Visit Workshop ja taulu punaisena

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
juppe66
Viestit: 10
Liittynyt: 30.3.2006 11:19

Visit Workshop ja taulu punaisena

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

TERE.
Mistä lähtis ettimään vikaa E320CDI-03 W211 farkku.Aamulla (jos vähänkin pakkasta) kun käynnistää auton,niin lyö mittarin punaselle yhdessä akun kuvan kanssa ja ilmoitus" Visit Workshop".Sitten se ilmoittaa , että jotkut toiminnot ei käytössä.Hetken kuluttua ilmoitukset häviää ja kaikki toiminnot toimii,mutta virhe jää muistiin niin kauaksi aikaa kun kerran sammuttaa auton ja käyttää ovet lukossa.Molemmat akut (pieni ja iso)vaihdettu alku talvesta.Käytin auton Koivuhaan Vehossa missä ihmeteltiin vikaa n.kolme tuntia,ohjelmoitiin uudetaan ym..Mutta ei ollut mitään apua,edelleen sama vika.
Tänään kokeilin aamulla virta ykkösasentoon reset x 3 ja tarkistin minkä verran siellä on virtaa.Pakkasta n -14C auto seissyt yön yli n.16h. 11.9V.
Startatessa kun startti pyöri niin kävi 9.???V:ssä ja sitten kun lähdin ajelemaan niin nousi 13.9V.
Auto lähtee kyllä hyvin käyntiin , mutta tahtoo hiukan ottaa päähän toi vika.
Jos pidän auton tallissa yön yli , niin mitään vika ilmoitusta ei tule.
Onko ehdotuksia mistä lähtis vikaa paikantamaan.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Tervetuloa voorumille juppe66! Täälä meitä on muitakin kohtalotovereita.

Noin äkkikseltään tulis mieleen, että mahtaisko akku alkaa olla jo ehtoopuolella. Kylmällä ilmalla akun varaus heikkenee vielä entisestään ja tuon kokosen malmin käynnistys vaatii kuitenkin jonkin verran virtaa. Noinhan nuo nykyautot juuri toimii, että äly pudottaa turhempia toimintoja pois pelistä, kun sähkö on vähissä, jotta tärkeämmät toiminnot pysyisivät päällä.

Kahdeksan vuotta vanha akku on jo sen ikäinen (mikäli on alkuperäinen akku), että se kannattaa vaihtaa muutenkin, siinä ei rahat mene hukkaan.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
juppe66
Viestit: 10
Liittynyt: 30.3.2006 11:19

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

Tere Väsynyt Mies.
Noi molemmat akut on vaihdettu alku talvesta.Ei kylläkään MB:n ylihintaisiin vaan pikkuakku on samoilla arvoilla oleva prätkän akku yuasa ja iso akku on vartan 120Ah akku.
Sama vika oli viime talvena vanhoilla akuilla.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

No sitten seuraavana varmaan kannattaa tarkistaa laturin kunto, mikäli sitä ei ole jo tutkittu. Mikäli laturi on kunnossa, niin sitten häiriö voisi olla siinä systeemissä, joka haistelee akun varaustilaa. Systeemi saa virheellistä infoa ja luulee, että virta on vähissä. Tässä kohtaa allekirjoittanut sitten luovuttaa viestikapula viisaampien haltuun.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
juppe66
Viestit: 10
Liittynyt: 30.3.2006 11:19

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

Tere.
Laturi tarkastettiin Koivuhaan Vehossa ja on kuulemma kunnossa.
Mikä mahtaa olla se akun varaustilan "haistelu" systeemi???? :roll:
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Eiköhän se sitä napajännitettä jotenkin tarkkaile. No kuten jo totesin, niin tässä kohtaa viisaammat saavat ottaa vetovuoron. Tosin omassa työssäni olen huomannut, että ei ole mitenkään epätavallista, etteikö uusikin akku voisi olla viallinen. Riittää, että sitä on kolhittu sopivasti jossakin kohtaa toimitusketjua ja jokin kenno on mennyt rikki.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
juppe66
Viestit: 10
Liittynyt: 30.3.2006 11:19

