Gaz 69, Zil 157, Uaz ym. itämaasturit
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
No tuli taas leikittyä näilläkin vehkeillä, Zilin sain jopa jumiin (kyljelleen vetelään suo-ojaan, kaksi tuntia ketjutaljalla ylös). Gaziin vaihdoin uudet raktoriölijyt koneeseen ja Ziliin voimansiirtoölijyt. Melko rasvanen homma lutkuttaa Ladan rengaspumpulla (milläs muullakaan keskellä korpea) vajaa 20l vaihteistoöljyä kolmeen perään, kahteen laatikkoon, kahteen telin keinuun ja kardaanin tukilaakeriin. Kardaanijarrukin tuli herkisteltyä. "Hyötyajona" yksi ison näreen kanto kiskottiin pihasta ja kuorma maita ajettiin tilalle, Gazilla käytiin porukalla kaupassa. Kaikki kolme itäpeliä: Zil, Gaz ja nappi-Lada 1200, lähtivät tulille talven jälkeen kuin aina ennenkin. Käsipumpulla pensat kaasariin, huikka kurkkuun, ryyppy napaan (ei kuskille) ja starttaus. Ladasta oli patterit loppu, piti kammeta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tuosta kampeamisesta ois joskus kiva nähdä video, en ainakaan googlettamalla äkkiseltään löytäny...Easy Rider kirjoitti:....nappi-Lada 1200, lähtivät tulille talven jälkeen kuin aina ennenkin. Käsipumpulla pensat kaasariin, huikka kurkkuun, ryyppy napaan (ei kuskille) ja starttaus. Ladasta oli patterit loppu, piti kammeta.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Eipä se ole kun sellasia repäsyjä kammista. Ei sitä ihan jaksa veivata kun kahavemyllyä. Zilikin lähtee lämpösenä nätisti käsipelillä, vaikka se 5,55 litrainen kone onkin, puristukset ei kovin kummoset lattakantisessa ole. Kätsiin on kampi vielä tekemättä ja takomatta, onneksi on virta riittänyt.
Kammesta on toki muutakin etua kuin käynnistys, vähäisiä mutta kuitenkin:
-Helpottaa koneen pyörittelyä jakopää-, katkoja-, v.välys- ym. hommissa
-Kammella voi Lada-kokoluokan auton sutivan pyörän nosto kuopasta olla helpompaa kuin herkälläkään kytkinjalalla.
-Kun autossa on pensapumpussa käsilippa, voi koneen kiepauttaa sopivaan asentoon sen käyttöä varten. Jos nokkakepin epäkesko ei ole kohdallaan ei pumppua voi käyttää.
-Koneen pyörittely seisonta-ajalla ilman turhia latailuja ja käynnistelyjä.
-Puristuksien vertailu näppituntumalla ja ohivuotojen kuuntelu.
Kammesta on toki muutakin etua kuin käynnistys, vähäisiä mutta kuitenkin:
-Helpottaa koneen pyörittelyä jakopää-, katkoja-, v.välys- ym. hommissa
-Kammella voi Lada-kokoluokan auton sutivan pyörän nosto kuopasta olla helpompaa kuin herkälläkään kytkinjalalla.
-Kun autossa on pensapumpussa käsilippa, voi koneen kiepauttaa sopivaan asentoon sen käyttöä varten. Jos nokkakepin epäkesko ei ole kohdallaan ei pumppua voi käyttää.
-Koneen pyörittely seisonta-ajalla ilman turhia latailuja ja käynnistelyjä.
