Automaatin öljyn ja suodattimen vaihto
- jiipee
- Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
- Viestit: 1241
- Liittynyt: 29.9.2005 20:40
- Paikkakunta: Sukeva
Automaatin öljyn ja suodattimen vaihto
Elikkäs miten homma pääpiirteittäin tapahtuu ja kuinka paljon öljyä laatikkoon menee
Täytyy tehdä itse tuo öljyn ja suodattimen vaihto, koska ei tältä seudulta näy löytyvän yhtään pajaa, joka tekisi sen järkevään hintaa Eikä ole nyt tiedossa käyntiä tuolla pohjanmaan suunnallakaan, mistä löytyy edullisia ja asiantuntevia mersupajoja
Yritin ehtiä aiheeseen littyvää juttua tuolta mekastakin, mutta ei sattunut silmään.
Ja autohan on W124 250D -91
Täytyy tehdä itse tuo öljyn ja suodattimen vaihto, koska ei tältä seudulta näy löytyvän yhtään pajaa, joka tekisi sen järkevään hintaa Eikä ole nyt tiedossa käyntiä tuolla pohjanmaan suunnallakaan, mistä löytyy edullisia ja asiantuntevia mersupajoja
Yritin ehtiä aiheeseen littyvää juttua tuolta mekastakin, mutta ei sattunut silmään.
Ja autohan on W124 250D -91
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Etupäässä on turbiini jossa on tyjennys proppu.
Moottoria pyörittelemällä saat sen kohdilleen siinä alaosassa olevan aukon kanssa>>>roppu auki öljyt pois jne.
Öljypohjassa om myöskin roppu. Öljypohja irti, suodatin pois.
Kun kasaat tarkista, että oljypohjan kiinnityskohtien rivat ovat suorat / muodossaan....etteivät ole ylikiristyksen vuoksi vääntyilleet.
Öljypohjan kiristystiukkuus on 8 NM.
Sen tiivisteen saa nimittäin helposti halkikin
Laittele roput kiinni.
Kokonaisöljymäärä on 6 - 6,5 l.
Luruttele mittatikun reiästä ensin noin 3,5 l öljyä sisään.
Jos kaadat kaikki kerralla niin turbiini ei täyty ja öljyä pukkaa huohottimesta pihalle. Autokäyntiin vekslaa vaihteet läpi ja jätä P asentoon. Kaatele hiljoikseen 2,5 l öljyä sisään.
Tarkista öljymäärä....puhdistele vaan sitä tikkua riittävän kauan kunnes näet missä se öljyn pinta on. Aluksi hankalaa nähdä koska tikku nappaa sitä öljyä putkesta.
Jätä lopullinen öljyn pinta mielummin alarajaan tai hiukan yli.
Liika oljy on aina pahasta laatikon toiminalle.
Jotain tollasta
Moottoria pyörittelemällä saat sen kohdilleen siinä alaosassa olevan aukon kanssa>>>roppu auki öljyt pois jne.
Öljypohjassa om myöskin roppu. Öljypohja irti, suodatin pois.
Kun kasaat tarkista, että oljypohjan kiinnityskohtien rivat ovat suorat / muodossaan....etteivät ole ylikiristyksen vuoksi vääntyilleet.
Öljypohjan kiristystiukkuus on 8 NM.
Sen tiivisteen saa nimittäin helposti halkikin
Laittele roput kiinni.
Kokonaisöljymäärä on 6 - 6,5 l.
Luruttele mittatikun reiästä ensin noin 3,5 l öljyä sisään.
Jos kaadat kaikki kerralla niin turbiini ei täyty ja öljyä pukkaa huohottimesta pihalle. Autokäyntiin vekslaa vaihteet läpi ja jätä P asentoon. Kaatele hiljoikseen 2,5 l öljyä sisään.
Tarkista öljymäärä....puhdistele vaan sitä tikkua riittävän kauan kunnes näet missä se öljyn pinta on. Aluksi hankalaa nähdä koska tikku nappaa sitä öljyä putkesta.
Jätä lopullinen öljyn pinta mielummin alarajaan tai hiukan yli.
Liika oljy on aina pahasta laatikon toiminalle.