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

Tarttee kokeilla ladata akut ja kattella mitä se sitten sanoo.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Oireiden perusteella ainakin kuulostaa vialta joka minuakin vaivasti taannoin. Akku vain oli tyhjä, kun siellä taso laskee niin auto ei toimi. Näissä uudemmissa autoissa tarvitsee olla akussa virtaa, tarkoitan niin että vanhemmat vehkeet pelaisi vielä ihan täysiä tuolla virtamäärällä kun uudemmat alkaa sulkea pois toimintoja jännitteen laskiessa tietylle tasolle.
Mersuja
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Jos napajännite on 12,3v on akku käytänössä aivan tyhjä.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
juppe66
Viestit: 10
Liittynyt: 30.3.2006 11:19

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

Onko ehdotuksia miten latais akut? Pitäiskö ne irrottaa ja antaa sillä aikaa apuvirtaa konehuoneen puolelta esim.prätkän akun laturilla vai voisko ne olla kiinni latauksen ajan.Tämä vaan siksi,että ei häviäis mitään tietoja,eikä tulis turhia virheilmoituksia.
juppe66
Viestit: 10
Liittynyt: 30.3.2006 11:19

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

Nyt auto seissyt lämpimässä tallissa n.4h ja pikkuakun arvo 12.25V ja iso akku 12.19V(Varta Silver Dynamic) kerroin väärin tuolla aikasemmin , että se oli 120Ah. Se on 100Ah akku.Tuntuis olevan tyhjät????
Nyt latailen tota alkuperäistä akkua MB:n akku A 004 541 86 01 (12V 70Ah 760EN).Paljonkohan siellä pitäis olla latauksen jälkeen jännite?Olisko mahdollisesti 12.73V minkä olen joskus kuullu , että se olis täyden akun arvo.
Entä pikku akku MB:n akku sekin A 211 541 00 01 (12V 12Ah 170 EN).Varmaan sama suunnilleen täynnä ollessa???
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Kyllä sen täyden 12V akun napajännite pitäisi olla lähellä 13V, tuo 12,73V on varmaan aika hyvä.

Etkös sä sanonu, että se Vartan akku oli hommattu viime syksynä? Mikäli näin on niin kiikutat sen sinne liikkeeseen mistä ostit sen, niissä on ainakin vuoden takuu. Sillä, mikäli sun auton laturi on kunnossa, niin se uus akku on paska. Ei uusi 100Ah akku saa mennä näillä tämän talven pakkasilla polvilleen, vaikka se ei ihan täydessä latingissa olisikaan.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
juppe66
Viestit: 10
Liittynyt: 30.3.2006 11:19

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

Joo,viime syksynä ostettu samoin kun pikku akkukin.Tarttee vielä kokeilla viikonloppuna latailla ne ja kattoo miten käy.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Yhden akun osto voi epäonnistua,tuskin kahden.

Mittaa amppeerimittarilla onko laturiin päin vuotoa. Samalla voi heitellä lasukaavaan numeroita ja katsoa kuinka virta käyttäytyy kun jännite laskee ja tehontarve pysyy samana.Sitä voi sitten verrata johtojen ja releiden Max sallittuihin virtamääriin.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

cdi kirjoitti:Yhden akun osto voi epäonnistua,tuskin kahden.

Mittaa amppeerimittarilla onko laturiin päin vuotoa. Samalla voi heitellä lasukaavaan numeroita ja katsoa kuinka virta käyttäytyy kun jännite laskee ja tehontarve pysyy samana.Sitä voi sitten verrata johtojen ja releiden Max sallittuihin virtamääriin.
Mutta onko tuossa sellasta mahdollisuutta, että jos tuo isompi akku olisi viallinen, niin voiko sen takia tuo pikkuakkukin mennä polvilleen startattaessa?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Väsynyt Mies kirjoitti:
cdi kirjoitti:Yhden akun osto voi epäonnistua,tuskin kahden.

