4-vedot
4-vedot
Näin talvea odotellessa alkaa taas haikailemaan 4-vedon perään. Tässä filmipätkässä BMW:n X-drive päihittää Audin legendaaarisen Quattron. Mieltä jää vähän vaivaamaan, miten meidän tuntemamme 4-matic olisi selvinnyt tuosta.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8 ... r_embedded[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8 ... r_embedded[/youtube]
Vanhassa 4-matikissa on 100% lukko takana ja keskellä, joten kolme
pyörää vetää. Pyörät saa kunnolla sutimaan, koska luistonestoa ei ole.
Tämä voi olla avuksi pehmeässä lumessa. Lumiketjuja saa käyttää.
Uudemmassa on jarruilla toteutetut sähköiset lukot joka pyörässä ja
kyllä sekin tuosta nousisi, kun neljä pyörää voi vetää.
Kyllä neliveto on yliveto.
pyörää vetää. Pyörät saa kunnolla sutimaan, koska luistonestoa ei ole.
Tämä voi olla avuksi pehmeässä lumessa. Lumiketjuja saa käyttää.
Uudemmassa on jarruilla toteutetut sähköiset lukot joka pyörässä ja
kyllä sekin tuosta nousisi, kun neljä pyörää voi vetää.
Kyllä neliveto on yliveto.
Onhan tuo kyllä kiusallista audille. Mutta aikansa kutakin, Niin se pioneeriki jää kakkoseksi ajan mittaan kun uudet tuulet puhaltaa. Mitenkähä GLK yms olis pärjänny täs testis?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Paremmin mitä Diodi (Audi):Sergey kirjoitti:Mitenkähä GLK yms olis pärjänny täs testis?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r6MO8u4ZLvE[/youtube]
Edit: Geländewagen mainittiin, niin:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WmwGNoXcvuo[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hxkCadbJJSI[/youtube]
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Mikä tuo kuski tuossa ensimmäisessä videossa on olevinaan?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UeDc6xMe9u4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_VmwbdDqQJ4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UeDc6xMe9u4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_VmwbdDqQJ4[/youtube]
® Mesen V8 Klubi
Ja VW:n oikea alkuperäinen syncro lienee melko hyvä noissa. Ellen vallan väärässä ole niin täysin kiinni vedettynä se on 100% lukossa kaikki, vai jääkö se keskeltä auki.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Kyllä syncroa saa etulukolla ja sillon ainoa lipsuva asia on visko keskellä mutta siihenkin saa kiinteän palikan jolloin laatikon päähän pitää asennella jo decoupler ettei riko paikkoja mutta sitten pönttö on täysin lukittu neliveto
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Onko järjestäin kaikissa vakiona vai onko ollut erikseen tilattava lisävaruste? Onko vuosimallieroja, eli puuttuuko joistain vuosimalleista vallan? Mitenkäs Geländewagenin muut lukot, onko 100%?AM kirjoitti:Oikeista maastureista nekin löytyy No eipä niitä paljon ole, G mersussa ainakin on.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Mikäs kummajainen se semmonen on? Siis pasutti jossa lukko edessäkin. Tai yleensä edes lukkoja muualla kuin ovissa.Mika.T kirjoitti:Kempakko kirjoitti:Oon itsekin ajanu mm. 80-luvun farkkupassattia jossa oli etu ja perälukko.
voihan siinä ollakin mutta monet ihmiset luulevat jotta akseluilla on lukko jos molemmat pyörät kuopivat jossain tilanteessa yhtä aikaa
ei oikeen vakuuttanut tuo GLK video jos tuo rulla olis ollu siinä jyrkällä rampilla niin siihen olis jäänyt
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
konepellissä ja takaluukussa lukotMika.T kirjoitti:Mikäs kummajainen se semmonen on? Siis pasutti jossa lukko edessäkin. Tai yleensä edes lukkoja muualla kuin ovissa.Kempakko kirjoitti:Oon itsekin ajanu mm. 80-luvun farkkupassattia jossa oli etu ja perälukko.
Menee muuten landruiseri melko kankeaksi kun napsauttaa kaikki kolme lukkoa tönkkiin.
Juu. Eli kolme pyörää saa yhdeksi puuksi. On se silti paremmin kuin joku 80-luvun Pajero missä on korkeintaan luistonrajoitin taka-akselilla eli parhaimmillaan veto karkaa yhden pyörän kautta.MJF kirjoitti:Aivan kuin omassakin quattrossa, siinä 80-luvun Passatissa on 100% lukko keskellä ja takana. Edessä on ihan tavallinen tasauspyörästö ilman lukkoa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
nusnus..
Pajeroissa (+hiluxit jne) on kytkettävä kiinteä neliveto. Eli jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä. Eli etu ja takakardaani pyörii nelivedolla aina samaa tahtia
Siksipä niillä ei suositellakkaan ajettavaksi nelivedolla pitävällä alustalla.
Sitten esim tuossa minun landcruiserissa on jatkuva neliveto jossa on tasauspyörästö keskelläkin.
Se voi sutia ainoastaan yhdellä renkaalla jos ei ole keskilukko kytkettynä.
Sitten kun napsauttaa etu ja takamurikan lukonkin päälle se raapii neljällä.
Pajeroissa (+hiluxit jne) on kytkettävä kiinteä neliveto. Eli jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä. Eli etu ja takakardaani pyörii nelivedolla aina samaa tahtia
Siksipä niillä ei suositellakkaan ajettavaksi nelivedolla pitävällä alustalla.
Sitten esim tuossa minun landcruiserissa on jatkuva neliveto jossa on tasauspyörästö keskelläkin.
Se voi sutia ainoastaan yhdellä renkaalla jos ei ole keskilukko kytkettynä.
Sitten kun napsauttaa etu ja takamurikan lukonkin päälle se raapii neljällä.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Niin, siis joka pyörä vetää samalla voimalla. Mutta jos yksi pyörä horii ilmassa niin se voima on sama muissakin pyörissä eli siinä sitä kuitenkin ollaan.Jiitek kirjoitti:En tiedä meneekö saivarteluksi mutta kyllä se lukotonkin nelikko vetää jokaisella pyörällä koko ajan.
Vetoa tulee akselin molempiin pyöriin saman verran.
Eikö muka ole Pajerossakin keskellä vapaasti pyörivä tasauspyörästö? No, ainakin tieto osui oikeaan Toyotan osalta, juuri tuota H4.-asentoa meinasin. Vielä 60-70-sarjan autoissa ei kaikissa ollut lukkoja missään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97