Jotain tollasta
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Re: Automaatin öljyn ja suodattimen vaihto
No vastataas nyt, vaikken asiantuntija olekaan. Öljymäärää ei tarvitse tietää niin tarkkaan, sitä on vain tarkkailtava samalla kun sitä lisää.jiipee kirjoitti:Elikkäs miten homma pääpiirteittäin tapahtuu ja kuinka paljon öljyä laatikkoon menee
Täytyy tehdä itse tuo öljyn ja suodattimen vaihto, koska ei tältä seudulta näy löytyvän yhtään pajaa, joka tekisi sen järkevään hintaa Eikä ole nyt tiedossa käyntiä tuolla pohjanmaan suunnallakaan, mistä löytyy edullisia ja asiantuntevia mersupajoja
Yritin ehtiä aiheeseen littyvää juttua tuolta mekastakin, mutta ei sattunut silmään.
Ja autohan on W124 250D -91
1. Laatikko lämpimäksi
2. Auto pukeille
3. Pohjamuovit poijes
4. Proppu auki, kuusiokulmamutteri, varovasti, on pehmeähkö
5. Valuta öljyt
6. Ota öljypohja auki, valuta tyhjäksi
7. Vaihda suodin
8. Tyhjennä turbiini (tämä jäi minulta tekemättä). Turbiinin öljyproppu on saatava pyörittelemällä näkyviin (itse turbiinista/koneelta - en tiedä?). Avaa se ja valuta öljyt pois.
9. Kokoa päinvastoin kuin yllä hajoitit.
10. Ala lirutella öljyjä sisään. 3 litran jälkeen pyöritä konetta hetki, että turbiini imee öljyä. Siten jatkat lisäilyä, tikusta katsellen. Muistaakseni tosiaan sitä menee 6-7 L. Ylimääräiset tulee huohottimesta, usko pois Jätä vähän vajaaksi.
11. Aja lämpimäksi ja tsekkaa pinta. Mulkkaa.
Unohdinko jotain/kerroinko väärin?
EDIT: Ääh. Glögi-Dogi ehtikin jo. Lue sen ohjeet.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
No jonkummoose vähä tarkemma selitykse mekkahan kirijootin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
ja kannattaapi muistaa että se viimosten desien kaataminen laatikkoon säästetään siihen hetkeen kun kone ja laatikko ovat varmasti käyttölämmöissään.
tuppaa laajenevan reippaasti tuo tomaattiöljy, jos kylmänä täytät melkein ylämerkkiin asti niin varmasti saat haistella öljyhöyryjä jahka laatikko lämpiää...
tuppaa laajenevan reippaasti tuo tomaattiöljy, jos kylmänä täytät melkein ylämerkkiin asti niin varmasti saat haistella öljyhöyryjä jahka laatikko lämpiää...
- jiipee
- Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
- Viestit: 1241
- Liittynyt: 29.9.2005 20:40
- Paikkakunta: Sukeva
Kiitoksia loistavista ohjeista Eiköhän ne laatikon öljyt näillä neuvoilla vaihdu.
Semmosen pikkuhomman oon huomannu tuon laatikon käyttäytymisessä, että kylmänä se vaihtaa 1->2 hitaasti? Ihan kuin kävis siinä välissä vapaalla, kun kierrokset kerkiää hieman nousta, ennenkuin 2 menee pykälään. Kannattaako huolestua tuosta, vai onko kyseessä ominaisuus. Lämpimänä tuota ei tapahdu, tai sitä ei ainakaan huomaa.
Semmosen pikkuhomman oon huomannu tuon laatikon käyttäytymisessä, että kylmänä se vaihtaa 1->2 hitaasti? Ihan kuin kävis siinä välissä vapaalla, kun kierrokset kerkiää hieman nousta, ennenkuin 2 menee pykälään. Kannattaako huolestua tuosta, vai onko kyseessä ominaisuus. Lämpimänä tuota ei tapahdu, tai sitä ei ainakaan huomaa.
Vaihtaako muut vaihteet näppärästi? Jos kaikki luistaa niin voihan sitä painetta nostaa, eli joko kiristää vaijeria konehuoneesta tai ruuvata ruuvia lootan kyljestä. Jos taas lämpösenä toimii kun kuuluu niin eipä kai kannata paljoa ruuvailla.
Toinen neuvo on jotta käytä se lämpöiseksi.
Kolmas neuvo maksaa suunnilleen saman verran kuin laatikon peruskorjaus.
Toinen neuvo on jotta käytä se lämpöiseksi.
