Paavon pyöränlaakeri
Paavon pyöränlaakeri
Pitäisi viikonloppuna saada vaihdeltua. Tarvitseeko ottaa huomioon jotain erityistä, vai lähteekö se sieltä niinkuin ennenkin?
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kannattaisi tarkentaa että onko kysymyksessä etu- vai takapyörän laakeri. Niissä on eri työmenetelmät ja eri toteutus. Etupyörässä on perinteiset kiristettävät kartiolaakerit jotka on helppo vaihtaa mutta tarkat säädettävät. Takana on prässäämällä paikalleen puristetut kuulalaakerit joissa ei ole säätöjä, mutta vaatii vetoakselin irroituksen ja laakerin irroitus/kiinnitys vaatii myös erikoistyökaluja.
Viimeksi muokannut Meissenkeri, 17.2.2011 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ei tarvi mitään erikoista. Nyppää koko kynkän kouraan ja prässissä vaihtaa...Meissenkeri kirjoitti: Takana on prässäämällä paikalleen puristetut kuulalaakerit joissa ei ole säätöjä, mutta vaatii vetoakselin irroituksen ja laakerin irroitus/kiinnitys vaatii myös erikoistyökaluja.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Tosa sitä o hommaaa,kun ilman irrotustakin selviääVille S. kirjoitti:Ei tarvi mitään erikoista. Nyppää koko kynkän kouraan ja prässissä vaihtaa...Meissenkeri kirjoitti: Takana on prässäämällä paikalleen puristetut kuulalaakerit joissa ei ole säätöjä, mutta vaatii vetoakselin irroituksen ja laakerin irroitus/kiinnitys vaatii myös erikoistyökaluja.
Juu. Näkyy kossit vaihtavan sen paikallaan jo alle pariin tuntiin sedaniin jos oikein on lähöllään. Farkussa se napa on vaan jotenki tiukemmassa , siihen pitäis kehitellä vielä semmonen juntta että ymmärtää irrota, nykyinen on vähän pienehkö..laineracing kirjoitti:Tosa sitä o hommaaa,kun ilman irrotustakin selviääVille S. kirjoitti:Ei tarvi mitään erikoista. Nyppää koko kynkän kouraan ja prässissä vaihtaa...Meissenkeri kirjoitti: Takana on prässäämällä paikalleen puristetut kuulalaakerit joissa ei ole säätöjä, mutta vaatii vetoakselin irroituksen ja laakerin irroitus/kiinnitys vaatii myös erikoistyökaluja.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Aij,mie oon prässänny siin paikallaan sen ei tarvi junttailla.Aki P kirjoitti:Juu. Näkyy kossit vaihtavan sen paikallaan jo alle pariin tuntiin sedaniin jos oikein on lähöllään. Farkussa se napa on vaan jotenki tiukemmassa , siihen pitäis kehitellä vielä semmonen juntta että ymmärtää irrota, nykyinen on vähän pienehkö..laineracing kirjoitti:Tosa sitä o hommaaa,kun ilman irrotustakin selviääVille S. kirjoitti: Ei tarvi mitään erikoista. Nyppää koko kynkän kouraan ja prässissä vaihtaa...
Kyllä meilläki siihen laakeriin on kalut , mutta se navan irrotus vanhasta laakerista....laineracing kirjoitti:
Aij,mie oon prässänny siin paikallaan sen ei tarvi junttailla.
Ei oo vielä raaskinu ostaa sitä älyttömän ylihintaista Klannin sarjaa kun ei niitä laakereita ihan jokapäivä tartte vaihtaa.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Jos on muuten klannin hydraulivehkeet niin kannattaa melki teettää osat koneistamolla. on ihan paska laatusia ne levyt,meillä o nyt iha kestävät kamppeet koneistettuna.Aki P kirjoitti:Kyllä meilläki siihen laakeriin on kalut , mutta se navan irrotus vanhasta laakerista....laineracing kirjoitti:
Aij,mie oon prässänny siin paikallaan sen ei tarvi junttailla.
Ei oo vielä raaskinu ostaa sitä älyttömän ylihintaista Klannin sarjaa kun ei niitä laakereita ihan jokapäivä tartte vaihtaa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Joo, siis takapyörän laakerin vaihdosta: Laakeri vaihdetaan paikallaan, eikä pyörän napaa irroiteta, ainoastaan vetoakseli. Aikaa menee kaltaiseltani kokeneelta harrastelijalta ensimmäisellä kerralla kaksi tuntia. Apuna oli työpaikalta lainattu Enerpac joka on teollisuuden kunnossapidossa käytetty siirrettävä hydraulipuristin joko sähköisenä tai käsin pumpattavana versiona. Lisäksi lainasin toiselta mersuharrastelijalta W124:ään itse tehdyt sovittimet laakerin vaihtoon ja samoilla palikoilla vaihtui myös väykyn takalaakeri. En osaa sanoa mikä on hintaluokan ero Klannin tai Enerpacin vehkeiden välillä mutta tuo Enerpac on paljon käytetty ja laadukkaaksi todettu tuolla vaativissa teollisuuslaakereiden vaihdossa.