-Puristuksien vertailu näppituntumalla ja ohivuotojen kuuntelu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
paas pistäe kuvia kehii kun tuommoiste vehkeitte kaa pelaat,tääl nähää märkii unii semmosistEasy Rider kirjoitti:No tuli taas leikittyä näilläkin vehkeillä, Zilin sain jopa jumiin (kyljelleen vetelään suo-ojaan, kaksi tuntia ketjutaljalla ylös). Gaziin vaihdoin uudet raktoriölijyt koneeseen ja Ziliin voimansiirtoölijyt. Melko rasvanen homma lutkuttaa Ladan rengaspumpulla (milläs muullakaan keskellä korpea) vajaa 20l vaihteistoöljyä kolmeen perään, kahteen laatikkoon, kahteen telin keinuun ja kardaanin tukilaakeriin. Kardaanijarrukin tuli herkisteltyä. "Hyötyajona" yksi ison näreen kanto kiskottiin pihasta ja kuorma maita ajettiin tilalle, Gazilla käytiin porukalla kaupassa. Kaikki kolme itäpeliä: Zil, Gaz ja nappi-Lada 1200, lähtivät tulille talven jälkeen kuin aina ennenkin. Käsipumpulla pensat kaasariin, huikka kurkkuun, ryyppy napaan (ei kuskille) ja starttaus. Ladasta oli patterit loppu, piti kammeta.
*itut se oo vinossa..ite oot kallellaan.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Enojen kanssa näitä höyrähetty pitämään, ei ne minun ikiomia ole. Ja Latikan annoin isäukolle joululahjaksi.
Pistähän Nehemanni oma kalustos tähän kans, laajennetaan otsikkoa sitten.
Mikäli vanhat pyssyt pitää kutinsa, on piikkinokat ja vehkeet levällään taas Kuhmon Kalevalakylässä 18-20.7 harrasteajoneuvotapahtumassa jos nuinniinkö pällistellä halajaa.
Pistähän Nehemanni oma kalustos tähän kans, laajennetaan otsikkoa sitten.
Mikäli vanhat pyssyt pitää kutinsa, on piikkinokat ja vehkeet levällään taas Kuhmon Kalevalakylässä 18-20.7 harrasteajoneuvotapahtumassa jos nuinniinkö pällistellä halajaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
On se vaan tuo neuvostoliittolainen automuotoilu saanut osaksensa liian vähän huomiota. Kauniita ja käytännöllisiä kulkineita.
Tuo Gazzi alkaa olemaan maailmalla hinnoissaan:
http://www.auto24.ee/webcache_kasutatud ... 24_ee.html
http://www.auto24.ee/webcache_kasutatud ... 24_ee.html
Tuo Gazzi alkaa olemaan maailmalla hinnoissaan:
http://www.auto24.ee/webcache_kasutatud ... 24_ee.html
http://www.auto24.ee/webcache_kasutatud ... 24_ee.html
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tässäpä kuva viimekesältä kun tuo Katsi tuli hommattua. Näyttelystä lähtiissä oli yks vehe enemmän kun tullessa, se sai mennä kyytiin kun ei ollu kuskeja tarpeeksi.
Viereisessä kuormassa ihan ehta ja orkkis "Komandirski" rättikatto. Tuo meidän peltivanerihyttä on Lavian autokorin tekele. Zilinkin lavarakenne on kotimainen omavalmiste ja runkojatkeet poistettu, auto on ilmeisesti tullut puolustusvoimille MiG:in käynnistysautona tai Katjushkalavettina -73, vm. 196?. Gaz on 1972.
Viereisessä kuormassa ihan ehta ja orkkis "Komandirski" rättikatto. Tuo meidän peltivanerihyttä on Lavian autokorin tekele. Zilinkin lavarakenne on kotimainen omavalmiste ja runkojatkeet poistettu, auto on ilmeisesti tullut puolustusvoimille MiG:in käynnistysautona tai Katjushkalavettina -73, vm. 196?. Gaz on 1972.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tämä topiksi sentään säily suuressa inventaariossa. Lataraktovaattoritopiksi sen sijjaan kärsi suden suun. Jatketaanpa siitäkin tänne.
Tuli viikko sitten käytyä taas mökillä näläkämaan korvessa pällistelemässä miten maa makaa.
Samalla Gazia (koppimalli) käynnisteltiin päkapiksi ja avaamaan latua perille. Laakista läks kuten aina, jahka anto sähköjä tartin nokkaan. Loistava etenemään ummessa edelleen. Enempiä ei tullut ajeltua. Ziliä ei arvattu -20 raatin pakkasissa ees yrittää SAE 30 öljyillä ilman tohoa.