Kolmas neuvo maksaa suunnilleen saman verran kuin laatikon peruskorjaus.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Nosta aavistuksen verran paineita jos ei öljynvaihdolla asetu. Tietenkin jos on vaarana että mopo karkaa käsistä niin Siekkinen on oikea paikka ennenkuin pakka on yhtä rautaa
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
- jiipee
- Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
- Viestit: 1241
- Liittynyt: 29.9.2005 20:40
- Paikkakunta: Sukeva
Nyt kun rupesin tarkemmin miettimään asiaa, tuota lipsumista rupesi esiintymään sen jälkeen, kun kävin pumpunsäädölläHVM kirjoitti:Ei kait se toosa muuten 170tkm kohdalla ala normaalisti lipsumaan?
Tuli vaan mieleen, omassakin on metrejä ainakin 317, ja pitää kuin tauti.
Elikkä pitää kiristää sitä lootikkoo, kun vääntö on koneessa kasvanut potenssiin x
Ja kun kyselemään on päästy, nii sitten vielä semmonen utelu, että mistä saapi säädettyä tuota vaihtokohtaa täyskaasu kiihdytyksessä
Kuormituksen säätö vaijerilla hiukan saa muutettua vaihto kohtaa, Kiristät vaan vaijeria. Pumpun säätö saa ihmeitä aikaan , lisää kiireellä paineita ettei tule vahinkoa luiston takia. Pikku laatikko kestää vahvistettuna vähän alle 400nm väännön. Omasta kypsyi pikku laatikko 10000km aikana
Datsun Bluebird
Mb Vito
Mb Vito
Antoiko sulla laatikon kuoret tai muut osat periksi vai alkoiko perinteisesti luistamaan ? Muistaakseni Siekkinen sanoi että pikkulaatikon saa räjäytettyä tarpeeksi kovilla väännöillä - ts rakenteet ei kestäMikko K kirjoitti:Pikku laatikko kestää vahvistettuna vähän alle 400nm väännön. Omasta kypsyi pikku laatikko 10000km aikana
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Re: Automaatin öljyn ja suodattimen vaihto
Moi, Mistähän tuo huohotin löytyy?jiipee kirjoitti:10. Muistaakseni tosiaan sitä menee 6-7 L. Ylimääräiset tulee huohottimesta, usko pois Jätä vähän vajaaksi.
11. Aja lämpimäksi ja tsekkaa pinta. Mulkkaa.
Unohdinko jotain/kerroinko väärin?
EDIT: Ääh. Glögi-Dogi ehtikin jo. Lue sen ohjeet.
T. Ensimmäinen McLaren (16 vuotta vanha) vasta hankittuna ja samalla myös ensikosketus automaattilootaan...
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Huohotin on vaihteiston päällä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Säätääkö muuten tangon/vaijerin säätö vaihtokohtaa myös kun kaasu on lattiassa asti, eli kickdown pohjassa? Kun omastani olen kirinyt tankoa sen verran että se jo hieman kantaa, mutta silti vaihtaa jo kuudessatonnissa.
Vai onko tuo 280SE:n laatikko rakennettu niin että se ei sen enempää anna kierroksia?
Vai onko tuo 280SE:n laatikko rakennettu niin että se ei sen enempää anna kierroksia?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Ainakin riisselin 722.3 on rajattu 4800rpm kun taas bensan kiertää kokolailla korkeemmalle. Korkeemmalle saa kiertään ainoastaan käsin vaihtamalla. Sikäli hyvä että toimii samalla kierrosten rajoittimena.Sivonen kirjoitti:Säätääkö muuten tangon/vaijerin säätö vaihtokohtaa myös kun kaasu on lattiassa asti, eli kickdown pohjassa? Kun omastani olen kirinyt tankoa sen verran että se jo hieman kantaa, mutta silti vaihtaa jo kuudessatonnissa.
Vai onko tuo 280SE:n laatikko rakennettu niin että se ei sen enempää anna kierroksia?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
- jiipee
- Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
- Viestit: 1241
- Liittynyt: 29.9.2005 20:40
- Paikkakunta: Sukeva
No nyt on öljyt vaihdettu osittain, tietysti jäi kotiin se hylsy, mikä käy kampiakselin päähän ja en keksinyt, millä oisin sitä turpiinia saanu pyöriteltyä kohilleen
Entiset öljyt oli suunnilleen samannäköiset ja hajuiset kuin uudetkin, en tiiä millon vaihdettu viimeksi. Kiristin sitä laatikkoo 2,5 kierrosta ja nyt ei luista enää 1->2 vaihdossa ja muutenkin vaihdot muuttu jämäkämmiksi. Täyskaasukiihdytyksessä laatikko vaihtaa n.4500 kierroksen paikkeilla. Tuntuu aika reiluilta nuo kierrokset, vai kuuluuko ne olla nuin ylhäällä?
