W123 V8 moottorilla
W123 V8 moottorilla
Mitenkä laki suhtautuu tuollaiseen konversioon? Eli pystyykö vielä tänä päivänä laittamaan V8 koneen ykskakskolmosen keulalle?
Tuommoinen:
[nettiauto]3179752[/nettiauto]
Tuommoinen:
[nettiauto]3179752[/nettiauto]
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
JOS en nyt aivan väärin muista, niin moottoria muutettaessa tehot +20% mallisarjan tehokkaimpaan, iskutilavuus +20% mallisarjan suurimpaan moottoriin ja paino +25% mallisarjan painavimpaan. Alusta, jarrut sun muut ajettavuuteen vaikuttavat tekijät muutettava esim. mallisarjan tehokkainta vastaavaksi.
En mee takuuseen, miten noi prosenttimäärät oli. Sen muistan, että 20% ja 25% oli ne määrät, mutta en muista tarkalleen mikä "arvo" sai muuttua 20 vai 25%.
En mee takuuseen, miten noi prosenttimäärät oli. Sen muistan, että 20% ja 25% oli ne määrät, mutta en muista tarkalleen mikä "arvo" sai muuttua 20 vai 25%.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Silvuplee:
auton rakenteen muuttamisesta
2.luku, 5. pykälä
Liikenneministeriön päätösTrafi kirjoitti:1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;
e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;
f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;
h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja
i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
auton rakenteen muuttamisesta
2.luku, 5. pykälä
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
kylllä sinne saa laittaa 350 koneen. Jos 380 tilavuus on alle 3756cc ni seki käy.
Viimeksi muokannut Sergey, 17.1.2011 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Eli käytännössä kaava olisi jotakuinkin tämmöinen:
-85 230TE + 3.8 (M116).
-85 230TE + 3.8 (M116).
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Eli Mercedes-Benz moottorilla tuota ei pysty toteuttaan, paitsi jollain ikivanhalla V8:lla joka on litratilavuudeltaan alle 3.8...?
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Juhanit kirjoitti:M100 ja M117 on vielä sanomattaEldorado kirjoitti:J
- vanhempi
-M116
-V8
-3,5 litrainen
-3499 cc
- W108/109 ja W111 (coupé/cabrio)
-R/C107 ja W116
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Voihan se inssillä hiukan raavituttaa... Periaatteessa koko alustan ja voimansiirroon pitäisi vastata tuota mallisarjan tehokkainta. Entäs jos kyseessä onkin painavampi mosa joka vaatii vahvemmat jouset Jännä homma, 123:ssahan tuo on sikäli helppoo hommaa (muistaakseni) että jarrut ja voimansiirto on sama 200D:stä kaikkein tehoikkaimpaanLeemu kirjoitti:Mitenkähän suhtaudutaan siihen, että painon ja tilvuuden suhteen täytyisi verrata 300D:hen ja tehon kanssa 280E:hen
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
280 on eri palikat alustassa.XUX63 kirjoitti:[123:ssahan tuo on sikäli helppoo hommaa (muistaakseni) että jarrut ja voimansiirto on sama 200D:stä kaikkein tehoikkaimpaan
Ja saa vertailla eri moottoreiden painoja ja tehoja. 300D paino, 280E teho. kävin tällä saralla kyselemässä perjantaina mun w108 rojektiin, ja sivusimme tätä aihetta, että mitä ne tuumais jos paan C36AMG tekniikan w123 keulalle ni sano että dieselistä paino ja bensasta tehot. sit se tuli siihe tulokseen että litratilavuus ja paino on ok, mutta mun pitäs penkittää moottori uudelleen eri tehoilla kun siin on sen 270 joka on liikaa. eli pitäs saaha penkkilappu jossa koneteho olisi 222hv.
w108 keulalle C36AMG tekniikka taas on iha pala kakkua kun siin vertaillaan M100 moottoriin
käski myös käyttää SFRO ohjeita ni sil perusteel hyväksyy!!!!! heh mitähä suomen katsurit sanois ku kävis sfro:lla hyväksyttämäs tekeleitä ja sit pokkana leimalle
http://www.sfro.com/
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Ei ole tietääkseni W123:sessa.Mika.T kirjoitti:Jäähdytetyt etujarrut?
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Juu varmasti näinkin, mutta tehtaalta lähtien EI ole ollut jäähdytettyjä jarruja W123:sessa. Vai olenko väärässä?touhottaja kirjoitti:kyllähän siihen käyp 126:sen jarrut, olka-akselineen
Ei ainakaan ole tuossa omassa 280TE/300TD:ssä...
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
jarrut o kai samat, ainaki brembo antaa MB varaosanumeron 123.421.00.12 kaikkiin w123. mutta kaverin 280E:ssä on kallistuksenvakaaja edessä yhtä paksu ku pystäris, eli n. tuuman, ja tossa mun 230 on tommonen onneton sormen paksunen tikku niiku takanaki. Vaan olisko seki sit vaihettu?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Itse tein omaan farmariin moottorinvaihdon M102 -> OM617A, ja hain Kokkolan käyttöautosta alustan osien vertailulaput kun katsastus ne vaati. Verrattiin 200T ja 280TE:tä muistaakseni. Muutoskatsastuksessa verrattiin 280E:n tehoihin kun cooleri oli asennettu ja turbo vaihdettu. Etujouset oli ainoat jotka eros, muuten kaikki samaa.