Lataraattori oli sitkiämpi rekkules, sähkövä tms. ku ei ollu millä lämmittää, niin kynttilöillä annettiin soppapumpulle ja kaasuttimelle lämpöjä, että jäät sulaa. Sitte läks mukisemata.
Järvellä oli jäätä enempi ku lunta, eli sinne siis pöljänä hurun ajoon. Läpät seljällään raattori sutajaa etusilla enempi ja puskee. Kaasusta höllätessä lähetäänki sitte huljakkaan sivuluisuun jolle ei loppua näy, ellei taas avaa kurkkuja jolloin oikasee välittömästi. Siinä sen muutaman rosentin eron vetosuhteessa huomaa. Ehta nelikko. Rannalta kahtoen ei äkkinäinen arvaisi jotta mikä piru sielä menee. Vauhti on nelosen loppuun arviolta 65 km/h.
Rintteri pääsi alamäkkeen hienosti perille, mutta takaisin pääsyssä olikin ongelmia. Ensimmäinen nousu onnistui Lataraktovaattorin vetämänä, sitten tietä tampattiinkin r*ssäkalustolla kovaksi ja survottiin Raattori Rintterin uumeniin painoksi takasille. Alako nousemaan omillaan.
Härveli saikin olla sitten kyydissä, pitää pieniä beta-version vikoja vielä korjata kivikylällä koneiden äärellä. Samalla olisi tarkoitus tehdä jotakin (lumen)puskuvarustusta.
Tuli viikko sitten käytyä taas mökillä näläkämaan korvessa pällistelemässä miten maa makaa.
Samalla Gazia (koppimalli) käynnisteltiin päkapiksi ja avaamaan latua perille. Laakista läks kuten aina, jahka anto sähköjä tartin nokkaan. Loistava etenemään ummessa edelleen. Enempiä ei tullut ajeltua. Ziliä ei arvattu -20 raatin pakkasissa ees yrittää SAE 30 öljyillä ilman tohoa.
Lataraattori oli sitkiämpi rekkules, sähkövä tms. ku ei ollu millä lämmittää, niin kynttilöillä annettiin soppapumpulle ja kaasuttimelle lämpöjä, että jäät sulaa. Sitte läks mukisemata.
Järvellä oli jäätä enempi ku lunta, eli sinne siis pöljänä hurun ajoon. Läpät seljällään raattori sutajaa etusilla enempi ja puskee. Kaasusta höllätessä lähetäänki sitte huljakkaan sivuluisuun jolle ei loppua näy, ellei taas avaa kurkkuja jolloin oikasee välittömästi. Siinä sen muutaman rosentin eron vetosuhteessa huomaa. Ehta nelikko. Rannalta kahtoen ei äkkinäinen arvaisi jotta mikä piru sielä menee. Vauhti on nelosen loppuun arviolta 65 km/h.
Rintteri pääsi alamäkkeen hienosti perille, mutta takaisin pääsyssä olikin ongelmia. Ensimmäinen nousu onnistui Lataraktovaattorin vetämänä, sitten tietä tampattiinkin r*ssäkalustolla kovaksi ja survottiin Raattori Rintterin uumeniin painoksi takasille. Alako nousemaan omillaan.
Härveli saikin olla sitten kyydissä, pitää pieniä beta-version vikoja vielä korjata kivikylällä koneiden äärellä. Samalla olisi tarkoitus tehdä jotakin (lumen)puskuvarustusta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
No voi p*rse, kaukopartio on äkätty. Koneviesti lehdessä on samalla aukiemalla sekä Katsista kuva ja kuvateksti, että myöskin ATZ-Ladatraktorista. Toimittajaa en tavannu, ois ny ottanu jonku muun ku kaasutinremonttikuvan. Lataraattori on ny sitte ihan "mediassa hehkutettu".