Kustannuksia tuli kaikkineen vajaa 30€ öljyineen, tiivisteineen ja suodattimineen
Entiset öljyt oli suunnilleen samannäköiset ja hajuiset kuin uudetkin, en tiiä millon vaihdettu viimeksi. Kiristin sitä laatikkoo 2,5 kierrosta ja nyt ei luista enää 1->2 vaihdossa ja muutenkin vaihdot muuttu jämäkämmiksi. Täyskaasukiihdytyksessä laatikko vaihtaa n.4500 kierroksen paikkeilla. Tuntuu aika reiluilta nuo kierrokset, vai kuuluuko ne olla nuin ylhäällä?
Kustannuksia tuli kaikkineen vajaa 30€ öljyineen, tiivisteineen ja suodattimineen
Sinneppä vaijjaaseen viiteen kiloon se pyörittellee mullaki toi 300TDT, ku oikein survoo.jiipee kirjoitti:Täyskaasukiihdytyksessä laatikko vaihtaa n.4500 kierroksen paikkeilla. Tuntuu aika reiluilta nuo kierrokset, vai kuuluuko ne olla nuin ylhäällä?
No siinähä se on vakkarissa huipputehotki 4600RPM.
Meisselillä vaan ronkkinu siitä keskeltä alhaalta reijästä...jiipee kirjoitti:millä oisin sitä turpiinia saanu pyöriteltyä kohilleen
Pro HVM
Kyllä sitä voi säädellä... Muuttamalla komponentti arvoja KD-releessä. KD-rele määrää kaasupohjassa (KD-kiihdytys) kiihdytyksen maksimi kierrokset. Tai sitten se vaijeri kun sitä kirii tarpeeksi mutta pintakaasu vaihdot menee pelkästään vaijeria kirimällä liian koville kierroksille.Sivonen kirjoitti:Säätääkö muuten tangon/vaijerin säätö vaihtokohtaa myös kun kaasu on lattiassa asti, eli kickdown pohjassa? Kun omastani olen kirinyt tankoa sen verran että se jo hieman kantaa, mutta silti vaihtaa jo kuudessatonnissa.
Vai onko tuo 280SE:n laatikko rakennettu niin että se ei sen enempää anna kierroksia?
KD-rele antaa virran KD-solenoidille silloin kun kaasupolkimen alla oleva nappi on pohjassa. Ja ko. rele katkaisee virran kun kierrokset on releeseen ennalta säädetyllä tasolla. ---> Laatikko vaihtaa isompaa...
- jiipee
- Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
- Viestit: 1241
- Liittynyt: 29.9.2005 20:40
- Paikkakunta: Sukeva
Nyt rupesin kännipäissäni miettimään asiaa, et kait sinä tarkoita tuolla ropulla sitä mikä näkyy siitä öljypohjan takapäässä olevasta reiästä??? Siis se mikä on vaakatasossa?Lucky-Dog kirjoitti:Etupäässä on turbiini jossa on tyjennys proppu.
Moottoria pyörittelemällä saat sen kohdilleen siinä alaosassa olevan aukon kanssa>>>roppu auki öljyt pois jne.
Ei ku siinä turpinissa on omansa. Ronki kovempaa, niin pyörii/löytyy se sieltä.jiipee kirjoitti:Nyt rupesin kännipäissäni miettimään asiaa, et kait sinä tarkoita tuolla ropulla sitä mikä näkyy siitä öljypohjan takapäässä olevasta reiästä??? Siis se mikä on vaakatasossa?Lucky-Dog kirjoitti:Etupäässä on turbiini jossa on tyjennys proppu.
Moottoria pyörittelemällä saat sen kohdilleen siinä alaosassa olevan aukon kanssa>>>roppu auki öljyt pois jne.
Ei kai se P-asento lukitte sitä etupäätä askista. Ei varmaan. Juu ei.
Pro HVM
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Turbiini on ihan siinä vaihteiston etupäässä....askihan levenee eteenpäin mentäessä. Siinä levennyskohdan keskivaiheilla on alaosassa aukko.
Pyörittele se turbiinin roppu siihen aukon kohdalle.
Se lukitus tapahtuu vaihteiston takaa-osasta ja lukittee karpaasin
Pyörittele se turbiinin roppu siihen aukon kohdalle.
Se lukitus tapahtuu vaihteiston takaa-osasta ja lukittee karpaasin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi