Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä

Vastaa Viestiin
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

0,65 näyttää jo huomattavasti kivemmalta happiarvolta
ilmaan ei jää liikaa palamatonta happea
(puhun putken päästä tulevista arvoista, katsastajan näkövinkkelistä)
yleensä kohonnut happi kertoo ilmavuodoista pakojärjestelmässä
sekoittaa tehokkaasti muitakin päästöarvoja
(lamba kertoo, että käy vähän laihalla. mutta on arvoissa)
katsastaja alkaa huomattelemaan vasta yli 2 menevistä happiarvoista
ja kun se nousee yli 5, voi auto jäädä konttorille
autodidakti
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

felmit kirjoitti:yleensä kohonnut happi kertoo ilmavuodoista pakojärjestelmässä
sekoittaa tehokkaasti muitakin päästöarvoja
(lamba kertoo, että käy vähän laihalla. mutta on arvoissa)
Eikö katalysaattorin toiminta kuitenkin vaadi vähän happea? Ei kai se kaikkea saa typen oksideista? Jos katti ei toimi, niin silloinhan se tuuppaa kaiken lävitseen.

Jos lambda (polttoaine / ilmaseos) on jotakuinkin kuosissaan, eikö se tarkoita, että happitaso on linjassa "palamattoman bensan" suhteen? Tieten lambda kai pienenisi, jos happitaso olisi alempi. Toistan edellisen kysymykseni: miltä näyttäisi, jos katti olisi rikki mutta ei olisi vuotoja? Lambda 0,9X?

En väitä, ettei siellä missään nimessä ole vuotoa. Kyselen vain ymmärtääkseni. :D Jos siellä kuitenkin vuotoja on, on ne todennäköisesti ennen kattia tai vähän sen jälkeen. Tuskin reikä viimeisessä pöntössä sekoittaisi ennen kattia / katissa olevia seoksia niin paljon, että palamaton bensa haisisi. Sehän vaatisi melkoisia takaisinvirtauksia. :? Katsurin mittaaman seokset se saattaa toki sotkea.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Onko pakosarjat pysyny suorana? Mulla oli puolitoista milliä kupuna molemmat.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Easy Rider kirjoitti:Onko pakosarjat pysyny suorana? Mulla oli puolitoista milliä kupuna molemmat.
En oo ajatellut. Pitää tässä, kun joutaa, ottaa kuulosteluputki ja kuunnella pakosarjojen liitokset. Pakoputken kuulostelua varten melkein pitäisi päästä pirssin alle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos lämpöpellin ruuvit aukiaa kiltisti, niin ota auki ja syynäile onko kannen välistä tienoo mustana. Auttaa pakosarjan ruuveissa kun tippakannulla liottelee pari päivää ennen availuja. Uuvet riiveet tais olla 8 ekkua kipale Veholla ja satsit oikiaa vaikka rälläkällä. :idea: :shock:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Easy Rider kirjoitti:Jos lämpöpellin ruuvit aukiaa kiltisti, niin ota auki ja syynäile onko kannen välistä tienoo mustana. Auttaa pakosarjan ruuveissa kun tippakannulla liottelee pari päivää ennen availuja. Uuvet riiveet tais olla 8 ekkua kipale Veholla ja satsit oikiaa vaikka rälläkällä. :idea: :shock:
Ei ainakaan männä kesänä näkynyt mitään mustaa, kun käytin päällypellit poispoikkeen. Pitää tarkistaa uudestaan.

Edellisestä oikaisin viimeisen pakosarjan hiomanauhan, jeesusteipin ja telkkaripöydän avulla. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vaatii sinniä. :D Mää vejin lasilla rasvaliitua laipalle ja rälläkällä aina väri pois, kunnes alako väri tarttua koko laipalle. Ainuastaan viimenen silaus mainitsemallasi konstilla.