Mittaa amppeerimittarilla onko laturiin päin vuotoa. Samalla voi heitellä lasukaavaan numeroita ja katsoa kuinka virta käyttäytyy kun jännite laskee ja tehontarve pysyy samana.Sitä voi sitten verrata johtojen ja releiden Max sallittuihin virtamääriin.
Mutta onko tuossa sellasta mahdollisuutta, että jos tuo isompi akku olisi viallinen, niin voiko sen takia tuo pikkuakkukin mennä polvilleen startattaessa?
En usko kyllä silä pidetään prosessorin muistia hengissä.Mutta jos diorit on rikki laturista ,niin sinne kyllä sekin virta kelpaa sieltähän se on tullutkin. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
juppe66
Viestit: 10
Liittynyt: 30.3.2006 11:19

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

Koivuhaan Vehossa kun käytin , niin pyysin tarkastamaan laturin kunnon ja sanoivat sen olevan kunnossa.Ja ajon aikana kun kattoo jännitettä , niin se on sellaset 14V.
Soitin tonne varaosa liikkeeseen mistä akut ostin ja sattui vastaamaan sama kaveri joka oli myymässä ne mulle.Ihmetteli kans ,että voihan ne akut olla rikki , mutta sovittiin,että lataan ne viikonloppuna ja jos ei toimi niin voin palauttaa ja vaihtaa ne uusiin.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kyllä laturi" kunnossa" on vaikka diorit on rikki ,silloin laturi vain purkaa akun. Nyt pitää tarkkailla virtaa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
juppe66
Viestit: 10
Liittynyt: 30.3.2006 11:19

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

Mienkäs tommone diori (koskaan kuullutkaan) tarkastetaan??? :shock:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Laturista johto irti ja amppeerimittari väliin jos näyttää amppeereita diori/t

rikki. Jos on käytettävissä pihtiamppeerimittari niin ei tarvi edes johtoa irroittaa. :idea:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Voi se vuoto löytyä muualta kuin laturistakin. Vaikuttaisi että purkaa akkuja seistessä joten amppeerimittari akunkengän ja navan väliin jahka can-systeemi on ensin nukahtanut.

Eikös jossain malleissa virtaa kadonnut seistessä esim. etupenkin sähkövermeistä ja taisi olla navikin joka pyöriskeli omia aikojaan seistessä. Molemmat temppuilut pitivät can-systemmin hereillä ja lievää kulutusta päällä.

Ehdottaisin autosähkökorjaamoa vianetsintään. Voihan sitä tietysti itsekin haeskella mutta usein ammattilaisista on apua.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

virran häviäminen luokka (kuinka nopeasti, kuinka paljon)
yön yli seisoo niin häviä? nopeammin? lähtee hyvin käyntiin?

pihti mittariilla sitä kulutinta voi hakea tai irrottamalla johdon(tai sulakken jos on) epäilystä laittesta
pieni virran kulutus on usein johtunut penkeistä, navi systeemistä,

sitten siellä on rele mikä vaikutta virran kulkuun

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 0&start=30
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
juppe66
Viestit: 10
Liittynyt: 30.3.2006 11:19

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

No nii, päivitystä tilanteeseen.Käytin vielä toisessakin MB huollossa näytillä ja pyysin tarkastamaan mistä vika johtuu ja tarkastamaan nimenomaan myös laturin kunnon.No sieltä sanottiin laturin olevan kunnossa ,mutta eivät pysty kattomaan mistä vika johtuu kun on akku tyhjä!!!!!! Vi...u sen takia mä sen sinne vein,että tutkivat mistä vika johtuu.Luulis tollasessa pajassa olevan joku vara akku siksi aikaa,että pystyvät vian toteamaan.
No auto alko oireilemaan enemmän,ei ladannut ollenkaan työmatkalla (17km suunta) huomasin kun ei lähtenyt ajaessa punainen akun kuva pois ja esim. puhallin ei käynnistynyt ollenkaan.Välillä toimi ja välillä taas ei toiminut.
Ei muuta kun uus laturi ja vaihtoon.Eilen vaihdettu ja viat loppu siihen.Taas toimii,mutta saa nähdä mitä seuraavaksi menee.
Vaihtolaturi motonetistä 299e ja pantti 80e,minkä saa takasin kun vie viallisen sinne takasin.
Näin tällä kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”