eipä ole hinnalla pilattu... NCAP-testitkin menneet molemmilla hyvin.
Hyvä kommentti tuprulta, että NCAP-tähdet eivät kerro kaikkea. Kuitenkin esim. Volvo 940 ja Renault Modus nokkakolarissa:
http://youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Rumaa jälkeä Volvoon... mutta joo, esim. Corsan 2 tähteä pienenä autona on jo huolestuttavaa. Isolla autolla 2 tähteä on vielä siedettävä lukema (esim. W202).
Kiitos tähänastisista vinkeistä, täytyy vielä katsella tovi!
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
1995 C 220 Elegance
justhaa kotillakki menis putjettiin:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1951968
Miä voisin kyl tuollasen ottaa, kukas tarvis 940 turbon?
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1951968
Miä voisin kyl tuollasen ottaa, kukas tarvis 940 turbon?
No johan tuossa on vakiona se luistonesto (loistava teho/painosuhde ), niin mitäs tuossa nyt on vaarallista?tuc kirjoitti: 200D voisi olla ihan passeli, mutta kun kyseessä ei ole maailman suurin rattisankari, niin uskaltaako sitä takavetoista?
Viimeksi muokannut Vensku_, 20.6.2008 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
No entäs sitten mieTuc kirjoitti:200D voisi olla ihan passeli, mutta kun kyseessä ei ole maailman suurin rattisankari, niin uskaltaako sitä takavetoista?
Sankaria miusta ei saa tekemälläkään saati sitten ratti... Oman pesueen edelläajavan yksilön ahteriin törmäys jäisessä risteyksessä liki nollavauhdissa onnistuu helposti
Talvella ei ollut juuri laisinkaan nastoja renkaissa, ei kyllä juuri talvikelejäkään ollut. Tosin sellaiset 15 000 kilometriä tuli tarvottua Suomenmaata ympäriinsä, että saattoi siinä ehkä paikoitellen toki liukastakin nähdä
Mutta silti 200Dee sopii käteen kuin hanska. Ja pois en vaihtaisi mistään hinnasta. Enkä varsinkaan etuvetoiseen
Aina sanotaan, että takatuuppari on hankala ajettava talvella mutta mie väitän toisin. Kyllä jos itseltäni jompi kumpi Metsähallituksen puolelle talvikelillä lipeää niin se on silloin etuvetoinen Älkääkä kysykö miten se onnistuu. Mie tiiän, että jopa nelikon saapi kirpoamaan käsistä pöheikköön talvikelillä
Jopa tuc nakkas visaisen pähkinän purtavaksi!
Henkilöauton turvallisuus ja turvattomuus on perin juurin käsitteellinen asia ja käsittääkseni suhteellinen käsite. Mielestäni autot on vaarallisia autossa olijoille, kuin myös kaikille muille ihmisille, missä he yleensä ovatkaan.
Jututettuani eri alojen ihmisiä, kenelläkään heistä ei ollut varmaa tietoa turvallisista autoista. Ainoastaan Suomen hevosjalostusliiton projektipäällikkö antoi hieman toivoa asian suhteen. He aikovat aloittaa projektin, jossa on tavoitteena jalostaa hybridi, jossa olisi parhaimmat osat autosta ja hevosesta.
Jäämme suurella mielenkiinnolla odottamaan projektin tuloksia, jotta viimeinkin saisimme nähdä todellakin turvallisen auton!
Ps. Ruotsissa on tilastoja autojen kolariturvallisuudesta. Muistaakseni Saab 9000 on menestynyt hyvin, kun on tilastoitu vammautumis- ja kuolleisuus määriä todellisissa onnettomuustilainteissa.
Henkilöauton turvallisuus ja turvattomuus on perin juurin käsitteellinen asia ja käsittääkseni suhteellinen käsite. Mielestäni autot on vaarallisia autossa olijoille, kuin myös kaikille muille ihmisille, missä he yleensä ovatkaan.
Jututettuani eri alojen ihmisiä, kenelläkään heistä ei ollut varmaa tietoa turvallisista autoista. Ainoastaan Suomen hevosjalostusliiton projektipäällikkö antoi hieman toivoa asian suhteen. He aikovat aloittaa projektin, jossa on tavoitteena jalostaa hybridi, jossa olisi parhaimmat osat autosta ja hevosesta.
Jäämme suurella mielenkiinnolla odottamaan projektin tuloksia, jotta viimeinkin saisimme nähdä todellakin turvallisen auton!