Penkkinauhahiomakone on kova sana, jos potku riittää. Oikeen isolla voi oikoo jopa kannen joissain tapauksissa, ku ei vejä vaan kiilaks. Isäukon veneen pakosarjan oikasin aikas näläkäsessäki nauhakoneessa, vaan se oli alumiininen.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29218
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

CO 0,4 0,6
HC 248 191
O2 1,1 1,1

Lambda 1,02
CO ja HC liian korkealla, siihen ei happi vaikuta.
Liika happi nostaisi lambda-arvoa mutta se on OK.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:
CO 0,4 0,6
HC 248 191
O2 1,1 1,1

Lambda 1,02
CO ja HC liian korkealla, siihen ei happi vaikuta.
Liika happi nostaisi lambda-arvoa mutta se on OK.
Mitähän tuohon vaikuttais E85 jos sitä muutaman litran hurauttais tankkiin? Kunhan kyselen... Itsellä oli hieman mietintää kun katin sisusta hieman irtoillut ja se huoletti meneekö päästöt leimasta läpi. Huudatin jonkin 10km edestakaisin pakkokakkosella 3000rpm+ ja ikinä ei paremmat arvot ole ollut... Tankissa oli kyllä juurikin E85:ttä hieman kun sitä petikosta saa...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:
CO 0,4 0,6
HC 248 191
O2 1,1 1,1

Lambda 1,02
CO ja HC liian korkealla, siihen ei happi vaikuta.
Liika happi nostaisi lambda-arvoa mutta se on OK.
Kiitoksia selityksestä. Vähän tähän suuntaan itsekin tuota arvoin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

todennäköisesti katin vaihtoon joudut
varsinkin, jos olet kolistellut sitä
Putki auki ja katsot lampulla puuttuuko palasia?
HC ja CO on ulkona arvoista, kuten on todettu
tosin tuossa ei sanota kumpi arvoista on tyhjäkäynnillä
HC pitää olla alle 100
ja CO tyhjäkäynnillä alle 0,5 ja kierroksilla 0,3
ja perusasiat on kunnossa tulpat, johdot, virranjakajankansi, ilmaputsari, moottorin lämpötila-anturi :roll:

mutta en happiarvokaan kehuisi, juoruaa myös ongelmasta
varsinkin edellisessä katsastuksessa oli lähellä 2 :lippu:
mutta kertoo samalla sen, että hyväkyttävä lappu saatiin :wink:
autodidakti
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ei nyt taida olla ratkaisu tähän ongelmaan mutta on niitä joskus nähty lisättävän ylimääräinen katti(jostain Mazdasta) esim. takapöntön tilalle ja niin tuli taas vihreä siitäkin mersusta. :shock:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jiitek kirjoitti:Ei nyt taida olla ratkaisu tähän ongelmaan mutta on niitä joskus nähty lisättävän ylimääräinen katti(jostain Mazdasta) esim. takapöntön tilalle ja niin tuli taas vihreä siitäkin mersusta. :shock:
Taitaa Ristolla nousta happamia röyhtäyksiä jos remontin yhteydessä kuulee sanoja kuten "väliaikainen", "tarvikeosa" tai "kompromissi", saati että tehtäs vielä vilunkia että saa leiman. :lol: :wink: :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tee työtä, jolla on tarkoitus.

Vietimme eilen Eldon ja XUX:n kanssa muutaman rattoisan tunnin allekirjoittaneen kotteroon katalysaattoria vaihtaen.

Hommassa ei periaatteessa ollut suurempia pulmia. Pultit lähtivät auki ilman v*ttuilua, ainoastaan vaihdelaatikon kannakkeeseen tuleva panta piti katkaista. Uusi panta ei vielä tähän taistoon kerinnyt mutta ehkä seuraavaan... Kaikkein tympeimmät irrotettavat & asennettavat olivat takaäänenvaimentimen kannakekumit. Onko tuohon joku käteva ostettava tahi itse tehtävä työkalu? Ruuvimeisselillä turatessa sain vekin yhteen sormeen. Koska uudet kumit oli hankittu, vetäisin toisen vanhan kumin puukolla poikki.

Sitten koko reteli pois alta ja irrottamaan kattia keskiputkesta. Tässähän lähtee katista kaksi putkea: toinen on laippakiinnityksellä ja toinen työnnetään keskivaimentimelle menevän putken sisään ja se tiivistetään semmoisella alumiinilangasta tehdyllä renkaalla. Tuo liitos vaati vähän vasarointia.