Kuva Enerpacista:
Kuva Enerpacista:
Aijjaa etkö muista rassausmiitissä vaihettavaa laakeria ei irronnut vaihettiin koko olkavarsilaineracing kirjoitti:Aij,mie oon prässänny siin paikallaan sen ei tarvi junttailla.Aki P kirjoitti:Juu. Näkyy kossit vaihtavan sen paikallaan jo alle pariin tuntiin sedaniin jos oikein on lähöllään. Farkussa se napa on vaan jotenki tiukemmassa , siihen pitäis kehitellä vielä semmonen juntta että ymmärtää irrota, nykyinen on vähän pienehkö..laineracing kirjoitti: Tosa sitä o hommaaa,kun ilman irrotustakin selviää
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Olen, useammankin kerran. Aikaa en ole ikinä ottanut Tokihan se kunnon työkaluilla on helpompaa vaihtaa paikallaan, mutta eipä nuita ihan jokaisella ole. Tuolla sedanilla ajellessa tein omatekoisen ulosvetimen/asennus vekottimen mutta ei se ihan kevyt ollut silläkään vaihtaa. Kierretankoa ja sopivia kiekkoja yms. Farkkuun sillä olisi tuskin vaihtanut. Edelliseen farkkuun vaihdatin tuossa paikallisella korjaamolla laakerin. 120€ ja kesti puoli vuotta. Arvelin sen jälkeen että parempi vaihtaa itse.Kunnollisia korjaamoja ei kasva joka oks.. paikkakunnalla.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Eipä ole yksikään laakeri jäänyt irtoamatta.
Farkun napa on joskus tosi lujassa, muutama kerta on vuosien varrella jouduttu lämmittämäänkin.
Monellahan nämä on sitä "tein viikonlopun töitä ja säästin satasen", ja kannattaahan se totta kai ellei ole muuta hyödyllistä tekemistä ja ellei mitään saa hajotettua samalla.
Farkun napa on joskus tosi lujassa, muutama kerta on vuosien varrella jouduttu lämmittämäänkin.
Monellahan nämä on sitä "tein viikonlopun töitä ja säästin satasen", ja kannattaahan se totta kai ellei ole muuta hyödyllistä tekemistä ja ellei mitään saa hajotettua samalla.
Näinkin. Vaan silläkin satasella saa perheelle viikoksi ruokaa, joka on aika merkittävä pointti monelle.dealer kirjoitti: Monellahan nämä on sitä "tein viikonlopun töitä ja säästin satasen", ja kannattaahan se totta kai ellei ole muuta hyödyllistä tekemistä ja ellei mitään saa hajotettua samalla.
Toisekseen, käyhän se harrastuksesta
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Toi on fenton hyvä pointti. Itsekkin kun on ikäni duunaillut autoja, niin on pitkäpenni säästynyt.Fenton kirjoitti:Näinkin. Vaan silläkin satasella saa perheelle viikoksi ruokaa, joka on aika merkittävä pointti monelle.dealer kirjoitti: Monellahan nämä on sitä "tein viikonlopun töitä ja säästin satasen", ja kannattaahan se totta kai ellei ole muuta hyödyllistä tekemistä ja ellei mitään saa hajotettua samalla.
Toisekseen, käyhän se harrastuksesta
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
minä oon joskus jopa venyttäny remontin alkua että saa muksut häärätä mukana se kun on tollasille koulu ikäsille tärkiää kun saa olla kaverina vaaikka nyt vain valoa näyttämässä niin kokevat kai ittesä tärkiäks ja kehuskelevat sitte että kuinka sitä korjattiin iskän kans mersuahotari kirjoitti:Toi on fenton hyvä pointti. Itsekkin kun on ikäni duunaillut autoja, niin on pitkäpenni säästynyt.Fenton kirjoitti:Näinkin. Vaan silläkin satasella saa perheelle viikoksi ruokaa, joka on aika merkittävä pointti monelle.dealer kirjoitti: Monellahan nämä on sitä "tein viikonlopun töitä ja säästin satasen", ja kannattaahan se totta kai ellei ole muuta hyödyllistä tekemistä ja ellei mitään saa hajotettua samalla.
Toisekseen, käyhän se harrastuksesta
kaiken minkä huollan myös korjaan!