Ps. Ruotsissa on tilastoja autojen kolariturvallisuudesta. Muistaakseni Saab 9000 on menestynyt hyvin, kun on tilastoitu vammautumis- ja kuolleisuus määriä todellisissa onnettomuustilainteissa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
En kyllä itsekään lähtisi tonnin tötteröä valitsemaan minkään eurotähtien mukaan. Itse olen nyt etsinyt perheeseen kakkosautoa (kohtuullisen taloudellista) ja minulla on yhtenä tärkeimpänä kriteerinä ajonvakautusjärjestelmä. Nyt kun olen hieman aiheeseen perehtynyt, niin näyttää siltä että corolla-luokassa pitää ostaa minimissään 2005 tai 2006 vuosimalli että ko. varusteen autoon saa. Minulla tällä hetkellä listalla Toyota Auris, Kiia Cerato ym kulkimet joita nyt seurailen.
Mulla on vahvat ennakkoluulot Pököteistä ja etenkin 206-malleista kun ne tuntuu olevan vikalistojen kärjessä.
Ajonvakautusjärjestelmä on ihan turha laite naiselle, joka on ajanut mutkaisia pikkuteitä vuosikymmeniä eikä auto lähde käsistä koska ko. henkilö ajaa tosi varovasti.
Anoppikokelaalle turvallinen auto on tärkeä siksi, että jos se kupsahtaa niin arvatkaa vaan kuka sen jälkeen pannaan hommiin ylläpitämään perheen vanhaa omakotitaloa...
Mersut voisi kyllä olla ihan hyviä, mutta tosiaan tuo takavetoisuus vähän pelottaa. Toisaalta jos Ladalla on ko. henkilö pysynyt tiellä niin pysyy kyllä Mersullakin. Ja Mersu on aina Mersu.
Kovasti jälleen kiitoksia hyvistä vinkeistä. Pitäisi ruveta koeajamaan varmaan lähiaikoina.
Ajonvakautusjärjestelmä on ihan turha laite naiselle, joka on ajanut mutkaisia pikkuteitä vuosikymmeniä eikä auto lähde käsistä koska ko. henkilö ajaa tosi varovasti.
Anoppikokelaalle turvallinen auto on tärkeä siksi, että jos se kupsahtaa niin arvatkaa vaan kuka sen jälkeen pannaan hommiin ylläpitämään perheen vanhaa omakotitaloa...
Mersut voisi kyllä olla ihan hyviä, mutta tosiaan tuo takavetoisuus vähän pelottaa. Toisaalta jos Ladalla on ko. henkilö pysynyt tiellä niin pysyy kyllä Mersullakin. Ja Mersu on aina Mersu.
Kovasti jälleen kiitoksia hyvistä vinkeistä. Pitäisi ruveta koeajamaan varmaan lähiaikoina.
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
1995 C 220 Elegance
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Anoppikokelaalle turvallinen auto on tärkeä siksi, että jos se kupsahtaa niin arvatkaa vaan kuka sen jälkeen pannaan hommiin ylläpitämään perheen vanhaa omakotitaloa... Rolling Eyes
Kerkeskö se soininvaara sellasenkin lain saamaan aikaan.
Kerkeskö se soininvaara sellasenkin lain saamaan aikaan.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
NONNI! Nyhä se löyty! T-54! Tuo kyseinen malli olisi vielä mukava ettei koirat jää auton alle.
Tosin parkkipaikka on aina välillä kuravelliä vaikka olen sinne vähän ojaa kaivellut, joten uppoisi noin iso lotjo aika syvälle jos pariksi päiväksi jättäisi ajamati.
Onko kulutuksesta mitään tietoa? Lasketaanko litroina per kilometri vai per minuutti?
Työmatkakin lyhenisi jokusen kilometrin, kun linnuntietä pääsisi.
Tosin parkkipaikka on aina välillä kuravelliä vaikka olen sinne vähän ojaa kaivellut, joten uppoisi noin iso lotjo aika syvälle jos pariksi päiväksi jättäisi ajamati.
Onko kulutuksesta mitään tietoa? Lasketaanko litroina per kilometri vai per minuutti?
Työmatkakin lyhenisi jokusen kilometrin, kun linnuntietä pääsisi.
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
1995 C 220 Elegance
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Maiju-hoitsu
- keittiön hengetär
- Viestit: 158
- Liittynyt: 24.2.2008 19:33
- Paikkakunta: Oulainen