Uudentyyppinen venäläismönkijä.Koneviesti kirjoitti:"1,2-litraisen Ladan moottorista ja ties mistä kasatulla 4-vetoisella "ATZ-maastoajoneuvolla" on hyvä tehopainosuhde 60hv/600kg. Rakenteet ovat kotitekoisuudesta huolimatta kuin teollisessa tuotteessa, pienen siistimisen jälkeen sitä saattaisi uskotella uudentyyppiseksi venäläismönkijäksi."
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kysyppä ussrcars:ista, sielä ainaki joskus oli jotai mossen peltejä myynnis.Löpö kirjoitti:Täältä löytyy siviilimallin UAZ 452 pönttö. Vanha kaivoksen räjäytysajoneuvo joka nyttemmin toimii pahennuksen herättäjänä kesäisin, talvella on joutunut töihinkin repimään autoja hankipöykystä.
Tietäisiskö kukaan mistä tämmöiseen pakuun voisi kysellä peltiosia/ korin osia?
http://www.ussrcars.fi/index.htm
Tamperee seuvulla on kans yks ukko jolta joskus ostettii ovet ja jotai muuta osaa omaa pullaa, voin laittaa yv:llä numeron jos kiinnostaa ?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
UAZ
Minäpä koitan laittaa muutaman kuvan tästä vehkeestä, kaamean näköinen laite kun joka pelti on mutkalla tai lommolla:roll: .
Sain tämän n.300-400€ vaihtokaupassa akkuporaan ja 80cc kasawika krossipyörään. Nyt sillä on ajettu 3000km, ostaessa oli muistaakseni 2350?km lukema mittarissa. Tuolla ole taidettu ajaa oikeasti enempää kun siinä on renkaatkin alkuperäiset ja kuin uudet, mikään muu ei enää näytäkkään moottoria lukuunottamatta uudelta.
Ei ole tainnut olla jostain syystä mieluinen Tamrock -yhtiölle kun ei tuota enempää ole käytetty, voi olla että se on vaan seissyt siellä tunneleissa ja on otettu käyttöön ainoastaan silloin kun on räjäytetty lisää testikaivosta.
Mätävikaa ei kerrankin ole yhtään missään joka on erittäin hyvä asia, kori vaan on todella rujo satoine lommoineen ja syvine naarmuineen jotka tulleet siitä kun kaivosporalla ovat sitä työnnelleet..
Sain tämän n.300-400€ vaihtokaupassa akkuporaan ja 80cc kasawika krossipyörään. Nyt sillä on ajettu 3000km, ostaessa oli muistaakseni 2350?km lukema mittarissa. Tuolla ole taidettu ajaa oikeasti enempää kun siinä on renkaatkin alkuperäiset ja kuin uudet, mikään muu ei enää näytäkkään moottoria lukuunottamatta uudelta.
Ei ole tainnut olla jostain syystä mieluinen Tamrock -yhtiölle kun ei tuota enempää ole käytetty, voi olla että se on vaan seissyt siellä tunneleissa ja on otettu käyttöön ainoastaan silloin kun on räjäytetty lisää testikaivosta.
Mätävikaa ei kerrankin ole yhtään missään joka on erittäin hyvä asia, kori vaan on todella rujo satoine lommoineen ja syvine naarmuineen jotka tulleet siitä kun kaivosporalla ovat sitä työnnelleet..
Re: UAZ
Ei net nuo uazit o tainnu palijo tuon suorempi peltisiä ollu tehtaalta lähtiessäkää.
Vähä monoa sisäpuolelta että lommo oikiaa ja maalia päälle.
Väri on kyllä, sanoisinko huomiota herättävä.
Vähä monoa sisäpuolelta että lommo oikiaa ja maalia päälle.
Väri on kyllä, sanoisinko huomiota herättävä.
Ku oiski jossaki semmosessa virmassa jossa työnpuolesta sais ajella uazilla ni sehä ois unelmien täyttymysLöpö kirjoitti: Ei ole tainnut olla jostain syystä mieluinen kun ei tuota enempää ole käytetty,
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ja laite toimii myös käytännön asteella. Piti ihan vasiten ehtiä semmonen ojakuoppa johon jää oikeesti kiinni, että näkee miten kaks takapyörää sutii samaa vauhtia.