Uusi katti saatiin kuitenkin alle, jonka jälkeen turautimme auton tulille ja ryhdyimme kuulostelemaan vuotoja. Toinen pakosarjalta lähtevä liitos piti pikkuista tupsutusta omatekoisella stetoskoopilla kuulostellessa. Tympeämpi havainto oli kuitenkin lambda-anturin kierreosan hitsisauman vuotaminen. :ttu: Liekö ero reilun viiden sadan euron ja vajaan tonnin katin välillä siinä, että toinen on tehty valmiiksi asti. Luulisi, että viidellä sadallakin saataisiin tehtyä kunnon hitsit. :?

Kuva

Tuosta kuvan keskellä olevasta hitsisauman reiästä se kuulostaisi tupsuttavan. Lambdan tiivisteen liitos on hiljainen.

En sitten jaksanut enää säätää sitä pakosarjan laipan vuotoakaan kuntoon, kun v*tutti niin ettei veri enää kunnolla kiertänyt.

Pitää heti maanantaina soittaa ja kysyä, mitä tehään. Uusi vehkehän sieltä pitäisi saada mutta eniten tympäisee kun tuli käytettyä neljä tuntia omaa ja talkoolaisten aikaa ja lisäksi vajaa satanen TI-hallin vuokraan.

Pitää kuitenkin käydä periaatteessa kokeilemassa, saisiko tuosta jonkun päästölapun. Ensi torstaina menee jälkitarkastusaika umpeen ja tuskin ennen sitä saadaan uutta kattia alle. Jos päästöt ovat pielessä, tulee vissiin ajokieltoa – nice.

t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 06.2.2011 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29218
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laita (jos on kiire) pakoputkikittiä tuohon reikään niin ei pakokaasuarvot vääristy.
Ei kannattane vaihtaa kattia, pyydät valmistajaa korvaamaan reiän hitsauksen ja käytät jossain migin lähellä ?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,
dealer kirjoitti:Laita (jos on kiire) pakoputkikittiä tuohon reikään niin ei pakokaasuarvot vääristy.
Ei kannattane vaihtaa kattia, pyydät valmistajaa korvaamaan reiän hitsauksen ja käytät jossain migin lähellä ?
Mietin itsekin sitä kittiä mutta katin asennusohje varoittaa käyttämästä moista ainetta ennen kattia. Vissiin jotkut kitit sisältävät aineita, jotka voivat olla haitallisia katille ja lambdalle. :nocando:

Pitää ottaa tuo hitsausvaihtoehto esille maanantaina. Voisi ulkoistaa samalla sen irrotuksen ja asennuksen muualle, kun ei enää toista kertaa viitsisi saman vian takia puljata sitä eestaas.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29218
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikö tuon saisi paikallaan hitsattua kun olet noin nätin kuvankin onnistunut ottamaan :D
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dealer kirjoitti:Eikö tuon saisi paikallaan hitsattua kun olet noin nätin kuvankin onnistunut ottamaan :D
Uskoisin niin. Osaava sopii hyvinkin. Ottaa vaan ensin lambdan pois ja sitten hitsaamaan, ei räkimään :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3037
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Entäs jos antaisit sen jurnuttaa muutaman tunnin tyhjäkäynnillä? Nokeaa reiän tukkoon, eikä vuoda siitä enää koskaan?
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Niin. Voihan se kunnon hitsari sen hitsatakin. Jos sitä pitää hioa ennen hitsausta, niin sitten voi olla hankalaa. Dremeliä isommalla vehkeellä sinne ei oikein pääse.

Pitää se kuitenkin todennäköisesti ottaa pois tai ainakin päästellä irti keskiputkesta, että saa sen pakosarjan laipan vuodon loppumaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Nostettiin auto ylös ja räkäistiin lambdan ympärille lisää saumaa. Auto käyntiin ja kuuntelemaan. Se paikka tuntui hiljeneen mutta lisää löytyi. Pakosarjoilta tulevat putket yhdistetään vähän ennen kattia yhdeksi putkeksi. Putket menevät muhvin sisään ja pakokaasua tupruaa sieltä.

Menee siis vaihtoon koko reteli. Tympeintähän on, että perjantaina kottero menee luultavasti ajokieltoon. :(

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29218
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tympeintähän on, että perjantaina kottero menee luultavasti ajokieltoon.
Kävit 10.1. katsastamassa ja tietysti ajallaan - sinulla on siitä päivästä alkaen kaksi (2) kuukautta ajoaikaa.
Ellet käytä uusintanäytöllä ensimmäisen kuukauden kuluessa auto katsotaan kokonaan uudelleen eikä pelkästään hylätyt kohdat mutta sehän ei ole paha juttu se.
Katsastusmaksun joutuu kyllä maksamaan toiseen kertaan.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Roisto kirjoitti:Nostettiin auto ylös ja räkäistiin lambdan ympärille lisää saumaa. Auto käyntiin ja kuuntelemaan. Se paikka tuntui hiljeneen mutta lisää löytyi. Pakosarjoilta tulevat putket yhdistetään vähän ennen kattia yhdeksi putkeksi. Putket menevät muhvin sisään ja pakokaasua tupruaa sieltä.

Menee siis vaihtoon koko reteli. Tympeintähän on, että perjantaina kottero menee luultavasti ajokieltoon. :(

t.
Risto
no onhan tässä sitten aikaa vielä pilivin pimein :wink: ei muuta kun putki pois ja hitsaa saumat uuvelleen :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Kävit 10.1. katsastamassa ja tietysti ajallaan - sinulla on siitä päivästä alkaen kaksi (2) kuukautta ajoaikaa.
Ellet käytä uusintanäytöllä ensimmäisen kuukauden kuluessa auto katsotaan kokonaan uudelleen eikä pelkästään hylätyt kohdat mutta sehän ei ole paha juttu se.
Kappas – aina oppii uutta. Kiitoksia tarkennuksesta. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Korjattuna voidaan käyttää 8)
"Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään 2 kk:n ajan katsastuksessa hylkäämisen jälkeen, mikäli katsastus on tehty ajoneuvon katsastusaikana. Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon. Katsastuksessa todetut viat ja puutteet on kuitenkin korjattava mahdollisimman pian"
autodidakti
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

No, niin. Käytin kotteroa aamusella kärytestissä ja kyllä kai tämän lapun pohjalta pitäisi leimakin irrota. :D

Koodi: Valitse kaikki

kierroksilla

CO  0,02 %
HC    38 ppm
O2  0,09 %
λ  1,002

tyhjäkäynti

CO  0,00 %
HC    19 ppm
O2  0,68 %
λ  1,033
Vaikka siellä pakokaasuvuotojakin on, niin ei ne näköjään hirveästi happiarvoa nosta. :? Tyhjäkäynnillä näkyy enemmän.

Huomenaamulla vaihdetaan vielä se alatukivarsi. Taitaapa pitää muistaa varata aika myös nelipyöräsuuntaukseen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Roisto kirjoitti:Vaikka siellä pakokaasuvuotojakin on...
Oletko ollut kattikauppaan yhteydessä :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

XUX63 kirjoitti:Oletko ollut kattikauppaan yhteydessä :roll:
Oon. Ei ole vielä kuulunut mitään varmaa mutta luultavasti vain lähettävät uuden katin ja vanha pitää palauttaa. Ylimääräiset työt jäänevät itselle. Vai onko tuosta mitään säädöstä, jos myydään valmiiksi rikkinäinen vehke, jonka kunnon saa selville vain asentamalla se? Rajoittuuko vastuu uuteen toimivaan vehkeeseen?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Hyvähän tuo kuitenkin on jos sen leiman nyt saa, putkenhan ehtii sitten vaihtaa. Tosiaan kiinnostaa onko putken toimittaja antanut mitään lausuntoa jos olet sinne ollut yhteydessä?

Kaikenkaikkiaan tympeä homma... :(


edit: Kyllähän siinä sulle tuli aikalailla kulua jo sen yhden vaihtotyön aikana, hallin vuokra nyt ainakin isoimpana eränä... kyllähän niistä olisi oikeudenmukaista saada kompensaatiota. :roll:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Roisto kirjoitti:Oon. Ei ole vielä kuulunut mitään varmaa mutta luultavasti vain lähettävät uuden katin ja vanha pitää palauttaa. Ylimääräiset työt jäänevät itselle. Vai onko tuosta mitään säädöstä, jos myydään valmiiksi rikkinäinen vehke, jonka kunnon saa selville vain asentamalla se? Rajoittuuko vastuu uuteen toimivaan vehkeeseen?
Tuo on löyhästi eli tosi vähän sinne tai tuonne päin viewtopic.php?t=2769
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”