Lukon idea on hyvä. Perä on samalla aikaa 100% lukkoperä ja avoperä, sallien ulkokaarteen pyörän mennä edellä menojaan omaan tahtiin räikän naksuttaessa. Mitään ei tarvitse erikseen kytkeä, toimii automaattisesti molemmin puolin ja molempiin suuntiin. Huono puoli on se että akseli vetää aina sisäkaarteen pyörällä, ulkokaarre tulee mukaan vasta kun sisäpuolen luisto on niin suuri että kierrokset tasaantuu. Eli pitävällä pohjalla akseli on yksivetoinen, olisi edes sitten se ulkokaarre joka vetää, mutta se olisi rakenteellisesti aika mahdoton tehdä. Melko vekkuli ajettava lockerin kanssa. Tieliikenteeseen lukko on liki kelvoton, maastossa OK. Kaupan päälle tulee perästä mojova rutiseva ääni, kuulostaa että ois romua tulossa, mutta se kuuluu asiaan ja osoittaa että perä toimii eikä jumita.
Samalla kun perä kävi pöydällä tuli asennettua Nivan ulosottoakseli, eli "verohäntä" laatikkoon. Nyt ei tars ennää ku soppelin hytikkapumpun ja muut kilkkeet nostolaitteille ja kuormaajille... Tarjoilkaa jos on jäänyt nurkkiin.
Edit: Lukko kesti aikansa, mutta ristitappi ei.
Lukon idea on hyvä. Perä on samalla aikaa 100% lukkoperä ja avoperä, sallien ulkokaarteen pyörän mennä edellä menojaan omaan tahtiin räikän naksuttaessa. Mitään ei tarvitse erikseen kytkeä, toimii automaattisesti molemmin puolin ja molempiin suuntiin. Huono puoli on se että akseli vetää aina sisäkaarteen pyörällä, ulkokaarre tulee mukaan vasta kun sisäpuolen luisto on niin suuri että kierrokset tasaantuu. Eli pitävällä pohjalla akseli on yksivetoinen, olisi edes sitten se ulkokaarre joka vetää, mutta se olisi rakenteellisesti aika mahdoton tehdä. Melko vekkuli ajettava lockerin kanssa. Tieliikenteeseen lukko on liki kelvoton, maastossa OK. Kaupan päälle tulee perästä mojova rutiseva ääni, kuulostaa että ois romua tulossa, mutta se kuuluu asiaan ja osoittaa että perä toimii eikä jumita.
Samalla kun perä kävi pöydällä tuli asennettua Nivan ulosottoakseli, eli "verohäntä" laatikkoon. Nyt ei tars ennää ku soppelin hytikkapumpun ja muut kilkkeet nostolaitteille ja kuormaajille... Tarjoilkaa jos on jäänyt nurkkiin.
Edit: Lukko kesti aikansa, mutta ristitappi ei.
Viimeksi muokannut Easy Rider, 24.8.2012 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Halvan miehen hydrauliikkaa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hlhrFFRoF8s[/youtube]
Teknillisiä hienouskohtia, huomaa uusi harkovilaismallinen ohjastajan istuin:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lgr9ewPu ... ure=relmfu[/youtube]
Tuolta tarkkasilmäset löytää topikin kalustoa, Yksi Zilikin tuli kolhoosiin tänä kesänä lisää:
http://www.kuhmonmobilistit.fi/index.ph ... Itemid=153
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hlhrFFRoF8s[/youtube]
Teknillisiä hienouskohtia, huomaa uusi harkovilaismallinen ohjastajan istuin:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lgr9ewPu ... ure=relmfu[/youtube]
Tuolta tarkkasilmäset löytää topikin kalustoa, Yksi Zilikin tuli kolhoosiin tänä kesänä lisää:
http://www.kuhmonmobilistit.fi/index.ph ... Itemid=153
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.